Zou jij het willen weten ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

stel dat je paard ziek wordt als je op vakantie bent wil je dan geïnformeerd worden?

Nee, ik wil het niet weten want dat zou mijn vakantie verpesten
3 (0%)
Nee, ik hoef het niet te weten, ik vertrouw mijn verzorger blind
8 (1%)
Ja, ik wil het wel weten maar pas als ik weet dat hij stabiel is
14 (2%)
Ja, ik wil dat heel graag weten ook al kan ik niet veel doen.
231 (34%)
Ik zou héél boos worden als ik niet ingelicht zou worden wanneer iets aan de hand is
413 (61%)

Totaal aantal stemmen: 669


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:17

Ik wil het absoluut weten. Uiteraard mogen ze eerst de dierenarts bellen ;)

Ik spreek met de vakantieoppas altijd duidelijk af wat ik wil. Dus ben je een dierenarts nodig, direct bellen. Breekt er één bijvoorbeeld een been of is er sprake van zware koliek waar een operatie nodig is, dan in laten slapen.

Bij kleine dingetjes mag ze de DA bellen, maar bij twijfel over iets, bel me dan even, ik ken mijn paarden en hun kwaaltjes goed dus ik kan wel redelijk makkelijk inschatten wat er aan de hand is en of er een dierenarts nodig is of dat je het zelf af kan met een middeltje. Scheelt dat mijn vakantieoppas DA-assistente is dus die kan prima inschatten wat er op dat moment nodig is. Gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:20

Maar operaties vallen voor mij onder "levensbedreigend" en wil ik uiteraard weten :j
Maar stel merrie heeft een grotere wond dan 'normaal' is en de DA komt langs, hoef ik dat niet te weten. Als de extreem kreupel loopt hoef ik dat niet te weten. Alles wat niet levensbedreigend is en waarbij ik niet meer zou kunnen doen dan de mensen thuis, hoef ik het niet te weten. Zolang er geen kans is dat ze er aan sterft wil ik er niks over horen :o

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:56

anjali schreef:
@Siskeh: Ik had die verzekering afgesloten via Tui reizen. Het is er echt hoor,ook voor hond en kat.Gelukkig heb ik het mooit nodig gehad. Maar ik ga altijd per vliegtuig op vakantie,dan kun je niet zomaar zelf over je reistijden beslissen. Als je met eigen vervoer gaat kan het anders liggen.


Weer wat geleerd! Ik wist echt niet dat dat kon maar wel fijn dat het mogelijk is.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Zou jij het willen weten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:21

Ik heb het toevallig deze vakantie aan de hand gehad :)
Mijn paard had al een wond voor ik vertrok, maar leek wel netjes te genezen. Na een dag of twee bleek toch echt dat het opnieuw opengemaakt en gehecht moest worden. Pensionhoudster heeft me daar netjes voor gebeld en laten weten wanneer de DA kwam. Ik zit gelukkig maar 1,5 uur van huis, dus ik ben daarvoor naar huis gegaan. Het voelde niet goed om dat niet te doen. Ik ben om 9:30 vertrokken van mijn vakantieadres en was om 16:15 weer terug (inclusief boodschappen doen). En ik vond het toch echt fijn om daar zelf bij te zijn. Had ik in Zuid-Frankrijk gezeten was dat anders geweest, maar ook dan had ik het wel willen weten!

liliekska

Berichten: 4188
Geregistreerd: 07-03-12
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Zou jij het willen weten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:32

Hier ook gehad afgelopen vakantie, nou gaat t wel om mn bijrijdpaard en ik ben minderjarig en met ouders op vakantie dus teruggaan zat er sowieso niet in. Vakantieverzorgster (ook meteen mijn beste vriendin) kreeg de eigenaresse niet te pakken en belde toen mij dat paard koliekerig was en de dierenarts kwam. Uiteindelijk viel het allemaal heel erg mee maar vond het toch fijn dat ze t liet weten en me op de hoogte hield. Dat zou ik met een eigen paard dus ook zeker wel willen.

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Zou jij het willen weten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:47

Ja dat wil ik zeker weten.
De staleigenaar mag eerst handelen en regelen en dan bellen.

Hij weet ook dat als hij komt te overlijden ik de staart en zijn geluksvlechtje van zijn manen wilt en dat hij gecremeerd moet worden.
De verzekering papieren liggen in mijn mapje waar mijn paspoort in zit dus dat is allemaal altijd geregeld.

Of ik er voor terug kom.. nee niet als hij al dood is dan ligt er alleen nog maar een omhulsel.
Als hij in een kliniek staat zal ik dat wel doen mits hij gewoon nog leeft tijdens aankomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:15

Dit topic past beter bij paardenpraat dan bij nieuws en maatschappij, daarom verplaats ik hem naar paardenpraat. :)

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:26

Ik wil het zeker wel weten.
Ze mogen bij minste geringste dierenarts bellen. Als ze twijfelen: bellen. Ik hoor dan wel weer de update van de dierenarts

Overigens is met de nieuwe AVG wet het eigenlijk niet mogelijk dat iemand anders een afspraak bij de dierenarts maakt voor je paard. De dierenarts mag dan eigenlijk niet komen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 00:44

Nessa schreef:
Overigens is met de nieuwe AVG wet het eigenlijk niet mogelijk dat iemand anders een afspraak bij de dierenarts maakt voor je paard. De dierenarts mag dan eigenlijk niet komen.

Eerste keer dat ik dit hoor...Kun je het uitleggen?
(Weet dat het off topic is, antwoord mag ook via pb)

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 06:28

Skippy01 schreef:
Dat wil ik direct weten, dan kan ik de keuze maken of ik terug ga, of genoegen neem met updates. Als mijn stalgenootjes mij dat NIET laten weten, hebben ze meer dan een béétje ruzie bij terugkomst hoor ;)

Dit, maar deze afspraak heb ik ook altijd, gewoon bellen als er iets is. Bij levensbedreigende koliek heb ik de afspraak dat ik een belletje krijg, maar als er daarna niks (haalbaars) meer gedaan kan worden mag degene die mijn paard verzorgd dan wel beslissen ivm inslapen, dan ben ik niet meer op tijd terug van een vakantie en vind ik niet dat een dier zonder uitzicht op genezen nog langer pijn moet hebben omdat ik afscheid moet nemen (nou kies ik deze persoon ook wel echt uit, dus t is niet 'zomaar' de eerste op stal) :)

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 07:51

Ik wil het ook weten, afgelopen vakantie zelf meegemaakt. Mijn merrie van 21 heeft artrose, ligt op het moment redelijk vaak en heeft moeite met opstaan. Als ze dan eenmaal staat, staat ze op alle 4 hoeven echt op de tenen als een idioot te trillen dit duurt ongeveer een minuut of 2 en dan kan ze weer lopen.. Echter afgelopen vakantie eind juni begin juli werd het steeds erger, er was iets aan de hand waar ze de vinger niet op konden leggen. Mijn schoonzusje moet voor mijn paarden zorgen (heeft zelf ook altijd paarden gehad) als wij of mijn zoon niet voor de paarden kunnen zorgen. Ze wist wat er met mijn merrie aan de hand was.. Maar zegt dus na mijn vakantie, dat het zo slecht met mijn merrie ging dat ze op het punt had gestaan om mijn merrie in te laten slapen... Ik kan je zeggen dat ik "not amused' was toen ik dat hoorde.. Ik ben op het moment nog steeds niet "on speeking terms" met haar.. Als wij contact hadden zei ze iedere keer alles is goed.. ik ben zo'n type die bijna dagelijks contact heb omdat ik wil weten hoe het met mijn paarden gaat..

Ik heb sowieso met mijn dierenartsen de afspraak als er iets aan de hand is met mijn paarden en een operatie of inslapen mocht nodig zijn dat ik door hun gebeld word.. Zodat ik met hun kan overleggen om wel of niet te behandelen, wel of niet inslapen.

Overigens heb ik 2 keer meegemaakt dat een dierenarts een paard niet in liet slapen als de eigenaar niet aanwezig is. (Beide keren door 2 verschillende dierenartsen)

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Zou jij het willen weten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 07:55

Ik wil het weten. Mijn 1ste merrie heeft een trailerongeluk gehad. Mijn toenmalige bijrijdster was met haar onderweg naar les en toen is mijn merrie met haar achterbeen door de bodem van de trailer gegaan. Dit is smiddags gebeurt en ik werd pas om 20.00 uur savonds ingelicht nadat zij al lang en uitgebreid thuis waren en hadden gegeten. Ik ben hier echt kwaad om veworden want ik was gewoon thuis. Mijn merrie heeft het toen gehaald maar het is wel kantje boord geweest. Dus ja ook al ben ik oo vakantie ik wil het weten zodat ik zelf keuzes kan maken over of ik naar huis moet komen en wat voor behandeling ik zou willen voor mijn paard.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 08:02

Natuurlijk moet ik dat weten en ik zou ook zonder moeite linea recta terugkeren van vakantie. Het is mijn paard, niet mijn fiets!

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 08:08

Nessa schreef:
Ik wil het zeker wel weten.
Ze mogen bij minste geringste dierenarts bellen. Als ze twijfelen: bellen. Ik hoor dan wel weer de update van de dierenarts

Overigens is met de nieuwe AVG wet het eigenlijk niet mogelijk dat iemand anders een afspraak bij de dierenarts maakt voor je paard. De dierenarts mag dan eigenlijk niet komen.


Hoe kom je daarbij :?

Dat klopt niet, AVG gaat over bescherming van persoonsgegevens.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Zou jij het willen weten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 08:44

Als ik in de buurt op vakantie ben wil ik grote zaken wel weten, een dik oog van de vliegen, een pasje onregelmatig of een kleine verwonding dan weer niet.
Heb het volle vertrouwen in de stalhouders.
Ben een keer teruggereden voor een stokkreupel paard. Bleek niet ernstig en na bezoek DA dus weer terug naar vakantieadres.

Één keer ben ik 3 weken naar India geweest, nauwelijks bereik, bijna van de aardbodem verdwenen. Toen had ik de afspraak met de stalhouder te handelen alsof het zijn eigen paard zou zijn en dat hij bij hoge kosten of leven/dood met mijn ouders zou overleggen en op het oordeel van de DA te vertrouwen.
Voor mijn hond gold dezelfde afspraak met het pension.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:04

Ik heb nog niet alle reacties gelezen, maar ik stond met dezelfde vraag een paar weken terug.

Deze zomer mocht ik met mijn vriend en zijn gezin mee op vakantie, 3 weken naar China. Dit was een speciale betekenisvolle reis waar ze al 15 jaar naar uit hebben gekeken en voor hebben gespaard natuurlijk.

Ik heb thuis een 27 jaar oude pony staan die op zich kern gezond is (muv artrose). Maar er kan nog altijd iets gebeuren natuurlijk. Normaal zou ik meteen gebeld willen worden als er iets aan de hand zou zijn. Maar er was toch geen kans om eerder terug te kunnen vliegen uit China. En de anderen waren bang dat de vakantie verpest zou zijn als ik met stress over de pony de rest van de vakantie zou moeten uitzitten.

Daarom heb ik met mijn ouders het een en ander afgesproken. Niet-levensbedreigende dingen die te behandelen zijn moeten gewoon gedaan worden. Daar hoef ik niet voor gebeld te worden. En koliek waar geen operatie voor nodig is moet ook behandeld worden. Maar zodra het lijkt alsof er alleen maar gesleuteld gaat moeten worden met veel lijden, of een operatie in zicht is. Dan mag ze worden ingeslapen. En dan moesten ze een stuk staart afknippen. Ik heb besloten om in die gevallen niet gebeld te worden. Want ik wilde de belangrijke vakantie van de anderen niet verpesten.

Gelukkig is het allemaal goed gelopen achteraf, maar ik ga de komende jaren niet ver op vakantie denk ik. Binnen Europa is het toch gemakkelijker om thuis te komen.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:46

Supervixen schreef:
Ik heb altijd afgesproken dat ik het niet wilde weten. De mensen die voor mijn paard zorgden vertrouwde ik volkomen. Had voor mij dan geen meerwaarde om het te weten tijdens mijn vakantie. Ook als het ernstig zou zijn. Ik had hele duidelijke afspraken gemaakt.


Hier hetzelfde. Zo wie zo is mijn moeder mede-eigenaar en weet ze hoe ik erover denk. Als ik samen met mijn ouders weg ga neemt mijn zus (oud mede-eigenaar) de verzorging over. Zij kennen mijn merrie net zo lang al ik haar heb.

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:36

Mijn schoonouders gingen deze maand 2 weken op vakantie
Mijn vriend en ik stonden klaar voor de dagelijkse verzorging
Na week 1 vond ik het oudste paard (29j) op de grond en ze raakte niet meer recht
Diepe groeven in de grond van haar hoeven omdat ze al zoveel pogingen had genomen om weer recht te staan maar tevergeefs..
heel veeel dorst, nog vele emmers water leeggedronken
Vriend met 5man onderweg, dierenarts onderweg
Nog 4-5x geprobeerd om haar recht te trekken maar de achterbenen gingen niet mee
Coordinatie van haar hoofd was ook volledig weg..
schoonmoeder opgebeld en samen met de dierenarts (goede vriend ook) de beslissing gemaakt om haar te laten inslapen


Zij zijn de dag erop ook naar huis vertrokken omdat ze er niet meer van hun vakantie konden genieten en dat begrijp ik maar al te goed..

kobuss1

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Colijnsplaat

Re: Zou jij het willen weten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-18 07:34

Helaas toch ook een aantal ervaringsdeskundigen...
ik snap dat het niet leuk is om te horen als je op vakantie bent.
Maar ik heb de verantwoording durven nemen om een paard aan te schaffen dus ik vind dat ik ook ten alle tijden verantwoordelijk ben voor haar welzijn, dus ook als ik iets leuks ga doen en mijn paard onverhoopt iets ergs meemaakt.

Maar laten we hopen dat het gewoon maar niet gebeurd! En sowieso goede afspraken maken met de achterblijvers als ja weggaat

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Zou jij het willen weten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:59

De vraag of je dit kunt maken tegenover het thuisfront is misschien wel net zo belangrijk....
Soms kan dat, omdat je echt heel zeker weet dat iemand net zo zou handelen als jij.
Bij ons werkt dat niet, dus ik wil worden geïnformeerd.

Andersom heb ik ook paarden van anderen op stal en wil ik weten wat te doen als de eigenaren op vakantie zijn. Daarover hebben we duidelijke afspraken gemaakt. Maar dan nog blijft het mogelijk dat iemand niet bereikbaar is... Dan moet ik dus wel kunnen handelen. Ook daarover mag geen enkel misverstand bestaan, ook niet in financiële zin.

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:04

Ja natuurlijk zou ik dat willen weten!
Sterker nog ik zou direct naar huis gaan bij iets ernstigs.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:36

Ik wil ook graag direct op de hoogte gesteld worden.
Mn moeder wilde perse dat ik haar nummer door zou geven aan mn stalhouder dat als er iets is met mn paard, dat stalhouder niet mij belt maar mn moeder. Want ze wilde niet dat mn vakantie verstoord zou worden.
Ik heb direct aangegeven bij mn moeder dat ik als eerste contactpersoon sta en dat ik de stalhouder ga vragen dat als ze mij niet te pakken krijgt, dat ze mn moeder moet bellen.
Ik kan niet zomaar terug, maar heb er echt goed vertrouwen in dat de stalhouder en mn moeder samen prima voor mn dier kunnen zorgen.

Emori

Berichten: 13117
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Zou jij het willen weten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:43

Ik wil het wel weten.
En als het ernstig is(leven of dood) kom ik terug.

Ook hebben we afspraken gemaakt over wat er moet gebeuren mocht hij onverwacht overlijden. Goed om dat helder op papier te hebben

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Zou jij het willen weten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:57

Als hij al dood is nee... in een ander geval laat ik mijn dier enkel achter bij mensen die ik 100% vertrouw en die mogen handelen zoals zij dat zouden doen mocht het hun paard zijn.

Bij spoed dierenarts bellen... ik hoor het erna wel.. en mocht ik niet opnemen handel dan maar zoals je ook voor je eigen dier zou handelen ...

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:26

Ik wil het weten, zeker omdat ik in bepaalde gevallen niet wil dat hij geopereerd gaat worden e.d.
Ik wil graag op de hoogte gehouden worden en eventuele beslissingen over behandelingen Ed zelf maken. Mijn stalhouder weet precies wanneer ze mij moet bellen. Ik zorg ook dat ik bereikbaar ben voor dit soort dingen. Gelukkig nooit nodig gehad!