[VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 21:58

Oh, die heb ik hier snel aangedaan, om mee te wandelen aan de hand gebruik ik dit. Het is wat ik heb dat past voor nu, eigenlijk is dit ook 'te klein'. Het loopt niet waar het hoort te lopen zeg maar ook al gebruikt ik het eigenlijk niet voor specifieke drukpunten, het is gewoon licht en makkelijk in gebruik... Daarvoor onder het zadel ook, maar dan kwam ik er niet aan en gebruik ik mijn targetstick. Heb ondertussen een sidepull om mee te rijden en daar de hulpen op te zetten :)


GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 21:59

Examens gedaan! Het is nogal rustig geweest momenteel. Heb nog keer de cirkel opgezet en wou nog wat oefenen. Ik denk dat er zo ongeveer een galop knopje op zit nu.

Ballie had er zin in! Of toch niet... of toch wel :')


GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-19 22:25

Lol. Ik doe wel heel hard mijn best om dat niet te doen. Ik probeer ervoor te zorgen dat paard WIL werken voor mij, en dan heeft hij ook geen reden om niet te doen wat ik vraag. Het is de bedoeling dat alles eigenlijk een leuk spelletje blijft voor hem. Weet hij veel wat het verschil is tussen 'kunstjes' en 'werken'...
Kwestie van geen demo's te doen. Heb ooit vroeger paar keer mee gedaan aan demo's horse agility met Yin. Eén keer ben ik de piste uitgegaan omdat ik vond dat ze te gestresseerd was. Heb haar dan maar wat simpele dingen gevraagd, uit de piste gegaan (fiets die demo :') ) en waar het rustig was nog een paar dingetjes gevraagd die ze makkelijk vind om te kalmeren en ze dan met rust gelaten... Terwijl nadien enkele mensen zich afvroegen waarom ik stopte. Ze vonden dat het super goed ging en zagen niet dat ze stress had dus...

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-19 09:07

Doe maar verder hoor, vind het ook leerzaam haha :P

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-19 15:57

Met examens en winter was het ff rustig hoor :') Beginnen nu weer te wandelen op de baan (aan de hand).
Zondag oefenen trailerladen normaal gezien, en dan maandag naar kliniek. Testjes voor zomereczeem en een immuuntherapie behandeling opstarten (voor een eindwerk van iemand hier :P ) als het effectief is zou dat echt wel heel handig zijn :P

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-19 09:54

Allright, we zijn weer vertrokken!

Naar kliniek ging goed. We hebben op de trailer laden geoefend de dag zelf. Heb eentje mogen lenen van vrienden <3
Sessie 1 had hij wel een paar minuutjes nodig voor hij erop durfde, en heb hem eens erop wel volgestouwd met wortels. Dan 45 min op de wei gedumpt weer. Sessie 2 liep hij er eigenlijk al meteen op en ging zelf de wortels wel opeten achteraan in de trailer. 3e keer zijn we vertrokken. Was eigenlijk bang dat hij na de rit en na kliniek niet meer terug erop zou willen, maar ook om terug naar huis te gaan liep hij er eigenlijk zo op *\o/*

Afbeelding

Op kliniek zelf was het wel heeel veel prikkels, was redelijk nerveus en wou vooral naar alle andere paarden heen. Hij heeft gerold, beetje gegraasd, op de weegschaal gestaan (715kg :wow: ). Denk dat we daar in totaal 1u30 geweest zijn. Stukje scheren in hals, intradermale testjes (scheren had hij even wat moeite met het geluid, de injecties reageerde hij totaal niet op :') ) dan wachten, kijken hoe dik de bultjes werden. Toch reactie op de injecties! Dan flesje meegekregen naar huis. Moet hij elke dag x aantal pufjes in zijn mond hebben. Dat had ik ook al geoefend met een spuit met water in. Gaat echt super makkelijk. Als hij nog eens ontwormd moet worden wordt dat ook een fluitje van een cent :P

Afbeelding

Ondertussen weer een aantal keer gaan wandelen, met zadel, hoofdstel, lintjes, teugels, alles erop en eraan. Vind hij allemaal goed. Enige waar hij momenteel op reageert zijn de paarden die nu buiten lopen, vooral als ze beginnen rennen. Dan veranderd hij in een dikke zwevende arabier, maar na 3 keer passeren was dat ook al veel minder.

Afbeelding

Ook nog eens zelf erop in de piste, gaan we nu vaker en vaker doen. Kegels in een redelijk grote cirkel gezet en van kegel naar kegel gaan. Heb ook nog mijn target stick mee voor als hij euh 'afdwaald' haha. Daar reageert hij eigenlijk meteen op!

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 08:54

Gewoon zomereczeem hoor. Dus die culicoides mugjes :) Alles wat je kan doen aan zomereczeem. Proberen de mugjes eraf te houden enz :p Ze vroegen in het begin wel om niks anders te doen dan de immuuntherapie maar in sommige gevallen was dat niet mogelijk. Ik deed nog niet heel veel. Af en toe gebruik ik vliegenspray en probeer hem goed te borstelen zodat hij zo weinig mogelijk jeuk heeft.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-19 21:58

We trainen toch regelmatig verder. Af en toe ligt het wat langer stil met school en examens enzo, en dan vliegen we er weer een weekje in.

Buitenwandelen zijn we nu aan het oefenen om alleen rechtdoor te lopen (als ik erop zit) en niet vanaf hij iets interessants ziet den bos in te verdwijnen XD Voornamelijk door aan de hand er wat continuiteit in te brengen. Hem zelf voor zijn en zeggen 'kiijkkk let's go over theeereee' , of 'ja hier graas maar dan', en belonen elke keer hoofd omhoog of richting mij ging. Het wordt nu steeds minder interessant en ipv den bos in te gaan kijkt hij wel even maar komt dan vlot mee :P

We hebben Ballie ook wel al wat aan de boog laten wennen (maakt hij niks van). En ik dacht als ik mijn around-the-roundpen nu eens wat groter maak, zeg de hele piste. En gewoon ga schieten zo :P
Een beetje voorbereiding en dan een pijl of 4 van zijn rug geschoten :D




Afbeelding

Flink he *\o/*



GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 13:26

Een hele grote around-the-roundpen stimuleert wel tot iets sneller lopen... Hij kan ook bewegen hoor :') Hij vond het precies wel lollig.. Een kleine roundpen vind hij sneller saai precies, hier konden we precies meer 'spelen'. Ik lopen en hij maken dat hij aan de andere kant stond om bij mij te geraken :P Mss minder goed voor paarden die de linten eng vinden (zeker bij veel wind) of er nog niet aan gewend zijn. Zeker handig om alle gangen op stem te zetten en misschien zelfs onderscheid maken tussen rustig galopje en eens goed racen op termijn :P Wat stills uit filmpjes want filmen zelf lijkt nergens op als ik mee ren hahahah, en dan hoor je mij niet roepen xD

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 15:55

Thanks :D Het is zeker de bedoeling dat hij het ook leuk vind!

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-19 14:43

Soms is het een beetje zoeken en gaat het ook niet altijd zoals gewenst.
Hij is redelijk zadelmak en ruitermak, maar galop had hij nog niet gedaan. Ik had het ook niet gevraagd maar hij vertrok eens rond de rounpen in een rengalop met het zadel erop en dacht toen "OW fiets" en begon dan te hupsen :P Daar zijn we dus aan gaan werken. Ik heb weinig tijd om te oefenen maar zelfs dan boekt hij vooruitgang.
De BBP erop, en oefenen in het rustig aanspringen in galop, snel ho en belonen voordat hij 'OH fiets' kan denken. Ging wel goed vandaag, was een beetje nerveus van een giant sprinkler op het veld hiernaast. Filmen is best moeilijk :P

Draven gaat ook zo heerlijk :D

Afbeelding
Afbeelding



Dus, liever zoals hierboven en opbouwen dan zoals hieronder toen.. Oops...
Afbeelding


GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 16:35

Traag , omdat ik weinig tijd heb, maar goed :D
We stappen stukjes en soms wat draf in de piste :p
Hij heeft ook wat balkjes leren lopen, hij liep anders makkelijk de balk eraf omdat het hem niet boeit, maar gericht belonen voor zijn voetjes op te heffen helpt wel. Dat vond hij wel een moeilijke opdracht en had hij regelmatig pauze nodig :P


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mark0919, saphire, Slmt9 en 46 bezoekers