Mijn zwarte parel

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dms91

Berichten: 12
Geregistreerd: 27-04-16

Mijn zwarte parel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-18 14:48

Typ op Google Fries paard in en de eerste foto die je ziet is een prachtige, gespierde hengst.
Gitzwart, glanzend en manen waar zelfs ik een beetje jaloers op ben.
Echt het perfecte voorbeeld van hoe en Fries hoort te zijn.
En ook ik ben altijd al verliefd geweest op dit geweldige ras.
Toen ik een eigen paard mocht kopen was het dus al snel duidelijk welk ras het moest worden, tot ik zag hoeveel zo'n prachtige fries mag kosten.
Dat 'Het wordt een Fries' veranderde al snel in 'Weet je wat? We nemen een Tinker!
Een wat oudere familieknol die al zoveel in z'n leventje heeft gezien, dat zelfs mijn kleuter in zijn eentje met hem naar het strand zou kunnen'.
En toen kwamen we Feije tegen, een 7jarige dressuur fries binnen het budget die nog nooit op buitenrit was geweest. Zoektocht mislukt dus.
Hij is redelijk onzeker en heeft echt een zekere ruiter nodig (wat ik dus absoluut niet ben), hij is lomp (wat ik dus absoluut ook ben), hij is in de zomer veel te sloom en in de winter iets te snel naar mijn zin. Pas geleden nog ging ik hem halen uit de wei.
Als ik hem roep kijkt hij vrolijk op, hij gooit zijn hoofd omlaag en komt langzaam naar me toe gesjokt. Na een paar minuten is mijn geduld op, ik loop wel naar hem toe, dat gaat een stuk sneller.
Als ik bij hem ben word ik begroet met een diepe zucht.
Hij heeft het warm en heeft last van de jeuk en dat is te zien.
Samen schuifelen we in het meest slome tempo ooit naar de poetsplaats.
Zo'n 5 keer heb ik bijna een hartverzakking omdat meneer zo langzaam loopt dat hij over zijn eigen benen struikelt. Zodra ik me omdraai om mijn borstels te halen hoor ik hem schuren.
Boos draai ik om, hij stopt meteen en gooit zijn hoofd omhoog. Als ik terug kom met de borstels zit hij met zijn hoofd vast achter het halstertouw. Hoe? Geen idee, maar het gebeurt zo vaak dat ik er niet eens meer van sta te kijken.
Dan komt er een meisje met haar vader de stallen in gelopen.
'Kijk papa, een Fries!' Roept het meisje 'Die vind ik zo mooi'.
Ik kijk nog eens goed naar mijn paard. Een grote kale plek siert zijn voorhoofd, zijn voorplukje hangt er zielig bij. Zijn manen zijn ongelijk en staan op sommige plekken omhoog van het schuren.
Zijn staart is veel te kort geknipt. Hij is bijna lichtbruin van de zon en dik van het gras.
Hij lijkt totaal niet op die prachtige Friezen van Google afbeeldingen.
De zomer is qua uiterlijk niet zijn beste seizoen. Maar ik weet wel dat ik nu zo op hem zou kunnen stappen en weg kan rijden. De verzorgster kan zonder zadel met hem springen in het bos.
Als mijn kleuter met zijn stunten op zijn rug gaat staan kijkt hij niet op of om.
En hij doet altijd zijn uiterste best. Hij is mijn allerbeste maatje, en de beste keuze die ik in mijn leven heb gemaakt.
Zonder om te kijken naar het meisje, geef ik hem nog eens een extra klopje op zijn hals 'Ja' hoor ik mezelf verliefd zeggen. 'Hij is prachtig'.


Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn zwarte parel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 14:55

:)) En zó is het! ;)

Daenerys
Berichten: 2354
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:36

Wat een lief verhaal <3

Mijn Fries was ooit een pikzwarte hengst met manen tot over zijn schouder en mooie flossen aan zijn benen. Nu is hij een bruinachtige ruin met een grijs hoofd, zijn manen zijn dunner geworden en zijn sokken zijn eraf ivm mok.
Maar hij is prachtig :+:

DJZ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Mijn zwarte parel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:44

Nog niet zo lang geleden ook een Fries tegen gekomen. Hij, hengst (nouja, eerder een ruin met ballen), 5 jaar en voor mij een lichtpuntje <3 Prachtige dieren :j

Lukasje
Berichten: 11149
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Mijn zwarte parel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:09

Mooi geschreven ! Top !! +:)+

Don't take anything for granted


dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:36

Mijn lieve zwarte parel is gisteren 18 geworden. Hollands glorie, paar dikke billen. Grijze haren sieren zijn voorhoofd, in zijn hals een groot litteken van een behandelde sarcoid. Vrijwel de hele zomer speelt hij verstoppertje in zijn vliegenmasker en hoody-deken, al weet ik dat hij daaronder glimt als een spiegeltje.... Ik zie het niet.
Hij heeft last van hoofdschudden en narcolepsie. Is een heel lastige eter... Stulpt over zijn eigen voeten, moet altijd rollen als hij net schoon is.... Ik ben zijn favoriete schuurpaal....
Ik mag hem al jaren niet meer rijden en velen hebben gezegd dat ik hem moest verkopen. Maar hij hoort bij mij, wij snappen elkaar en hebben iets heel speciaals. Mijn lieve opaatje in wording siert mijn weiland en o wat ben ik trots op hem, nog altijd iedere dag dankbaar voor ons samen zijn. Mijn lieve lompe bolle met een hart van puur goud!

Dus ja.... Ik snap je helemaal! Geniet ervan!

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _l_amanda_l_, Chantal_1978, josien_m_, Mark0919, Monique1963, Vagabondo en 39 bezoekers