Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 22:00

Op een gegeven moment worden je kinderen zo groot dat je niet meer zonder meer het antwoord op hun vragen weet. Zo vroeg mijn oudste dochter me vandaag: 'Altijd als we dressuurwedstrijden kijken, zijn het paarden met één kleur. Dus als Spookje mee zou doen (haar vosbonte shet met spook-aftekening) zou dat wel heel bijzonder zijn.'

Nou kijken we meestal naar filmpjes van Totilas bv, dus ik zei dat het absoluut heel bijzonder zou zijn als Spookje een wedstrijd mee zou doen. Dat dat niet meteen om de kléur bijzonder zou zijn, hield ik maar even voor mezelf :')

Maar ja nu dacht ik er nog eens over na en weet ik serieus het antwoord niet. Zijn er gewoon zo veel minder,
zijn ze minder goed, minder populair..? Wat denken jullie?


Suzanne F.

Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:12

Ze zijn er gewoon minder. Er zijn in de rijpaard en dan vooral dressuurfokkerij heel weinig bonte paarden.
En dat is heel jammer. Maar kwaliteit gaat wel voor kwantiteit. Er is nu een hele leuke bonte NRPS hengst goedgekeurd en ik hoop dat deze in de toekomst ook KWPN goedgekeurd gaat worden. Zou leuk zijn om wat meer kleur te krijgen in de dressuurring.
Bont is wel meer te vinden bij de pony's, bij de Tinkers en bij kruisingen met Friezen. Maar op Totilas niveau zie je die niet mee doen natuurlijk.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16127
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:19

Omdat dit topic niet op de Huiskamer hoort, verplaats ik hem naar Paardenpaard.
HK->PP

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:16

Suzanne F. schreef:
Ze zijn er gewoon minder. Er zijn in de rijpaard en dan vooral dressuurfokkerij heel weinig bonte paarden.
En dat is heel jammer. Maar kwaliteit gaat wel voor kwantiteit. Er is nu een hele leuke bonte NRPS hengst goedgekeurd en ik hoop dat deze in de toekomst ook KWPN goedgekeurd gaat worden. Zou leuk zijn om wat meer kleur te krijgen in de dressuurring.
Bont is wel meer te vinden bij de pony's, bij de Tinkers en bij kruisingen met Friezen. Maar op Totilas niveau zie je die niet mee doen natuurlijk.


Een aantal jaar geleden liep er wel een leuke bonte GP "Le Penotti Prima S" en van de week kwam er een artikel voorbij van een bonte ggk AES hengst. Ik ben even de naam kwijt..ze zijn er dus wel.

Maarja wel een stuk zeldzamer dan de "normalere" kleuren natuurlijk. Dus om de vraag van de TS terug te komen, ze zijn er gewoon minder.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:20

Sowieso zie je bijvoorbeeld in de dressuur heel veel zwarte en donkerbruine paarden. Dat ziet er mooi uit, daar wordt mee doorgefokt, met als resultaat dat er steeds meer en meer zwarten en donkerbruinen in de dressuur lopen.

Schimmels zie je zo bijvoorbeeld heel veel in de springsport. Het gaat er om dat het kan springen, de kleur maakt dan niet uit.

mascha_king

Berichten: 176
Geregistreerd: 24-06-14
Woonplaats: Tongeren

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:23

Hier wel een bonte! Wel geen warmbloed maar mijn tinker doet niet onder voor t grote dressuurgeweld. En ik ben niet alleen... er zijn er nog in de hogere sport. Milan en ik gaan Z2 starten deze winter :-)

Afbeelding

O'Bryan's Milan ( M1 +2 ) [/color] Kara, van Baby naar Dressuurvlek

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:26

ik heb een bonte merrie en heb inderdaad altijd veel bekijks met haar. Krijg ook altijd wel ( positief ) opmerkingen over haar. Zie ook niet vaak andere bonte paarden langs komen.
Nou is ze niet niveau Totilas, maar ook in de basisdressuur die je ze minder. Bij de pony's loopt er wel meer maar idd meer tinker gekruist. Ik heb er aan zitten denken mijn merrie te dekken en wil een homozygoot bonte gebruiken ( weet niet of mijn merrie homozygoot is, wil ik nog wel testen ) maar vind het aanbod niet zo groot. Zelf ben ik erg gecharmeerd van ( mooi verdeelde ) bonten. Het is eens wat anders...

Afbeelding

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:25

Ik heb er eentje :-) Als mijn ouders eens komen kijken, wat zeldzaam is, vinden ze me direct in de massa :')

Siep B+10 L1+11 L2+13 M1+12 M2+0 dressuur <3

Rocamor

Berichten: 10823
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:32

Nimber reed/rijdt toch ook niet onverdienstelijk met haar bonte (Ice)?

Rockes <3

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:46

Ik rijd dan wel geen wedstrijden maar hij doet het leuk :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Handgemaakte knuffeltjes van jouw eigen paard/pony <3
https://www.bokt.nl/markt/ad/512148/aan ... -paardpony

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 16:04

Ik heb een bonte Krack C gehad, volle zus van de verichtigingshengst D'n Hop. Kon haar toen heel goed verkopen en heb dat gedaan. Later nog eens meegeboden met een dressuurpaardenveiling op een bonte Oscar, helaas werd de prijs flink opgedreven waardoor ik besloot af te haken. Ik vind ze geweldig, maar ze zijn er idd weinig

Mliiesje
Berichten: 201
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 16:19

Hier ook een bonte *\%/* allround gefokt, wel meer dressuur dan springgefokt.

Rijden nog geen wedstrijden maar dat komt van de winter wel een keer, hij is pas 4
Laatst bijgewerkt door Mliiesje op 31-03-22 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 16:23

Het is leuk dat iedereen hier foto's post van zijn bonte paarden maar daar is een ander topic voor. :D
TS vraagt hier om warmbloed bonte dressuurpaarden. Geen Groningers, Friezen, Tinkers, pony's of papierloos.
En de echte dressuurgefokte warmbloeden in de bonte kleur zijn echt met een lampje te zoeken. Ik heb ooit een bonte Special D x Samber gehad maar deze is inmiddels overleden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 16:43

Ik weet dat ze in de Trakehners nu wel wat meer met bont aan de slag zijn. Maar ook daar is kleur ondergeschikt aan kwaliteit :).
En ik denk dat dat ook in de KWPN etc zo is: kwaliteit gaat voor kleur. En er zijn nu eenmaal meer/betere zwarte/bruine paarden, net zoals jachtpaarden vroeger vaker schimmel/vos waren :).

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 16:48

er zijn er minder, en veel al ondergeschikt. grootste deel van de 'dressuurruiters' hebben niets met bont. Dan wordt het natuurlijk ook lastiger populair worden.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 16:49

Aamanda Rijkeboer reed subtop met een bonte.

ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 17:21

Afbeelding
Afbeelding


Ik heb er 2 :)
De minst bonte (op de foto zit de vlek aan de andere kant) start ik in het M2, de andere gaat volgende maand L2.

Heb ook nog een jaarling staan, dat is mijn toekomstige dressuurpaard :)
Afbeelding

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

mascha_king

Berichten: 176
Geregistreerd: 24-06-14
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:55

Suzanne F. schreef:
Het is leuk dat iedereen hier foto's post van zijn bonte paarden maar daar is een ander topic voor. :D
TS vraagt hier om warmbloed bonte dressuurpaarden. Geen Groningers, Friezen, Tinkers, pony's of papierloos.
En de echte dressuurgefokte warmbloeden in de bonte kleur zijn echt met een lampje te zoeken. Ik heb ooit een bonte Special D x Samber gehad maar deze is inmiddels overleden.



Er staat nergens in de openingspost dat t perce alleen maar warmbloeden moeten zijn... daarbij zijn Groningers oud Nederlandse warmbloeden.. net als Friezen... en iedereen is hier trots op zn bonte.. welk ras dan ook.. ze lopen toch allemaal in de ring ;) dat werdt er gevraagd

O'Bryan's Milan ( M1 +2 ) [/color] Kara, van Baby naar Dressuurvlek

Sirius_

Berichten: 10945
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:03

ivy_power89 schreef:
[ [url=m/CTi8oE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SUkNT9.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb er 2 :)
De minst bonte (op de foto zit de vlek aan de andere kant) start ik in het M2, de andere gaat volgende maand L2.

Heb ook nog een jaarling staan, dat is mijn toekomstige dressuurpaard :)
[ [url=m/JKNKjs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik moest bij de topictitel direct aan jou en je knappe bonte paarden denken <3

fiedelll
Berichten: 43
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:23

Afbeelding
Niet een hele mooie foto, maar wij hebben er ook een! Nog geen wedstrijden gestart, maar zit er zeker in. Is een barock pinto met ongeveer 25% of minder Fries, verder KWPN.
Laatst bijgewerkt door fiedelll op 16-07-18 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:27

Bonte Willem heeft ook GP gelopen. Hij is 50% fries.

Zelf heb ik ook een bonte merrie met 12,5% fries (Opa is Bonte Willem). Wil daar wel over een tijdje dressuurwedstrijden mee starten.

Afbeelding

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:45


ivy_power89

Berichten: 5849
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Waar zijn de bonte dressuurpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:12

Mijne zijn 50% kwpn en 50% deens warmbloed :)

Alejandro Z1+5 / Odin finalist Friesian Talent cup 2021 L1+3 / Dressuur Jurylid t/m M2

http://Www.beestachtiggoed.nl http://www.dutchbling.nl frontriemen en halsbanden!

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:17

Suzanne F. schreef:
Het is leuk dat iedereen hier foto's post van zijn bonte paarden maar daar is een ander topic voor. :D
TS vraagt hier om warmbloed bonte dressuurpaarden. Geen Groningers, Friezen, Tinkers, pony's of papierloos.
En de echte dressuurgefokte warmbloeden in de bonte kleur zijn echt met een lampje te zoeken. Ik heb ooit een bonte Special D x Samber gehad maar deze is inmiddels overleden.

Is dat dat leuke merrietje uit Vleuten??

Sorry breek even in, maar mooie bonte hier!!

Koos paardloos :(

Suzanne F.

Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:29

corine1981 schreef:
Suzanne F. schreef:
Het is leuk dat iedereen hier foto's post van zijn bonte paarden maar daar is een ander topic voor. :D
TS vraagt hier om warmbloed bonte dressuurpaarden. Geen Groningers, Friezen, Tinkers, pony's of papierloos.
En de echte dressuurgefokte warmbloeden in de bonte kleur zijn echt met een lampje te zoeken. Ik heb ooit een bonte Special D x Samber gehad maar deze is inmiddels overleden.

Is dat dat leuke merrietje uit Vleuten??

Sorry breek even in, maar mooie bonte hier!!


Ja maar die is jaren geleden overleden aan koliek.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chinnie, Dartel, Liiesjjj, StalNollie, Tieme en 145 bezoekers