Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:59

Hier alles herkenbaar..........

Dus je moet het echt graag willen en ervoor willen gaan, je leven daarop aanpassen.


Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:14

Ik vind veel mensen best negatief.... het valt wel mee denk ik! Mijn paard staat op een volpension stal en als ik griep heb kom ik gewoon niet! Ik ken al die horrorverhalen dus ook niet. Ook vakantie; geen probleem! Beweging in de stapmolen of laten longeren door stal. Het is maar net welke luxe je voor je zelf regelt.

Koper

Berichten: 30095
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:19

... dat je ál-tijd je gevoel moet volgen. Zowel bij het uitkiezen van een paard als wanneer hem wat gebeurt (veearts: hij heeft koliek. Ik: nee, heeft 'ie niet :Y) Hij had ook geen koliek maar een kapotte lever, bleek later) als qua mensen om je heen, zoals stalhouders en instructeurs.

Gelukkig is mijn paard een heel geduldige leermeester. Ik ben vaak op m'n bek gegaan. En elke dag krijg ik een nieuwe kans om m'n gevoel te leren volgen. Gevoel is het enige medium waarop je met een paard écht kunt samenwerken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:33

De zorgen en slapeloze nachten als ze ouder worden.

Had tot afgelopen maart 2 oudjes.. beide nooit geen geklungel mee gehad op een keer korte kreupelheid oid na. Nooit geen grote DA kosten. Toen ze eenmaal 23+ waren begon de ellende en werd ik volgens mij de hoofdsponsor van de DA hier met daarbij de vele slapeloze nachten en continue zorgen. Heb voor mijn eigen gemoedsrust al een tijd een camera op stal, zodat ik niet telkens naar achter toe ren om ze te checken :+

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:36

Dat mijn paard een extreme vorm van verlatingsangst heeft, en hij verkocht werd zonder eeenige gebreken

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:43

Ik had graag op voorhand geweten dat ik mijn wei niet ging mogen houden. Paarden staan top maar ik hou er niet van om afhankelijk te zijn van anderen, of anderen tot last te zijn.

Had ook graag op voorhand geweten dat Duke een zorgenkindje ging zijn, ik had hem er niet voor laten staan maar dan ben je tenminste voorbereid :')

Verder, als ik alles op voorhand had geweten wat ik nu weet had ik al veel eerder zelf eentje gekocht :)

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:44

nanoukkie schreef:
Dat mijn paard een extreme vorm van verlatingsangst heeft, en hij verkocht werd zonder eeenige gebreken

Dat hoeft ook niet continu aanwezig te zijn weet ik helaas uit ervaring. -O-
Mijn merrie heeft het heel lang gehad, toen ik haar naar huis haalde met een maatje was het over. Nu ander maatje en nu is het zo extreem dat ze gewoon levensgevaarlijk wordt alleen al als er maar een draad tussen haar en haar maatje is.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:24

Ik had heel graag willen weten dat ik te onervaren was voor een eigen paard, ik was 15/16 en er komt zoveel bij kijken, financieel gezien, maar ook qua tijd.

Momenteel geen paard, maar wel een bijrijdpaard en het is best fijn dat je de verantwoordelijkheid niet hebt, zo blijf ik in de sport en kan ik over een aantal jaar weer een eigen kopen en het helemaal aanpakken zoals ik dat wil, omdat ik nu, bijna 8 jaar later een hele hoop ervaring rijker ben :j

Echter krijg je de ervaring pas daadwerkelijk als je, je eigen paard en dus de verantwoordelijkheid hebt. Luister goed naar de ervaren personen om je heen en zorg ervoor dat je paard niks tekort komt (hoefsmid, tandarts etc.) dan moet het goed komen!

Rock this day like there is no tomorrow

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:28

Yanaa schreef:
nanoukkie schreef:
Dat mijn paard een extreme vorm van verlatingsangst heeft, en hij verkocht werd zonder eeenige gebreken

Dat hoeft ook niet continu aanwezig te zijn weet ik helaas uit ervaring. -O-
Mijn merrie heeft het heel lang gehad, toen ik haar naar huis haalde met een maatje was het over. Nu ander maatje en nu is het zo extreem dat ze gewoon levensgevaarlijk wordt alleen al als er maar een draad tussen haar en haar maatje is.

Oh jawel ze wisten het goed genoeg... Maar ik was erg naïf en dacht dat toen ze aankwam, mensen stonden erop dat ze gebracht werd :+ het gewoon zo warm was die dag en paardlief daarom drijfnat in het zweet stond. Nu kan hij wel al alleen vervoerd worden, stilstaan met de trailer wel nog niet langer dan 5min. Maar toen ik aanhaalde dat hij de stal afbrak, zei ze dat ze dat wel had verwacht... Dus de vorige eigenaars wisten echt wel heel goed dat hij verlatingsangst had, en niet een beetje

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 20:49

Als ik van te voren had geweten dat ik eenmaal een eigen paard niet meer zonder kan, had ik het nooit gedaan...dan had ik een leuk bijrijdpaard gezocht, desnoods met betaling...wel de lusten, niet de lasten..

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 15:50

Indestal schreef:
Als ik van te voren had geweten dat ik eenmaal een eigen paard niet meer zonder kan, had ik het nooit gedaan...dan had ik een leuk bijrijdpaard gezocht, desnoods met betaling...wel de lusten, niet de lasten..

Ik heb ,voor ik eigen paarden had,eerst een betaald leasepaard gehad. Wel de lusten,niet de zorgen,zou je denken. Maar ik hechtte me er zo aan dat ik me zwaar ging ergeren aan de in mijn ogen onvoldoende (medische) verzorging die hij kreeg en waar ik dus als niet-eigenaar niets over te vertellen had.Een eigen paard is echt anders want dan mag je zelf alles bepalen (en betalen natuurlijk.....)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 16:10

Dat ik na zoveel jaar paarden toch besloten heb dat dit de laatste zijn om eens een keer andere dingen te gaan doen van mijn geld. :Y)

Monique1963

Berichten: 8562
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 19:09

Wat goed dat je deze vraag stelt. Er zijn zoveel mensen die een paard kopen zonder na te denken en er dan op wat voor manier dan ook weer vanaf moeten waardoor het paard de dupe kan zijn.

Wat ik graag had willen weten.
-Dat het soms enorm veel doorzettingsvermogen kan eisen om een eigen paard te (be)houden.
-Niemand kan je voorbereiden op onverwachte situaties met een paard die de rest van je leven gaan bepalen. Ik spreek uit ervaring.
-Je bent volgens mij een jaar of twintig, wat zijn de rest van je toekomstverwachtingen? Wil je graag een gezin over een jaar of 5, zit je eigen paard dan niet in de weg?
-Verzeker je paard bij een goede verzekeraar. Het lijkt duur, maar kan je veel geld besparen bij ongelukken en kolieken.

Maar ook... je wilt niet weten hoeveel geluk je kunt ervaren als je echt eigen paardjes er tevreden bij lopen.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:09

Dat paarden zo enorm autodestructief kunnen zijn.
10.000en euro‘s die er doorheen gejaagd zijn door domme weideongelukjes vatierend van afgerukt ooglid tot breuk in de oogkas of doorboord gewricht %)
En uiteraard altijd savonds of op zondag -O-

_megannn

Berichten: 8
Geregistreerd: 21-07-18
Woonplaats: Ermelo

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:07

Ik had toch echt heel graag geweten dat ik er twee voor de prijs van één kreeg... en dus drachtig was... heeft tot op de dag van de bevalling geduurd voor ik daar dus achterkwam... :\

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:41

Misschien had ik vooraf (30 jaar geleden :+ ) alles willen weten wat ik nu weet...

Ik had in ieder geval graag geweten welke impact het zou hebben op mijn leven en vooral dat paarden houden óók een keuze is.
Substantiële besluiten (bv. waar ga je wonen, hoe bouw je je carrière op) zijn bij mij bepaald door de paarden. Het vreemde is dat ik me dat op cruciale momenten niet altijd heb gerealiseerd.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 00:20

:D ik had best willen weten dat mijn echt duur aangekochte paard ( gekeurd met alles erop en eraan ) blind blijkt te zijn, en er bij export keuring ( nee dat rapport kreeg ik later ) buyer is aware of this. beetje jammer :(

Sanet

Berichten: 7849
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 07:05

Naast dat het heel veel negatieve dingen met zich mee brengt, zijn er ook ontzettend veel positieve dingen.

Ik had nooit gedacht zo blij te kunnen worden van een geweldige buitenrit. Het gevoel wanneer je plankgas door een open stuk in het bos gaat, tranen over je wangen. Of wanneer je heerlijk relaxt met een lange teugel aan het stappen bent.
Of trots zijn op een geweldige training. Dat ze snappen wat je wilt en daarvoor echt hun stinkende best doen.
Of als je na het rijden nog even staat te dromen bij stal, dat je dan een warme neus in je nek krijgt.
Of dat je foto’s gaat vergelijken van eerder naar nu en ineens een prachtige zwaan is ontstaan uit dat lelijke eendje wat je gekocht had (al vond je zelf toen dat eendje helemaal niet lelijk :D ). En dat je je dan beseft, dat dat gewoon jouw eigen paard is <3

Ja, ik ben echt wel verliefd op mijn eigen paard :D
Bij de tweede moet dat “lezen en schrijven” nog gebeuren, dat is dan wel weer lastig. Alle afspraken die ik heb met paard 1, daar weer paard 2 natuurlijk niets van. Dus dan begin je weer helemaal opnieuw :)

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 07:24

Dat je ook geld en tijd moet reserveren voor andere paardloze dingen, dat heb ik in mijn jonge jaren te weinig gedaan( en ik heb daar best spijt van....want die dingen kun je nooit meer inhalen) :o

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 07:30

..... Dat ik er zo onwijs gelukkig van ben geworden. Ik kan me een leven zonder paarden niet meer voorstellen. Ik heb de rijkdom dat ik nu twee paarden <3 heb. Het is wat schippperen met de tijd, want ik werk ook nog 36 uur :D .

Tot mijn 27ste reed ik wel paarden, maar ik heb geleefd en dingen gedaan wat ik nu niet meer zou kunnen doen. En naar die tijd kijk ik heel graag terug.

Ik heb mijn paarden op pension wat ik heerlijk vind. Ik denk weleens aan paarden aan huis, maar mijn vriend niet. Dus doen we het nog zo :) .

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 07:33

Dat het lastig is om een goede paardendierenarts te vinden. Al een handje vol kwakzalvers gehad. Achteraf ga je dan naar de kliniek en daar hoor je: oh maar mevrouw, eentje met deze symptomen hadden we eigenlijk gisteren al hier moeten hebben.. dankjewel paardenarts..

Dat je alles alles alles zelf moet regelen en bedenken. Tuurlijk kan je overleggen, maar de uiteindelijke beslissing of keuze ligt bij jou.

Maar toch, ik vind het heerlijk. Geen eigenaren die je als stront behandelen, die achteraf bij vertrek gaan miepen dat het stank voor dank was en dat je niks deed, gewoon lekker zelf tuttefriemelen met mijn monsters. Ik zou niet anders willen, en ik ben blij dat ik dit aan mijn dochters kan geven, als ze dat zouden willen later :)

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 07:56

Dat het zo mijn leven zou gaan beheersen.Compleet alles omvattend, van dagindeling tot het financiële plaatje.
Ik word er iedere dag weer heel blij van en besef me mijn rijkdom maar wat een teleurstellingen heeft het me ook gebracht.
Het iedere x weer opnieuw moeten beginnen met een jonkie is heel leuk maar ook frustrerend.
En vroeger me nooit gerealiseerd dat succes zo veel met geld te maken heeft.Zonder kwaliteitspaard kom je er gewoon niet, helaas.

Maar het heeft me ook heel goed gevormd qua karakter.Ik ben er een enorme doorzetter van geworden, kan goed met teleurstellingen omgaan en goed relativeren.Nooit over nagedacht vroeger dat je van paarden leert je verantwoording te nemen.
Maar daar kom je wel achter wanneer je direct vanuit de club op je stiletto’s om 7 uur de paarden staat te voeren :)

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 08:21

Dat ik alles op mijn idealistische manier wil en dat niet kan loslaten. Zo is in pension of op een manege niks voor ons. Terwijl aan de overkant van mijn huis een traditionele manege zit met 24/7 op stal. Als ik dat prima zou vinden zou dat het ons zoveel makkelijker maken. Tijd lang op pension gestaan met swinters een dagdeel buiten, maar zelfs dat vrat aan me en werd ik dol van schuldgevoel. Nu heb ik 2 pony's die 24/7 buiten staan met inloopstal. Ter zijner tijd gaat mijn weide weg. Als ik geen geschikte plek voor ze kan vinden, denk ik dat het voor mij stopt. Ik heb geen zin om 2 pony's in pension te hebbben en verteerd te worden door schuldgevoel wat ik niet kan uitschakelen. Voor nu geniet ik ervan, maar er kleven een hoop nadelen aan. Bij mij is dat de huisvesting, mijn beperkte tijd altijd rekening houden met. Ook afgelopen winter met de vele regen was ellende. Afijn als ik dit van te voren had geweten had ik er liever nooit aan begonnen aan het hele paarden gedoe...

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:01

Ik heb sinds december mijn eerste eigen pony. Een e pony. Daarvoor altijd paarden van anderen gereden. Deze pony is via via bij ons terecht gekomen.
Al vanaf mijn 4e gedroomd van een eigen paard en op mij 36e dus eindelijk gekregen.
Ik vind het zo veel leuker dan gedacht! Pony staat aan huis. Dus hoort echt bij het gezin. Hinniken als we thuis komen, komt kijken als we in de tuin zijn.
Wat me ook heel veel voldoening en trots geeft is te zien hoe goed ze het doet. Toen ze kwam was ze helemaal gestresst. Heeft 2 maanden langs de draad gerend. Ze kwam niet eens eten (Dus bracht ik het maar). Hartstikke mager, geen bespiering en ik kon haar niet eens te pakken krijgen in de wei. Het leek wel of ze zich afgesloten had. Was al enkele jaren niet meer op gereden en niet veel naar om Gekeken.
En nu, een half jaar later is ze helemaal opgebloeid. Ze is flink aangekomen en begint mooie vormen te krijgen. Haar achterhand is weer rond. Ik heb veel en regelmatig met haar gewerkt. En nu vertrouwt ze me. Ze komt zelfs naar me toe ipv weg rennen. Is tijdens de training ontzettend mens gericht en geniet van het werken. Ze heeft zo'n verandering door gemaakt!
Fantastisch om te zien hoe ze geniet in de kudde met 2 andere paarden na 13 jaar alleen te hebben gestaan. Echt super!
Ik heb de pony aan huis staan en moet dus alles alleen doen. Dat is lastig als het niet vlekkeloos gaat. Daarom heb ik er hulp bij gehaald. Niet zo zeer voor het rij technische. Maar vooral voor een extra paar handen. Dat werkt zo veel fijner.
Ik dacht tijd dat het fantastisch zou zijn om een eigen paard te hebben en dat is het ook.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:14

Ach in de winter sta ik rustig wel eens te vloeken in de modder en het donker. Dan vraag je je wel eens af waarom je die beesten toch zo leuk vindt :+
Maar zou niet zonder willen. Al vrees ik wel een beetje voor alle pension horror verhalen. Ponylief staat bij mn ouders thuis maar een toekomstig paard kan daar niet bij.
De medische pech hebben wij niet echt gehad. Tenminste op 20 jaar tijd heus wel wat dingen langs gehad (koliek op de kliniek, hoefbevangen, droes) maar het gaat ook rustig een aantal jaar goed zonder noemenswaardige da kosten.
Maar een spaarpotje achter de hand is wel een hele zinvolle tip. Want je weet het helaas nooit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hobbyhorse, Pommier en 38 bezoekers