Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 19:36

Hey bokkers,

Ik ben nu al een lange tijd aan het sparen voor een eigen paard, maar vind het lastig om te bepalen wanneer ik nu écht genoeg gespaard heb, met andere woorden wanneer ik écht voorbereid ben.

Daarom vroeg ik mij af of er nog andere dingen zijn die jullie als nu paardeneigenaren graag hadden geweten of voorbereid voordat jullie een paard kochten. Dit mag uiteraard ook met de financiële kant te maken hebben.

Brand los!

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤


upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:40

Pfoeh, ik houd voor mezelf de richtlijn aan dat ik een koliekoperatie moet kunnen betalen, mocht het moment daar zijn. Even afkloppen, hopelijk gebeurt dat niet uiteraard.
En verder, check even je WA, heb ik net gedaan omdat mijn paard net in de weg liep van een hoef met een ijzer van een ander paard. Het is wel fijn als je gewoon je WA-verzekering daarvoor kunt inzetten.

En verder denk ik dat het heel fijn is om ergens terecht te komen waar mensen rondlopen die al meerdere jaren paarden houden of onder hun hoede hebben. De staleigenaren hebben me veelvuldig geholpen met dingen waarbij er grote vraagtekens boven mijn hoofd hingen.

F_inley

Berichten: 6396
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:41

De hoeveelheid tijd die je in werkelijkheid kwijt bent zeker in de winter. Daar heb ik me 8 jaar geleden op verkeken. Inmiddels is dat al helemaal overal in verwerkt natuurlijk maar soms in hele drukke weken is het wel eens zwaar

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 19:43

Even ter info: Ik verzorg al 4 jaar 2-4 paarden per dag op een privéstal, waarbij de verantwoordelijkheid 90% van de tijd bij mij ligt.

Dus verkijken in de tijd zal ik niet hebben denk ik, maar bedankt voor de tip Finley!

Upendo, dat zal ik inderdaad doen! Weet je hoe ik dit ergens online kan vinden?

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:44

Ik heb gewoon even gebeld met mijn verzekeraar. :)
Gewoon, omdat ik het fijn zou vinden als iemand anders bij mij ook zou zeggen: 'Hey, het was mijn paard die dit veroorzaakt heeft, voor dit soort dingen heb ik mijn WA-verzekering. Geen zorgen over de kosten!'

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:45

Dat afscheid nemen zo'n pijn kan doen!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 19:46

Cayenne, ook dit heb ik helaas al geleerd... (Verzorgpaarden die verkocht werden)
Tuurlijk, het is wat anders dan de dood, maar toch zijn ze er niet meer, one way or the other.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:47

Cayenne schreef:
Dat afscheid nemen zo'n pijn kan doen!


Dit! En dat paarden echt ontiegelijk veel kunnen mankeren waardoor de lol er snel vanaf is soms. Heb er 2 laten gaan op 3 jaar tijd.

“To the people who look at the stars and wish."
"To the stars who listen and the dreams that are answered.”

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:48

Dat het ondanks budgetteren en spaarzaam zijn, elke maand weer zo ontzettend veel geld kost. Daar loopt een goed topic over met realistische bedragen.

Verder zorgen voor genoeg buffer dat je 3-4 maand quasi full time goede begeleiding kunt betalen. Is wel zo handig als het niet gelijk klikt.

En geld voor goed tuig etc.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:49

Dat paarden 20 30 jaar verder nog steeds in je leven zijn terwijl jij ondertussen ben wezwn studeren, een liefde heb gevonden, gezinnetje gaat stichten enz. En dat paarden soms er ook zullen zijn en wel tijd en geld kosten maar je niks meer met ze kan

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

upendo

Berichten: 22259
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:50

Oh, ja.. Geld voor goed tuig etc.
Osteopaat, zadelmaker, hoefsmid, alles bij elkaar tikt wel flink aan.
Ik denk dat ik alleen al in het eerste jaar exclusief stalgeld en les-/verenigingsgeld het aankoopbedrag van mijn paard kwijt ben geweest aan harachement, dekens, osteopaat, tandarts, keuring etc. etc.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 19:52

De kosten krijg ik inderdaad maar half mee. Ik lees mee in het "wat kost een paard nu daadwerkelijk" topic en krijg ook wel eens mee wat de eigenaren aan hoefsmid e.d. betalen. Daarnaast heb ik de staleigenaresse gevraagd wat zij zo vraagt en aan haar eigen paard kwijt is, dat helpt ook al veel. Maar toch is het niet helemaal representatief natuurlijk.

Ja, tuigage... het type boomloze westernzadel dat ik op het oog heb is ook al een mooie 1500 euro bij mekaar... :$

Napie, daarvan ben ik me dan weer zeer bewust (verzorgpaarden van 25 en 35 jaar oud, nog heel fit)

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Thea_Ste
Berichten: 716
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Zonhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:05

inderdaad de tijd die je er aan "kwijt" bent. Ik heb daar voor ik mijn merrie gekocht had nooit bij stilgestaan. Een paard of paarden hebben is echt een levensstijl waar je voor kiest.

En dan het tweede puntje dat er mee te maken heeft: Ik had voor aankoop nooit beseft wat voor een inpakt een paard hebben heeft op de mensen in je omgeving (in mijn geval mijn vriend), die niks met paarden hebben en je eigenlijk moeten delen met een paard.
Voor mij is het soms moeilijk om hierin de balans te vinden...

Waranta.. :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:07

Yontheke schreef:
Cayenne schreef:
Dat afscheid nemen zo'n pijn kan doen!


Dit! En dat paarden echt ontiegelijk veel kunnen mankeren waardoor de lol er snel vanaf is soms. Heb er 2 laten gaan op 3 jaar tijd.


Precies dit. Heel naïef misschien maar dat ze blijvend geblesseerd kunnen raken had ik nooit zo bij stil gestaan. Nu ben ik inmiddels een stuk wijzer maar dit blijft het moeilijkste aan paarden hebben.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:09

De zorgen die je hebt als je je geliefde dier elke dag moet overleveren aan anderen,( zeker als je paard iets kleins heeft)... hoe goed die pensionhouders het ook bedoelen... vond het altijd vreselijk. Komt dus ook zeker geen eigen paard tot hij bij mij in de achtertuin kan staan.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:13

Dat er soms periodes zijn dat het allemaal niet zo leuk is en dat je er even niet zoveel zin in hebt, maar toch moet.
Dat je in drukke periodes moe bent en even rust wil nemen, maar dat je toch weer naar stal moet.
Dat je hele leven om de paarden heen gepland wordt.
Dat ze soms ziek worden waardoor ze niet meer kunnen wat eerst wel ging, maar dat ze dan nog wel geld en zorg vragen.

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:25

Wil je mijn levensles weten?

Geniet!

Tegen de tijd dat je denkt dat je alles weet, alles meegemaakt hebt, je 1000% heb voorbereid: Kom je er achter dat je net daar geen rekening mee hebt gehouden.

En dat maakt paarden houden zo mooi, omdat het elke dag anders is.

Ik snap de gedachte dat je je moet voorbereiden.

Maar vergeet vooral niet gewoon te genieten en ergens voor de durven gaan :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:39

Dat een eigen paard als 16-jarig meisje toch echt een hele verantwoordelijkheid is. Zelf beslissen over álles, en in moeilijke tijden wel tips krijgen maar het altijd zelf moeten doen, daar had ik me wel echt op verkeken. Sterker nog, eigenlijk had ik dr geen idee van :')

En dat het vreselijk moeilijk is om je paard te houden op de manier die je wilt, omdat je bij bijna alle stallen concessies moet doen. En hoeveel stress het kan kosten als je het op een plekje niet naar je zin hebt.

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:48

ruitje schreef:
Wil je mijn levensles weten?

Geniet!

Tegen de tijd dat je denkt dat je alles weet, alles meegemaakt hebt, je 1000% heb voorbereid: Kom je er achter dat je net daar geen rekening mee hebt gehouden.

En dat maakt paarden houden zo mooi, omdat het elke dag anders is.

Ik snap de gedachte dat je je moet voorbereiden.

Maar vergeet vooral niet gewoon te genieten en ergens voor de durven gaan :)



Zo is het precies, er is altijd wel iets waar je geen rekening mee hebt gehouden. E wie weet zal het bij jou altijd goed gaan en heeft je paard nooit iets tot hij 25 jaar oud is. Dan is het echt even poedersuiker, je moet je paard laten gaan maar je hebt er wel 25 jaar lang onwijs van genoten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:49

Dat van het genieten vind ik trouwens wel een hele mooie. Ik voel me zo bevoorrecht dat ik een paard kan hebben. Ook als ik soms wat tegenzin heb (bijv in de winter als het koud en nat is) krijg ik toch altijd weer zin en energie als ik op stal ben. Ook al is het soms moeilijk je krijgt er zoveel voor terug. Helemaal als je een fijne klik hebt met je paard. Dus idd geniet ook van de kleine dingen.

Anoniem

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:54

Dat ik het zomers niet erg vind om te mesten, water te geven, te verzorgen en te trainen maar dat het 's winters wel echt klote kan zijn met -12 of dikke hoosbuien...

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 20:57

Ik had wel graag willen weten dat ik met ieder paard/pony pech zou hebben of iets zou zijn.
Heb nooit echt echt kunnen genieten op korte momenten na.
Mijn mini dame Mini heb ik wel geluk mee maar ja ik kan daar niet op rijden ofzow.
Het kan ineens een extra dure hobby worden in ieder geval

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:12

Dat het zo moeilijk zou zijn om een fatsoenlijke stalling te vinden waar je helemaal tevreden mee bent :=

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 21:37

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-18 21:39

Bedankt Carola! Ik wist het niet helemaal zeker. De rest ook bedankt voor de antwoorden!

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: flora, ImkeTarek, Natascha, Pellelilly, Ubermetrics en 40 bezoekers