Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
VogeltjeM

Berichten: 3728
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:34

Ten eerste: hoe moeilijk het is om een stalling te vinden die goed bij je past, en hoeveel stress het kan geven om voor de zorgen voor je eigen dier afhankelijk te zijn van anderen die er ofwel een financieel belang bij hebben (en het dus niet zo doen als jij zou doen) ofwel een andere mening hebben (en het dus niet zo doen als jij zou doen). Ik had pas na een jaar of 5 per toeval een fantastisch plekje gevonden :) en nu staan ze aan huis.

En ten tweede: dat je paarden een X aantal jaar meegaan, maar dat jij verandert en ze niet altijd even goed in je leven blijven passen. Ze staan bij mij nu thuis, we hebben er zelfs ons huis op uitgezocht, maar ik ben niet meer dat meisje dat ik was toen ik ze kocht. Ben een paar levensfasen verder, het leven stelt zijn eisen en over een niet al te lange tijd hopen we een gezinnetje te starten. Mijn paarden zijn al die tijd al bij me en vragen een grote investering in tijd en geld, en er zijn perioden dat ik voor mijn gevoel alleen maar investeer en er niets uithaal. Met een verzorgpaard zou ik zijn gestopt, maar voor mijn eigen dieren voel ik me enorm verantwoordelijk. Ze zijn er, of jij en je levensomstandigheden er nu naar zijn of niet..

Instagram: lusitano_roux


Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 09:42

Kendra schreef:
Misschien had ik vooraf (30 jaar geleden :+ ) alles willen weten wat ik nu weet...

Ik had in ieder geval graag geweten welke impact het zou hebben op mijn leven en vooral dat paarden houden óók een keuze is.
Substantiële besluiten (bv. waar ga je wonen, hoe bouw je je carrière op) zijn bij mij bepaald door de paarden. Het vreemde is dat ik me dat op cruciale momenten niet altijd heb gerealiseerd.


Precies dit is op mij ook heel erg van toepassing :D

En ik had ook heel graag op voorhand willen weten dat het zo moeilijk is om een paard op een mooi gewicht te houden. Of ik kies altijd voor paarden die aanleg hebben om dik te worden, dat kan ook. :+

Verder heeft het mij echt gevormd tot wie ik ben. Opgeven staat niet in mijn woordenboek en ik heb er een enorm verantwoordelijkheidsgevoel aan over gehouden.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:06

Citaat:
Verder heeft het mij echt gevormd tot wie ik ben. Opgeven staat niet in mijn woordenboek en ik heb er een enorm verantwoordelijkheidsgevoel aan over gehouden.


Precies dit.

Ik zou niet zonder ze kunnen maar ik denk dat ik nu wel bij mijn laatste paard ben. Ik heb er veel voor opgegeven, veel geld in gestopt. Mooie momenten voor terug gekregen, veel lol mee gehad, goede vrienden en een leuke man aan overgehouden.

Mijn merrie is nu 10 en haar zoon 2. De laatste gaat op termijn naar een ander huisje. Mijn merrie (waar ik stapelgek op ben) heeft een gebruiksaanwijzing van 987 pagina's. Die blijft tot het eind en daarna ga ik eens kijken wat er verder nog te doen is op de wereld ;-)

Laat dit alles je niet afschrikken. Je krijgt zoveel terug van een paard!

~Turbohoof Solutions ~

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 11:03

Ik zeg regelmatig: "Als ik alles had geweten wat ik nu weet... Dan had mijn verstand waarschijnlijk gezegd "begin er niet aan" en was ik er alsnog met hart en ziel voor gegaan...."
Ik heb geen spijt van mijn 'keuze' (mijn moeder had een paard dus ik heb soort van altijd paarden gehad.) maar ja, het is doorheen de jaren zwaar geweest. Maar de paarden en de keuzes die ik daarrond gemaakt heb zijn niet de keuzes waarvan ik spijt heb achteraf gezien.
Ik had op voorhand willen weten hoe diep zo'n dier in je hart kan gaan zitten en hoeveel pijn het doet wanneer je ze verliest. Maar zelfs als ze me dat op voorhand verteld hadden, had niemand me daar echt op kunnen voorbereiden.

Ook moet ik eens beter in mijn oren (en hart) gaan knopen dat paardenmensen over het algemeen geen vrienden zijn.. Op een uitzondering na heb je geen vrienden in de paardenwereld. Dat bleek helaas onlangs maar weer terwijl ik dacht nog een uitzondering gevonden te hebben. :x
En hoe moeilijk het is om een goede trainer te vinden. Hoeveel verantwoording het is (als je het goed wil doen.) om je paard op een eerlijke manier te trainen en op te voeden en te houden. Daar miskijk ik me soms nog in ondanks dat ik ondertussen al meer dan 20 jaar paarden heb en al 14 jaar bewust train. De uren dat ik al heb zitten nadenken en mezelf in vraag gesteld heb (of meer: de dingen die ik deed.) kan ik inmiddels al lang niet meer tellen. Mensen die beweren dat paarden houden en trainen makkelijk en/of simpel is hebben het gewoon echt niet begrepen. :)
In tegenstelling tot wat anderen hier zeggen zou ik ze echter nooit meer op pension willen. Dan liever geen paard meer dan eentje op pension.

Maar hoe ik het ook draai of keer, hoe vaak ik ook geheel nieuwe scheldwoorden en vloekwoorden uitgevonden heb door en voor ze.... In de moeilijkste periodes van mijn leven waren ze altijd mijn lichtpunt, soms mijn enige lichtpunt...

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 11:59

Hahahaaaa Clau ...nog eens kijken wat er verder nog te doen is op de wereld... _O-

Hier zijn het ook de laatsten. Denk ik. :+
Eentje van 25, inclusief handleiding ook :') , eentje van 22 met cushing, geweldig paardje, top karakter en ene spaans propje van 13.
Aangezien alles hier redelijk bejaard wordt, heb ik wel nog een paar jaar paarden lijkt me :=

Ayasha precies je laatste alinea idd. Als de wereld je laat stikken, zijn zij je lichtpuntje.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 12:03

Hoe paarden soms hun eigen plan trekken, denk je even relaxed te gaan rijden, sta je achterstevoren van ieder duifje, ieder blaadje en heeft paard-lief gigantisch veel energie :P

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:26

Dat een pony oud wordt, net als mijn 27-jarige, maar nog steeds veel geld kost ook gezien zijn cushing. Maar ik heb hele mooie tijden met hem gehad en nog steeds! Dat is ook geld waard. Ik zeg soms altijd zo, je kan veel geld op je bank hebben en niet gelukkig zijn, of wat minder hebben maar wel gelukkig zijn met een pony *\o/*

J_emma

Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 17:45

Dat het zo leuk is. Dan hadden we het eerder gedaan :-)

eclair98

Berichten: 11602
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:00

Dat het zoveel zeer doet als er eentje wordt ingeslapen Y;(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:08

eclair98 schreef:
Dat het zoveel zeer doet als er eentje wordt ingeslapen Y;(


Dat idd. En dat een nieuw paard kopen en rijden daarna zo spannend is.

annomon

Berichten: 12
Geregistreerd: 03-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 18:38

tegeltjeswijsheid: mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar als ze komen te sterven, valt er niets te erven. en los van het feit dat al je geld erin gaat zitten, en dat kan DA kosten zijn, maar ook gewoon een paar leuke jodphurs, een shirt, een lekker warme winterjas of een blits hoofdstel wat je eigenlijk niet nodig hebt, maar zo mooi staat op je knappe paard. dat voor wat betreft de kosten.

daarnaast: ga naar je paard toe en altijd blijkt het weer meer (quality)time in beslag te nemen dan dat je vooraf had ingeschat. en dit is waar je het allemaal voor doet. het is dan ook superbelangrijk dat je de support van de directe naasten hebt om zo veel tijd aan je oogappel te kunnen besteden. persoonlijk vind ik dit nog eigenlijk het belangrijkst; de onvoorwaardelijke aandacht die je per definitie aan je paard moet kunnen besteden.

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:17

SusanH schreef:
eclair98 schreef:
Dat het zoveel zeer doet als er eentje wordt ingeslapen Y;(


Dat idd. En dat een nieuw paard kopen en rijden daarna zo spannend is.


Precies dit. Na het inslapen van mijn merrie voor de eerste keer erop. Wat was dat spannend en heb ik gehuild. Ik wist niet dat een mens zo veel tranen kon hebben tot ik haar moest laten inslapen. Maar ook brengen ze je veel vriendschappen, verantwoordelijkheidsgevoel en wat heb ik een doorzettingsvermogen gekregen waar ik tot op de dag van vandaag veel aan heb

kimmetje26

Berichten: 478
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:41

SusanH schreef:
eclair98 schreef:
Dat het zoveel zeer doet als er eentje wordt ingeslapen Y;(


Dat idd. En dat een nieuw paard kopen en rijden daarna zo spannend is.



Zo herkenbaar!
Maar ook dat er een nieuw paard is die jou kiest als baasje!

Sinds 4 september 2014 eigenaar van mijn eigen vriendje! Helemaal happy met amethist. Helaas veel te kort van hem mogen genieten rip 12-8-2018

Sinds 4 november 2018 is hamilton m alias Harry van mij. Lekker genieten van elkaar.
Ondertussen stiekem Z1+1

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:13

Gisteren heb ik toch even moeten slikken.
In de voormiddag hadden een collega en ik een gesprek over het zoeken naar een appartement (we zijn beiden op zoek naar een nieuw plekje) en in de namiddag was ik met dezelfde collega en een paar anderen een datum aan het prikken om eens een avond weg te gaan.
Na beide gesprekken ging onze dialoog als volgt:
Collega: Vind je dat eigenlijk fijn? Word je dat nooit eens beu?
Ik: Wat?
Collega: Dat je paard echt alles in je leven bepaalt.
Toen had hij me even stil

Het is wat in dit topic al eerder gezegd werd. Het is zo vanzelfsprekend dat je er op het moment zelf niet bij stilstaat, maar als je dan gedwongen wordt om er vanuit het perspectief van een niet-paardenmens naar te kijken is het bijna belachelijk wat we doen en laten voor die dieren. :o

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:24

En wat dan nog? Neem aan dat het een vrijwillige keuze is, je wordt niet gedwongen om een paard te hebben.
Het is voor niet paarden-mensen misschien niet te begrijpen maar dat hoeven ze toch ook niet. Het hoort bij jou en niet bij hun. Zij zullen andere zaken misschien belangrijker vinden.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 22:34

Nee, tuurlijk niet. Zo bedoelde die het ook absoluut niet, maar dat zelfs dingen die in principe niet paardgerelateerd zijn (bv. waar ga ik wonen) toch in heel grote mate bepaald worden door dat paard.
Een paard is een vrijwillige keuze, maar wel een keuze voor -normaal gezien- meer dan 20 jaar. En de impact van die keuze kan je je op het begin maar amper inbeelden.

J_emma

Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 23:37

Ik herken dat niet zo, maar ik kan me wel voorstellen dat die impact groter is naarmate je jonger bent en je leven nog minder vastligt.
Met vaste baan, hypotheek, hond en kat en drie kinderen is een paard niet meer zo'n schokkende aanpassing qua altijd rekening houden met en zorgen voor een ander ;-)

Sanet

Berichten: 7851
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 08:23

Min die kinderen heb ik dat ook, maar met de medische problemen van mijn oudste paard, draait er toch veel daarom. Juiste eten op de juiste tijden, niet te lang buiten, etc etc.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

J_emma

Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:26

Dat snap ik hoor Sanet, maar ik denk dat het in het algemeen toch wel scheelt. Mijn oudste is nu 22 en woont net een jaartje op zichzelf, klaar met studie en eerste baan.. Ik weet wel zeker dat voor haar een paard daar in passen een stuk heftiger is dan voor ons :-)
In plaats van heen en weer rijden naar zwemles en judo en bso etc is nu ze iets ouder zijn ons paard gekomen. Eigenlijk alleen maar relaxter en leuker ;-)

nps
Berichten: 1974
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 11:00

Dat kijkerigheid dus niet overgaat wanneer je je paard meer laat zien :')

Ik heb mn paard op een volpension staan met veel weidegang waar paard en ik ons beiden fijn voelen. Ik durf haar dus best eens een dag te laten staan. Sterker nog - ik ben voor jet eerst op vakantie geweest zonder iets te regelen dit jaar. Ik heb de mazzel dat naast de gebruikelijke (schaaf)wondjes mn paard nog nooit iets ernstigs heeft gehad.

De kosten sta je inderdaad niet snel bij stil, al helemaal bij de aanschaf. (Passend) zadel, dekens, halster, hoofdstel, welk bit is goed... daarna periodiek zadelpasser, tandarts, hoefsmid, mini apotheek voor wondjes, verkoudheid etc. ...

Wel heb ik heel veel geleerd dankzij mijn paard (geduld! En blijven ademhalen ;) ). En dat het allemaal echt nog niet zo makkelijk is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 10:47

Gini schreef:
Gisteren heb ik toch even moeten slikken.
In de voormiddag hadden een collega en ik een gesprek over het zoeken naar een appartement (we zijn beiden op zoek naar een nieuw plekje) en in de namiddag was ik met dezelfde collega en een paar anderen een datum aan het prikken om eens een avond weg te gaan.
Na beide gesprekken ging onze dialoog als volgt:
Collega: Vind je dat eigenlijk fijn? Word je dat nooit eens beu?
Ik: Wat?
Collega: Dat je paard echt alles in je leven bepaalt.
Toen had hij me even stil

Het is wat in dit topic al eerder gezegd werd. Het is zo vanzelfsprekend dat je er op het moment zelf niet bij stilstaat, maar als je dan gedwongen wordt om er vanuit het perspectief van een niet-paardenmens naar te kijken is het bijna belachelijk wat we doen en laten voor die dieren. :o

Ik heb dit gevoel eigenlijk nooit, ik had hier ook gewoon op geantwoord: ‘als ik dat beu word stop ik er mee.’
Ik kies voor ze en ben me er van bewust hoeveel ze bepalen (mogelijk meer dan ik zelf _O- ) maar hetgeen ik elke dag terug krijg er voor weegt daar gewoon tegen op... De hinnik als ik ‘s morgens buiten kom. Twee zachte neusjes die meteen in mijn nek liggen als ik overstuur ben en bij hun ga kalmeren... nee,mij zou hij niet stil gekregen hebben. :D

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:31

Ik heb geen spijt van mijn paard. Het is toch niet erg om even stil te staan bij je leven en welke rol je paard daarin speelt (zonder dat ik meteen overstelpt werd door negatieve gevoelens, het was eerder een stil zijn van het mijmerende soort).

Queelens

Berichten: 8018
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 07:57

ruitje schreef:
Wil je mijn levensles weten?

Geniet!

Tegen de tijd dat je denkt dat je alles weet, alles meegemaakt hebt, je 1000% heb voorbereid: Kom je er achter dat je net daar geen rekening mee hebt gehouden.

En dat maakt paarden houden zo mooi, omdat het elke dag anders is.

Ik snap de gedachte dat je je moet voorbereiden.

Maar vergeet vooral niet gewoon te genieten en ergens voor de durven gaan :)


Dit. Absoluut dit!
Ik heb me soms vergist in de impact die een paard kan hebben op je gemoedstoestand. In de zin van; je wil dat je paard gelukkig is dus zijn geluk is jouw geluk. En als het even wat minder gaat stressen we daar enorm over.

Moeten we zeker ook blijven doen want we willen allemaal het beste voor ons paard en hem een goed leven geven. Maar soms vergeten we gewoon echt te genieten. Daar ben ik me de afgelopen maanden heel erg bewust van geworden. Ik kocht mijn paard op zijn 12e en rond zijn 19e raakte hij permanent geblesseerd. Gelukkig kan hij zonder pijn wat kleine dingetjes doen zoals buitenritten en gewoon in de wei spelen maar ik kan er niet meer fanatiek mee rijden of de sport in. Dan ben ik nu zó blij dat ik heb genoten van alles wat we samen hebben gedaan. De wedstrijden. Niet zeiken als het even niet ging maar gewoon genieten.
En ook nu met zijn pensioen geniet ik nog elke dag dat die er is en we samen leuke dingen kunnen doen.

Ik denk dat dat zo belangrijk is om naast al het gedoe en gestress gewoon ook echt even stil te staan bij wat jullie samen hebben :)

Peri H.h. B+10, L1+12, L2+20, M1+28 M2+12! 5x 1e 5x 2e - pensioen
Il Bueno Charmeur x United - B+20

Want ZIJ, zij was de betere helft van mij

Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 08:37

Dat het altijd in je bloed blijft en er geen ontkomen aan is. En dat het zo genieten is om samen dingen te doen.

Julius <3

LWDaisy

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:01

Wat had ik op voorhand willen weten...

Dat ze op 11-jarige leeftijd de diagnose artrose zou krijgen. Dan had ik namelijk veel minder in leuke rijsetjes geïnvesteerd, want die gebruiken we nu natuurlijk niet meer :+

Ik had haar toen nog geen jaar. Ondertussen heb ik haar ruim 7 jaar, en staat ze al lang niet meer op die poepchique rijstal. Haar omstandigheden zijn veranderd, en daardoor ook waar wij en zij wonen :) Hele dagen lekker op de wei, amper rijden maar wel een héél gave band.

Het loopt niet zoals je gepland had :) Maar dat hoeft zeker niet negatief te zijn.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 28-08-18 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Besje, Dartel, Frieke84, Googlebot, Hobbyhorse, josien_m_, Loretta, Mark0919, sterregoud, Xyris en 44 bezoekers