Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:12

Dat je nooit genoeg geld, ervaring/kennis en tijd kunt hebben haha :o

Ik ben gewaarschuwd voordat ik mijn eerste pony kocht, dat het allemaal geen rozengeur en manenschijn is en dat ik beter maar een paard kon blijven leasen wat ik toen deed. Toch eigenwijs geweest en inmiddels 2. En ja je komt er dan achter hoeveel kennis je eigenlijk niet hebt en dat je er toch alleen voor staat (en ook alleen met je bankrekening) Het altijd zorgen maken: krijgen ze genoeg beweging, zijn ze niet te dun of te dik? Gisteren had mijn paard een slokdarmverstopping; dat was even heel benauwd voor het paard maar ook voor mij :x Op dat soort momenten zou ik het liefst een leaser/verzorger zijn.

Maar wat daar tegenover staat is liefde van 2 geweldige paarden, die me altijd vrolijk staan op te wachten, bedelen om een knuffel. Je kunt doen wat je wilt en zelf alles bepalen. Je kunt een dijk van een band opbouwen. Het gevoel om met 2 paarden over het erf te lopen en te denken: deze zijn gewoon van mij. Dat is echt rijkdom :j

Ik zou zeggen: gewoon doen. Je kan nooit compleet voorbereid zijn. Het is een avontuur en je weet gewoon nooit wat er gaat komen. Maar wel een onwijs gaaf avontuur :D

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht


Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:20

cissy schreef:
En wat dan nog? Neem aan dat het een vrijwillige keuze is, je wordt niet gedwongen om een paard te hebben.
Het is voor niet paarden-mensen misschien niet te begrijpen maar dat hoeven ze toch ook niet. Het hoort bij jou en niet bij hun. Zij zullen andere zaken misschien belangrijker vinden.

Elke avond op de bank zitten, tv kijken en chips eten :brr: .

Van tevoren had ik graag geweten dat goede bedoelingen zeldzaam zijn bij de meeste mensen rondom de paarden.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 07:48

Hoe bedoel je pipodipo? Die goede bedoelingen die zeldzaam zijn?

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:36

Indestal schreef:
Hoe bedoel je pipodipo? Die goede bedoelingen die zeldzaam zijn?

In de zin dat er in de paardenwereld mensen rondlopen die je met alle plezier van de regen in de drup helpen. De afgunst die je soms tegen komt en hoe weinig men de ander zijn/haar successen gunt.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:02

O ja, helemaal mee eens! Genoeg ook die juist in deze wereld grof geld verdienen over het leed van de paardenrug. En zeker die afschuwelijke vrouwenkift! Juist van diegenen die eigenlijk niet eens fatsoenlijk kunnen rijden en hun paard als prestigepop gebruiken.

Maar helaas ook allerlei gogen in de paardenwereld, allerlei commerciele paardenvoeren die gewoon troep is, zadelpassers die totaal geen idee hebben, nooit een fatsoenlijke zadelMAkers oo.eiding hebben gehad, maar wel zichzelf zadelmaker noemen...

Als je het beste wil voor je paard, sta je voorraan in de rij om opgelicht te worden door de beunhazen in de paardenwereld, helaas....en helaas ken ik ook die ruiters/amazones die best gepresteerd hebben in de sport, maar eigenlijk heel akelig met paarden zijn, zich paardenminnend voor doen, maar dat vernisje is heel dun......

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 11:21

Inderdaad, dat allemaal :D. Om nog maar niet te hebben over hoe je voor je lazer gereden wordt op het voorterrein en soms al op de stal waar je staat. En de bemoeizucht, altijd en overal. En hoe dingen soms tegen de klippen op geloofd worden...

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:22

Heb geen paard maar wel bijrijdpaarden op verschillende grote en kleine stallen. Het roddelen over elkaar en nooit iets privé kunnen doen zonder dat andere mensen naar je kijken en een mening hebben.

Je moet geluk hebben met de stal waar je komt

J0anieke

Berichten: 4859
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:32

Dat een goeie stal vinden waar alles naar wens is toch lastiger is dan ik had gedacht. Niet dat mijn merrie niet op een hele fijne stal staat, in tegendeel, maar je komt altijd dingen tegen die je toch graag anders had willen hebben. :)

Voor de rest, als je nu al goede ervaring hebt in het verzorgen van paarden (daar ga ik vanuit gezien je ze voor 90% verzorgd) ben je echt wel goed op de hoogte van hoe en wat het inhoud! :D

    Alana. ♡

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:51

Lees veel negatieve dingen over tijd & kosten. Maar dat zijn toch dingen die je van tevoren weet lijkt mij? Net zoals dat je een hond ook 4x per dag uitlaat. Mij is niks tegen gevallen aan het hebben van een eigen paard. Ja het kost bergen tijd. Ja het kost bergen met geld. Maar ik reed gisteren avond over het strand in volle galop en het was het allemaal dubbel en dwars waard! Zou niet weten wat ik anders zou moeten doen in de avond na mijn werk als ik geen paard zou hebben haha!

Er is een gezegde: Mensen met paarden hebben een hemel op aarde maar komen ze te sterven dan valt er niets te erfen. En dat klopt.

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 13:58

Amber_anne schreef:
Heb geen paard maar wel bijrijdpaarden op verschillende grote en kleine stallen. Het roddelen over elkaar en nooit iets privé kunnen doen zonder dat andere mensen naar je kijken en een mening hebben.

Je moet geluk hebben met de stal waar je komt

Dat geluk kun je wel een heel klein beetje afdwingen. Niet meedoen aan roddel, altijd iets aardigs kunnen zeggen over iemand of zijn/haar paard, altijd vriendelijk reageren ookal lijkt het alsof de technische commissie je op de vingers staat te kijken. Ondertussen gewoon lekker je eigen dingen doen en niet druk maken over de kunsten en kleunen van anderen. Bovendien helpt het om een setjes standaard antwoorden klaar te hebben liggen.

Nouklime, dat vind ik ook hoor.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:36

nouklime schreef:
Lees veel negatieve dingen over tijd & kosten. Maar dat zijn toch dingen die je van tevoren weet lijkt mij? Net zoals dat je een hond ook 4x per dag uitlaat. Mij is niks tegen gevallen aan het hebben van een eigen paard. Ja het kost bergen tijd. Ja het kost bergen met geld. Maar ik reed gisteren avond over het strand in volle galop en het was het allemaal dubbel en dwars waard! Zou niet weten wat ik anders zou moeten doen in de avond na mijn werk als ik geen paard zou hebben haha!

Er is een gezegde: Mensen met paarden hebben een hemel op aarde maar komen ze te sterven dan valt er niets te erfen. En dat klopt.


Natuurlijk is het dat allemaal waard, maar dat wil niet zeggen dat je niet eens goed mag zuchten. Toch? :D

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:03

Ik heb geen brokkenpiloot, dus ik moet eerlijk zeggen dat een paard mij vnl best goed meevalt qua kosten _O- afkloppen, I know, maar so far so good. Ik leasde haar wel al 3 maanden voor ik haar kocht en kende dus al karakter, hoeven/benen en het materiaal dat ik gebruikte was al van mij.
En wat ook meespeelt is dat ik geen ruiter ben die alles assortie (ok, mss een klein beetje :+ :D :o ) hoeft, zelf alles in de glitters en sunshine moet hebben en mijn idee van een blij paard een vuil buitenbeest met vriendjes is. Maw, dat zijn de goedkoopste stallen (naargelang je regio natuurlijk).

Ik moet wel toegeven dat ik mij wel pas een paard gekocht heb, de moment dat ik een vast contract binnen had, met een loon dat prima een paard toelaat (en al buffer en auto etc had). Ik denk dat vnl veel mensen zich daarop verkijken. Zou me nooit een paard kopen van een bijbaantje oid.
(Maar zo zou ik ooit nooit zwanger worden voor die voorwaarden, of tijdens een studie, relaties aanknopen met een verslaafde, mijn auto continu in de prak rijden... Pick your battles in life.)

Ik denk dat het voor veel mensen wel een goede is om een cursusje zelfreflectie te doen voor je aan een commitment als bv een paard begint.
Denk dan in de zin van:
- eis ik dit van een dier omdat ik dat wil óf omdat iemand anders dit doet en ik mij competitief aan het spiegelen ben?
- ik wil een prachtig barbiepaard in de setjes maar mol hem constructief door hem met alle assortie hulpmiddelen krom en gefrustreerd kapot te maken en ga ik dan klagen dat alles om het weer te fiksen zoveel kost?
- heb ik 7 meebetalende bijrijders nodig om de basisbehoeften/onderhoud van mijn paard te voorzien?
- ... gewoon maar even een paar voorbeelden

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

XRuby_SymmyX

Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:09

Romeo2007 schreef:
Ik vind veel mensen best negatief.... het valt wel mee denk ik! Mijn paard staat op een volpension stal en als ik griep heb kom ik gewoon niet! Ik ken al die horrorverhalen dus ook niet. Ook vakantie; geen probleem! Beweging in de stapmolen of laten longeren door stal. Het is maar net welke luxe je voor je zelf regelt.


Ik woon in almere en bij ons zijn er altijd genoeg verzorg en bijrijdmeisjes. Ik ben alleenstaande moeder en daarom was ik er 2 weken van de vakantie niet. Nu in Turkije van 8 tmt 18 kan ik niet op stal komen maar ik weet dat hij top word verzorgd.

♡Every step I take, I take with you
and if I ride, I fly with you♡
Volg ons op Instagram: newforestpony_kulbergs_orion
Dressuur L2+2

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 09:35

Ik weet niet of het al genoemd is.

Maar de zorgen en verantwoordelijkheid absoluut! Ook ik heb eerst lange tijd verzorgpaarden gehad, waarvan zelfs een ruin 2 jaar lang die ik volledig alleen verzorgde.

Toch is je eigen paard compleet anders. Jij bent verantwoordelijk voor zijn toestand, jij bepaalt wat die eet, waar die staat, wat voor dekens die op heeft, of de dierenarts komt of niet etc etc..
Dit zorgt voor zoveel zorgen en dat heb je niet bij een verzorgpaard, want ook al ben jij de enige die hem verzorgd uiteindelijk is de eigenaar verantwoordelijk en die bepaalt.

Bij je eigen paard bepaal jij wat er gebeurd en dat is heel moeilijk met de honderden (goedbedoelde) adviezen van de mensen om je heen.

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 10:01

Reusje0504 schreef:
RoyceMack schreef:
Ik had graag willen weten vooraf dat ik me altijd zorgen zou blijven maken om paard. Of dit nu is om een losse tand of een wondje... Ik maak me altijd zorgen. Soms ook echt onnodig, maar dat zou wel eens fijn zijn om dat uit te kunnen zetten naast alle drukte van werk etc.



Precies dit! Meestal gelukkig onnodig maar ik maak me heeel vaak zorgen om elk klein dingetje. Kan er soms niet van slapen! Gelukkig heeft die van mij nog nooit wat ernstigs gehad maar op welke ziektes ik allemaal wel niet heb gegoogled..


Met jullie eens. Dit heb ik precies hetzelfde. De zorgen, waarvan vaak onterecht omdat er weinig aan de hand is...pff dat had ik vooraf wel willen weten haha! Maar komt ook omdat mijn merrie echt alles voor mij is ook.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 12:15

Investeer tijd in het vinden van een goede stal en spreek ook met mensen die daar al staan. Zijn het alleen mooie verhalen van de stalhouder bij kennismaking of is het gewoon zoals hij het ook presenteert?
Wees realistisch. Wees realistisch in wat je van je paard, je omgeving en van jezelf verwacht. Probeer duidelijk voor ogen te krijgen waarom je een paard koopt, wat wil je ermee gaan doen? Zie je jezelf dat ook over 5 jaar nog leuk vinden? Pas je keuzes aan op deze doelen en wat je ook daadwerkelijk kunt bieden. De rest laat je los. Leg jezelf geen dingen op, behalve als je echt weet dat je dat kan. Bijvoorbeeld de keuze voor volpension of niet volpension hangt echt af van wat jij aankan en misschien ook van je doelen. En er gaan (zoals iedereen hier al zegt) echt ontzettend veel stressmomenten zijn waarop je je zorgen maakt om je paard, dus probeer bij alle andere dingen het gewoon los te laten. Vertrouw een ander toe je paard een keer te verzorgen als je een weekend weg bent, vertrouw je stalhouder (daarom is het zo belangrijk die goed te kiezen) en laat het los als iets niet perfect gaat zoals je wilt en je er eigenlijk niks aan kan doen. Uiteindelijk is het namelijk het aller belangrijkst dat je echt geniet (geniet dus ook van de kleine dingen)! Anders ga je op een gegeven moment echt wel "spijt" krijgen van je aanschaf.

Ook belangrijk dat je een paard kiest wat bij je past. En dus ook echt past bij wat je dat paard te bieden hebt. Ik ben echt blij dat ik een paard heb gekocht wat ik al kende. Natuurlijk heeft ze gebreken, maar ik ken die al en ik weet dat ze een gouden karakter heeft. Een jong paard wat je zelf moet opleren is heus super gaaf, maar het kan makkelijk misgaan en dan zit je er wel zelf mee.


happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 08:21

niets! ik wist niets toen ik mijn paard kocht (had als kind op de manege gereden maar was er al ruim 10 jaar uit) maar er was ook niets waarvan ik later dacht goh dit had ik moeten weten.

Maar als ik dan toch wat moet noemen! De zorg en verantwoording. Altijd die zorg en angst als hij wat heeft. Ik vind het zowat vergelijkbaar met de zorg en angsten voor je kind.

En daarnaast was ik 28 toen ik hem kocht, had geen man, geen kind etc. Ik ben nu 41 en heb hem nog steeds maar mijn leven ziet er natuurlijk heel anders uit dan toen ik 26 was. Maar goed, dat zijn dingen die je van te voren weet. Mijn paard was 10 toen ik hem kocht dus ik wist dat ik met een beetje mazzel nog 20 jaar van hem kon genieten...

B+12 L+4


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 31 bezoekers