Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Nessie

Berichten: 8564
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:21

Ook ik vind het lastig een passende stalling te vinden voor mijn hengst. De merries staan top. Nu heb ik er voor mijn hengst nog een pony bij aangeschaft waar hij dan samen mee komt te staan overdag buiten en s'avonds op stal. Hopelijk wordt dit ook voor ons 'ons plekje'! Voor de rest financieel gezien trek ik de paarden van mijn loon af. Ik maak nog steeds reizen en ik koop en doe nog steeds leuke dingen zelf. Soms is het even meer plannen, maar het is voor mij niet onmogelijk.

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey


Anoniem

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:25

Financieel is hier ook veel mogelijk :) Het is vooral iemand vinden die de paarden komt verzorgen. Zo nog op reis geweest en iemand betaald voor de zorg. Bij terugkomst dreef de rottende vuiligheid rond in het water, stonk een eind weg. Had ze het niet durven verversen want ze wist niet of ze water mocht verspillen daaraan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:33

RoyceMack schreef:
Ik had graag willen weten vooraf dat ik me altijd zorgen zou blijven maken om paard. Of dit nu is om een losse tand of een wondje... Ik maak me altijd zorgen. Soms ook echt onnodig, maar dat zou wel eens fijn zijn om dat uit te kunnen zetten naast alle drukte van werk etc.


Dit inderdaad! Die van mij zit al sinds maart in de lappenmand en wat heeft me dat een slapeloze nachten gekost en nog steeds.
De dierenartskosten vliegen nu ook de pan uit dus ik zou een behoorlijk bedrag achter de hand houden.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:40

Ik had graag willen weten (en dan niet alleen weten maar echt begrijpen hoe het is) dat het bij het hebben van paarden niet zo zwart wit is als doodziek of gezond.
Mijn oude ruin heeft 4 jaar gekwakkeld, te fit en blij om te euthanaseren maar toch zo ziek dat hij twee keer per dag zorg nodig had. Elke dag de stress van hoe zou het vandaag zijn, zou hij er volgende week nog zijn, waar ligt de grens van euthanasie, wordt hij niet te mager?
Echt een hel! Inmiddels is mijn knappe man er niet meer maar ik ben bang voor de tijd dat mijn andere paarden oud worden. Het is gewoon echt niet meer leuk als je paard kwakkelend oud wordt. Het kost heel veel tijd, geld en het ergste, stress!

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 08:55

Nouja of ik het echt van te voren wilde weten maakt niet echt zoveel uit. Maar dat alles zelf doen te veel energie van mij vraagt, dat terwijl ik 'alle tijd' heb. Op den duur deed ik echt alles zelf, laten we het daarop houden. :=
Nu staat paard verder weg (van 5 min lopen naar 20 min fietsen) maar ik hou zoveel meer tijd en energie over. Overigens krijgen zowel paard als ik er veel meer voor terug, dus dubbel zo fijn. :D

Tja en verder: ergens wist ik het al, maar toch wel een beetje een mopper iets van "pff". Dat er niet altijd een perfecte stal voor je bestaat (of iig in de buurt).
Nou heb ik zo'n beetje alles wat ik zocht, alleen de winter is het maar bekijken van hoe en wat. Maar goed, is nog geen winter. En ik bekijk het maar zo: alle/grotendeels van de stallen is winter niet leuk. Ik moet hoe dan ook door de kou heen, wat niet fijn is voor mijn lichaam (stram, stijf en pijn) dus het zal wel nergens leuk zijn in de winter wat dat betreft.
Maar gelukkig word er zoveel mogelijk gedaan om het voor ons en paardjes comfortabel te maken. Dat is al heel wat. Sta er niet voor niets. O:)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:28

Ik was 6 jaar, dus dacht alleen maar aan "rijden wanneer ik wil" en "het zachte neusje" :') Even niet aan gedacht dat ik in weer en wind heen moest en ook als ik ziek was (ouders waren er natuurlijk ook wel). Mijn shettie stond lekker thuis :D

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:36

Dat de paardenwereld Soms hard kan zijn. En dar er mensen zijn met weinig respect maar ik denk dat t overal wel zo is. Hondenwereld kan ook raar zijn..

Dat de verantwoording bij de eigenaar is.. als je bijv een verzorger heb en er gebeurt wat.. dat houd me tegen om een verzorger te nemen ov die meer vrijheid te geven (dat ze op buitenrit mogen) omdat jij als eigenaar verantwoordlijk bent. VoorL bij jongeren ook als ze bijv. Stiekum toch iets doen en t gaat mis.

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:55

Ik had dat gevoel al toen mijn paard mijn verzorgpaard was, maar toen ik uiteindelijk zijn paspoort bij mij in de kast had liggen werd het nog vele malen erger: me zo enorm druk kunnen maken over 'scheve haren' :')
Het valt me meteen op als iets afwijkt van normaal; net een pasje anders, een vreemd plekje op de huid, gewicht, tanden... Ik heb best een dosis kennis opgebouwd, en zolang het paarden van anderen betreft kan ik objectief logisch nadenken. Behalve als het mijn eigen paard betreft...dan moet ik mn best doen om niet direct in paniek te schieten, en meteen van het ergste uit te gaan. Geloof me; veel kennis kan op zo'n moment ook tegen je werken omdat je dan ook ernstige kwalen kent die met een dergelijk klein symptoom beginnen.... }:0

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:03

Dat een eigen paard niet altijd betekent dat je je dromen kan najagen. Niet ieder paard kan namelijk jouw dromen aan. En als je dan een jong paard hebt met HKO waar je ziel hechte maatjes mee is geworden, dan heb je voor 20-25 jaar een heel dure grasmaaier staan.

Ik zou dan geen andere beslissing gemaakt hebben, maar ik zou me wel de valse hoop en de daarop volgende ontgoochelingen in de eerste jaren (want zo gemakkelijk wil je jouw dromen ook weer niet opgeven) wel bespaard hebben.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:10

Tarico schreef:
RoyceMack schreef:
Ik had graag willen weten vooraf dat ik me altijd zorgen zou blijven maken om paard. Of dit nu is om een losse tand of een wondje... Ik maak me altijd zorgen. Soms ook echt onnodig, maar dat zou wel eens fijn zijn om dat uit te kunnen zetten naast alle drukte van werk etc.


Dit inderdaad! Die van mij zit al sinds maart in de lappenmand en wat heeft me dat een slapeloze nachten gekost en nog steeds.
De dierenartskosten vliegen nu ook de pan uit dus ik zou een behoorlijk bedrag achter de hand houden.


Ik heb altijd eigen paarden gehad (zat voor mn 1e jaar bij mn moeder voorop t zadel en ben er niet meer af te slaan :P). Maar inderdaad het dierenartsenpotje waar je altijd rekening mee moet houden, een ongeluk zit in een klein hoekje en je wil dan de beste zorg voor je paard :)

Kaatje_S

Berichten: 1003
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:22

Dat het er (bijna) nooit niet is. Ook thuis, ook op vakantie, dus niet alleen waar het paard fysiek is.
De gedachtes van doe ik het wel goed, maak ik de juiste keuzes, moet het anders, komen ze niks te kort, vraag ik juist te veel...?

Maar als je die dingen ook leert los te laten en er van een afstandje naar kan kijken, is het ook heel erg genieten!

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

MallyBelly

Berichten: 3522
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:34

Dat het gewoon écht niet altijd leuk is, sterker nog dat de momenten die niet leuk zijn zomaar meer kan zijn dan dat het leuk is... Zoals @Molenhoek al zegt het is een levensstijl en geen hobby.
Vaak is er niks te kiezen en moet je dealen met hoe het komt..
Als je leidingen weer bevriezen bij de minste vorst en je 4x per dag met je jerrycan heen en weer moet door de sneeuw om ze alleen al van water te voor zien. Of dat je voor de zoveelste keer naar stal kan omdat een paard door de draad heen is gegaan op je enigste vrije dag. Of met deze warmte je minstens 4x per dag heen en weer moet om ze binnen/buiten en voeren moet. Of even snel willen voeren en tot je enkels met je goede kleren in de modder weg zakken omdat het al dagen heeft geregend.
En dan zijn dit dingen die ik vervelend vind, maar dan heb ik het nog niet over de nachten slecht slapen omdat je weer dat het hard gaat regenen of stormen en de paardjes buiten staan.


Je weet dat het beter word dus dan ga je door maar ik heb zelf met regelmaat op het punt gestaan ermee te stoppen (na bijna 16jaar).
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 08-07-18 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:37

Yontheke schreef:
Cayenne schreef:
Dat afscheid nemen zo'n pijn kan doen!


Dit! En dat paarden echt ontiegelijk veel kunnen mankeren waardoor de lol er snel vanaf is soms. Heb er 2 laten gaan op 3 jaar tijd.


Hier ook, twee jonge dieren ook nog. Bijde kapot. Nummer 3 heeft ook problemen waar ik hard mee bezig ben.

Ik had graag geweten dat paarden zo enorm veel kunnen mankeren en dat het enorm vaak wordt onderschat of niet gezien. Hoe langer ik in de paarden zit hoe meer ik leer en hoe minder leuk het wordt. En dat is niet alleen door mijn eigen paarden, maar ook door paarden in mijn omgeving. Ik ga steeds meer mankementen zien bij paarden dat ik het eigenlijk niet leuk meer vind.
Paarden geven naast de ontspanning ook veel zorgen.
Vind maar eens een ECHT goede hoefsmid bijvoorbeeld. Hoe vaak het daar al niet mis gaat...

Fleur ❤️

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:41

Avond/nacht uit? Wie zorgt er ‘s ochtends vroeg voor je paard?
Griep te pakken? Spontaan dagje//weekendje weg? Wie zorgt er voor je paard?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:48

Wat mij tegen viel.....
Ik had zeer jong al verzorgpony's waar ik elke dag zorg voor moest dragen.
Voeren,water geven, mesten en rijden. 2 verschillende gehad en jaren verzorgd.
Maar een eigen pony viel toch tegenpony die ik had gekocht,die zeer goed voelde bij de aankoop, had een aardige gebruiksaanwijzing die er natuurlijk niet bij zat. Ik dacht dat ik wel wat gewend was, want de verzorgpony's die ik had gehad hadden ook hun speciale "dingetjes" waar je rekening mee moest houden.
Maar het is goed gekomen hoor, alleen zoals gezegd verliep het wel een beetje anders dan ik me had voorgesteld.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 10:59

Lukasje schreef:
DeMolenhoek schreef:
Dat het geen hobby meer is maar een levensstijl. Ok, ik verzorg ze nu zelf, maar het had en heeft echt een enorme inpakt gehad om opeens echt verantwoordelijk te zijn voor een dier. Even een weekendje weg? Vergeet het. Dagje weg? Paarden moeten gebeuren. Dus of je verkort je dag weg of je staat doodop ‘s avonds nog te mesten en te voeren.

Nu bv. Zowel mijn vriend als ik hebben zo een nood aan een week vakantie. We hebben nu wel iemand die de paarden wil verzorgen voor die week, maar ons geblesseerd veulen vraagt een specifieke zorg die die persoon door gebrek aan ervaring niet kan verlenen. Dus... We blijven thuis :(

Ook de twijfel bij een medisch probleem. Wanneer bel je, wanneer niet? Geldzorgen. Oh man, ik heb echt nog de rosse centjes bij elkaar geschraapt en rekeningen uitgesteld.

Niet te vergeten, mensen die het opeens beter lijken te weten en jou hun mening willen opdringen. Of die gewoon zeggen dat je slecht bezig bent, gewoon omdat je het niet doet via hun visie.

Ik wou dat ik kon zeggen: Het was het allemaal waard. Maar heel eerlijk, dat kan ik niet. Ik geniet elke dag van mijn paarden, maar ik heb er wel spijt van dat ik op mijn 18de al alles zelf ben beginnen doen en ze niet op pension heb gezet. Ik ben vergeten genieten van mijn jeugd.

Maar, je bent wel 100x trotser op jouzelf en je paard als je wat bereikt. Je hebt een betere band, simpelweg omdat het echt jou paard is. Als je geniet geniet je 10x zo hard. En de vrijheid om te doen en laten wat je wilt met jou paard is onbetaalbaar :) Ik kan niet meer zonder paarden, maar zo eens een maandje zonder is eigenlijk wel welkom :D


Dit herken ik toch ook ! Ik kan echt niet zonder ze maar ik zeg toch altijd dat ik in een volgend leven ga joggen :)

Het is Goede tijden-slechte tijden,maar toch wil ik in mijn volgende leven gewoon doorgaan met de paarden!

Femek2902

Berichten: 1320
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:43

Dat het altijd een zoektocht gaat zijn tussen te weinig geld en te weinig tijd. Heb je genoeg geld dan is er te weinig tijd en heb je genoeg tijd dan heb je te weinig geld.

Plus dat situaties zo kunnen veranderen dat de lol er wel af kan gaan. Ik had bijvoorbeeld nooit verwacht dat ik mijn pony op een volpension zou zetten en er dan geruime tijd niet zou zijn. Dit is voor mij nu wel ideaal want ik kan mijn pony houden, en daarnaast studeren en werken en mijn sociale leven onderhouden. Maar op het moment dat je niets meer doet aan de verzorging van je pony behalve dat je er iemand voor betaald dan wordt (achteraf vanzelfsprekend) de band ook veel minder en dat maakt dat ik het ook veeel minder leuk vind.

Inmiddels heb ik mijn pony 3 jaar en hebben we heel wat struggles met hoefbevangenheid gehad. Dit is voor nu onder controle, maar alleen door flink wat aanpassingen in het stalmanagement. Dit maakt dat de drempel om mijn pony eventueel te verkopen enorm hoog is geworden. Want ik leg een nieuwe eigenaar een behoorlijke last op zijn/haar schouders en neem een behoorlijk risico voor het welzijn van mijn pony.
Dit maakt dat ik waarschijnlijk nog zo'n 10-15 jaar rekening moet houden met de kosten die deze pony met zich mee brengen. Dat is opzich prima, maar daar had ik vantevoren niet zo bij stil gestaan. Toen zag ik namelijk alleen maar dat mijn inkomsten omhoog zouden gaan. Maar nu zijn mijn inkomsten behoorlijk hoog en is de kans dat ze naar beneden gaan in de toekomst is zeker aanwezig.

Kortom, ik had vantevoren graag willen weten dat het altijd veel impact zal hebben op je leven en je keuzes in je leven en dat het veel makkelijker is om te beginnen aan een paard dan om te stoppen met een paard.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:48

Ik was een jaar of 5 a 6 toen mijn 1ste eigen pony kwam, inmiddels ben ik 35, mijn paarden zijn dus voor 100% in mijn leven verweven. Ik weet niet beter, ik zou niet weten hoe het is zonder een eigen paard, dus wat vele hier zeggen herken ik niet omdat ik van klein af aan niet beter weet.

Het paard wat ik nu nog heb, heb ik al 18 jaar, zij heeft veel meegemaakt samen met mij, van thuis bij mijn ouder aan huis staan en de gehele verzorging zelf doen naar een volpensionstalen toen naar een half pensionstal naar nu weer een doe-het-zelf stal eerst met stalgenoten nu helemaal alleen met een mijn paard en sinds kort eigen mini pony.

Ik had graag vooraf geweten dat stalgenoten niet altijd leuk zijn, al heb ik ook hele leuke gehad, maar ik geniet nu erg van het alleen zijn met mijn paard en pony heerlijk doen wat ik wil en geen geroddel ed.

Het kost veel geld inderdaad maar ik betaal al vanaf mijn 16de mee aan de paarden en toen ik klaar was met school ben ik ze helemaal zelf gaan betalen. Dus ook hierin ben ik meegegroeid.

Leuke cadeautjes, https://www.yoursdesign.nl Of een toffe fotoshoot bij @maikesmitsphotography op insta gram, met BRAM10 krijg je een leuke korting.

tiwi1969

Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:48

Dat als je eenmaal een eigen paard hebt ke niet meer zonder kan.
Je hele leven gaat erom draaien, je vrienden zie je bij de paarden of hebben paarden.
Geen paard hebben zou betekenen dat je in een enorm gat valt.

Ten tweede dat er iets kan gebeuren waardoor je dierenarts potje snel krimpt en dat er daarna nog iets kan gebeuren...

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Shalimar

Berichten: 1503
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:20

Dat veel mensen die zeggen kundig te zijn, dat niet zijn en het moeilijk zoeken is naar iemand die echt zijn vak goed verstaat. Daar ook kritisch in durven zijn en wisselen als je ergens een slecht gevoel over hebt. Verder dat er in de paardenhandel, groot en klein, veel bedonderd wordt en dat je kleine bemerkingen niet teveel door een roze bril moet relativeren. Iets kleins kan zomaar iets groots worden. En sowieso dat je een zeer ruime portemonnee nodig hebt, 5000 euro achter de hand vind ik beslist niet overdreven. Ook moet je het nodige incasseringsvermogen en héél veel geduld bij opleiding, training en revalidatie hebben om je paard zo goed mogelijk heel te houden. En bedenk hoe je erin staat als je paard oud wordt en niet meer bruikbaar (maar meestal wel duurder) wordt. Begin op tijd met sparen voor een tweede of opvolger... Dat betekent in het dagelijks leven dus keuzes maken ten behoeve van paard en toekomst. Je zou het bijna niet meer doen als je alle posts zo leest maar ja, die mooie momenten hè, die maken alles (meestal) waard...

Anoniem

Re: Dat had ik graag geweten voordat ik een paard kocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:31

Dat hoe langer ik ze zou hebben en hoe meer ik er mee bezig zou zijn, hoe minder ik het idee heb dat ik er iets van weet ... Ondertussen zijn ze al diverse jaren in mijn leven en ga ik alleen maar meer twijfelen en denken dat ik niks meer goed kan doen. Je zou het andersom verwachten ;)

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:10

Dat ze continu in je gedachten zijn (paard met eczeemdeken en groot gevoel voor creativiteit; elke dag opnieuw weer een verrassing hoe ik hem zou aantreffen), dat ik bij noodweer 's nachts rechtop in mijn bed zat thuis, want wat als de bliksem was ingeslagen of die ene hoge boom viel op de stal?

Een soort knagend schuldgevoel als je een goed jong paard hebt staan maar even geen tijd/puf/motivatie om er structureel mee aan het werk te gaan. Het gevoel dat je 'moet', moeten rijden, hij moet iets leren, we moeten vooruit, we moeten iets DOEN (hint: kijken hoe je paard gras eet is ook iets doen :D).

Dat er altijd wel een bepaalde cultuur op een pensionstal is en je soms sterk in je schoenen moet staan als je eigen keuzes maakt. (ik herinner me een nieuwe pensionklant "Tja iedereen hier doet z'n paard een deken op, dus ik zal er ook maar een gaan kopen dan?")

Nooit zo bij stilgestaan tot ik hem verkocht en er een flinke last van mijn schouders viel.

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

XRuby_SymmyX

Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 08:32

Tigra_ schreef:
Goh, dat is een lastige. Graag had ik van te voren geweten dat ik sommige stalgenoten op afstand had moeten houden. En vooral duidelijk moeten maken dat ze niet zomaar mijn pony hadden mogen pakken. Kan dat mens nog steeds wel schieten |o


Wow klinkt ernstig. Wat was er gebeurd?

♡Every step I take, I take with you
and if I ride, I fly with you♡
Volg ons op Instagram: newforestpony_kulbergs_orion
Dressuur L2+2

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 08:43

RoyceMack schreef:
Ik had graag willen weten vooraf dat ik me altijd zorgen zou blijven maken om paard. Of dit nu is om een losse tand of een wondje... Ik maak me altijd zorgen. Soms ook echt onnodig, maar dat zou wel eens fijn zijn om dat uit te kunnen zetten naast alle drukte van werk etc.


Precies dit. Ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel maar bovenstaand had ik niet voorzien. Man, wat een stress en zorgen. :') En vaak niet nodig, maarja, dat is achteraf.

Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 08:57

Dat er zo weinig pensionstallen (toch in onze regio) de paarden genoeg weidegang en ruwvoer geven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: rover_, xbkbx en 40 bezoekers