Discussie: omslagpunt betalen of betaald worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-18 16:39

Elisa2 schreef:
joyce B schreef:
Interessante antwoorden.
Bedankt.

Voor mijzelf zou ik betalen als ik zelf weg zou vallen vanwege gezondheidsredenen en ik wil mijn paard op haar niveau getraind houden en het niet lukt iemand te vinden die het voor zichzelf wil doen.

Ook zou ik eventueel iemand betalen om haar naar hoger niveau te rijden. Ze is Z1 dressuur geweest dus iemand die haar naar de Z2/sportpredicaat kan rijden of nog hoger, daar zou ik ook voor willen betalen.

Weet iemand wat een beetje de kosten/prijzen zijn per keer trainen? Betaal je hetzelfde als voor een uur/half uur les of is het goedkoper? Wat zijn een beetje de bedragen? In mijn geval zou het dus om een minimaal Z2 tot en met GP rijdende ruiter gaan.


Dat soort ruiters rijden vaak geen "losse" paarden erbij, tenzij het idd paarden van lesklantjes oid zijn. Meestal zet je ze in training op de stal van zo'n ruiter en betaal je per maand de trainings en stallingskosten.


Klopt, maar ik ken ook mensen die twee of drie keer per week naar de trainer toe rijden en dan paard klaarmaken en overgeven aan de trainer en daarna weer zelf naverzorgen en mee terugnemen.

En Z2 ruiters die wel verschillende paarden bij mensen aan huis/verschillende stallen rijden.

Inclusief stalling heb ik globale prijzen gehoord van 350-850 euro per maand


Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 16:45

Ik heb nog nooit hoeven betalen om te rijden. Ik geloof ook niet dat dat in deze omgeving gebruikelijk is.

Wel heb ik ooit tegen betaling gereden. Hier heb ik 3 verschillende paarden gereden.
- Paard werd door springruiter naar het sportpredikaat springen gereden. Ik reed dit paard doordeweeks nog twee keer dressuurmatig.
- Amazone werd zwanger, ik was er toch al voor bovenstaande paard, dus kon deze er wel even bij doen.
- Toen het springpaard sport was geworden, was er nog een 4-jarige onbeleerd. Deze moest verkocht worden. Paard werd beleerd en ik reed 'm daarna verder en reed 'm voor bij kopers.

Wat kon ik? Mwah... een beetje rijden.
Hoogst geklasseerd was ik toen B+9.

Eigenaar zag wel wat in mijn rijden kennelijk en wilde betalen om zo de afspraak niet vrijblijvend te maken. Het was een leuke bijverdienste vond ik!

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 16:46

Als je een manege start dan kun je geld vragen aan mensen om je paarden te laten rijden.
Zodra je er als eigenaar zelf voordeel van hebt (dus dat je paarden meer aandacht of training krijgen, jij zwanger bent of niet meer kunt of wilt rijden, of als je tijd tekort komt) dan vind ik dat je geen geld kunt vragen.
En als je iemand je paard laat rijden omdat je het uitgebracht wilt hebben op wedstrijd dan vind ik dat jij moet betalen.

Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Discussie: omslagpunt betalen of betaald worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 19:11

JoyceB:
Alle opties zijn idd mogelijk: stallen, er naar toe rijden, of ruiter die aan huis komt. Is net een beetje wat de naam is van de ruiter/amazone, hoe gevestigd hij of zij als naam al is...

Iemand die net begint een klantenkring te werven zal meer consessies doen aan het eigen gemak/ luze als iemand die gewoon al eigen stal/bedrijf heeft.

Gelukkig zegt dit niet altijd wat over de kwaliteit van het rijden, dus met een beetje zoeken vind je wel iemand.

Ik welke regio zit jij, en wat wil je precies. Zou maar zo kunnen zijn dan ik iemand voor je weet


Iedereen een Connemara!!


.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Discussie: omslagpunt betalen of betaald worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 11:18

Als ik iets meer tijd heb stuur ik je even een pb

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:24

Ik vind het een lastige vraag.
Ben 2 jaar geleden per toeval bij mijn bijrijdpaard begonnen, betaal ik 80 euro in de maand voor om 2 keer in de week te rijden. De eigenaresse wil vooral met hem springen en naar buiten, en ze zocht iemand om hem dressuurmatig aan het werk te zetten. Nu merk ik wel dat hij dressuurmatig echt met sprongen vooruit is gegaan. Ik heb inmiddels ook al mijn tuig zelf voor hem (hoofdstel, zadel, dekjes), eigenlijk zou ik wel minder willen gaan betalen omdat hij toch wel echt vooruit is gegaan en ik ook geen gebruik meer maak van haar spullen. Maar dat ziet de eigenaresse totaal niet zitten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:24

Ik zou alleen betalen als het iemand is die mijn paard naar de M+5 zou rijden en dan binnen een redelijke termijn. Of te wel waarde toevoegt aan het paard want dan is ze Keur.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Matheno

Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:26

Mijn bijrijder betaalt niets voor het paard. Ik zorg voor passend tuig en dat mijn paard in gezondheid perfect is om mee te werken. Ze betaalt alleen wel zelf haar lessen.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:32

Als iemand mij vraagt zijn/haar paard te rijden vind ik dat daar of geen geld van mij voor gevraagd hoort te worden, of dat iemand mij zou horen te betalen. Als ik zelf vraag of ik iemands paard mag rijden, vind ik het niet heel gek als ik daar een kleine vergoeding voor geef.

Zelf rij ik al 7 jaar een paard bij, waarvoor ik in het begin betaald kreeg, uiteindelijk zijn we daarmee gestopt omdat ik me er niet meer prettig bij voelde en nu betaal ik sinds 2 a 3 jaar een kleine vergoeding om te helpen de stalling te betalen. Dat vind ik prima zo :)

Voor mijn eigen pony heb ik een verzorgster voor 1 dag per week. Zij mag hem dan borstelen en met hem wandelen op het terrein (jonge pony en jonge verzorgster). Zij hoeft mij geen geld te geven, ik ben blij dat mijn pony extra aandacht krijgt en zij is helemaal weg van hem. Plus het scheelt mij 1 dag heen en weer racen :))

Sintara

Berichten: 7380
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 11:37

Ik betaal 15 euro per maand (in de vorm van een zak voer), omdat ze door mij wel wat doen ipv alleen een wei kaalvreten hebben ze meer voer nodig. Dat krijgen ze dus van mij. Maar op de dagen dat ik ze heb mest ik de wei uit en geef ik ze de laatste voerbeurt. Ik pas regelmatig een hele week op de paarden incl water brengen en dergelijke.. Ik mag zo vaak als ik wil gaan omdat beide paarden er beter van worden. De ene kon niks en de ander was alles vergeten. Dus wat dat betreft vind ik het niet meer dan logisch dat ik niet echt geld hoef te betalen..

Ik heb verder ook veel gratis paarden gereden voor andere mensen, eentje wou me betalen maar dat heb ik afgeslagen. Toen ik kreeg ik ipv geld gratis lessen, vond ik beter :).

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:04

Ik heb een hele tijd paarden gereden zonder dat ik daarvoor betaald werd. Meestal van m niveau naar zz niveau. Tja die mensen hadden mazzel.
Mijn ervaring is dat paardeneigenaren soms niet helemaal realistisch zijn. Ik reed de eerste paar paarden die ik naar de zz heb gereden gratis. Ik zag dat als een investering in mezelf, en ja zo'n eigenaar heeft dan gewoon mazzel (al realiseert niet iedere eigenaar dat zich even goed, maar dat is een ander verhaal). Vrij regelmatig kwam er weleens iemand voorbij die dan vroeg of ik hun (zeer gewone b/l) paard wilde rijden en die dan echt oprecht dacht dat ik in mijn handjes mocht knijpen dat ik op hun paard mocht rijden. Zelfs een paar die dan dus zelf naar mij toe kwamen, maar als ik op hun paard wilde rijden, moest ik wel ook ff de stal mesten. Op een gegeven moment wordt het bij de zoveelste dan gewoon nog moeilijk om netjes te reageren. Dat je dan echt denkt van neehoor dank je, ik ga wel starten met de geit van de buren, die heeft ook vier benen dus die kan ook z lopen, en schijt een stuk minder, scheelt weer mestruimen.
Ik moet ook betalen als ik de expertise van iemand anders wil gebruiken. Je kunt een keer mazzel hebben maar je moet wel realistisch blijven

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:14

Daphara schreef:
Ik denk dat het omslagpunt ligt bij het moment dat het paard stijgt in waarde, omdat de ruiter wat toevoegt. Of dat nou wedstrijd is of niet.

Neem mij bijrijpaard, een jaar terug kon ik niet eens een halster normaal op if af doen, het hoofdstel was ook een uitdaging, bij het opstappen moest ze vastgehouden worden, anders vloog ze er vandoor in rodeo.

Na een jaar veel grondwerk en werken aan vertrouwen is ze ‘normaal’ handelbaar. Teugels, halster en hoofdstel over het hoofd is geen probleem meer.

Ze is van bijna onverkoopbaar, naar verkoopbaar voor een ervaren ruiter gegaan.
Nou wil ik haar overkopen (en ‘korting’ is al toegezegd), dus ik hoef er niet voor betaald te krijgen, maar ik ga er ook niet voor betalen om haar bij te rijden.

Dat grapje heb ik zelf ooit aan de hand gehad.Een onbeleerd en vrij onhandelbaar paard verzorgd ingereden en behoorlijk braaf gekregen,tot trailer laden en alles.was er bijna iedere dag als dank kon ik ze voor een veel te hoge prijs overkopen.Ik heb toen vriendelijk bedankt.Maar mijn ouders die mijn verdriet zagen hebben haar alsnog voor de te hoge prijs gekocht.Uiteindelijk 24 jaar plezier gehad van dit paard,dat dan wel weer.

Mijn bijrijdster betaald niks ,maar mag zelf doen wat ze wil onder mijn toeluikend oog.Wil ze ooit er mee op wedstrijd dan mag dat op eigen kosten.Verder zijn alle kosten voor mij,ze hoeft zelfs niet te helpen met de verzorging vd paarden.
Als ik ze professioneel doorgereden zou willen hebben dan zou ik daar voor betalen.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:16

het omslagpunt ligt er aan wie er beter van wordt.

Is het paard beter dan de ruiter dan betaald de ruiter. (Paard dient dus als lesmateriaal voor de ruiter en wordt dus "versleten" door de ruiter.)
Is de ruiter beter dan het paard (dus deze traint/verbeterd het paard) dient de ruiter betaald te worden.
Zijn ze gelijk qua niveau dan kan je gewoon afspraken maken zoals klusjes doen of kleine vergoeding ...

Wedstrijden zijn meestal de keuze van de ruiter (en deze moet dan alles zelf betalen + vervoer regelen), als dit een vereiste is van de eigenaars dan dienen zij te betalen voor de wedstrijdkosten en het vervoer regelen.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:00

Dorine92 schreef:
Ik heb een hele tijd paarden gereden zonder dat ik daarvoor betaald werd. Meestal van m niveau naar zz niveau. Tja die mensen hadden mazzel.
Mijn ervaring is dat paardeneigenaren soms niet helemaal realistisch zijn. Ik reed de eerste paar paarden die ik naar de zz heb gereden gratis. Ik zag dat als een investering in mezelf, en ja zo'n eigenaar heeft dan gewoon mazzel (al realiseert niet iedere eigenaar dat zich even goed, maar dat is een ander verhaal). Vrij regelmatig kwam er weleens iemand voorbij die dan vroeg of ik hun (zeer gewone b/l) paard wilde rijden en die dan echt oprecht dacht dat ik in mijn handjes mocht knijpen dat ik op hun paard mocht rijden. Zelfs een paar die dan dus zelf naar mij toe kwamen, maar als ik op hun paard wilde rijden, moest ik wel ook ff de stal mesten. Op een gegeven moment wordt het bij de zoveelste dan gewoon nog moeilijk om netjes te reageren. Dat je dan echt denkt van neehoor dank je, ik ga wel starten met de geit van de buren, die heeft ook vier benen dus die kan ook z lopen, en schijt een stuk minder, scheelt weer mestruimen.
Ik moet ook betalen als ik de expertise van iemand anders wil gebruiken. Je kunt een keer mazzel hebben maar je moet wel realistisch blijven


Zo herkenbaar. Of dat je een onbeleerde 3 jarige aangeboden krijgt die je dan op jouw kosten op stal 'mag' krijgen voor een halfjaar bv. Dacht het niet.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf ook lang tegen het punt aan heb gelopen dat ik het moeilijk vond om er een beetje normaal geld voor te vragen. Ik was en ben namelijk ook gewoon oprecht blij met de paarden die ik te rijden krijg en ben ook gewoon gek met die dieren. Ik ben daarmee ook echt wel te lang blijven hangen in ach doe maar de wedstrijdkosten en dan hou ik het prijzengeld wel of alleen vergoeding van de onkosten vragen maar er helemaal niets bovenop zetten. Ik vond het ontzettend moeilijk om daar wat zakelijker in te worden juist omdat ik het zo ontzettend leuk vind. Er moet echter wel brood op de plank komen en daarbij wil ik kwaliteit leveren en met aandacht met 'mijn' paarden bezig zijn. Dat lukt gewoon niet als er niks binnenkomt aan het einde van de maand.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:43

troi schreef:
Theoretisch wanneer de ruiter het paard zijn waarde doet toenemen maar praktisch is het vooral vraag en aanbod.. bij een paardenoverschot betaald zelfs een echte beginner niks en vice versa!

Nou dit dus precies.

Als het paard er beter van wordt en dus ook stijgt in waarde. Dus echt getraind wordt en die 'trainer' meer kan bereiken dan ikzelf. Ook als je als eigenaar dit bewust wil: dat iemand jouw paard naar een hoger niveau rijdt om dat je dat zelf niet kunt of wilt of geen tijd hebt.

Maar als iemand een paard wil rijden voor zijn eigen plezier (en wellicht beter wil leren rijden) omdat die persoon zelf geen tijd en/of geld voor een eigen paard heeft, dan vind ik dat diegene zelf wat moet bijdragen: hetzij in de vorm van klusjes, hetzij een financiële vergoeding en zijn alle kosten zoals lessen en wedstrijden voor zijn of haar rekening.

Je moet denk als eigenaar duidelijk zijn wat je met een bijrijder wil: wil je iemand die jouw paard echt traint gewordt en naar hoger niveau wordt gebracht en wordt uitgebracht op wedstrijden, zul je zelf moeten betalen. Maar dan komen daar wel verplichtingen bij van die bijrijder: het is dan niet meer vrijblijvend: je zal wel de afspraken na moeten komen en niet na een maand roepen dat er geen 'klik' is of ineens geen tijd voor is.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9291
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:10

0000 schreef:
Dorine92 schreef:
Ik heb een hele tijd paarden gereden zonder dat ik daarvoor betaald werd. Meestal van m niveau naar zz niveau. Tja die mensen hadden mazzel.
Mijn ervaring is dat paardeneigenaren soms niet helemaal realistisch zijn. Ik reed de eerste paar paarden die ik naar de zz heb gereden gratis. Ik zag dat als een investering in mezelf, en ja zo'n eigenaar heeft dan gewoon mazzel (al realiseert niet iedere eigenaar dat zich even goed, maar dat is een ander verhaal). Vrij regelmatig kwam er weleens iemand voorbij die dan vroeg of ik hun (zeer gewone b/l) paard wilde rijden en die dan echt oprecht dacht dat ik in mijn handjes mocht knijpen dat ik op hun paard mocht rijden. Zelfs een paar die dan dus zelf naar mij toe kwamen, maar als ik op hun paard wilde rijden, moest ik wel ook ff de stal mesten. Op een gegeven moment wordt het bij de zoveelste dan gewoon nog moeilijk om netjes te reageren. Dat je dan echt denkt van neehoor dank je, ik ga wel starten met de geit van de buren, die heeft ook vier benen dus die kan ook z lopen, en schijt een stuk minder, scheelt weer mestruimen.
Ik moet ook betalen als ik de expertise van iemand anders wil gebruiken. Je kunt een keer mazzel hebben maar je moet wel realistisch blijven


Zo herkenbaar. Of dat je een onbeleerde 3 jarige aangeboden krijgt die je dan op jouw kosten op stal 'mag' krijgen voor een halfjaar bv. Dacht het niet.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf ook lang tegen het punt aan heb gelopen dat ik het moeilijk vond om er een beetje normaal geld voor te vragen. Ik was en ben namelijk ook gewoon oprecht blij met de paarden die ik te rijden krijg en ben ook gewoon gek met die dieren. Ik ben daarmee ook echt wel te lang blijven hangen in ach doe maar de wedstrijdkosten en dan hou ik het prijzengeld wel of alleen vergoeding van de onkosten vragen maar er helemaal niets bovenop zetten. Ik vond het ontzettend moeilijk om daar wat zakelijker in te worden juist omdat ik het zo ontzettend leuk vind. Er moet echter wel brood op de plank komen en daarbij wil ik kwaliteit leveren en met aandacht met 'mijn' paarden bezig zijn. Dat lukt gewoon niet als er niks binnenkomt aan het einde van de maand.


Ik kan mij echt helemaal vinden in jullie verhalen.
Ik maak het vanuit 2 kanten mee.
Zelf heb ik meerdere sportpony's staan die ik uitleen aan kids om te rijden.
Dit zijn eigenlijk altijd ruitertjes die zelf nog 0 klasseringen hebben. Deze kids betalen mij een vergoeding per maand en de wedstrijden etc zelf.
Hier staat wel tegenover dat ze pony's te rijden krijgen die in meerdere disciplines zeer goed meedraaien. Begeleiding van mij zowel op concours als op wedstrijd.

Kwa zelf paarden rijden ook al veel mee gemaakt. Inderdaad veel eigenaren die vinden dat je blij mag zijn hun paard te rijden. Met als laatste flater dat ik door mijn goede wil een paar duizend euro er bij ingeschoten ben doordat ik niet hard genoeg was.
Want ja vond de paarden trainen en rijden toch ook wel leuk en ach dat geld voor alle gemaakte kostten zou wel komen. Deze paarden stonden overigens bij mij gestald.
Ook ik vond en vind het erg moeilijk om een stuk zakelijker en harder te worden, maar inderdaad zoals 0000 zegt uiteindelijk zit je zelf met een giga probleem en de spreekwoordelijke zonder brood op de plank.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 bezoekers