veulen opvoeden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Snowie17

Berichten: 159
Geregistreerd: 09-05-18
Woonplaats: Flevoland

veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-18 19:18

Hai bokkers,
Ik ga nog geen eigen paard nemen maar ik zit er wel eens over te denken :z , ik wil later een merrie veulen want hengsten vind ik wel heel lastig 8)7 , ik heb nu een verzorg paard en dat is een hengst en we klikken nog niet echt en ik vind het lastig om hengsten in te schatten, maar dat is voor een ander topic :D . Ik vroeg me af of hier misschien bokkers zijn die ervaring hebben met veulentjes opvoeden. Ik werk nu ook met een ruin en die is zo rustig en chill in de omgang maar merries zijn voor mijn gevoel eigenijk het zelfde... nou, ik hoop dat jullie wat meer ervaring hebben.


Snowie17

Berichten: 159
Geregistreerd: 09-05-18
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 21:21

Snowie17 schreef:
Hai bokkers,
Ik ga nog geen eigen paard nemen maar ik zit er wel eens over te denken :z , ik wil later een merrie veulen want hengsten vind ik wel heel lastig 8)7 , ik heb nu een verzorg paard en dat is een hengst en we klikken nog niet echt en ik vind het lastig om hengsten in te schatten, maar dat is voor een ander topic :D . Ik vroeg me af of hier misschien bokkers zijn die ervaring hebben met veulentjes opvoeden. Ik werk nu ook met een ruin en die is zo rustig en chill in de omgang maar merries zijn voor mijn gevoel eigenijk het zelfde... nou, ik hoop dat jullie wat meer ervaring hebben.

JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Re: veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:34

Hoi! zelf geen ervaring, maar een vriendin wel, en die heeft mij er wat over verteld. Als het aan mij lag zou ik een 2 jarige nemen, want met een veulen kan je niks. wandelen en halstertje is gewoon wennen. pas na een jaar kan je wat opbouwen met werken, dusja. Ze zijn wel supperschattig ofcourse... Je hebt er ook boeken over.. Ik heb wel een puppy(niet te vergelijken maar toch) je hebt vooral heeeel veeel geduld nodig.

ps:
eindelijk een reactie haha)
success!

Selina

Berichten: 14217
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:37

Zou als eerste paard eerder een volwassen paard nemen. Eentje zo rond de 15 die alles al kent (ruin of merrie) en die jouw eventuele beginnersfouten vergeeft. Een veulen moet op den duur ook beleerd worden en zonder kennis daarvan moet je daar ook niet aan beginnen. Maar erover dromen kan natuurlijk altijd ;)

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:47

Ik denk dat je allereerst al moet beginnen met een paard als individu te zien. Hengsten hoeven niet lastig te zijn. Ik ken hengsten die echt makke lammetjes zijn, en merries waar je op z'n zachtst uitgedrukt niet zomaar iedereen de stal of weide bij in laat... Uiteraard moet je bij een hengst wel gewoon consequent zijn, maar dat moet je imo gewoon bij elk paard. Probeer je mening over een bepaalde groep paarden niet te baseren op die paar paarden die jij kent.

Wbt veulens opvoeden zijn er zoveel verschillende visies en methodes van benadering, dat je geen éénduidig antwoord zal krijgen. Wel krijgen ze de allerbeste opvoeding van soortgenoten, dus dagelijks minimaal 10u (bij voorkeur 24/7) in kuddeverband is een absolute must. Ideaal is een gemengde kudde met verschillende leeftijden - leeftijdsgenootjes om mee te spelen, oudere paarden om op te voeden - maar dat is erg lastig te vinden dus een opfok is eigenlijk ook wel prettig.

En dat is eigenlijk echt de basis. Je kan ervoor kiezen om je paard tot zijn 3 jaar in de opfok te gooien en lekker te laten groeien zonder ze verder lastig te vallen (zo doen heel veel mensen het, en dat worden gewoon fijne paarden later. de beste opvoeding is die van soortgenoten!), of hem/haar dichterbij zetten en af en toe mee bezig zijn.

In dat laatste geval zijn korte sessies aangeraden, want veulens hebben nog niet zo'n fantastisch concentratievermogen en (nieuwe) dingen leren is mentaal ontzettend zwaar. Het blijven natuurlijk babies/kleutertjes. Dus ik vind zelf 1 à 2 keer per week max 5-10min meer dan voldoende. Je kan hem/haar dan gewoon leren meelopen aan het halster, wandelen, poetsen, voetjes leren geven, laten kennismaken met vreemde voorwerpen (bv zeiltje, speelbal, paraplu etc)... En dan telkens 1 ding tegelijk om hen zowel mentaal als fysiek niet te overbelasten.

En denk daarenboven erg goed na over de aankoop van een veulen. Er zijn behoorlijk wat risico's en nadelen aan verbonden (bijna niets kunnen doen met je paardje voor 2-3 jaar, niet kunnen laten keuren voor aankoop, gebreken die pas naar boven komen naarmate ze ouder worden, voldoende ervaring vereist voor de opvoeding...) dus het is niet zomaar een stap die je neemt omdat ze zo leuk of schattig zijn. Verder heb ik zelf wel net de stap gezet, dus als je vragen hebt mag je die steeds stellen ;)

Regreso AS ♥
Volg ons op Bokt of Instagram!

Snowie17

Berichten: 159
Geregistreerd: 09-05-18
Woonplaats: Flevoland

Re: veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 22:35

het is niet dat ik hengsten niet leuk vind, alleen ben ik met meerdere hengsten in aanraking gekomen en allemaal best opdringerig en al zijn ze 24 of nog in de puberteit, ze zijn best drammerig.
verder wil ik geen veulen later omdat ik ze schattig vind, alleen ben ik nu aan het werk met en manege pony die eigenlijk te vaak rijd en ook als hij bijv. niet luistert of iets niet begrijpt geslagen of geschopt, ik heb hier iets van gezegd alleen is het niet mijn pony, any way ik wil graag een veulen omdat ik ze vanaf het begin goed wil opvoeden en met absoluut geen geweld in aanraking laten komen.

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Re: veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:40

Maar merries kunnen even goed drammerig zijn hoor. Sowieso denk ik niet dat je aan een veulen moet beginnen als je drammerige of opdringerige dieren niet zo chill vindt. Want dat kunnen veulens juist wel zijn. Doordat ze nog opgevoed moeten worden gaan ze juist vaak de grens opzoeken, merrie of hengst :)

Als het echt je eerste paardje is denk ik dat het wel verstandig is om gewoon een ouder paard te kopen. Er zijn tig paarden op de markt die nooit met geweld in aanraking gekomen zijn en volgens de 'regels' zijn opgevoed, dus dat is imo ook niet helemaal een goede reden om voor een veulen te gaan. Of als je toch een veulen wil kopen: je héel goed laten begeleiden en niet zelf aanrommelen.

Ik hoop dat je aan de rest van mijn bericht ook nog wat hebt gehad?

Regreso AS ♥
Volg ons op Bokt of Instagram!

Snowie17

Berichten: 159
Geregistreerd: 09-05-18
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 22:47

billionache schreef:
Ik hoop dat je aan de rest van mijn bericht ook nog wat hebt gehad?

tuurlijk, veulens zijn gewoon nog heel speels en als je vanaf het begin dingen langzaam opbouwt dan is hij/zij perfect op mij afgestemd ook is het makkelijker (denk ik) om het veulen meteen al te laten zien wie de baas is (ik) zodat later die rangorde al verdeeld is. Die hengsten zijn ook al vanaf het begin opgevoed en door profs en zelfs die zijn heel drammerig, dat vind ik gewoon lastig want die zijn heel groot.

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:48

Snowie17 schreef:
het is niet dat ik hengsten niet leuk vind, alleen ben ik met meerdere hengsten in aanraking gekomen en allemaal best opdringerig en al zijn ze 24 of nog in de puberteit, ze zijn best drammerig.
verder wil ik geen veulen later omdat ik ze schattig vind, alleen ben ik nu aan het werk met en manege pony die eigenlijk te vaak rijd en ook als hij bijv. niet luistert of iets niet begrijpt geslagen of geschopt, ik heb hier iets van gezegd alleen is het niet mijn pony, any way ik wil graag een veulen omdat ik ze vanaf het begin goed wil opvoeden en met absoluut geen geweld in aanraking laten komen.

Alsof jij daar de hand in hebt. Voorbijgangers kunnen je paard kwaad doen. Stalgenoten kunnen je paard kwaad doen. Andere paarden kunnen je paard kwaad doen.

Misschien een idee om eens te onderzoeken waar die beschermdrang vandaan komt?

Een paar jaar geleden kreeg ik een pony van 24. Die had al een heel leven achter zich. En weet je, juist een pony die al veel heeft meegemaakt zien veranderen geeft zo veel voldoening. Daar heb je echt geen veulen voor nodig.

Wat voor paard je ook koopt: je gaat geheid op je bek. Mijn eerste paard was een ruin van destijds 9 jaar. Hij is nu 19. En ik heb veel fouten gemaakt met 'm. Voornamelijk doordat ik van tevoren van alles bedacht had en hij daaraan moest voldoen. En ja, ik heb een ruin omdat ik een ruinenmens ben en ja ik kocht een paard van 9 wat al gevormd was. Ik moet er niet aan dénken dat ik als eerste paard een veulen gekocht zou hebben. Juist doordat het je eerste paard is is het belangrijk dat het een exemplaar is wat je niet makkelijk kunt verprutsen.

En nee, je kunt een paard niet laten zien wie de baas is. Paarden hebben geen baas. Bovendien horen ze dat soort dingen niet van een mens te leren maar van soortgenoten.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Hutcherson

Berichten: 7288
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 22:49

Ik heb 3,5 jaar geleden wel een hengsten veulen gekocht. Omdat ik heel graag wil opgroeien met mijn dier samen. Die band is echt uniek die je dan krijgt. Ik wilde absoluut geen merrie omdat ik heel veel merries ben tegen gekomen met echt die meisjes dingen. Krengetjesgedrag, pismerries, chaggerijnig, afstandig, nors. Ik had er gewoon nooit echt iets mee. Ik had meer met ruinen.
Mijn paard is vanaf minuut 1 opdringerig geweest (zeker als je iets te eten bij je had) maar heb altijd super makkelijk met hem kunnen werken. Hij staat nu bij jonge dieren en alleen hem kun je met twee vingers achteruit zetten als zr in de weg staan. De rest reageert nergens op.
Ik rijd zonder zadel met hem buiten en vertrouw hem blind. Zit op mn hurken achter hem om zn sokken te knippen, kruip onder hem om een wondje op zn buik te bekijken. Doe alles met hem. Hij is met 2,5 jaar geruind omdat hij begon te dekken. Aangezien ik geen fokdoelen met hem heb, en ik hem graag op pension wilde zetten, heb ok hem gewoon geruind.. Vind het ook niet eerlijk voor zon dier om wel de hormonen en gevoelens tr ontwikkelen en nooit daad bij woord te mogen voegen. Nu heb ik er echt een topdier aan.

Snowie17

Berichten: 159
Geregistreerd: 09-05-18
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 22:52

Koper schreef:
Alsof jij daar de hand in hebt. Voorbijgangers kunnen je paard kwaad doen. Stalgenoten kunnen je paard kwaad doen. Andere paarden kunnen je paard kwaad doen.

Misschien een idee om eens te onderzoeken waar die beschermdrang vandaan komt?

En nee, je kunt een paard niet laten zien wie de baas is. Paarden hebben geen baas. Bovendien horen ze dat soort dingen niet van een mens te leren maar van soortgenoten.

hoe bedoel je onderzoeken?
nee ik snap wel dat paarden geen baas hebben etc. maar het gaat mij er om, achter mij blijven lopen en niet gaan trekken etc.

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:01

Snowie17 schreef:
hoe bedoel je onderzoeken?

Nou, vind je het normaal om iets/iemand/een paard zo te willen beschermen? Het lijkt me zeer gezond als je eens met iemand gaat praten waar die drang vandaan komt.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Snowie17

Berichten: 159
Geregistreerd: 09-05-18
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 23:06

Koper schreef:
Snowie17 schreef:
hoe bedoel je onderzoeken?

Nou, vind je het normaal om iets/iemand/een paard zo te willen beschermen? Het lijkt me zeer gezond als je eens met iemand gaat praten waar die drang vandaan komt.


sorry, vind jij het soms leuk om een pony waarvan je heel veel houd, om toe te kijken hoe die word geschopt en geslagen? ik wil gewoon niet dat dat gebeurt bij een paard wat van mijzelf is...

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:08

Snowie17 schreef:
sorry, vind jij het soms leuk om een pony waarvan je heel veel houd, om toe te kijken hoe die word geschopt en geslagen? ik wil gewoon niet dat dat gebeurt bij een paard wat van mijzelf is...

Nee dat is niet leuk maar het is een hele ongezonde reden om een paard te willen kopen. Helemaal als je als eerste paard een veulen koopt terwijl je daar niet de kennis en ervaring voor hebt.

Koop dan een paard wat geslagen en geschopt is. Hij zal je zeer dankbaar zijn.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Snowie17

Berichten: 159
Geregistreerd: 09-05-18
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 23:12

Koper schreef:
Snowie17 schreef:
sorry, vind jij het soms leuk om een pony waarvan je heel veel houd, om toe te kijken hoe die word geschopt en geslagen? ik wil gewoon niet dat dat gebeurt bij een paard wat van mijzelf is...

Nee dat is niet leuk maar het is een hele ongezonde reden om een paard te willen kopen. Helemaal als je als eerste paard een veulen koopt terwijl je daar niet de kennis en ervaring voor hebt.

Koop dan een paard wat geslagen en geschopt is. Hij zal je zeer dankbaar zijn.

dat is niet de reden überhaupt waarom ik een eigen pony/veulen wil. ik wil gewoon een bijzondere connectie met het paard hebben en die harmony kunnen vinden.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:23

Er is veel kans dat als je nu (met je huidige, gebrekkige kennis) een veulen koopt, je die bijzondere connectie en die "harmony" niet gaat vinden... Dat loopt mis.

Met gelijk welk paard kun je een band krijgen en in harmonie werken maar je moet wel de kennis en de kunde hebben om daar te geraken...

Idealiter is een eerste paard, een paard waar jij heel veel van kunt leren en niet andersom.

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:28

maximuss schreef:
Er is veel kans dat als je nu (met je huidige, gebrekkige kennis) een veulen koopt, je die bijzondere connectie en die "harmony" niet gaat vinden... Dat loopt mis.

Met gelijk welk paard kun je een band krijgen en in harmonie werken maar je moet wel de kennis en de kunde hebben om daar te geraken...

Idealiter is een eerste paard, een paard waar jij heel veel van kunt leren en niet andersom.

Helemaal mee eens. Voor die band heb je geen veulen nodig. Zoals ik al zei: met mijn pony van inmiddels 28, die ik deze maand 4 jaar heb, lukt dat meer dan prima. Maar voor een groot deel omdat ik van mijn eerste paard, die er gewoon MIJN probleem van maakt als ik een fout maak, veel heb geleerd. Wat ik van een veulen nooit maar dan ook nooit geleerd zou kunnen hebben.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:33

Nou ja zeg Ts vraagt gewoon info voor in de toekomst en wordt door verwezen naar een psycholoog.Wat een hysterisch gedoe.

Ts wat leuk dat je een veulen wil opvoeden en zien opgroeien vanaf het eerste moment.
Let er wel op dat het een kudde dier is. Een paarden voeden elkaar op.Het is daarom niet slim om een veulen alleen te houden en dagelijks mee te tutten. Je kan kiezen voor de opfok.
Heb je mensen om je heen die je kunnen helpen of ben je bereidt iemand te zoeken die dat kan

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:34

Ik zou als ik jou was gewoon op zoek gaan naar een ouder (leer)paard, want je komt momenteel zeer jong en onervaren over. Een jong, schattig veulen is altijd leuk, maar er komt heel wat bij kijken, naast voldoende ervaring en kennis..ook denk je tussentijds een goede band op te scheppen, maar je wilt niet weten hoe vaak het voorkomt dat het alsnog geen combinatie/klik blijkt te zijn bij het rijden.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:48

@ gilbo: lees het andere topic van TS eens, dan ga je de opmerking ivm compensatiegedrag wel begrijpen...


Snowie17

Berichten: 159
Geregistreerd: 09-05-18
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-18 23:50

maximuss schreef:
@ gilbo: lees het andere topic van TS eens, dan ga je de opmerking ivm compensatiegedrag wel begrijpen...

Misschien even een link erin zetten?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 06:47

maximuss schreef:
@ gilbo: lees het andere topic van TS eens, dan ga je de opmerking ivm compensatiegedrag wel begrijpen...

Sorry ik ga niet iemand stalken door allerlei andere topics omhoog te halen.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 07:04

Snowie17 schreef:
dat is niet de reden überhaupt waarom ik een eigen pony/veulen wil. ik wil gewoon een bijzondere connectie met het paard hebben en die harmony kunnen vinden.


Ik heb mijn paard gekocht toen het 2,5 jaar oud was. En ik ervaar een zeer bijzondere band met haar.

Een dergelijke band ontstaat bijna altijd met je paard. Mits je het juiste paard gekozen hebt.

Daarnaast....je doet niet veel met een veulen. Zodra je het veulen van de moeder gaat en onder jouw hoeden komt zal het in een veulengroep(lees tenmiste nog een ander veulen van exact dezelfde leeftijd) moeten komen.

Kan je daar voor zorgen TS? Zo niet dan moet je naar een opfokstal opzoek. Dat zijn stallen die helemaal ingericht zijn op jonge paarden. Grote groepsstallen en veel plek om buiten te lopen. En mensen met kennis van het laten opgroeien van jonge paarden.

Het veulen zou als het goed is van de fokker al een basisopleiding gehad moeten hebben.
Dus halster om en vaststaan, meelopen, voetjes optillen en zich overall laten betasten.
Als dat gedaan isheb je er de komende jaren geen werk aan.
Uiteraard kan je zo nu en dan lekker met je jonge paard kroelen en poetsen. maar niet allemaal trainingsdingen. Dat is niet nodig. Grondwerk is nog veel te moeilijk voor een heel jong paard. Dat is een kleuter naar groep 6 sturen. Geestelijk zijn ze daar niet aan toe.

De eerste 2 a 3 jaar mogen ze paard zijn. Uiteraard wel de dagelijkse verzorging maar meer is niet nodig. Gewoon lekker in de koppel laten staan.

Daarna moet je de rijtechnische ervaring hebben om zodra het diertje daarvoor klaar is zadelmak te maken en door te rijden. Dat is echt zo eenvoudig niet. Dat vraagt veel rijervaring en begeleiding.

Meestal is als eerste paard een meer ervare paard geschikter. Daar zal je meer plezier aan beleven TS.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:15

Hey TS. Wat een lading tips.ik geef je er ook een. Luister naar je gevoel. Uiteindelijk weet niemand beter welk paard bij je past als jezelf. Ikzelf was opzoek naar een volwassen paard omdat ik met een vriendin steeds samen haar paardje aan het delen was. Ik wilde graag samen gaan rijden. Uiteindelijk viel ik keihard voor een veulen piepjong. Drie week toen ik hem ontmoeten. Er was meteen een klik. Ik heb dat veulen gekocht. Een half jaar later overleed dat paard van die vriendin plotseling. Super traumatisch.vriendin goed in de kreukels. Had erg hechte band met haar paard. Vreselijk om te zien. Echter heeft ze kort geleden een paardje gevonden van ras dat niet haar voorkeur was. Maar enorme klik. Dat paard staat nu bij mijn paard en ze waren vanaf t eerste moment vrienden. Het had zo moeten zijn. Ik heb ook gelezen dat dieren hun baas ook kiezen. Of dat altijd zo is weet ik niet. Maar ik denk dat iedereen die je tegenkomt in je leven op je pad komt met een reden. Ik persoonlijk geloof dat het juiste paard ik jou terecht komt. En als dat een jong kind moet zijn dan ga je daar verliefd op worden. Je gaat vast heel veel leren van hem of haar! Ik ben benieuwd! Geniet van het zoeken en vinden. En de tips die zijn gegeven gaan je ook helpen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:59

Gillbo schreef:
maximuss schreef:
@ gilbo: lees het andere topic van TS eens, dan ga je de opmerking ivm compensatiegedrag wel begrijpen...

Sorry ik ga niet iemand stalken door allerlei andere topics omhoog te halen.


Overdrijven is ook een kunst... TS heeft op dit moment 2 actieve topics lopen... Niks omhooghalen of stalken...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bretsa, Dartel, Ilonaa1994, IngeK en 38 bezoekers