veulen opvoeden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:09

Ik tot nu toe zelf 2 veulentjes gefokt eerste was een hengst en omdat iedereen me bang maakte me onzeker vanwege het feit dat get een “hengst” was. Ik wilde toch liever wen merrie en jaar daarop werd er een merrie geboren. Nou wat een wereld van verschil dat kon me toch een kreng zijn zeg!! Hengstje was veel rustiger en minder opdringerig als mijn merrie. Wel vind ik het fijn dat ik haar door en door ken ze is inmiddels 2 en als ze iets doet zie ik het van tevoren aankomen en kan ik dit corrigeren op tijd.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:16

Oef meis waar begin je aan...

Ik snap jou wens om een veulen op te voedden, ik wilde dit zelf ook perse en heb dit ook gedaan en heb nog steeds mijn trots na 16 jaar.

Maar !!!!!!

Ik zie een aantal fouten in jou idee/plan..
Van wat ik lees (en ja ik heb even vlug jou andere topic gespiekt) zit je enorm met jezelf in de knoop.
Geloof mij dit is heel normaal op jou leeftijd en is niets mis mee.
Wat je wel moet doen is dat je zelf hier uit moet komen voor jij jou frustraties, irritaties, onzekerheden etc etc etc op jou veulen projecteert.
Ook je gebrek aan kennis moet je heel hard aan werken.

Dus mijn advies naar jou wat je ook een hoop zelfvertrouwen gaat geven maar ook een hoop tijd gaat kosten en jezelf regelmatig uit je eigen confordzone gaat trekken is verbreed je horizon !!!!

1 Ga op het internet zoeken naar informatie van zoveel mogelijk bronnen met open instelling.
Ga youtube filmpjes kijken van trainers, methoden, manieren van paarden houden etc etc etc maar blijf niet bij 1 bron !!!!
Kijk er met een kritisch oog naar wand dit is puur voor jou om informatie te winnen en te zoeken naar tips en tricks voor jezelf waar jij voor jezelf een manier in vind waar jij je happy bij voelt.
Ga internet pagina's lezen en sla al die kennis op.
Beperk je niet alleen tot 1 tak van de sport maar ga verder kijken, engels, werstern, draven, arabish, grondwerk, vrijheidsdressuur etc etc etc etc.
Beperk je ook niet tot alleen het trainen maar kijk ook naar rassen van paarden hoe gefokt word voordelen van rassen nadelen etc etc etc.
Kleuren genetica voor en nadelen van kleuren welke risico's met zich mee brengen en welke voor verassingen kunnen zorgen.
Kijk ook naar het houden van paarden voordelen en nadelen van iedere manier van houden van 24 uur stal tot paddock paradise tot opfok met alleen jong grut tot opgroeien in gemengde kuddes.
Ga verschillen in tuigage uitpluizen van mentuigen tot compleet freestyle.
En medisch verdiepen is ook belangrijk, zorg dat je een redelijke grote basis kennis hebt om dingen te herkennen en dat je dus goed weet wanneer een dierenarts nodig is en wanneer niet en hoe te handelen als er wat is.

Best belangrijk hierbij is dat iedere manier heeft voor en nadelen dus ondanks dat jij wat voorbij ziet komen waar bij jij hebt van nou dit vind ik helemaal niets moet je ook uit gaan pluizen waarom niet, wat beweegt iemand om deze methoden te gebruiken.
Wat zijn de resultaten wat hij/zij hiermee boekt, wand ook van andermans fouten kun jij leren (of misschien waren het helemaal geen fouten ?? ).

Voordeel hier is dat je dit vanuit je luie stoel kan doen en je hier direct mee kan beginnen en je bron van informatie eindeloos is.

Nu zul je denken vanuit je schermpje leer je niet zo heel veel en wat moet je hier mee..
Dit is maar een deel van mijn advies maar wel een groot deel.
Je kan wereld wijd informatie op doen en deze informatie in praktijk proberen kijken of het je lukt zodra je zeker genoeg bent begin met kleine onschuldige dingetjes bijvoorbeeld truukjes ed (ik noem maar wat).
Of je boekt een les bij een trainer in die richting om dit soort dingen te proberen (wat ik zeker zou doen in het begin zodat die je kan helpen bij de grotere dingen).

2 Wees niet bang om vragen te stellen !!!!!
Je bent een heerlijke puber (om het maar oneerbiedig te noemen) en maak daar wat misbruik van !!
Waarom waarom waarom !! maar blijf beleefd !!
Zolang jij je geintresseerd opstelt (ook bij mensen die je niet aardig vind) krijg je veel meer voor elkaar dan als je dat niet doet.
Paarden mensen hebben 1 heel groot probleem.... het gene waar ze haast niet mee kunnen stoppen over te praten is paarden en iedereen heeft wel wat toe te voegen al dan niet positief al dan niet negatief.
En misschien leer je mensen kennen waarbij je een klik krijgt en win je ook nog eens bekenden/vrienden waarbij je je passie kunt delen en kunt leren van elkaar.
Met een glimlach kom je verder dan een chagrijnige blik en sneer.

3 Vind een plek/stal waar je evt kunt werken voor lessen en waar je praktijk ervaring kan op doen.
Als je maar goed rond zoekt en meer mensen leert kennen kom je vanzelf op een plek waar je blijft hangen (gaat vaak vanzelf soms vanuit een stage, soms vanuit vrienden en soms via internet).
Met wat geluk en hard werken, steek die handen uit de mouwen !! (ik stond de na de eerste les die ik op mijn eigen paardje had uit te mesten, heb er ook nooit een rooie cent voor gehad maar heb er uiteindelijk heel veel plezier gehad en heb er heel veel geleerd en dat is mij meer waard) krijg je de mogelijkheid om zelf te groeien.

4 Beperk je niet tot 1 trainer !
Maar ga lekker rond shoppen.
Kijk of je om te beginnen misschien een verzorgpaardje kan vinden waarbij de eigenaar het ok vind dat jij lessen gaat nemen met dat dier of lessen kan nemen op een paard van die trainer zelf.
Als je heel erg mazzel hebt vind je iemand die dat ook voor je betaald (is net zon grote kans als het winnen op een redelijke prijs in de staats loterij maar is niet ondenkbaar) maar ga er niet van uit vaak wil in goed overleg een eigenaar je wel naar locaties rijden zolang het niet te ver de spuigaten uit loopt in afstanden en frequenties en als je een grotere stal vind misschien zijn er meer gegadigden dat een trainer naar jullie komt om meer mensen les te komen geven (reiskosten ed kun je dan delen ed).
Beperk je niet tot "kleinere trainers maar steek eens in de zoveel tijd geld in een grotere trainer.
Sommige doen ook trainings weken / bootcamps deze zijn zeker een aanrader.

Zoek een krantenwijk oid en ga er zelf voor werken.
Als je verder wilt komen moet je er hard voor werken en het zal je met de rest van je problemen ook helpen (het is niet zaligmakend maar het zijn zeker stappen in de goede richting).


Een heel verhaal neer gezet terwijl je daar eigenlijk niet naar vroeg ;)
Maar als je hier mee bezig bent kom je vanzelf op een moment dat je zelf een paardje tegen komt of op een punt komt van ja nu ga ik zoeken of dat je een haast in je schoot word geworpen.
Je weet nooit wat op je pad komt of dat je van gedachten veranderd of wat dan ook.
Zolang jij niet stopt met leren weet je niet waar je het je allemaal brengt.

Excuus mijn mijn tja haast filosofisch verhaal :D maar ik ben overtuigd dat dit je gaat helpen de juiste keuzes te maken.

Wand een veulen opvoedden is geen kunst.
Maar een veulen goed te laten groeien tot een sterk paard met genoeg zelf vertrouwen en een goed stel hersenen die ie ook gebruikt heeft nogal wat voeten in de aarde.
Ik zie om me heen de meest uiteenlopende paarden, van paarden die braaf zijn en geen voet verzetten tot aan paarden die geen greintje respect hebben en eigenlijk levens gevaarlijk zijn maar de eigenaar overtuigd is dat die niets verkeerd doen.

Ik persoonlijk wil een dier dat mee denkt, plezier in zijn of haar werk heeft, zichzelf kan zijn, vertrouwen in mij en respect voor me heeft (die laatste in de vorm van bv niet trappen en of over mij heen stuiteren en luisteren).
En heel eerlijk O:) O:) O:) geef mij maar een land vol hengsten dan 1 merrie O:) O:)
Ik kan beter over weg met hengsten (daarom ben ik stom genoeg geweest een merrie opvolger voor mijn hengst aan te schaffen 8)7 , ik heb in de 3 jaar dat ik haar nu heb meer sores gehad met haar dan in de 16 jaar van die hengst).
Maar goed de dames hier gaan ook niet meer weg.

En als laatste wees niet bang je eigen angsten te overwinnen !!
Angstige eigenaren hebben vaak porseleinen rillerige dieren waar ze constant in vast lopen wand mijn paard kan dit niet mijn paard kan zus niet mijn paard dit mijn paard dat.
Nee geef je paard zo nu en dan de kans om vol gas te kunnen racen onder zadel doe zo nu en dan eens gek probeer nieuwe dingen zoek "gevaar" op (dat landbouw voertuig die ie zo eng vind die vrachtwagen etc etc) hoe meer angsten jij je paard kan laten overwinnen des te meer "gekkigheid" jij uit haalt met je paard des te sterker zal jou band zijn met hem/haar.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:31

Snowie17 schreef:
billionache schreef:
Ik hoop dat je aan de rest van mijn bericht ook nog wat hebt gehad?

tuurlijk, veulens zijn gewoon nog heel speels en als je vanaf het begin dingen langzaam opbouwt dan is hij/zij perfect op mij afgestemd ook is het makkelijker (denk ik) om het veulen meteen al te laten zien wie de baas is (ik) zodat later die rangorde al verdeeld is. Die hengsten zijn ook al vanaf het begin opgevoed en door profs en zelfs die zijn heel drammerig, dat vind ik gewoon lastig want die zijn heel groot.



Je mag wel kennis maken met mijn hengst hoor ;)
Die heeft ook wel zijn periodes gehad maar als mijn nichtjes komen rijden en of beginners gooi ik ze op mijn hengst die vertrouw ik meer dan mijn merries O:) O:)