Shetlander of A-pony?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Ca_valli
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-06-18

Shetlander of A-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 15:44

Hallo!

Ik mag eindelijk na 10jaar zagen ineens een pony. Super tof! Ik was eerst echt blij, want ik kreeg een gratis shetlandertje dat ik verzorgde. Nu verzorgde ik ook bij iemand anders nog pony's. Hier ging ik elke dag 2 keer naar toe voor water, eten, verzorging... De eigenaars zelf kwamen misschien 1 keer per maand. 1 ponytje daar ben ik heel gehecht aan. Ik heb haar terug het vertrouwen in de mens geleerd. Nu gaat zij haar verkopen. (Nadat ik haar dus helemaal terug 'tam' heb gemaakt) Ik heb altijd tegen die vrouw gezegd dat ik haar later zou kopen. Als ik een eigen huis heb. (Ik ben 19 jaar dus zo ver is dat niet meer weg). Ipv het shetlandertje te krijgen, wou ik dus de a-pony kopen. Alleen gaat mijn moeder hier niet mee akkoord. Ten eerste omdat ze vindt dat ik absoluut geen geld aan de eigenaar mag geven omdat ze mijn werk blijkbaar niet waardeert en ten tweede omdat ze de pony lelijk vindt. (Wat dus totaal niet is!) Het gaat ook tegen haar principes in om toch te wisselen van pony (nochtans is de shetlander nog niet van mij)
Weten jullie wat ik misschien kan doen om mijn moeder te overtuigen? (Ik betaal trouwens alles zelf) Ik wil gewoon absoluut mijn A-ponytje niet kwijt.
Even erbij vermelden: ik rij al 10 jaar paard. Ik maak paarden zadelmak en werk met paarden met trauma’s. Ik wil niet impulsief een pony. Ik ga ook hippotherapie studeren om les te geven aan kinderen met autisme. Paarden zijn voor mij geen “hobbypony’s” maar iets van mijn toekomst.
ps. Sorry voor de wat wazige uitleg.
Laatst bijgewerkt door Ca_valli op 17-06-18 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70495
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Shetlander of A-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 15:45

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Shetlander of A-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 15:49

Heb je er wel goed over nagedacht of het echt je droomdier is? Wat wil je ermee in de toekomst?

Sorry dat ik het zeg, maar je verhaal klinkt als je een 13 jarig meisje bent die impulsief voor haar dierbare verzorgpony gaat. :o

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Ca_valli
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Shetlander of A-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 16:01

Natuurlijk heb ik er goed over nagedacht. Ik ga hippotherapie studeren. Deze pony heb ik helemaal in orde gemaakt voor les te geven in grondwerk.

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Shetlander of A-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 16:12

Wat houd je dan tegen als je alles zelf betaald?
Een studie daarin tegen kost ook veel geld en tijd. Kun je dat wel tegelijk opbrengen?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Ca_valli
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Shetlander of A-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 16:16

Ik mag niet zomaar een pony in onze wei zetten. En studies betalen mijn ouders nog wel.

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Shetlander of A-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 16:23

Komt de pony dan alleen te staan?
Dan lijkt het mij sowieso geen goed idee...

Nu betalen je ouders je studie misschien nog wel, maar je zult er toch rekening mee moeten houden dat dat niet zo blijft. Helemaal als je het huis uit gaat.

Ik lijk misschien een zeurpiet, maar je kunt er beter over hebben nagedacht voordien.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Ca_valli
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Shetlander of A-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 16:27

De pony zou zicht hebben op twee andere Shetlanders. En het zou heel straf zijn mochten mijn ouders de kunststudies van mijn broer wel betalen en die van mij niet. Dus daar maak ik me geen zorgen over. Ik weet heus wel hoeveel een pony kost en hoeveel tijd je hierin moet steken. Ik doe niets anders elke dag. Een pony komt er sowieso. De Shetlander of de A-pony. Ik zou liefst de A-pony willen omdat deze meer kan en ik hier een betere band met heb.

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Shetlander of A-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 16:31

Zicht op een andere pony is niet het zelfde als een kuddegenootje die in dezelfde wei loopt en waar ze echt contact mee kunnen hebben.

Kortom nee... een pony alleen houden is echt not done.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Femke_Tweety

Berichten: 11971
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 16:32

Beide.

Lekker bij elkaar in de wei gooien.

Bij die heel kleintjes, als je eigen grond hebt, is het verschil financieel tussen 1 of 2 niet zo heel groot.

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 16:34

Je bent 19 jaar, jij betaalt het en het wordt jouw pony. Wat heeft je moeder er dan over te zeggen?

En idd, ik zou ook zeggen beide ponys. Kunnen ze mooi samen ;)

"Opinions are like assholes, everybody has one" - Mark Sheehan

Abe <3

Ca_valli
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 16:36

Liever de pony alleen houden, dan dat hij van handelaar naar handelaar gaat. Deze pony is al eens mishandeld geweest en heeft een trauma voor mensen. Ik laat haar niet gaan naar mensen die haar als “kindjespony” gaan gebruiken wat vaak gebeurd met a-pony’s. De Shetlander staat trouwens al heel zijn leven alleen. Ik weet ook dat een pony alleen houden niet ideaal is. Maar binnen 3-4 jaar zijn er meerdere pony’s. Liefst van al zou ik ze met zen 2e houden. Maar onze wei is daar niet groot genoeg voor. De Shetlander komt hier sowieso wel veel op vakantie maar staat hier niet permanent.

Femke_Tweety

Berichten: 11971
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Shetlander of A-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 16:38

Hoezo wei niet groot genoeg?

Gras hebben ze op zich niet nodig.
Alleen ruimte om beentjes te strekken.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 16:38

Allebei nemen of geen pony, eentje is echt zielig, ook al is het ''maar'' voor 3 jaar :o


En je wil grondwerklessen geven met een pony met een trauma voor mensen? Is dat wel een slim idee?

Ca_valli
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Shetlander of A-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 16:45

Trauma is zo goed als weg zal altijd een gevoelig punt blijven maar zo zien mensen ook het gedrag van het paard en de houding hier tegenover. En bedankt voor jullie meningen. Ik ga zoeken achter een goedkope weide, waar ze wel met tweeen op kunnen.

Anoniem

Re: Shetlander of A-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 16:47

Een pony alleen houden is gewoon not-done.

Ik vind je persoonlijk ook veel jonger klinken dan 19. Met zoveel kennis over paarden zou je oo z'n minst moeten weten dat ze echt niet alleen horen te staan... En ook dat zicht op andere ponies totaaal iets anders is dan erbij staan...

Ca_valli
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Shetlander of A-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 16:55

Natuurlijk weet ik dat. Maar ik weet ook dat deze pony naar handelaren zal gaan. Wat is dan het beste? Voor eventjes alleen staan of verkocht worden en nog eens tot het vertrouwen weer helemaal weg is en dan eindigen bij de slacht?

Arianaaaa
Berichten: 536
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: In a galaxy far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 16:56

Pony's alleen houden is niet ''niet ideaal'' het is gewoon zoals mensen voor mij al zeggen not-done.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 16:59

Allereerst leuk dat je eindelijk een pony mag.

Maar zoals hierboven is gezegd, kan je niet beiden nemen? De ene kan je kopen en de andere is gratis. Ze zijn beiden klein en kosten niet extra veel per maand. Je zegt dat de wei te klein is voor twee, maar qua gras hoef je niet te kijken, zolang ze kunnen rennen. Liever twee pony's op een iets kleinere wei dan eentje alleen op een grotere wei.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 17:00

Cavalli_lady schreef:
Natuurlijk weet ik dat. Maar ik weet ook dat deze pony naar handelaren zal gaan. Wat is dan het beste? Voor eventjes alleen staan of verkocht worden en nog eens tot het vertrouwen weer helemaal weg is en dan eindigen bij de slacht?

Ik doe mijn pony liever naar de slacht dan dat ze alleen staat ja. Slachten is echt niet zielig en ook lang niet alle handelaren zijn vreselijke mensen.

Ik vind je ook jonger klinken dan 19 jaar eerlijk gezegd, maar succes met het zoeken naar een weide waar 2 in passen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 17:01

Het mag geen kinderpony worden maar je wilt er later wel hippotherapie mee geven???
De paarden van de slachthandelaar die hier in kudde op een grote wei staan zijn veel relaxter dan de pony die verderop alleen staat...

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 17:02

Naar een handelaar gaan betekend niet perse dat deze naar de slacht zou gaan hoor. Ja ze kunnen meermaals verhandeld worden, voordat ze hun perfecte thuis vinden. Ook ik vind je jonger klinken dan 19 jaar en met zoveel kennis, zou je toch moeten weten dat een pony/paard niet alleen hoort te staan. Enkel om het emotionele aspect moet je het niet doen. :)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 17:03

Voor mijn gevoel heb je het antwoord wat het liefst wil horen nog niet gelezen in dit topic.
Wat maakt nu echt dat dit zo belangrijk voor je is?

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Ca_valli
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 17:09

Slachten is soms beter, maar niet als er geen reden is om te slachten. Bij paarden die een gevaar vormen voor andere vind ik dit inderdaad zo. En nee niet alle handelaren zijn slecht, maar ik ben mijn vertrouwen toch voor het grootste stuk verloren. En je kan me idealistisch noemen en jonger dan 19. Maar ik koop geen paarden zomaar. Dit is niet zomaar van de ene op de andere dag beslist. Ik maakte speciaal hier een account op aan om meningen te vragen, omdat ik zelf me te hard laat leiden door gevoelens voor die ene pony. Maar een pony kan heus wel een tijdje alleen staan. Ja dat is inderdaad een kuddedier en met meerdere is het beter. Pony’s worden zo vaak alleen gehouden. En nee, ik zelf ben hier ook geen voorstander van want hoe meer hoe beter. Maar als tijdelijke oplossing gaat dit wel.
Trouwens hippotherapie geef je niet alleen aan kinderen (hoewel dit veel gedacht wordt) ik zal werken met mensen met autisme van elke leeftijd. Iemand die schrik heeft en ook geen enige kennis van paarden heeft, zou ik nooit met deze pony laten! Hoewel hij absoluut niet gevaarlijk is en komt knuffelen.
En nee inderdaad een echt antwoord heb ik nog niet gekregen.. jammer genoeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 17:10

Cavalli_lady schreef:
Natuurlijk weet ik dat. Maar ik weet ook dat deze pony naar handelaren zal gaan. Wat is dan het beste? Voor eventjes alleen staan of verkocht worden en nog eens tot het vertrouwen weer helemaal weg is en dan eindigen bij de slacht?


Ook dan, zet je hem niet alleen. Ook niet tijdelijk. Dan breng je hem tijdelijk naar een stal waar hij gewoon samen met andere staat, en pas naar jou wei als je een maatje hebt.

En daarnaast, niet alle handelaren zijn slechte mensen. En wie zegt dat het vertrouwen dan helemaal weg is? Vat het niet verkeerd op, maar er zijn meer mensen die dat net zoals jij ook kunnen, je bent niet de enige ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annibel, Dartel, desireeee_x, E4D, EsmeeKKK, Punz, ramasso, RenateHidden, Temeraire en 74 bezoekers