Wat ik wilde,en wat ik nu heb, heropvoeding!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Wat ik wilde,en wat ik nu heb, heropvoeding!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 12:48

Jaren geleden noodgedwongen mijn beste maatje moeten verkopen. Daarna als alleenstaande moeder met twee kinderen geen tijd en geld voor een nieuw paard gehad. Maar wat mistte ik het zeg!
Toen leerde ik mijn vriend kennen,en die had ook een rugzak, namelijk een pony :Y)
Al gauw bleek, dat dat niet echt mijn ding was.. kwam je in de wei, stond ie achter je te steigeren. Het was zegmaar een paard,waarbij je je ogen in je achterhoofd moest houden.
Vorig jaar oktober hebben we paardlief vast hierheen verhuisd.
De hele winter was paard best in shock, een verhuizing van België naar Nederland gaat niemand in de koude kleren zitten :+
En ik,zat een beetje in de knoop met mezelf.. nu stond er weer een paard,maar niet echt wat ik wilde..
Ik wilde zo graag een braaf paard waar ik op kon stappen,en kon weg rijden.
En wat stond er? Een 4 jarige onbeleerde waarvan je je ogen in je achterhoofd moest houden,een die lief was,maar in elk ogenblik kon ie over je heen wandelen of je bijten.
Niet echt heel stabiel dus.
Het was ergens toen de lente begon dat ik de knop in mezelf omzette, als ik er niet voor ging, had ik helemaal niks. En het is eigenlijk ook weer een leerproces,dus nooit iets verloren dacht ik zo.

Ergens in die lente trof ik hem aan in de wei, zijn hele staartwortel was kaal,bloed en korsten..
Het leed wat zomereczeem heet. Dit wisten we al,maar waar ie bij mijn vriend thuis altijd last had,en hier in de winter niet dachten we aan een allergie aan bomen. Niet alleen dus.
Goed,toen moest ik wel.. want een paard met jeuk is zielig, en zo begon mijn medelijden met hem te verzorgen.
Vaak met lood in mijn schoenen, hopen dat ik hem te pakken kreeg in de wei,en zonder kleerscheuren eruit kreeg. En dan ook nog eens vastzetten, verzorgen en hopen dat we op het eind beide nog heel waren...

Langzaam maar zeker zag ik een ander paard, niet eens een heel gemeen paard,maar wel een onzeker paard,die eigenlijk geen duidelijke leider heeft gehad,wel graag aan je hing maar je zichzelf en de mens niet helemaal vertrouwde.

Inmiddels heb ik een paard, die voor de vorm 2 stappen van me weg loopt als ik hem kom halen,maar uiteindelijk wel met me mee loopt.
Niet naast me, niet voor me,maar met zijn hoofd bijna tussen mijn benen.
Vind ik niet zo fijn nog, maargoed we moeten nog een hoop leren.

Een dapper paard wel, als iets eng is wordt ie heel voorzichtig,maar rukt zich niet los,wil er eigenlijk juist heen om te bekijken wat het nu is. Liefst wel met zijn hoofd in mijn broekzak.
Vastzetten en poetsen gaat super, trekt geen halsters meer kapot,draait geen rondjes meer. Maar staat gewoon netjes stil. Wat een verschil!

Toen bedacht ik, ik moet iets doen aan mijn ruimte beschermen. Dus de longeercircel in...
Wat een fiasco!
Meneer wil niet bij je weg, moet hij toch,draait hij zijn kont naar je toe en begint te meppen....

Wordt vervolgd :Y)

Karaat_the_newforest op Instagram


ikkedus
Berichten: 3269
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Wat ik wilde,en wat ik nu heb, heropvoeding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 12:55

Leuk project. Heb je foto’s?

[o]

senna21

Berichten: 11807
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 12:55

Dat klinkt als een mooi avontuur.
Succes gewenst!

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 12:59

Ik ben benieuwd naar fotos *\%/*
Klinkt als een super uitdaging toch +:)+
Je bent op de goede weg zo te lezen

Ow wacht even ik zie wie je bent, Saskia van Nike toendertijd toch? Dan is dit idd wat anders :')

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 13:04

Afbeelding
Meneer in de winter.


Afbeelding
En meneer nu!

Karaat_the_newforest op Instagram

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 13:06

LukieBradley schreef:
Ik ben benieuwd naar fotos *\%/*
Klinkt als een super uitdaging toch +:)+
Je bent op de goede weg zo te lezen

Ow wacht even ik zie wie je bent, Saskia van Nike toendertijd toch? Dan is dit idd wat anders :')


Ja klopt!
Ik zei het gisteren nog tegen iemand, ik had nooit gedacht dat het zo moeilijk kon zijn 8-)
Bij Nike kon ik op mijn kop staan,en dan deed hij het nog :Y)
Uiteindelijk dan,want daarmee heb ik het eerste jaar vooral onder het zadel wat onder hetere vuren gestaan,maar toch,heel andere soort paard!

Karaat_the_newforest op Instagram

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Wat ik wilde,en wat ik nu heb, heropvoeding!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 13:16

Goed, longeercircel dus. Meppen dat ie deed! Oren naar achteren en dreigend op je af komen.. man wat een eng dier!
Maar, ineens dacht ik, misschien begrijpt hij het gewoon niet?
Al jaren kon ik doen en laten wat ik wilde. Had ik wel een hele lieve baas, maar die liet me tot op zekere hoogte mijn gang gaan,en nu ben ik hier bij dat andere mensen,wat van alles van me wil?!
Goed,dat was net een stap te ver.
Dus wat deed ik, zweep mee voor mijn veiligheid. Je mag iets niet snappen, maar je mag niet gevaarlijk worden.
Dus de eerste tijd bestond onze training uit het zonder gevaarlijke toestanden meneer bij me weg te krijgen, mijn ruimte opeisen wanneer ik dat vraag. En wanneer ik toegeef,mag je naar me toe.
Dit begon meneer eigenlijk wel leuk te vinden!

Karaat_the_newforest op Instagram

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Wat ik wilde,en wat ik nu heb, heropvoeding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 13:20

Hij is wel echt mooi hoor! Leuk paard :j

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 13:20

Gaaf project! Ben heel benieuwd naar de vooruitgang :)

Hey, jij ook hier?

Pauww

Berichten: 395
Geregistreerd: 25-02-14
Woonplaats: België

Re: Wat ik wilde,en wat ik nu heb, heropvoeding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 13:42

Wauw erg dapper van jou ook dat je deze uitdaging toch aangaat. Succes!

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 14:16

Saskia9 schreef:
Goed, longeercircel dus. Meppen dat ie deed! Oren naar achteren en dreigend op je af komen.. man wat een eng dier!
Maar, ineens dacht ik, misschien begrijpt hij het gewoon niet?

Dus wat deed ik, zweep mee voor mijn veiligheid. Je mag iets niet snappen, maar je mag niet gevaarlijk worden.

Dus de eerste tijd bestond onze training uit het zonder gevaarlijke toestanden meneer bij me weg te krijgen, mijn ruimte opeisen wanneer ik dat vraag. En wanneer ik toegeef,mag je naar me toe.
Dit begon meneer eigenlijk wel leuk te vinden!



goed bezig ;)

Anoniem

Re: Wat ik wilde,en wat ik nu heb, heropvoeding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 14:42

Goed bezig Saskia, ik volg je hier natuurlijk ook!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Wat ik wilde,en wat ik nu heb, heropvoeding!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 18:43

Het werkt! Ik kan mijn ruimte opeisen en hij blijft netjes van me weg als ik dat aangeef. Wel blijft ie naar bevestiging zoeken,maar dat is niet erg.
Nu proberen wat voor elkaar te krijgen om stemcommando's te koppelen aan stap draf en galop.
Wonderbaarlijk heeft ie dat in één sessie al door. Braaf paard!
Wel duurt het lang om hem van een gang weer naar een zachtere gang te krijgen,soms wel 7 rondjes voordat ie echt terug gaat,maar dat geeft niet.

Deze sessies gaan eigenlijk zo door,
Inmiddels was er een meisje op stal die geen verzorgpaard meer had. Die vond het wel leuk om af en toe mee te gaan, poetsen enzo.

Toen ik een sessie met hem gewerkt had vroeg ik of zij ook wilde, en dat wilde ze wel! Hij was toch heel braaf!

Ja, bij mij......

Karaat_the_newforest op Instagram

Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 19:04

Wat een leuk project! Mooi om te lezen dat er toch vooruitgang geboekt word, een mooi avontuur!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Wat ik wilde,en wat ik nu heb, heropvoeding!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 20:01

Goed, bij dat meisje ging het helemaal mis.. ik liep even weg geloof ik,waarom weet ik niet meer. Toen ik terug kwam zag ik een paard wat ik niet kende.. echt gevaarlijk! Gelukkig is ze niet geraakt of gewond geraakt..
Later hoorde ik van een stalgenoot wat erbij stond te kijken, dat zodra ie mij niet meer zag, helemaal eng ging doen.

Ik nam het van haar over, maar het leek wel alsof hij door de duivel bezeten was!
Ook ik was niet veilig, maar dan heb je aan mij een verkeerde :Y)
Met de veiligheid van de zweep, mezelf heel groot maken en met lage harde stem hem op zijn plek gezet en voorzichtig draaide hij weer bij..
Jeetje wat moest ik nou toch doen.. waren we weer terug bij af?

Hij was toch zo braaf en had respect voor mijn ruimte? Waarom dan niet voor andere mensen? En waar ligt dat aan?

Voor die laatste vraag zijn meedenkende hersenspinsels welkom trouwens!

Karaat_the_newforest op Instagram

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Wat ik wilde,en wat ik nu heb, heropvoeding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:08

Ik denk dat je paard nu gewoon aan jou gehecht is en misschien wel wat eenkennig is, jij bent zijn leider en als de leider weg gaat moet hij ook weg denkt hij. Dan raakt hij in paniek en doet hij wat hij vroeger altijd deed, want iedereen die niet zijn leider is kan gevaarlijk zijn. Ik hoop dat je hierdoor begrijpt wat hij eigenlijk doet! Dit is op te lossen maar als je een eenkennig paard hebt zal hij nooit zo gemotiveerd bij andere mensen zijn als bij jou.

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Wat ik wilde,en wat ik nu heb, heropvoeding!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 20:14

Bedankt voor je inzicht! Dat dacht ik eigenlijk hetzelfde. Ik heb nooit zo'n paard gekend die zo was...
Mijn vriend is eigenlijk de eigenaar van het paard, en daar is nu precies hetzelfde mee aan de hand :+
Eigenlijk best l*llig voor hem..
Gelukkig heeft ie wel meer respect voor hem als met dat meisje bijvoorbeeld,maar eigen ruimte in de longeercircel krijgt hij bijvoorbeeld niet voor elkaar. Ik hoop dat dat nog beterd. Ik hoop hem zover te krijgen dat hij mee een grondwerk les gaat doen,zodat hij van een ander ook ziet en hoort waar verbeterpunten liggen :j

Karaat_the_newforest op Instagram


ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:20

Het meisje zal misschien wat onzeker geweest zijn waardoor hij het niet meer snapte, wat je zou kunnen doen is de seven games van parelli. Als eerst doe jij dan het level en daarna laat je je vriend het level doen. Ik wil je dat best verder uit leggen via pb! Ik heb nog wel wat meer tips als je wilt dus stuur maar een pb als je geinteresseerd bent!

https://ninavo04.wixsite.com/ninavo-photography
Betaalbare fotoshoot in Zuid-Oost Brabant? Klik^


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Danij, Dries1990, Eepie, Gambler21, GrapeshotBot, sberg en 94 bezoekers