Een eigen stekje, maar de paarden ...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Een eigen stekje, maar de paarden ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:30

Intussen kom ik op een leeftijd dat een eigen stekje wel heel aanlokkelijk is, misschien ben ik er zelfs al voorbij maar hey, het is tegenwoordig niet makkelijk. Op dit moment woon ik nog thuis en kan daar in principe ook gewoon blijven, maar merk dat het verlangen naar een eigen plek steeds groter wordt.

Dus dan begin je te rekenen, wat heb ik en wat kan ik.
En dan kijk je rond wat er te koop staat, voor welke prijsklasse en dan kom je wat tegen. Je gaat eens kijken, vind het wel wat en dan ga je nog wat meer rekenen en navragen. Op dit punt zit ik, ik heb iets op het oog, wil eventueel een bod uitbrengen (ga eerst nog een 2e keer kijken) en ben al langs wat plaatsen gegaan om te kijken ivm een lening (en er staat nog op het programma). De cijfers die ik momenteel heb qua lening liggen in dezelfde richting, dus ergens daarrond zal het wel gaan uitkomen. Daarmee ga je dan rekenen. Wat verdien ik, welke kosten heb ik, en welke kosten komen er nog bij. Hiervan zijn een aantal cijfers geweten en anderen geschat dus daar zit nog wat speling op (in principe naar de positieve kant, ik reken graag ruim).

En dan kom je tot de conclusie dat het in principe kan, maar het heel nipt zal worden en misschien wat maanden niet zal lukken zonder aan je spaarrekening te gaan. Als je dan gaat kijken waardoor dit komt dan kom je al snel tot 1 conclusie: de paarden. Als deze kostenpost er niet zou zijn zou het verhaal heel anders zijn, en heb je veel meer ademruimte.

En nu? Wat moet je hiermee?
Je kans op een eigen plekje laten schieten? Nog een aantal jaren wachten, kijken wat dan de situatie is en wat er dan te koop is? Of er toch voor gaan? Paard(en) wegdoen? Andere opties? De paarden in kwestie zijn momenteel 22 jaar & 25 jaar, ze kunnen in principe nog 10 jaar mee maar het kan ook volgend jaar over zijn. Ze staan volpension wat uiteraard genoeg kost, maar ook rust geeft. Over een aantal jaar krijg ik nog een loonsverhoging op het werk, dan wordt het ook al makkelijker. Als de paarden er tegen dan niet meer zijn is het helemaal luxe ( :+ ). Ik weet niet of ik dan nog aan paarden begin, en als ik dat doe zal het er sowieso maar 1 zijn.

Maar hoe maak je zo'n beslissing? Ik kan dit niet zomaar.
Mijn idee zegt er gewoon voor gaan zoals de situatie nu is, aanpassen kan altijd nog en wie weet lukt het wel gewoon.
Thuis zien ze liever de paarden (of toch minstens 1) weg zodat er meer zekerheid is, maarja, dat is voor mijn gevoel eigenlijk geen optie ...

Zijn er nog opties? Dingen waar ik niet aan denk?
Verhuizen van stal en een leaser/verzorger/bijrijder ben ik mij van bewust, dat eerste is eventueel een optie maar als het niet moet liever niet. Het tweede gaat moeilijker worden want het zijn geen rijpaarden.

Ook nog even melden dat naast al deze kosten/berekeningen/... ook nog een goede spaarpot overblijft voor onverwachte dingen, maar in principe is deze niet voor de paarden (al zal dat van de situatie & kansen afhangen).

Heel verhaal zo, maar er zullen vast mensen in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten en wie weet haal ik er nog wat nuttigs uit :)

MerelV

Berichten: 1764
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Een eigen stekje, maar de paarden ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:35

Ik heb heel lang voor hetzelfde dilemma gestaan. Ik heb uiteindelijk een woning gekocht met redelijk wat eigen geld (spaargeld), zodat de woonlasten lager werden. Ook heb ik een starterslening, waar ik de eerste 3 jaar geen lasten aan heb (met de verwachting dat mijn inkomen verder stijgt de komende 3 jaar). Hierdoor kan ik goed leven van het inkomen en de uitgaven die ik heb.

Ik moet wel zeggen als ik iedere maand ieder dubbeltje zou moeten omdraaien, dan zou ik het niet doen. Dat zou mij veel te veel stress opleveren. Wel snap ik heel goed dat je een plekje voor jezelf wil, maar dit zou ik altijd financieren met extra spaargeld of andere middelen (zoals dus die starterslening), zodat et financieel comfortabel blijft.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:40

Ik zou nu geen huis kopen.
Momenteel zitten we in een huizenbubbel en je zult een prijs betalen die ver boven de reeele waarde ligt.
Over een maanden, een jaar of wellicht iets meer zakt de markt gegarandeerd in.
Dit gebeurd al overal in Europa en wereldwijd spreekt men van de Nederlandse huizenbubbel.
Dan zit je dus straks met een huis waar je veel te veel voor hebt betaald.

Ik zou mooi afwachten, dat is veel verstandiger.
Dan koop je straks iets fijns voor een fractie van de huidige prijzen.
Ik zou je paarden niet opofferen voor 'bezit', zeker niet als je kijkt welke leeftijd ze hebben, daar krijg je verdriet van.

Gewoon geduld hebben en bij je ouders blijven wonen of iets huren (ook niet goedkoop, want ook onderhevig aan dezelfde bubbel, maar je kunt er in geval van nood altijd direct vanaf).

Edit: jij woont in België hè? Daar is de situatie ietsje gezonder dan in NL. Maar evengoed: heb nog even geduld!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:45

hmm, ik heb zelf de sprong gewaagd met 3 paarden. In de zomermaanden kan het gemakkelijk, in de wintermaanden moet ik soms even bij mezelf inspringen inderdaad. Ik heb ervoor gekozen om de paarden goedkoop te plaatsen (en dan neem ik het werk en mindere luxe erbij), zeker voor oudere paarden zou ik dit bekijken als een optie, afhankelijk van de prijs en faciliteiten dat je nu hebt. (als je geen gebruik maakt van de pistes en je kan in een stal zonder piste 200 euro per maand besparen, is dit wel interessant. Kwestie van het werk kan het nog interessanter zijn om je paarden op doe het zelf te plaatsen en iemand te betalen om te komen uitmesten, dan ze op volpension te houden.)
Verkopen zou ik bij dergelijke oudjes geen optie vinden, zeker als ze niet meer geschikt zijn als rijpaard. Een plaatsje in het bejaardentehuis voor paarden of inslapen is imo de enige correcte oplossing als je ze zelf niet meer kan houden. (of je moet al heel zeker zijn van een goede plaats, maar dat ben je nooit).

Als je moet kiezen en je komt uit dat het haalbaar is met de paarden, ook al is het nipt, dan zou ik er voor gaan, Je kan nog altijd aanpassen (als in, misschien ga je uiteindelijk samenwonen, valt er een paard weg, kan je goedkoper gaan stallen, ...).
Maar zolang het goed gaat, gaat het gewoon goed, aanpassingen kan je nog altijd doen (maar zorg wel voor alternatieven achter de hand.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:49

Ik zit inderdaad in België, dus sommige zaken liggen hier wel anders. Startersleningen hebben we bv niet. Rente staat op dit moment waarschijnlijk op het laagst, zal alleen maar gaan stijgen. Prijzen van huizen zijn denk ik beter dan in Nederland, of reëler, of hoe moet ik zeggen.. Als ik zou gaan huren ben ik per maand aan huurlast meer kwijt dan aan een lening (en waar je dan terecht komt wil je niet weten), leningen zijn hier momenteel echt goedkoop (schrok ik zelf eigenlijk wel van).

Ik heb ook nood aan een instapklare plek want geen optie tot zelf renoveren en laten renoveren is ook niet gratis. Heel veel wat je hier te koop ziet (zeker de "lagere" prijsklasse) zit wel in die categorie, sommigen storten nog net niet in :+ Maar dit wat ik nu op het oog heb is in orde, is gewoon klein en daardoor "goedkoop" (maar alleen heb je niet veel ruimte nodig, mij lijkt dit geen probleem). De vraag is maar of er in de toekomst nog dat soort dingen gaan voorbij komen, ga je die gok nemen?

Nog even de rest doorlezen, heb niet alles in detail gelezen maar wilde deze puntjes nog even aanhalen ;)




Edit; even alles rustig doorgelezen, bedankt nog :)
Qua berekeningen zit alles best ruim, ik zal dus aan het einde van de maand niets/niet veel over houden, maar ik moet hiervoor niet op water & brood leven. En misschien valt het soms wel positiever uit en kan ik wel nog wat op de spaarrekening erbij zetten.

Ik heb een gedeelte eigen spaargeld in de financiering zitten en een gedeelte blijft staan voor onvoorziene dingen (of ja, dingen waarvan ik nu al weet dat ze gaan komen :P maar over x aantal jaar).

Paarden op een weitje onderbrengen ipv volpension is zeker ook een optie, maar wil ik liever pas doen als ik zie dat het echt niet haalbaar is en mijn berekeningen compleet niet kloppen. Ze staan goed op de stal, ik heb er mijn sociale contacten en verhuizen is niet zo makkelijk met een blind paard. Maar in nood en als er gekozen moet worden tussen dat en inslapen/wegdoen (waarvan dat laatste inderdaad eigenlijk geen optie is) is dat nog wel een mogelijkheid.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Een eigen stekje, maar de paarden ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:03

[***]: ik heb ook net in belgië gekocht, de leningen staan nu inderdaad vrij gunstig. met de veranderde registratierechten is het ook interessant betreft de notariskosten.

De huizenmarkt zelf staat hier normaal, maar kan je behoorlijk afdingen, laten we zeggen dat je voor instapklaar rond de 140-170 000 zéker iets vind. (en dan heb je garage, uitweg achteraan en een tuin).
Minder eisen en je kan voor 115 a 120 ook instapklaar klaar zijn.
Stuur me anders gerust even een pb met hetgeen je op het oog hebt, ik wil gerust het mijne er eens naast leggen om te kijken kwa "prijs".

Als je ruim gerekend hebt, niet moet laten om te leven en je hebt de optie om indien nodig je paarden goedkoper te stallen, dan zou ik het gewoon doen. nu is het nog gunstig, maar binnen een paar jaar moet je veel meer eigen geld inleggen om te kunnen kopen en voor veel starters zal het dan gewoon niet meer lukken

Anoniem

Re: Een eigen stekje, maar de paarden ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:13

Dat laatste zei die van de bank inderdaad ook, naast dat de rente alleen maar gaat stijgen willen ze ook de regels aanpassen waardoor je nog meer eigen inbreng nodig hebt en nog minder kan lenen op het bedrag (nu max. 90%, dat willen ze terugbrengen naar 80% of misschien nog minder). Dan wordt het helemaal moeilijk :=

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Een eigen stekje, maar de paarden ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:22

Als je nu thuis woont zou ik flink gaan sparen zodat je straks lagere vaste lasten hebt. Dat is echt veel fijner dan snel uit huis en daarna aanmodderen. Ik kan bv echt wel sparen naar heb ook een pony staan die al een aantal keren een DA rekening had die net zo hoog was als het bedrag wat ik normaal op mijn spaarrekening zou zetten. Dat schiet niet op....

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:28

Nou...ik heb een flatje 3 hoog in Naarden, ik ben alleen.... ik heb een paard en ik moet eerlijk zeggen: hierna geen paard meer voor mij! De kosten zijn eenvoudig te hoog.
Ik hou elke maand tussen de 50 en 0 euro over, spaargeld heb ik niet en ik spaar mijn vakantiegeld in mei en mijn bonus in december op voor gekke dingen. Heel vervelend maar de situatie is nou eenmaal zo.
Ik kan niet op vakantie, ga niet uit, en leef vrij sober, geeft niks hoor !!!!
Dus wanneer mijn paard er niet meer is komt er geen andere meer.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:32

Die "huizenbubbel" hangt ook vast aan de rentevoet. ALs de huizen van prijs zakken zal de rentevoet stijgen en omgekeerd. Dus zoveel voordeel doe je er niet mee.
Vastgoed is een goede investering, prijzen zullen misschien wat zakken maar zeker niet zo dat het plots gaat voor 50% minder. Grond maken ze niet bij (misschien deme of jan de nul wel) dus die markt zal er altijd zijn. Zeker in landen zoals Nl en Be is er plaatstekort, wachten op een betere markt zou ik niet doen want wie weet komt die nooit.

Ik heb ook een gewoon huis gekocht zonder land voor de paarden. Mijn man en ik verdienen heus niet slecht maar we kunnen geen huis betalen met extra grond aan voor de paarden of het zou te nipt zijn en we willen misschien ook nog eens reizen of een ander leuk extraatje. Ik denk dat plaatsen met plek voor paarden echt alleen voor de rijken zijn, of misschien mensen die van thuis uit een mooi spaarpotje krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:36

@ Gypsy : Ik woon nog thuis maar ben geen 20 meer laten we zeggen :P
Ik heb flink gespaard en hierdoor nu een mooi bedrag waarvan ik een gedeelte erin kan steken om de vaste lasten te drukken + nog een goed bedrag overhouden voor het geval dat.

Vraag me inderdaad af hoe het gaat zijn als aan het einde van de maand de rekening steeds leeg is ... maar dat is misschien ook niet zo ... Het niet weten vind ik nog het moeilijkste ...

@ Vicky-Belle : een plek met paarden is helemaal de bedoeling niet hoor, zo realistisch ben ik wel ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Een eigen stekje, maar de paarden ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:40

In dat geval hangt het af van je wensen, een klein flatje/huisje kan ook heel fijn en knus zijn.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:41

[***] schreef:
@ Vicky-Belle : een plek met paarden is helemaal de bedoeling niet hoor, zo realistisch ben ik wel ;)


sorry verkeerd begrepen !
Ik heb mijn paarden ook op een wei staan (dus doe alles zelf) om alles betaalbaar te houden.
Ik droom van ze op stal te hebben en niets te moeten doen maar dan moet ik er wegdoen, dat wil ik dan ook weer niet ...
Laatst bijgewerkt door Vicky_Belle op 13-06-18 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Een eigen stekje, maar de paarden ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:42

Zou nou geen huis kopen. De prijzen gaan op dit moment skyhigh. Je kunt beter wachten tot alles weer inkakt en ondertussen lekker sparen voor een huis en je geen zorgen maken om de paardjes *\o/*

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Een eigen stekje, maar de paarden ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:48

In Belgie vallen de huizenprijzen behoorlijk mee.
Wonen is hier véél goedkoper dan in nederland.

Anoniem

Re: Een eigen stekje, maar de paarden ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:04

Ben je al bij vmsw gaan kijken TS? Dit is een sociale lening. Die kunnen vaak nog lager qua rente (wij stappen nu over van lening omdat wij samen een woning hebben gekocht, maar daarvoor leende mijn vriend aan 1.80%)

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Een eigen stekje, maar de paarden ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:13

Wij hebben net de sprong gewaagd :) Hebben een boerderij met land gekocht. Ik kan 1 ding zeggen: volg je hart. Veel alles (oké, voor heel veel) is er een oplossing :)

Als je vragen ofzo hebt, stuur gerust een berichtje

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:23

Ik zou mijn paard niet opofferen voor een huis. Je woont nu toch ook goed.Maar oke dat is mijn mening.Maar ik zou erg ongelukkig worden als mijn comfort ten koste van mijn dieren zou gaan.Want die horen er toch bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:27

DeMolenhoek schreef:
Ben je al bij vmsw gaan kijken TS? Dit is een sociale lening. Die kunnen vaak nog lager qua rente (wij stappen nu over van lening omdat wij samen een woning hebben gekocht, maar daarvoor leende mijn vriend aan 1.80%)


Ben voor een sociale lening gaan kijken :j Maar op dit moment zit mijn eigen bank (wegens jaren klant ed) zelfs onder die rente.


Het gaat om een klein appartementje, geen grote eisen, gewoon een gezellig klein eigen stekje. Het beste wat er tot nu toe voorbij gekomen is (ben al een tijdje aan het rondkijken voor de mogelijkheden) en de vraag is wanneer dit nog eens gaat gebeuren.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:29

anjali schreef:
Ik zou mijn paard niet opofferen voor een huis. Je woont nu toch ook goed.Maar oke dat is mijn mening.Maar ik zou erg ongelukkig worden als mijn comfort ten koste van mijn dieren zou gaan.Want die horen er toch bij.

Anjali: ik denk dat iedereen die de 30 gepasseerd is ooit wel eens uit huis wil gaan. In eerste instantie wil ts niks veranderen aan het comfort van haar dieren, ALS er al iets zou veranderen is het eventueel een verhuis naar een stal die goedkoper is door dat er meer werk of minder faciliteiten zijn, maar ik heb nog geen enkel paard slechter af geweten omdat ze geen stapmolen of binnenbak hebben, zolang hun basisvoorwaarden super zijn maakt het dat paard niet uit welke faciliteiten voor de ruiter er zijn.
Daar ts er zo goed over nadenkt vermoed ik dat ze er alles zal doen om een beslissing NIET ten koste van de dieren te laten gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:29

Top! Fijn dat ze zoveel voor jou willen doen! Ik zou er voor gaan. Veel succes met de eventuele aankoop :)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:01

Vicky_Belle schreef:
Die "huizenbubbel" hangt ook vast aan de rentevoet. ALs de huizen van prijs zakken zal de rentevoet stijgen en omgekeerd. Dus zoveel voordeel doe je er niet mee.
Vastgoed is een goede investering, prijzen zullen misschien wat zakken maar zeker niet zo dat het plots gaat voor 50% minder. Grond maken ze niet bij (misschien deme of jan de nul wel) dus die markt zal er altijd zijn. Zeker in landen zoals Nl en Be is er plaatstekort, wachten op een betere markt zou ik niet doen want wie weet komt die nooit.

Ik heb ook een gewoon huis gekocht zonder land voor de paarden. Mijn man en ik verdienen heus niet slecht maar we kunnen geen huis betalen met extra grond aan voor de paarden of het zou te nipt zijn en we willen misschien ook nog eens reizen of een ander leuk extraatje. Ik denk dat plaatsen met plek voor paarden echt alleen voor de rijken zijn, of misschien mensen die van thuis uit een mooi spaarpotje krijgen?


Prijzen kunnen en zullen zeker zakken. In de loop van de geschiedenis zijn huizenprijzen zelfs wel eens gezakt tot 10% (echt waar) van de oorspronkelijke prijs.
Dus ja.... huizen zijn nu TE duur, dat wordt gecorrigeerd... het kan doodeenvoudig niet uit namelijk.

De enige manier waarop het een investering KAN zijn, is wanneer je bereid bent heel veel eigen geld in een huis te stoppen en het echt het huis is waar je heeeeeellll lang (wellicht je hele leven) wilt blijven.
De tijd dat een huis een investering was, en je er iets op verdiende bij verkoop is voorgoed voorbij.

Texas02

Berichten: 4573
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Een eigen stekje, maar de paarden ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:17

Ik ken het probleem, ik zou ook wel uit huis willen, maar het kan nu niet vanwege mijn paard.. En verkopen is voor mij echt geen optie, dus laat ik het qua wonen maar zoals het is..

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: Een eigen stekje, maar de paarden ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:31

En is kleiner gaan wonen dan wat je berekend hebt geen optie? Of op een minder gunstige locatie? Ik weet natuurlijk niet wat je eisen nu zijn. Maar ik heb voor dezelfde situatie gestaan en heb er voor gekozen om minder groot/luxe te gaan wonen.

Nick1963

Berichten: 1941
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Hilversum

Re: Een eigen stekje, maar de paarden ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 20:17

Een andere variant, als je nu een appartement kunt kopen, zou ik deze investering aangaan, en je appartement in de verhuur doen. Met korte huurcontracten kun je elk moment besluiten om in je eigen woning te stappen. En terwijl je bij je ouders woont en je paarden nog hebt investeer je wel........ zeker als dit een goed appartement is gewoon doen..... Letten op courantheid dan kan je het altijd nog kwijt maar deze lage rentestand en een betaalbare prijs voor een goed appartement zou ik durven doen.