Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:32

TS in welke regio woon je ongeveer, wellicht hebben andere bokkers nog een tip voor je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:37

LadyMadonna schreef:
vraagteken schreef:
Waarom zo moeilijk doen en niet gewoon naar de kliniek en in laten slapen?
Wat een gedoe.
en wat moet je in vredesnaam met het hoofd??

Die wil ze op de bbq goooen nou goed? Dat zijn jouw zaken niet....
Je geeft geen mening, je stelt vragen, over dingen die jou niks aan gaan en die off-topic zijn...

Sorry ts, heb geen antwoord op je vraag.. sterkte


Niet mee eens. Feit wordt benoemd en is daarmee deel van het topic. Misschien had TS ook even uitleg kunnen geven hierover of er gewoon over kunnen zwijgen, dat dit vragen of enge beelden oproept lijkt me normaal

ZEJA

Berichten: 3105
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 23:08

Heb je al eens bij de slachter in Den Dungen geprobeerd?

Dat is niet zo heel erg ver van Eindhoven af.

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 23:47

Ik begrijp niet helemaal waarom Jan jou verteld het hoofd te bewaren voor preparatie...
Had je hierover gesproken met hem?

Ik heb tevens 2 schedels van Jan.. 1 van een stier en 1 van een minishet.
Zijn broer wil dat nog wel eens Naar de madenkwekerij brengen.. En daarna orepareren.
Prima dingen, mooi ook, en ja er zit een gaatje in..

Maar vind het vreemd dat hij dat zomaar zegt...

De regels zijn zeer flink aangescherpt en Jan mag idd niet meer schieten zonder inlegvel.
Helaas.. Eerder kon dat wel... En dan als afvoer naar rendac.

Alle andere slachterijen hebben zich ook aan deze regel te houden.

Misschien kan je Kerkdriel proberen?? Die schieten geregeld voor dierentuinen.
Misschien wil hij op een of andere manier iets voor je betekenen.

Edit: voor de duidelijkheid, ik heb 4 jaar bij Jan gewerkt, vandaar deze info.
Tevens heb ik nog NOOIT een misschot gezien bij een paard.
Dus Lekker tegenstrijdig bericht van de dierenarts in wording hier op bokt.
Weet niet waar jouw school die schedels vandaan heeft, maar dan zou ik eens actie ondernemen naar die slachterij ipv het hier alleen te verkondigen en hiermee TS bang te maken! Alles behalve netjes.

Tevens wel koppen met meerdere gaten, omdat hier in de slachterij op dode dieren geoefend werd als er iemand leerde schieten...

Niet gelijo van het ergste uitgaan.

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 08:19

Yipee schreef:
Kan je je paard niet gewoon bij de dierenarts/thuis laten inslapen door een dierenarts? Als je wilt kan je het hoofd erna nog wel eraf krijgen hoor. Al snap ik dat je zelf de voorkeur hebt voor schieten, denk ik niet dat het onmogelijk is toch een schedel geprepareerd te hebben bij het laten inslapen door een dierenarts.


Hier ga ik in mee.
Waarom zo graag laten schieten als het eigenlijk niet mogelijk is en als de schedel dan extra beschadigd wordt.
Laat het diertje gewoon thuis inslapen en laat iemand het hoofd eraf halen of doe het zelf (natuurlijk allesbehalve aangenaam).
Ik zou gewoon eens informeren of Rendac er een probleem van maakt dat het hoofd zou missen bij ophaling, maar ik denk van niet. Ik ben ook bij klinieken geweest voor cursussen waar Rendac ook gewoon 'stukken paard' kwam ophalen :=

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 08:44

Jolliegirl schreef:
Ik begrijp niet helemaal waarom Jan jou verteld het hoofd te bewaren voor preparatie...
Had je hierover gesproken met hem?

Ik heb tevens 2 schedels van Jan.. 1 van een stier en 1 van een minishet.
Zijn broer wil dat nog wel eens Naar de madenkwekerij brengen.. En daarna orepareren.
Prima dingen, mooi ook, en ja er zit een gaatje in..

Maar vind het vreemd dat hij dat zomaar zegt...

De regels zijn zeer flink aangescherpt en Jan mag idd niet meer schieten zonder inlegvel.
Helaas.. Eerder kon dat wel... En dan als afvoer naar rendac.

Alle andere slachterijen hebben zich ook aan deze regel te houden.

Misschien kan je Kerkdriel proberen?? Die schieten geregeld voor dierentuinen.
Misschien wil hij op een of andere manier iets voor je betekenen.

Edit: voor de duidelijkheid, ik heb 4 jaar bij Jan gewerkt, vandaar deze info.
Tevens heb ik nog NOOIT een misschot gezien bij een paard.
Dus Lekker tegenstrijdig bericht van de dierenarts in wording hier op bokt.
Weet niet waar jouw school die schedels vandaan heeft, maar dan zou ik eens actie ondernemen naar die slachterij ipv het hier alleen te verkondigen en hiermee TS bang te maken! Alles behalve netjes.

Tevens wel koppen met meerdere gaten, omdat hier in de slachterij op dode dieren geoefend werd als er iemand leerde schieten...

Niet gelijo van het ergste uitgaan.


Ik vraag mij ook af of die schedels met misgeschoten gaten niet uit het buitenland komen bijvoorbeeld? Ik heb er niet echt verstand van, maar de paarden krijgen toch een schietmasker op? Kan je dan uberhaupt nog een paar keer misschieten eigenlijk?

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 08:55

Het is geen masker.

Het is een een soort grote zaklamp, waaruit een pin schiet.
Deze gaat de hersenen in, de pin blijft aan het apparaat vastzitten.

Hierdoor is het dier direct hersendood.
Het hart klopt nog wel. Daarom snijden we na het ophangen de halsslagader door, zodat het bloed eruit gepompt kan worden.

Foto is niet schokkend.
Links zie je de pin.
Afbeelding

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:04

Zou het niet beter zijn om TS rustig afscheid te laten nemen van haar paardje, zonder al deze details in het topic te dumpen?
Bovenstaande foto is misschien niet schokkend wanneer je paarden gezond en wel op de wei lopen, maar wanneer je ervoor staat om afscheid te nemen is dit toch weer net iets anders.

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:07

Ik denk dat dit best hele nuttige informatie is nadat iemand hier een heel verhaal heeft doen vertellen over paarde hoofden met meerdere gaten erin. Ik haal dit verhaal heel snel naar beneden.

Tevens wil TS het hoofd prepareren, dus ik denk niet dat ze zo lichtgevoelig is.

Informatie kan best gegeven worden.
Word zelfs vaak gewaardeerd.
Heb al 100derden mensen geholpen in de weg naar het einde met hun paard.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:28

Dit soort informatie is zeer zeker nuttig.Zodat iedereen heel bewust keuzes kan maken voor zijn paarden.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:32

Sclimpre schreef:
Zou het niet beter zijn om TS rustig afscheid te laten nemen van haar paardje, zonder al deze details in het topic te dumpen?
Bovenstaande foto is misschien niet schokkend wanneer je paarden gezond en wel op de wei lopen, maar wanneer je ervoor staat om afscheid te nemen is dit toch weer net iets anders.

Ook als je paard vrolijk op de wei staat, kan het geen kwaad hier eens realistisch over na te denken? Ts is denk ik nuchter genoeg zo te lezen. Ik vind juist dat je je keuze op reële informatie moet baseren en niet op basis van sentiment, onderbuikgevoel en Penny gedachtes.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:32

Fleuribelle schreef:
Mijn paard heeft ook en aantekening in het paspoort dat zij niet geschikt is voor menselijke consumptie

Dat is dus dat medische inlegvel wat in het paspoort van TS ontbreekt.

Oudere paspoorten hebben dat inlegvel niet. Maar regelgeving wijzigt, en nu moet een paspoort zo'n medisch inlegvel hebben. Jaren geleden is daar een hele campagne voor geweest:
[F-AM] paspoorten medische bijlage verplicht per 01/07/09
Die mogelijkheid bestaat nu niet meer, en moet er een nieuw paspoort aangevraagd worden.

Feitelijk heeft TS dus geen geldig paspoort bij haar pony, en mag ze er niet eens mee op transport.

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:56

Je zou hem aan huis kunnen laten inslapen en dan zelf het hoofd eraf kunnen snijden/zagen. Ik kan je wel vertellen dat dat geen leuk en makkelijk klusje is. Je hebt sowieso 2 (sterke) man nodig en erg scherpe & stevige messen. En daarbij is het gewoon een verschrikkelijke klus, dus of je dat moet willen..

Sterkte met je beslissing!

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:07

Even los van het wel of niet mogen slachten, is het überhaupt toegestaan zelf een hoofd te verwijderen? Zijn er geen regels omtrent bloedverlies op/in de grond en verwerking van het hoofd?
Misschien daarover ook nog even contact opnemen met het NWVA?

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:15

Ja volgens mij mag je dat zelf niet doen. Vandaar mijn tip om het te brengen naar een diergeneeskundige universiteit. Studenten kunnen het hoofd dan netjes schoonkrijgen. Als je de juiste ligamenten los haalt dan krijg je het hoofd er netjes af. Ook erg leerrijk voor de studenten en dan hoef je het zelf niet aan te zien.

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:53

Je mag niet verbloeden op eigen terrein.
Dus een hoofd losmaken ook niet.
Tevens is dit geen moeilijke klus als je de eet welke ligamenten je moet loshalen.
Echter het prepareren is een rotklus..

Ik zou zeggen :

Laat het dier schieten door een slachter. Daarna afspuiten door de DA (ivm niet mogen verbloeden, en je moet het hart wel stoppen)

Laat het dier naar een slachthuis brengen waar ze na sluitingstijd willen ontleden en afvoeren naar rendac tegen betaling.

Breng het hoofd naar ewn madenkwekerij.
Na 3 maanden kan je het ophalen dan doe je het 2 weken in een of ander chloride mengsel (weet niet meer precies welke)

En je hebt een prachtige schedel.
Neem aan dat je dit bedoeld.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 12:30

Jolliegirl schreef:
Je mag niet verbloeden op eigen terrein.
Dus een hoofd losmaken ook niet.
Tevens is dit geen moeilijke klus als je de eet welke ligamenten je moet loshalen.
Echter het prepareren is een rotklus..

Ik zou zeggen :

Laat het dier schieten door een slachter. Daarna afspuiten door de DA (ivm niet mogen verbloeden, en je moet het hart wel stoppen)

Laat het dier naar een slachthuis brengen waar ze na sluitingstijd willen ontleden en afvoeren naar rendac tegen betaling.

Breng het hoofd naar ewn madenkwekerij.
Na 3 maanden kan je het ophalen dan doe je het 2 weken in een of ander chloride mengsel (weet niet meer precies welke)

En je hebt een prachtige schedel.
Neem aan dat je dit bedoeld.

Ik dacht eerlijk gezegd dat ze het hoofd wilde laten opzetten zoals dat met de hoofden van jachttrofeeen gebeurt,die dan aan de muur worden gehangen.Er zijn wel beroemde paarden die in hun geheel zijn opgezet.Paard van Napoleon bijvoorbeeld.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:05

Nee ze wil de schedel alleen.

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:14

Er zit in Best nog een paardenslager dacht ik TS.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:16

emilyslaluna schreef:
Ja volgens mij mag je dat zelf niet doen. Vandaar mijn tip om het te brengen naar een diergeneeskundige universiteit. Studenten kunnen het hoofd dan netjes schoonkrijgen. Als je de juiste ligamenten los haalt dan krijg je het hoofd er netjes af. Ook erg leerrijk voor de studenten en dan hoef je het zelf niet aan te zien.


Er is momenteel een overschot aan paarden op de universiteiten dus denk niet dat ze daar op zitten te wachten.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:17

TS, als je pony geschoten wordt, is de schedel dan nog wel “geschikt” voor wat je er mee wilt? Ik denk dat hij flink beschadigd is namelijk.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:17

Op mijn universiteit hoor ik daar niks over. We zitten met allerlei honden waar we op dissecteren maar nooit op paarden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:37

TS, Als je je paard thuis laat inslapen en apart laat ophalen door rendac ben je iets meer kwijt, maar kun je misschien iets met hun regelen?? Of degene die het hoofd wil prepareren? Paard wordt dan apart trailer in getakeld na de dood en meegenomen. Kan me voorstellen dat er dan ook evt iets mogelijk is.

En anders met een kliniek gaan praten zoals Utrecht? Misschien een groep studenten die het hoofd kunnen verwijderen als je je paard voor studie aanbiedt??

Overigens hier hele verschillende ervaringen met inslapen. En wat een onzin dat paarden tegenwoordig niet meer tegen werken.

Mijn eerste ervaring met inslapen is meer dan 20jr geleden in Utrecht. Paard was al zwaar suf en liep naar uitslaap box. Daar gevallen met onder narcose brengen en daarop rustig ingeslapen met laatste spuit. Was een 8jr, gezond paard met beenproblemen.

Onze laatste ervaring is vorig jaar met een 7jr paard. Hij was al erg bang voor veeartsen. Sederen ging al niet heel makkelijk en hij moest er iets bij geven.
Toen hij eindelijk wat leek te reageren op de sedatie, is het narcose middel gegeven. Manlief en veearts hielden hem rustig en netjes vast om te begeleiden met het omvallen. Beiden hebben het vaker gedaan en deze veearts heb ik ook eerder zien inslapen en werkt altijd rustig en netjes.
Hij viel niet snel om. Toen hij eenmaal om was gevallen, duurde het ook nog even voor hij goed onder narcose was. De laatste spuit gegeven en duurde ook weer lang. Hij reageerde niet meer, maar hart bleef kloppen. Nog iets bijgespoten en toen eindelijk na een tijdje was hij helemaal weg. Het duurt allemaal niet vreselijk lang, maar erg soepel ging het dus zeker niet, want elk paard reageert anders op sederen. Veearts nam toen ook netjes afstand, zodat paard de associatie met veearts niet meer legde.

Wij wilden op stal laten inslapen, zodat de 4 anderen afscheid konden nemen en we een niet goed paard dat lastig te laden werd, niet hoefde te verplaatsen. Je weet niet altijd hoe het van tevoren gaat en zou het zo weer doen, want de volgende keer gaat weer anders en dan wil ik weer dat de rest afscheid neemt. Daarbij weet dat paard er nu niks meer van.

Het is juist goed dat TS het doet zoals zij het wil, want iedereen is anders en moet het op zijn of haar manier kunnen doen, mits diervriendelijk en wat er achteraf mee gebeurt, heeft geen effect op het inslapen/afschieten.

Mariska88

Berichten: 813
Geregistreerd: 30-04-09

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:53

Schieten mogen slagers niet meer doen
Alleen veeartsen

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:10

rien10 schreef:
TS, als je pony geschoten wordt, is de schedel dan nog wel “geschikt” voor wat je er mee wilt? Ik denk dat hij flink beschadigd is namelijk.


Neehoor. Er zit 1 gaatje in van 2 cm omvang...

De slachterij in Best heeft zich ook aan regels te houden..