Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Lavita330
Berichten: 4509
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:16

Mariska88 schreef:
Schieten mogen slagers niet meer doen
Alleen veeartsen


Sinds wanneer is dit dan? Minder dan een jaar geleden is mijn paard geschoten (thuis) door de slager.


secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:37

Mariska88 schreef:
Schieten mogen slagers niet meer doen
Alleen veeartsen


huh? Hoe kom je daar bij? Juist slagers schieten, veeartsen doen dat meestal niet...

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:51

Een goede veearts moet in staat zijn een paard netjes te euthanaseren. ik ben dus verbaasd over die verhalen van terugvechtende paarden,want als een paard geopereerd moet worden,wordt hij toch ook eerst onder narcose gebracht en dat gaat toch ook gewoon?Er kan alleen een probleem ontstaan als men wil bezuinigen op de gebruikte middelen.Want natuurlijk moet je voor elk middel betalen.Vroeger werden paarden standaard geslacht omdat ze dan nog wat opbrengen.Toen ik 14 was is dat met mijn lievelingsmanegepaard gebeurd en daar was ik zo door getraumatiseerd dat ik meteen vegetarier ben geworden,en dat ben ik nu op mijn 64ste nog steeds en mijn paarden gaan dus nooit naar de slacht.

Anoniem

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:57

Anjali, wat is er mis met goed schieten? Paard is meteen weg.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:00

Laten we nu niet een pro-anti slachten topic maken van dit topic. Er zijn al genoeg topics waar je je eigen standpunt over dit onderwerp kan verdedigen.

[o]

rien10
Berichten: 14641
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:07

Jolliegirl schreef:
rien10 schreef:
TS, als je pony geschoten wordt, is de schedel dan nog wel “geschikt” voor wat je er mee wilt? Ik denk dat hij flink beschadigd is namelijk.


Neehoor. Er zit 1 gaatje in van 2 cm omvang...

De slachterij in Best heeft zich ook aan regels te houden..

Ok, dan is dat dus niet van toepassing.

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:15

April 2 jaar geleden heb ik s nachts nog aan mijn DA gevraagd of schieten een mogelijkheid was omdat mijn paard vaak dwars door sedatie vocht. Hij zei dat dit mogelijk was en dat hij bevoegd was om dit te mogen doen. Echter dan niet verbloeden maar daarna alsnog gewoon de euthanasie injectie.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:32

anjali schreef:
Een goede veearts moet in staat zijn een paard netjes te euthanaseren. ik ben dus verbaasd over die verhalen van terugvechtende paarden,want als een paard geopereerd moet worden,wordt hij toch ook eerst onder narcose gebracht en dat gaat toch ook gewoon?

Dit omdat de omgeving anders is.
Paard wordt tussen 2 schotten klem gezet (welke helemaal met rubber is bekleed).
Dan kunnen ze geen kant op en dan moeten ze ze ook wel eens omtrekken/duwen; maar dat gaat geleidelijker dan thuis.
Vorig jaar de pony van mijn dochter in laten slapen op de kliniek en die ging ook niet vanzelf liggen.
Dat gaf ook een boel gestommel achter de deuren.
Duurde ook best even voordat zij plat lag.
Zij kreeg eerst een flinke sufmaakmiddel (zoals bij de tandarts of bv bij foto's/onderzoek) en toen een flinke dosis narcosemiddel, waardoor zij zou gaan liggen.
Maar dat gebeurde dus ook niet vanzelf.

Toen ik mijn paard met spoed in moest laten slapen werkte het sufmaak- + narcosemiddel ook niet snel omdat hij stijf stond van de adrenaline.
Hij kreeg ook 2 a 3 x de dosis en ik wilde hem niet om laten trekken.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 15:48

anjali schreef:
Een goede veearts moet in staat zijn een paard netjes te euthanaseren. ik ben dus verbaasd over die verhalen van terugvechtende paarden,want als een paard geopereerd moet worden,wordt hij toch ook eerst onder narcose gebracht en dat gaat toch ook gewoon?Er kan alleen een probleem ontstaan als men wil bezuinigen op de gebruikte middelen.Want natuurlijk moet je voor elk middel betalen.Vroeger werden paarden standaard geslacht omdat ze dan nog wat opbrengen.Toen ik 14 was is dat met mijn lievelingsmanegepaard gebeurd en daar was ik zo door getraumatiseerd dat ik meteen vegetarier ben geworden,en dat ben ik nu op mijn 64ste nog steeds en mijn paarden gaan dus nooit naar de slacht.


Ben ik niet met je eens. Heb het meerdere malen meegemaakt, ook van zelfde veeartsen. Ons paard vorig jaar, was gewoon echt bang voor veeartsen, dus zijn gevecht/vooral angst! begon al bij sederen waar de veearts alle tijd en rust nam. Hij heeft zeker niet bezuinigd op de middelen, dus dat is ook onzin.
Niet elk paard en elke situatie zijn hetzelfde. Wij wisten van tevoren dat dit paard gevoelig zou zijn en wilden we juist in zijn eigen omgeving laten gaan en bij de anderen in de buurt.

Onze shetlander blijft ook lang wat tegen sedatie vechten, bijv als tanden gedaan moeten. Dan heb je gewoon ook een limiet aan hoeveel je kan spuiten. Hij is de braafste pony en het is voldoende om de tanden te doen, maar die is daarna enorm suf. En ja, we zijn ook weleens weggelopen om het goed in te laten werken etc.

Ons jonge paard van 8 was verder gezond en zo weg. Wij hadden een hond met ernstige longontsteking, oud en hartje was niet oke meer. Daarbij duurde het juist langer door het slecht rondpompen.

Een veearts die komt inslapen, houdt echt geen rekening met jouw budget om dan minder spul te gebruiken....Hij wil juist dat het vlot en goed gaat, omdat veel eigenaren vaak erg verdrietig, paniekerig zijn etc.

Jij mag een trauma hebben, maar het was vroeger inderdaad normaal dat manege paarden naar de slacht gingen. Wat wil je dan? Dat ze ingeslapen worden en langs de kant moeten liggen met alle klanten of dat rendac het optilt waar iedereen bij is?
Dat jij daarom vegatarier bent geworden is je goed recht, maar ik zat vlakbij een slagerij op school en de vrachtwagens vol gillende varkens is echt erger....

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 16:20

Mariska88 schreef:
Schieten mogen slagers niet meer doen
Alleen veeartsen



Wat een NONSENS!

Voor de duidelijkheid : bovenstaande informatie is NIET waar!

Zelfs ik heb paarden geschoten...

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 21:56

Moderatoropmerking:
Een van de geplaatste berichten bleek berust op een misverstand, om problemen te voorkomen zijn dit bericht en de reacties hierop verwijderd.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Team_Sublime

Berichten: 1283
Geregistreerd: 27-08-09

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 22:17

Allereerst heel veel sterkte met je paardje.

Ik snap TS best met het laten prepareren van de schedel. Als hij netjes geprepareerd word vind ik het helemaal niet zo luguber en heb je nog een mooi aandenken. Deze kan veel al ook heel mooi bijvoorbeeld gegrafeert worden tot een waar kunstwerk. Voor mij is dat net zo 'luguber' als een urn op je kast. in beide gevallen staat er een dood paard op je kast.

TS wellicht kun je bij de Nederlandse vereniging voor preparateurs informatie opvragen. zij hebben informatie en ervaring over het opzetten of prepareren van huisdieren. Wellicht ook met paarden en hoe dit in zijn werk gaat wanneer je paard nu nog in leven is.

http://www.prepareren.nl/ is hun website, zij kunnen je wellicht gelijk verwijzen naar een goede preparateur.

Sara18

Berichten: 221
Geregistreerd: 06-06-17

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 23:00

Gewoon even uit nieuwsgierigheid. Wat ga je met het schedel doen dan..?
Veel sterkte trouwens.
Mijn pony vocht trouwens niet tijdens het inslapen. Na de tweede spuit (narcose) was hij eigenlijk al weg...

Nico, 31 mei 2018

"No heaven can heaven be, if my horse isn't there to welcome me."

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 23:03

TS, als je het uiteindelijk gelukt krijgt, wil je het dan laten weten welke stappen je hebt ondernomen? (mag ook in pb hoor!). Want ik heb er ook aan gedacht maar zou eigenlijk niet weten hoe en wat en of ik het aan zou kunnen zeg maar. Misschien door jouw ervaringen te horen, kan ik een beter idee krijgen.

Anoniem

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 10:30

Ik zou het ook graag willen weten..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Ann, BlackClaw, Cowgirl, Dartel, Josien_, Mieke, Salinah, Vagabondo, xoranlover en 115 bezoekers