Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
vraagteken
Berichten: 386
Geregistreerd: 31-10-06

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:29

Sterkte in elk geval


Moonlight17
Berichten: 2340
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:33

Van Veen is de meest bekende paardenslachter in Nederland, maar er zijn nog een aantal andere slachters in Nederland die paarden doen slachten. Zou dus even rond informeren. Mits de slachter ook andere dieren doet, zou ik wel aanraden om je paard als eerste in de ochtend te doen, scheelt een hoop met betrekking tot de doodgeur waar veel paarden op reageren.

Ik had ponylief ook liever laten slachten. Helaas was de eigenaar het niet mee eens. Succes ermee in ieder geval.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

SofieHavan

Berichten: 1879
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:33

Ik heb zelf al paarden laten inslapen en dat ging eigenlijk prima... geen daarvan vocht of wat dan ook... ze sliepen en pas als ze lagen te slapen kregen ze de dodelijke injectie en gingen ze gewoon...
Schieten daar zou ik nooit voor opteren... ik ben (over 21dagen) dierenarts en geloof me de paardenhoofden met meerdere foutieve schietgaten die wij op 't practicum kregen, die wil je niet geteld hebben!! Echt vreselijk. Dus vele paarden worden meerdere keren geschoten eer ze juist zitten. Sindsdien is mijn mening helemaal gedraaid en zou nooit opteren voor slacht!
Laatst bijgewerkt door SofieHavan op 08-06-18 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:34

Sterkte ts.
Zou idd nogmaals bellen of hij niet alleen kan schieten.

Wbt rendac, als je je paard aan de weg legt kun je het hoofd later echt niet terug krijgen... Paard word meegenomen en later verhakseld en verbrand samen met koeien, varkens, slachtafval.

Ik zou hier ook duidelijke afspraken over maken ts, zodat het hoofd niet verdwijnt in de bak.

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-18 17:39

Net nog een keer met Van Veen. Het is níét mogelijk om je paard daar te laten schieten.
Het is wel mogelijk geweest maar hij heeft daar ontzettend veel gedoe mee gehad omdat er schriftelijk nergens staat dat het mag.

Hij opperde nog wel om haar in een kliniek jn Nijkerk te laten schieten en dat hij dan het hoofd regelt. Dit vind ik echter zo veel gesleep met mijn pony (Nijkerk ligt niet dichtbij) dat ik dit niet wil.

Helaas zal ik dan moeten afzien van de preparatie van de schedel, maar het is niet anders.

Maar weet iemand of ze in Someren of een andere kliniek omgeving Eindhoven ook schieten? Anders wordt het toch inslapen.

Bij een andere slager laten schieten heeft niet mijn voorkeur, sowieso zijn er maar zeer weinig die het doen. Ik wil iemand die weet wat ze doen. En heb ik veel nare verhalen gehoord over veel slachters.
Laatst bijgewerkt door _Micha_ op 08-06-18 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:40

SofieHavan schreef:
Ik heb zelf al paarden laten inslapen en dat ging eigenlijk prima... geen daarvan vocht of wat dan ook... ze sliepen en pas als ze lagen te slapen kregen ze de dodelijke injectie en gingen ze gewoon...
Schieten daar zou ik nooit voor opteren... ik ben (over 21dagen) dierenarts en geloof me de paardenhoofden met meerdere foutieve schietgaten die wij op 't practicum kregen, die wil je niet geteld hebben!! Echt vreselijk. Dus vele paarden worden meerdere keren geschoten eer ze juist zitten. Sindsdien is mijn mening helemaal gedraaid en zou nooit opteren voor slacht!


Juist als (aankomend) dierenarts moet je iemand zijn mening respecteren. Ik vind dit echt verre van netjes. TS heeft een hele moeilijke keuze gemaakt en dan helpen dit soort berichten niet.

Sterkte TS

Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:41

Sterkte TS.
Paar jaar terug hebben ze wel een koe in onze wei geschoten, die had been gebroken en die moest gebruikt worden voor consumptie.Volgens mij door de dierenarts.

SofieHavan

Berichten: 1879
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:42

Lizzyy schreef:
Juist als (aankomend) dierenarts moet je iemand zijn mening respecteren. Ik vind dit echt verre van netjes. TS heeft een hele moeilijke keuze gemaakt en dan helpen dit soort berichten niet.

Sterkte TS


Ja uiteraard, maar ze zegt dat die niet maf geslacht worden, dus dan doet het mss goed om te horen dat inslapen niet zo'n drama hoeft te zijn?
Anders excuses hoor...

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-18 17:43

Birdie60 schreef:
Sterkte TS.
Paar jaar terug hebben ze wel een koe in onze wei geschoten, die had been gebroken en die moest gebruikt worden voor consumptie.Volgens mij door de dierenarts.


Dit is alleen bij een noodslachting, gelukkig is dat hier niet van toepassing.

Ik waardeer het bericht van de dierenarts in opleiding. Echter heb ik vertrouwen in Van Veen dat hij een kundig man is. Vandaar dat ik voor hem koos. En ik vind het ook fijn om positieve dingen over inslapen te horen.

Wolkje

Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:48

_Micha_ schreef:
Hij opperde nog wel om haar in een kliniek jn Nijkerk te laten schieten en dat hij dan het hoofd regelt. Dit vind ik echter zo veel gesleep met mijn pony (Nijkerk ligt niet dichtbij) dat ik dit niet wil.


Maar als hij de pony bij hem in Nijkerk slacht, moet je toch ook daarheen?
Het maakt toch niet uit of je naar de kliniek rijdt of naar de slachterij?
Ze zijn beide in Nijkerk.

tralalalaaaaa :+

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:49

Ik denk ook dat je je ten onrechte zorgen maakt over het inslapen. Als je een ervaren paardenDA hebt zou dit geen probleem mogen geven. Voordeel is dat het kan gebeuren op een voor het paard vertrouwde plek.
Vroeger was dat misschien anders omdat thuis inslapen toen nog niet gebruikelijk was en de DA's van toen er minder ervaring mee hadden.
Sterkte.

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:54

Mag ik vragen wat “verbloeden” is?
En heel veel sterkte trouwens ts Y;( wanneer wil je het klaar hebben en een keuze maken?

some of my best friends, never say a word to me...

Bonita_Bon

Berichten: 3238
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:54

Lizzyy schreef:
SofieHavan schreef:
Ik heb zelf al paarden laten inslapen en dat ging eigenlijk prima... geen daarvan vocht of wat dan ook... ze sliepen en pas als ze lagen te slapen kregen ze de dodelijke injectie en gingen ze gewoon...
Schieten daar zou ik nooit voor opteren... ik ben (over 21dagen) dierenarts en geloof me de paardenhoofden met meerdere foutieve schietgaten die wij op 't practicum kregen, die wil je niet geteld hebben!! Echt vreselijk. Dus vele paarden worden meerdere keren geschoten eer ze juist zitten. Sindsdien is mijn mening helemaal gedraaid en zou nooit opteren voor slacht!


Juist als (aankomend) dierenarts moet je iemand zijn mening respecteren. Ik vind dit echt verre van netjes. TS heeft een hele moeilijke keuze gemaakt en dan helpen dit soort berichten niet.

Sterkte TS


Helemaal mee eens, nog even wat horrorverhalen de wereld in helpen, heel professioneel. :n
Ik vind het bijzonder TS dat je de schedel wil bewaren, nog nooit eerder gehoord. ik begrijp het opzich wel, paardenschedels zijn prachtig ondanks dat er een miniem gaatje in zit.
Van de Veen mag absoluut niet schieten als het paard een medisch inlegvel mist, dat klopt! Ik ben absoluut pro slachten. ook omdat het kadaver dan nog gebruikt word en idd wat jij ook zegt, voor het dier is het het snelste. Maar het in laten slapen door een goede dierenarts kan eigenlijk ook niet mis gaan, deze zal waarschijnlijk een halskatheter aanleggen en het inslapen zelf gat heel fijn en rustig. Het enige ellendige voor het dier is het moment van onder narcose gaan, maar dat duurt mega kort en wat erg scheelt; ze weten het daarna niet meer :(:)
Ik vond het inslapen dan weer het voordeel hebben dat het op een voor het paard vertrouwde of speciaal gekozen plek kan gebeuren.
Hoe dan ook, heel veel sterkte lieve TS

Animal

Berichten: 8444
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:55

SofieHavan schreef:
Ik heb zelf al paarden laten inslapen en dat ging eigenlijk prima... geen daarvan vocht of wat dan ook... ze sliepen en pas als ze lagen te slapen kregen ze de dodelijke injectie en gingen ze gewoon...
Schieten daar zou ik nooit voor opteren... ik ben (over 21dagen) dierenarts en geloof me de paardenhoofden met meerdere foutieve schietgaten die wij op 't practicum kregen, die wil je niet geteld hebben!! Echt vreselijk. Dus vele paarden worden meerdere keren geschoten eer ze juist zitten. Sindsdien is mijn mening helemaal gedraaid en zou nooit opteren voor slacht!


Ik ken de gruwelijke foto's en misgeschoten paardenhoofden ook uit de praktijk.

Slachters die vaker paarden schieten weten wel hoe je een paard moet schieten en dat een paard een andere schedel heeft dan een rund. Het enige verschil is dat de schedel van een rund hoger eindigt, waardoor je een denkbeeldig kruis kunt vormen tussen ogen en hoornaanzet. Paarden hebben die hoornaanzet niet, dus moet je iets hoger schieten als je een denkbeeldig kruis vormt tussen ogen en de bovenzijde van de kop.

Een slachter die vaker paarden geschoten heeft zal die fout niet maken. Die kennen de verschillen in anatomie en ook de beelden van misgeschoten paarden. Daar is de kans dat je paarden met 5 gaten en ogen die uit de schedel hangen gaat aantreffen zeer klein.

Ik ben zelf ook voorstander van schieten. Ook bij paarden, maar dus wel bij een slachter die bekend is met het schieten van paarden.

Beat drums, not people!

Bonita_Bon

Berichten: 3238
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:56

Jannexjolink schreef:
Mag ik vragen wat “verbloeden” is?
En heel veel sterkte trouwens ts Y;( wanneer wil je het klaar hebben en een keuze maken?


Wanneer men het paard schiet, maakt men het dier hersendood. Het hart klopt nog door. Door de halsslagader door te snijden en het paard ondersteboven te hangen, loopt het bloed uit het paard en stopt het hart met kloppen; het paard sterft. het dier heeft hier zelf 0.0 van in de gaten want registreert niets meer in de hersenen: hersendood.

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:58

Ah oke bedankt ;) zou denk ik zelf voor inslapen gaan als het paard wat ouder is zodat het thuis is maar dat is mijn keuze natuurlijk :') snap ts ook helemaal en vind het super bijzonder en knap dat je zijn hoofd wil. Iedereen een ander aandenken natuurlijk _/-\o_

some of my best friends, never say a word to me...

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:12

Ik heb op zich een goede ervaring met laten schieten, maar juist in dit geval lijkt het me niet handig, vanwege het gat in het hoofd dat ontstaat. Geen idee of dat bij het prepareren weer te herstellen is...

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8179
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:13

knap dat je een niet ' normale ' vraag zo op bokt durft te stellen en goed met het commentaar omgaat!

Ik ken iemand die vroeger op de faculteit in Utrecht heeft gewerkt waar hij de 'Bottenbeesten' had. Hier gingen onderdelen van dieren in en kwamen er vervolgens keurig schoon uit. Je zou kunnen informeren of hij dat nog steeds doet?

Franciee
Berichten: 738
Geregistreerd: 19-01-11

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:23

Een vriendin van mij heeft ook een schedel van een paard zelf geprepareerd en dat gat valt echt heel erg mee! Nog geen centimeter groot, dus daar zou ik me zeker niet druk om maken.

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:30

SofieHavan schreef:
Ik heb zelf al paarden laten inslapen en dat ging eigenlijk prima... geen daarvan vocht of wat dan ook... ze sliepen en pas als ze lagen te slapen kregen ze de dodelijke injectie en gingen ze gewoon...
Schieten daar zou ik nooit voor opteren... ik ben (over 21dagen) dierenarts en geloof me de paardenhoofden met meerdere foutieve schietgaten die wij op 't practicum kregen, die wil je niet geteld hebben!! Echt vreselijk. Dus vele paarden worden meerdere keren geschoten eer ze juist zitten. Sindsdien is mijn mening helemaal gedraaid en zou nooit opteren voor slacht!

Ik ben regelmatig bij het schieten van paarden geweest en (gelukkig) nog nooit een misschot mee gemaakt.
Wel dat een paard nog een x geschoten werd door een slachter in opleiding; die leert eerst schieten op een (hersen-)dood paard.

Met inslapen heb je weleens dat een paard niet wilt gaan liggen (ze staan letterlijk stijf van de adrenaline); in de kliniek kunnen ze hem dan omtrekken/duwen tussen/tegen de rubberen schotten.
Thuis valt een paard dan plat om (en dat is ook niet echt altijd een prettig gezicht).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:35

Ts, kan je niet een andere paardenslachter benaderen of die wel wilt schieten?

Persoonlijk heb ik ook nooit meegemaakt dat schieten niet gelijk goed ging, helaas bij inslapen wel meerdere keren gezien.
Mijn ervaring bij beide is gelukkig niet op heel groot, dus kan dan ook “pech” zijn geweest. Schieten van paarden ook enkel bij Van Veen meegemaakt.

[o]

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:54

En een slager in de buurt bellen of die het wel doen? Snap je keuze ook en ken helaas ook wat dieren. Hopelijk vind je toch nog iemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:55

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-22 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zsazsa_
Berichten: 4479
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Niet geschikt voor slacht, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:58

Je kunt haar gewoon thuis laten inslapen en het hoofd eraf laten halen, dat doen ze namelijk ook als je bijv. een autopsie wil laten doen van de schedel voor een rechtzaak bijvoorbeeld.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 19:22

_Micha_ schreef:
Net nog een keer met Van Veen. Het is níét mogelijk om je paard daar te laten schieten.
Het is wel mogelijk geweest maar hij heeft daar ontzettend veel gedoe mee gehad omdat er schriftelijk nergens staat dat het mag.

Hij opperde nog wel om haar in een kliniek jn Nijkerk te laten schieten en dat hij dan het hoofd regelt. Dit vind ik echter zo veel gesleep met mijn pony (Nijkerk ligt niet dichtbij) dat ik dit niet wil.

Helaas zal ik dan moeten afzien van de preparatie van de schedel, maar het is niet anders.

Maar weet iemand of ze in Someren of een andere kliniek omgeving Eindhoven ook schieten? Anders wordt het toch inslapen.

Bij een andere slager laten schieten heeft niet mijn voorkeur, sowieso zijn er maar zeer weinig die het doen. Ik wil iemand die weet wat ze doen. En heb ik veel nare verhalen gehoord over veel slachters.


In stadkanaal zit een paardenslager,daar is mijn pony ook heen gegaan. Fijne rustige mensen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: laura22, tienus63, Vagabondo, xamberr en 41 bezoekers