Schaap/geit?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Schaap/geit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 17:32

Hallo,

Ik wil graag nadat mijn paardjes op de wei hebben gelopen de hogen plekken er nog laten uiteten door een ander dier. Welk dier zal daar het meest geschikt voor zijn? De wei is gewoon omheind met schrikdraad wel ook al tot laag want er staat een Shetlander bij die van ontsnappen houd -O-.
Maar nu wil ik dus graag weten kan je dan beter een schaap of geit nemen om het na te laten grazen? Welke zal minder snel ontsnappen want weet dat geiten nog wel eens moeilijk kunnen zijn, maar een schaap met wol voelt het stroom misschien ook niet meer?
Of is er misschien een ander geschikt dier? (wat niet te veel aan onderhoud kost) het gaat dus ook niet om gezelschap voor de pony's maar echt erbij en zal er ook 2 nemen zodat ze altijd elkaar hebben en ze komen niet in dezelfde wei als de pony's maar ik laat ze erachteraan grazen.

Ik hoop dat iemand nog goede tips heeft waar ik over na kan denken! Alvast bedankt!

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Schaap/geit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 17:45

Ik heb wel eens gehoord dat geiten echt overal aan knabbelen, incl staarten van pony's... en schapen zijn een stuk "makker" dan die eigenwijze geiten.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:28

Houd er rekening mee dat zowel een schaap als geit aangemeld moeten worden op een uniek bedrijfsnummer (UBN) wat je moet aanvragen voordat je schapen of geiten kunt houden.

In jouw geval zou ik gaan voor 2 schapen, gezien je omheining. Schapen blijven prima achter stroomdraad als deze zich sowieso op neushoogte bevindt. Geiten zijn goede uitbrekers en willen nog wel eens knabbelen, al hebben wij daar nooit last van gehad. Maar een geit achter stroomdraad houden gaat je niet lukken denk ik, dan zul je ook rondom gaas moeten zetten.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Schaap/geit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:41

Vraag aan een boer in de buurt of je een koppeltje schapen bij jou mag laten grazen. Lekker gemakkelijk

jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Re: Schaap/geit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 18:55

Het mag ook wel onderhoud kosten en ik zal me ook zeker verdiepen in het dier wat ik neem. Alleen het hoeft van mij niet nog een keer net zoveel tijd te kosten als een paard. Maar tuurlijk snap ik dat ze aandacht nodig hebben en dat ze onderhoud kosten dat geeft verder ook niet. Alleen het moet wel ook het gras eten wat het paard dus laat staan. Ik kan hier in de buurt eens vragen of ik een koppeltje schaap en kan lenen om het eventueel uit te proberen.

Registratie was me al bekend. Dat zal dan ook gebeuren

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:59

Ik zou ook voor schapen gaan :j

Men zegt niet voor niets dat je van geiten leert vloeken :D Er zijn vast uitzonderingen, maar geiten zijn over het algemeen uitstekende uitbrekers.

En schaapjes vind ik persoonlijk ontzettend leuk. Wij hebben ouessant schaapjes, je hebt er weinig werk van en ze zijn echt grappig met beide een eigen karakter.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:00

Schaap heeft last van als ik me goed herinner koper tekort. Geit is vindingrijk.
Een koppel schapen lenen zou ik nooit doen. Je heb geen zicht op ziektes en bv luizen. Ik zou een weidebloter kopen met trekker of iemand vragen dit te doen en klaar.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:01

Geiten en schapen hebben als gemeenschappelijk kenmerk dat ze door hun gespleten lip veel korter gras kunnen eten dan paarden. Ook eten ze bosjes en takjes wat paarden niet eten. Geiten zullen in tegenstelling tot schapen ook nog 'boven de grond' eten zoeken, dus laag hangende takken van bomen ect.

Ik weet niet wat je doel is? Gewoon dat het gras wat korter is voor de paarden? Of de wei kaal van bosjes/onkruid krijgen? In het eerste geval moet je geen schapen of geiten nemen, want er blijft geen gras over voor de paarden. Maar in het tweede geval dan kan het wel.

jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 19:04

pipo schreef:
Schaap heeft last van als ik me goed herinner koper tekort. Geit is vindingrijk.
Een koppel schapen lenen zou ik nooit doen. Je heb geen zicht op ziektes en bv luizen. Ik zou een weidebloter kopen met trekker of iemand vragen dit te doen en klaar.


Wist inderdaad wel dat 1 van de 2 koper moest maar dat is dus het schaap..

Had dat van die geiten ook al wel gehoord ja :) maar de ouessant schaapjes blijven die achter het draad? Die zijn wel vrij klein namelijk, vind ze wel heel leuk!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:07

Van geiten leer je vloeken.
Als je niet van ontsnappende dieren houdt kun je beter voor schapen gaan.

Het idee om een groepje schapen te lenen vind ik wel een goed plan. De meeste boeren vinden dat geen probleem. Je moet er alleen wel tegen kunnen dat de kneusjes misschien niet alle zorg krijgen die jij zou willen geven.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:07

pipo schreef:
Schaap heeft last van als ik me goed herinner koper tekort. Geit is vindingrijk.
Een koppel schapen lenen zou ik nooit doen. Je heb geen zicht op ziektes en bv luizen. Ik zou een weidebloter kopen met trekker of iemand vragen dit te doen en klaar.

Als je geen verstand hebt van de materie, geef dan geen advies.
Afhankelijk van ras zijn schapen juist overgevoelig voor koper. Krachtvoer bedoeld voor ander vee kan toxische concentraties koper bevatten voor schapen.

jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 19:10

emilyslaluna schreef:
Geiten en schapen hebben als gemeenschappelijk kenmerk dat ze door hun gespleten lip veel korter gras kunnen eten dan paarden. Ook eten ze bosjes en takjes wat paarden niet eten. Geiten zullen in tegenstelling tot schapen ook nog 'boven de grond' eten zoeken, dus laag hangende takken van bomen ect.

Ik weet niet wat je doel is? Gewoon dat het gras wat korter is voor de paarden? Of de wei kaal van bosjes/onkruid krijgen? In het eerste geval moet je geen schapen of geiten nemen, want er blijft geen gras over voor de paarden. Maar in het tweede geval dan kan het wel.



Eigenlijk moeten juist de lange plukken gras die de paarden dus niet eten opgegeten worden, we doen dit nu elke keer met de maaier na maaien, maar dat vind onze maaier niet zo leuk van die hoge plukken. Maar eet een schaap dit dan wel? Of welk dier zou anders misschien geschikt zijn?

Maar we hebben hier wel een schaapen boer dus misschien mag ik er daar een paar van lenen om te kijken of ze dat opeten, maar als iemand daar misschien al een antwoord op heeft is dat makkelijker

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:14

jeniej schreef:
Eigenlijk moeten juist de lange plukken gras die de paarden dus niet eten opgegeten worden, we doen dit nu elke keer met de maaier na maaien, maar dat vind onze maaier niet zo leuk van die hoge plukken. Maar eet een schaap dit dan wel? Of welk dier zou anders misschien geschikt zijn?

Maar we hebben hier wel een schaapen boer dus misschien mag ik er daar een paar van lenen om te kijken of ze dat opeten, maar als iemand daar misschien al een antwoord op heeft is dat makkelijker

Vergeet dat maar, lange plukken die je paarden niet willen? Dat eten schapen zéker niet.
Ik weet waar ik het over hen; wij hebben zo'n 90 schapen.
Schapen grazen juist graag op land waar de paarden het hoge spul hebben weggegeten.

jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 19:18

Kuggur schreef:
jeniej schreef:
Eigenlijk moeten juist de lange plukken gras die de paarden dus niet eten opgegeten worden, we doen dit nu elke keer met de maaier na maaien, maar dat vind onze maaier niet zo leuk van die hoge plukken. Maar eet een schaap dit dan wel? Of welk dier zou anders misschien geschikt zijn?

Maar we hebben hier wel een schaapen boer dus misschien mag ik er daar een paar van lenen om te kijken of ze dat opeten, maar als iemand daar misschien al een antwoord op heeft is dat makkelijker

Vergeet dat maar, lange plukken die je paarden niet willen? Dat eten schapen zéker niet.
Ik weet waar ik het over hen; wij hebben zo'n 90 schapen.
Schapen grazen juist graag op land waar de paarden het hoge spul hebben weggegeten.



Dankjewel dan weet ik dus dat ik daarvoor geen schapen hoef te nemen! Dan gaan we er nog eens goed over nadenken. Ik zal hier bij de schapenboer ook nog even informeren daarover.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:21

jeniej schreef:
emilyslaluna schreef:
Geiten en schapen hebben als gemeenschappelijk kenmerk dat ze door hun gespleten lip veel korter gras kunnen eten dan paarden. Ook eten ze bosjes en takjes wat paarden niet eten. Geiten zullen in tegenstelling tot schapen ook nog 'boven de grond' eten zoeken, dus laag hangende takken van bomen ect.

Ik weet niet wat je doel is? Gewoon dat het gras wat korter is voor de paarden? Of de wei kaal van bosjes/onkruid krijgen? In het eerste geval moet je geen schapen of geiten nemen, want er blijft geen gras over voor de paarden. Maar in het tweede geval dan kan het wel.



Eigenlijk moeten juist de lange plukken gras die de paarden dus niet eten opgegeten worden, we doen dit nu elke keer met de maaier na maaien, maar dat vind onze maaier niet zo leuk van die hoge plukken. Maar eet een schaap dit dan wel? Of welk dier zou anders misschien geschikt zijn?

Maar we hebben hier wel een schaapen boer dus misschien mag ik er daar een paar van lenen om te kijken of ze dat opeten, maar als iemand daar misschien al een antwoord op heeft is dat makkelijker


Dan kan je beter geen schapen/geiten nemen. Ik heb geen praktijk ervaring maar studeer diergeneeskunde. En we hebben een vak gehad genaamd etnografie waarbij we naast alle rassen, ook zulke kenmerken van dieren moesten leren.
Wat ik je hierboven heb verteld is wat ik geleerd heb. Een voorbeeld die wij hebben gekregen is (als je alleen kijkt naar het gras maaien) dat je beter eerst koeien op je land kan hebben. Die grazen door hun tong rondom lang gras te wikkelen en te trekken. Dus dan wordt het langer gras korter. Dan komen de paarden die het korter grazen met hun tanden. En als laatste neem je schapen/geiten die de kortste stukken gras nog opeten en alle andere rotzooi (zoals takken en onkruid) eten.

Dit is pure theorie. Alle andere factoren hebben we niet geleerd maar dit is wat ik heb geleerd betreffende de eetmethodes van die dieren.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:22

Kuggur, ik schrijf toch als ik me goed herinner. Dus er is iets met koper maar weet niet meer wat. Pfff beetje rustig graag. Heb alles gehad en weet waar ik over praat, maar zulke dingen zou ik moeten opzoeken. Ons eerste schaapje had daar last van en daarna dus ( na bezoek van Da) aanpassingen gedaan. Wij zagen het en gelukkig op tijd. Maar het zijn dieren waar je je in moet verdiepen ( en in mijn geval weer kan vergeten als je ze niet meer heb)

Ik zou gewoon een weidebloter achter de trekker hangen. Dan is je poep ook gelijk grotendeels uit elkaar geslagen. Alles even lang en geen last van nare beestjes en ziektes die een ander kan meebrengen.

jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Re: Schaap/geit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 19:24

We hebben geen trekker. Dus dat is geen optie om daar iets achter te hangen..

Verder bedankt voor de tips!

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Schaap/geit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:27

Kan je toch aan die schapenboer vragen of hij je land even wil uitmaaien. Geef m een kleine vergoeding en klaar ben je

jeniej

Berichten: 223
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 19:30

pipo schreef:
Kan je toch aan die schapenboer vragen of hij je land even wil uitmaaien. Geef m een kleine vergoeding en klaar ben je


Het is niet zoveel land, dus dat vind ik vervelend om dat elke keer te vragen die hebben het zelf ook al druk genoeg. En weet eigenlijk niet eens zeker of die zelf die spullen wel hebben want die laten het land ook vaak al door een ander doen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Schaap/geit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:35

Als het maar kleine stukjes zijn is de bosmaaier je antwoord.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:42

pipo schreef:
Kuggur, ik schrijf toch als ik me goed herinner. Dus er is iets met koper maar weet niet meer wat. Pfff beetje rustig graag. Heb alles gehad en weet waar ik over praat, maar zulke dingen zou ik moeten opzoeken. Ons eerste schaapje had daar last van en daarna dus ( na bezoek van Da) aanpassingen gedaan. Wij zagen het en gelukkig op tijd. Maar het zijn dieren waar je je in moet verdiepen ( en in mijn geval weer kan vergeten als je ze niet meer heb)

Ik zou gewoon een weidebloter achter de trekker hangen. Dan is je poep ook gelijk grotendeels uit elkaar geslagen. Alles even lang en geen last van nare beestjes en ziektes die een ander kan meebrengen.

Slap excuus om foutieve potentieel schadelijke informatie te posten. Je had het kunnen opzoeken vóór je het hier neer zette. Of, en dit is een extreem voorstel, ik weet het, gewoon je mond houden....

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Schaap/geit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 19:45

Fijn dat jij altijd alles goed doet. Fijne avond Kuggur.

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Schaap/geit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:22

Ik ken iemand die er twee mini-koeien heeft geplaatst bij d'r paarden. Speciaal ras, had het nog nooit gezien. Zouden klein moeten blijven....

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Schaap/geit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:12

Zo'n mini koe heb ik ook met een vaarskalfje. De Dexter, Dahomey koe of Zeeboe vallen onder de mini koe. Vergis je alleen niet hoeveel gras die kleintjes nog weg eten, ze tellen volledig voor een paard hoor!

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Schaap/geit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:31

Ik zou het zelf met een bosmaaier doen. Met schapen en geiten zit je ook met leverbot, daarnaast zijn schapen ook niet betreft makkelijk in onderhoud, zijn gevoelig voor maden, hoefrot. Geiten zijn behoorlijke houdinies, moet je het hele land omheinen met best hoog gaas.

Bosmaaier is trouwens ook goedkoper in onderhoud, behoeft geen dierenarts of hoefbekapper.