[Volg] van oerpony tot therapiepaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

[Volg] van oerpony tot therapiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 22:59

In oktober 2017 ben ik eigenaar geworden van Kasper. Een fjordenruin, net uit het natuurgebied geplukt en dus nog groen. Ik was al wel een tijdje op zoek naar een pony voor mijn equitherapie bedrijfje, maar ik had specifieke wensen: het moest een mini fjord zijn (een fjordenkruising, of een grote shet met fjordenkleur), ruin en het liefst beleerd. Ik was wel bij enkele pony's wezen kijken, maar overal was wel íets op aan te merken. Totdat een vriendin (die kuddebeheerder is van 2 natuurgebieden) zei dat er in 'haar' kudde wel een leuke fjord liep die ook niet zo groot was. Enige dingetje was dat hij dus totaal onbeleerd was. Hij had tot dan toe lekker kunnen genieten van de vrijheid.


Afbeelding
(links)

Afbeelding


In september heeft ze hem voor mij uit de kudde gehaald. Ik kon hem een maandje uitproberen.

Afbeelding
(net uit de kudde geplukt)

Ik besloot dat ik er gewoon zo objectief mogelijk er in te gaan, niet meteen verliefd te worden. Maar o wat was hij leuk!!

Hij bleek heerlijk nuchter te zijn en heel nieuwsgierig. Alles wat hij leert vindt hij interessant en leuk. Achteraf ben ik zo blij dat ik een totaal groen paard gekocht heb. Ik kan hem helemaal naar mijn eigen hand zetten. Hij heeft totaal geen negatieve ervaringen opgedaan met wat dan ook, doordat hij lekker tot zijn 3,5 jaar in het natuurgebied gelopen heeft.

Uiteindelijk heeft hij ook best nog een klein groeispurtje gemaakt en is er weinig minifjord aan Haha. Maar prima formaat zo! Leuk voor kinderen, maar ook voor mezelf :)

We oefenden met aan een halster meelopen, stoppen, wijken voor druk.. alle basisdingetjes. Hij pakt dingen ontzettend snel op en is erg leergierig.


Afbeelding
(oktober: ik had bedacht dat die dag de training zou bestaan uit 'kennismaken met een zeiltje' maar binnen de kortste keren stond meneer er al op...)


Afbeelding
Inpakken was dan ook geen probleem


Afbeelding
Buiten wandelen, over bruggetjes, door tunneltjes. Alles is leuk!

Inmiddels is het voorjaar. In mei is hij 4 jaar geworden. Ik begin nu langzaamaan het inrijden op te pakken. Zadel vormde geen enkel probleem. Alle bekende grondwerkoefeningen (handwerk, grondwerk, loswerken, longeren etc.) oefende ik met het zadel er op. Ik nam een keer een meisje mee die ik les geef om haar op Kasper te zetten. Zo had Kasper mij als vertrouwd persoon bij zich op de grond. Hij reageerde super relaxt.

Afbeelding

Het strand is op loopafstand. Onlangs ben ik met hem naar het strand gelopen. Heerlijke avond! :)

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Zoals jullie zien is het nog wel echt een 'wild' paard...

Afbeelding



Op mijn werk volg ik de cursus van de Paardenbasis (Marion vd Klundert). We zitten nu in zone 2 en hebben daar de beginselen van de travers aan de hand geleerd. Al de oefeningen kan ik thuis ook oefenen met Kasper. Kasper pakt dit vrij snel op. Het handige van deze oefening is dat je hem ook in kan zetten met het 'inparkeren'.

Vorige week was ik super trots op hem toen hij het in 1x snapte toen ik het voor de gein eens uitprobeerde. En wat deed hij het goed! Ik had tot nu toe nog nooit met voedselbeloning gewerkt, maar hiervoor kreeg hij toch echt wel wat lekkers :) Dit was de tweede keer dat er iemand op zijn rug zat. Had de laatste tijd geen hulpje meer mee kunnen krijgen, dus we frutsen lekker zelf een beetje.



Afgelopen week had ik eerst wat handwerk met hem gedaan. Vervolgens wilde ik het hem even laten verwerken door hem even lekker te laten grazen zonder hoofdstel. Ik zette het opstapje (lees: speciekuip) ondertussen neer, maar Kasper kwam meteen enthousiast aangelopen. En ja hoor, toen ik hem vroeg in te parkeren deed hij het gewoon! En er op mocht ook gewoon nog :) Het gras was niet eens interessant genoeg.



Het is geweldig leuk om met hem te werken! En ik dacht: wie weet vinden jullie het ook leuk om het verder te volgen :)
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 02-06-18 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt


melody2
Berichten: 891
Geregistreerd: 26-08-04

Re: [Volg] van oerpony tot therapiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 23:05

Mooi om te zien dat hij je blindelings vertrouwd.

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 23:08

Wat geweldig zeg, hoe mak en werkwillend. Bewijst maar weer waarom ik zo'n fan ben van dit ras. Op deze manier een paard kopen lijkt me ook een goede optie. Zeker omdat het voor de lichaamsbouw en spieren onwijs goed is om in zo'n gebied op te groeien.
Ik volg lekker mee. Ik ga morgen toevallig op bezoek bij een jaargenoot uit hetzelfde gebied (misschien wel zn broertje?)

Maks :+:

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Re: [Volg] van oerpony tot therapiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 08:26

Wat een ontzettend leuk paard, hij heeft zo’n lieve uitstraling!
Tof dat hij zo snel leert, dat maakt hem vast heel geschikt als therapiepaard.

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 08:54

Wat een leuk proces om te volgen! De foto met zijn hoofd op schoot <3

Ik val meestal meer op donkere paarden, maar wat een bijzondere uitstraling heeft Kasper. Prachtig om te zien hoe jullie dit samen doen.
En die 'kennismaking' met het zeiltje, geweldig!

"In riding a horse, we borrow freedom."

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 08:59

Wat leuk! Mijn vader heeft ooit ook met een kleine Fjord uit een natuurgebied gewerkt. Die heeft hij - nadat de eigenaar het menwagen-proof had gemaakt - verder door gereden. Mijn vader had een enorm goede klik met dit beestje, maar was helaas niet in de gelegenheid om het te kopen toen de eigenaar het beestje te koop zette. Ik vind het mooi om te zien wat je al met Kasper bereikt hebt! :j

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Getty_Maan

Berichten: 2588
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:01

Onwijs tof om te zien, hij ziet er uit als een lief en werkwillig dier!

- Maan fan de Alde Skatting (Alwin 469 X Bartele 472) drachtig van Arent 515
- Ulkje H (Bartele 472 X Fetse 349)L2+13 drachtig van Arent 515

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 13:35

Macs schreef:
Wat geweldig zeg, hoe mak en werkwillend. Bewijst maar weer waarom ik zo'n fan ben van dit ras. Op deze manier een paard kopen lijkt me ook een goede optie. Zeker omdat het voor de lichaamsbouw en spieren onwijs goed is om in zo'n gebied op te groeien.
Ik volg lekker mee. Ik ga morgen toevallig op bezoek bij een jaargenoot uit hetzelfde gebied (misschien wel zn broertje?)


Leuk! Wat is de vader? Bren?
Die van mij heeft Topas als vader. Is bij mensen thuis geboren, afgespeend en naar de fjordenhouder gegaan die ook de veulens uit dit natuurgebied koopt. Kasper was alleen een kleintje, dus er is toen besloten om hem een paar jaar in het natuurgebied te zetten om hem groot te laten worden :) hij is er dus niet geboren, maar daar beland toen hij afgespeend is.

Bedankt iedereen, hij is inderdaad super werkwillig en lief.

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 23:16

Ingrid_92 schreef:
Macs schreef:
Wat geweldig zeg, hoe mak en werkwillend. Bewijst maar weer waarom ik zo'n fan ben van dit ras. Op deze manier een paard kopen lijkt me ook een goede optie. Zeker omdat het voor de lichaamsbouw en spieren onwijs goed is om in zo'n gebied op te groeien.
Ik volg lekker mee. Ik ga morgen toevallig op bezoek bij een jaargenoot uit hetzelfde gebied (misschien wel zn broertje?)


Leuk! Wat is de vader? Bren?
Die van mij heeft Topas als vader. Is bij mensen thuis geboren, afgespeend en naar de fjordenhouder gegaan die ook de veulens uit dit natuurgebied koopt. Kasper was alleen een kleintje, dus er is toen besloten om hem een paar jaar in het natuurgebied te zetten om hem groot te laten worden :) hij is er dus niet geboren, maar daar beland toen hij afgespeend is.

Bedankt iedereen, hij is inderdaad super werkwillig en lief.

Ja Bren idd, van je collega hoorde ik vandaag! Topasjes zijn leuk :j fijn dat hij lekker in het natuurgebied kon opgroeien!

Maks :+:

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 20:24

Macs schreef:
Ja Bren idd, van je collega hoorde ik vandaag! Topasjes zijn leuk :j fijn dat hij lekker in het natuurgebied kon opgroeien!


Ja leuk! Ze zei het tegen mij, wat toevallig haha.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: [Volg] van oerpony tot therapiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 22:30

Vandaag weer mijn handige hulpmeisje meegenomen en we hebben zowaar aan de longeerlijn gestapt en gedraafd! :) Vervolgens hebben we buiten een rondje gedaan om uit te stappen. Aan de longeerlijn zonder ruiter was hij best een beetje jolig, maar eenmaal met ruiter er op was hij voorzichtig en braaf. Hij moet zelf nog een beetje zoeken waar hij zijn voeten neer moet zetten in draf, dus we doen maar kleine stukjes en dan enthousiast belonen :)
Een stuur zit er nog niet echt op, daar gaan we volgende week op oefenen aan de dubbele longe (met instructie).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Filmpje vanachter het gras :P


Buiten uitstappen:

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [Volg] van oerpony tot therapiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:24

Wat een leukerd <3 ! Hij is zo trots op hoe hij het doet (en terecht!)

Sylver

Berichten: 213
Geregistreerd: 21-02-17

Re: [Volg] van oerpony tot therapiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:36

Wauw wat een leukerd! Je ziet duidelijk de band tussen jullie 2

[o]

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-18 20:35

Shadow0 schreef:
Wat een leukerd <3 ! Hij is zo trots op hoe hij het doet (en terecht!)


Ja leuk is dat om te zien he! Ik had pas ook zo'n grappig momentje toen we net begonnen waren met galopperen aan de longeerlijn (zonder iemand er op). Ik beloonde hem er dan heel uitbundig voor, waardoor hij steeds fanatieker werd. Op een gegeven moment deed hij een paar gigantisch verzamelde galopsprongen, achterhand er super onder. Toen remde hij abrupt en keek mij heel triomfantelijk aan van Zag je dat!?
Bijna verbaasd over zichzelf leek het wel haha.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [Volg] van oerpony tot therapiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:25

Haha, zo leuk dat!

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 20:47

Vandaag een echt buitenritje gedaan met Kasper. Weer een lesklantje van me meegenomen en er op gezet. Ik merkte nog op dat ik niet precies wat hij zou doen als hij echt een keer zou schrikken. Ik heb namelijk nog nooit een échte schrikreactie met hem meegemaakt. En ja hoor... vandaag gebeurde het. We waren bijna weer thuis, toen er bij een boerderij een schaap opeens geschrokken weg stoof. Kasper had het schaap niet eens gezien van te voren en schrok er zo enorm van dat hij meteen naar de zijkant van het pad schoot. Ik had hem vast, maar het ging zo snel dat ik onderuit schoot en het meisje dat er op zat er ook naast lag. Kasper rende 30 meter weg en stond toen verbaasd te kijken wat wij daar op het pad lagen te doen. Hij bleef gelukkig staan en ging weer heel braaf mee terug naar het schapenweitje. We hebben een tijdje bij de schapen gekeken tot hij ze niet echt interessant meer vond. Toen weer opgestapt en het laatste stukje naar huis gereden. Hij was toen weer heel relaxt. Komende week staat er dus een schapentraining op de planning :)

Eigenlijk was hij de hele rit wel super braaf. Sturen snapt hij nu best aardig. Het is een zwaan kleef aan van mij. Ook een aantal stukken gedraafd, wat ook super ging.



Afbeelding
(ja.. de hoefsmid komt binnenkort. Zijn hoeven gaan scheuren en brokkelen.. Erg balen, de hoefsmid is 6 weken geleden nog geweest. Het is natuurlijk ook erg droog weer).


Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:08

Ah hoe leuk !! Wat een heerlijk paardje is het ook <3

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-18 16:57

Okee, weer even een update! Want er is in de tussentijd weer veel gebeurd.

Ik had 3 weken vakantie, dus dat was erg fijn om Kasper even door te trainen. We kregen les in dubbele lijnen en dit pakte hij erg goed op.


Toekomstig menpaard? :)


Één van mijn ruitertjes ging weer mee om op Kasper te rijden. Het ging erg goed, waardoor ze ook even los mocht rijden. Nu is het zo dat Kasper érg braaf is. Dus als je niet stuurt, gaat hij gewoon rechtdoor. Ook al is dat over een pion. Of.. in het geval van mijn ruitertje (die even niet oplette en dus niet stuurde), onder de appelboom door. Ruitertje bleef hangen, Kasper liep rustig door. Gevolg: knikje in het bot bij mijn ruitertje in haar arm... -O-

Instructrice was erg tevreden hoe hij op de hulpen vanaf de grond reageerde, dus zag geen problemen om de lessen te gaan vervolgen met mij er op. Helaas was mijn instructrice verhinderd om te komen. Ik stond echter al klaar met een opgezadelde Kasper. Dus vooruit, dan maar even zelf wat proberen :Y) Normaal gesproken zou ik dat niet zomaar bij ieder paard doen, maar Kasper voelt erg vertrouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels 4 keer met hem in de wei een beetje rond gestapt. Niet langer dan 10 minuten. Gewoon wat halthouden, wegstappen en sturen.
En gisteren was het dan zover. We hebben ons allereerste buitenritje gemaakt! :) Samen met mijn vriendin en haar ervaren fjord.
Afbeelding

Maar Kasper was zo stoer dat hij ook stukken voorop reed.
Afbeelding

Gestapt en gedraafd met hem, ook door het water. Heerlijk!! Wat een geweldig paard.
Ook onbedoeld nog een galopje meegepakt := Hij kon het draftempo van zijn maatje even niet bijhouden en bedacht toen dat hij maar even aan zou galopperen. Grote bokkensprong, want voor hem was het ook de eerste keer dat hij galoppeerde met iemand op zijn rug. :')

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Re: [Volg] van oerpony tot therapiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 17:02

Wat een leuk proces om te volgen! En wat een knapperd!

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 17:14

Heerlijk paard! En wat pakt hij het goed op zeg! Ik ga zeker volgen :j

Anoniem

Re: [Volg] van oerpony tot therapiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:41

Geweldig zo een paard! Die van mij groeit ook op in een kudde in een natuurgebied, hoop dat hij net zo koel blijft als die van jou :)

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: [Volg] van oerpony tot therapiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 21:17

Wat leuk om te zien! Blijf je vaker updates van hem posten? :D


Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: [Volg] van oerpony tot therapiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-18 13:30

Bedankt! Ja ik wil zeker af en toe updates blijven plaatsen. Vind dit proces zelf ook enorm leuk om met hem te doorlopen.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-18 14:13

Inmiddels alweer 2 maanden verder...

Kasper doet het zo ontzettend goed. We zijn nog een keer samen op buitenrit geweest. Er kwam een kindje met een looptractor die ontzettend ratelde achter ons aan. Geen kik. Iemand die de heg aan het snoeien was met een elektrische heggenschaar. Geen kik...


Ook al een paar keer alleen een klein ritje wezen doen.


Als handpaard meegenomen:


Bij koeien wezen kijken:
Afbeelding

We oefenen ondertussen een beetje met een traversbalkje. Hij snapt het idee, de uitvoering is nog een beetje lastig, maar hij probeert het goed.


En gisteren heeft mijn neefje van 5 zijn eerste rondje op Kasper gereden. Beiden nog beginners. Maar wat klikt het leuk tussen die 2. Voor mijn neefje de eerste keer dat hij op überhaupt zo'n groot paard reed. Hij hobbelt af en toe een rondje op mijn oude en ervaren shetlanders, maar dan wil hij altijd dat ik de pony vasthoudt en hij niet hoeft te sturen. Gisteren dacht hij er anders over. Hij wilde Kasper wel zelf rondsturen. En kijk eens hoe braaf Kasper dat doet.. Hij veranderde gelijk in een bejaarde sjok-sjok pony <3



Afbeelding

Anoniem

Re: [Volg] van oerpony tot therapiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 19:37

Wat een geweldig paard! Leuke update :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, Colinda20, corinec, herous, lideli, Miekie74, Muga, Natascha, Sintara, YvonneV en 114 bezoekers