[VOLG] Beginnen van zero...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marein
Berichten: 227
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: West-Flanders

[VOLG] Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 15:52

Misschien is het voor sommigen wel leuk om de ervaringen van een leek met haar eerste paardje (ook leek :) ) te lezen...

Chumani, onze Appaloosa, woont nu iets meer dan 14 dagen bij ons. Ze heeft zich goed gesetteld en schriktrainingen kreeg ze al vanaf de eerste dag: 3 kinderen, een actieve boer als buur in volle oogsttijd en de weides liggen rond de speelweides van de honden - ik heb een hondenhotel.
Met onze ezels is de relatie tamelijk duidelijk, ik heb de indruk dat ze mekaar begrijpen en Chumani heeft geen problemen met de capriolen en rare hersenkronkels van Bob, de kleinste van onze Poitou's.

Toen Chumani pas bij ons was, was ik in de wolken omdat ze zo mensgericht was. Nu heb ik al door dat ze eigenlijk opdringerig en respectloos is :P .

Aan het halster wandelen : madam wil eerst lopen en komt dan duwen met haar hoofd tegen mijn zij.
Halster aandoen : slaan met haar hoofd, en mij bijna een kopstoot geven.
Als ze niet naar de kant op wil, waar ik naar toe wil : alle remmen dicht. Ze begint al echte ezelmanieren te krijgen!


Vandaag de eerste keer grondwerk gedaan. Met touwhalster (kaptoom is in bestelling) en leadrope. Zodra ze voorop wilde gaan, rondjes gezwaaid met het uiteinde van de leadrope (nee, ik heb haar niet aangeraakt, ik heb haar enkel duidelijk gemaakt dat ik ook mijn persoonlijke zone op prijs stel). Bij het stoppen, een stopwoord en me snel naar haar omgedraaid.

Het resultaat vind ik zelf verbluffend: na nauwelijks een kwartiertje liep ze ontspannen ACHTER mij en bleef ze onmiddellijk staan op enkel het horen van het stopwoordje (hoho)! Ik hoefde me zelfs al niet meer om te draaien.

Dan al 2 keer haar enkele stapjes achteruit laten zetten, dat ging nog niet van harte, maar ik denk dat ik zelf nog niet helemaal onder de knie heb hoe ik haar daar het best toe stuur.

Straks nog eens een half uurtje met dezelfde oefening aan de slag. Ik ben benieuwd!

Marein
Berichten: 227
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: West-Flanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 15:32

Vandaag ging het volgen prima, net als het blijven staan als ik blijf staan. Ik heb mijn tempo van stappen aangepast en haar beloond als ze mijn tempo volgde.

Eventjes ging het wat mis toen ze te dicht bij mij kwam, en ik heen en weer zwaaide met het uiteinde van de leadrope. Ik heb haar niet geraakt maar in plaats van achter te blijven, begon ze te steigeren. Ik ben gewoon blijven staan, en heb de oefening hervat toen ze terug rustig was.

Haar achterwaarts laten stappen lukt al een 5'tal passen, wat ik toch al goed vind.
Nu oefenen op de voorwaarts-neerwaarts, dit ging niet goed. Chumani doet een stap voorwaarts als ik druk uitoefen op de lijn ipv haar hoofd naar beneden te brengen...

En vandaag heb ik de knoop doorgehakt wat betreft het zadelmak maken: ik ga haar niet naar een africhtingsstal brengen, maar we gaan ons laten begeleiden door een trainer volgens de methode van Chris Irwin. 29 september is onze eerste afspraak!

Marein
Berichten: 227
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: West-Flanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 11:36

Ondertussen zijn we al anderhalve maand verder. Ik heb me meer verdiept in de (lichaams)taal van het paard, een workshop gevolgd van Chris Irwin hier in België - waar hij trouwens aan de slag ging met een appaloosa ruin, even oud als Chumani, en o jee, wat was het gedrag herkenbaar!!!


Met Chumani gaat het naar mijn aanvoelen goed. Ze is veel rustiger geworden, laat zich heel makkelijk leiden door mij, blijft heel rustig staan om het halster of kaptoom aan te doen, komt zo naar me toe als ik haar roep.

Af en toe heeft ze eens het "vliegend zot" in, dan begint ze van achteraan de weide in volle galop naar vooraan te stormen, rondje galopperen en weer naar achter (hun weide ligt in een U rond de speelweides van honden en is dus tamelijk lang).


Maar wat hebben we ondertussen al meer geleerd:

- ze is heel erg eenkennig! De hoefsmid kon haar eerst niet bekappen, ze steigerde zodra hij nog maar in haar buurt kwam. Ik kan nochtans haar hoeven gewoon opnemen en uitkrabben...
We hebben haar dan op stal gezet met wat slobber en terwijl ze at, kon hij haar toch bekappen.

- eenkennig hé. Vreemde mannen met name. Ze komt wel naar mij, maar een vreemde man kan haar niet aanraken. Ze bokt niet of slaat niet, maar gaat gewoon weg met hoog hoofd, ik zie heel veel spanning in haar houding.

- ze kan niet aangeraakt worden in de mond. Ik kan haar mond niet openen om naar de tanden te kijken. Dan slaat ze echt in paniek.

Ivm dat laatste heb ik de dierenarts/tandarts laten komen. Eerst zeker zijn dat er geen probleem met de kaak of de tanden is. Met een lichte verdoving kon hij haar tanden bekijken (dubbel eng voor haar: grote vreemde man + aan de mond komen!), en alles lijkt normaal.
Volgens hem (en mij): getraumatiseerd door te bruusk bit willen aanleren...


Ik geef haar nu bachbloesems om rustiger te worden en het verleden een plaats te geven, want ik weet niet hoe er met haar bij de fokker werd omgegaan. Ze is van de fokker naar een handelsstal gegaan, waar wij haar dan gekocht hebben als "groen" paardje.


Iedere "kenner" die haar al gezien heeft, blaast en zegt dat het geen makkie zal worden om haar zadelmak te maken. Vreemd genoeg heb ik dat gevoel niet. Met het kaptoom werkt ze prima, ik kan een zadel opleggen, de singel aanspannen, gaat heel rustig. Rijden hebben we natuurlijk nog niet gedaan, maar op de rug hangen en haar ondertussen knuffelen, dat laat ze allemaal prima gebeuren.


Maandag vertrekt ze voor minstens 2 maand naar de opleidingsstal. Ik zal haar heel erg missen en plots een uur vrije tijd per dag extra hebben.
Normaal gaan we 3 à 4 keer per week langs gaan om haar vorderingen te bekijken en de planning is dat mijn dochter tegen kerst al voorzichtig met haar aan de longe zou kunnen rijden.

Of dat bitloos of met bit zal zijn, dat is nog even koffiedik kijken...

Heel spannend allemaal...

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:45

Wat leuk om jullie "opleidingstraject" zo mee te kunnen volgen.

Ik zie dat je toch hebt besloten om ponybeest naar een opleidingsstal te brengen voor het zadelmak maken. Wat zijn je beweegredenen geweest om dat toch te doen?

Marein
Berichten: 227
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: West-Flanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 12:43

Ze gaat naar dezelfde instructrice als die we gekozen hadden, maar aangezien we zelf geen rijpiste hebben (wel een "rij-weide", maar in de winter is dat te nat), is het toch beter om haar naar de stal te brengen. Daar hebben ze een roundpen, een binnen - en buitenpiste (verlicht) en tja, uiteindelijk is dat toch makkelijker - zeker om haar zadelmak te maken.

Ik voel me er wel goed bij, maar toch zit er een knoop in mijn maag hoor. Ik heb het sowieso altijd moeilijk om iets of iemand uit handen te geven :D

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:53

Klinkt helemaal goed toch. Lekker alle faciliteiten bij de hand en als je regelmatig kan komen kijken is dat ook wel iets om steeds naar uit te kijken.

Marein
Berichten: 227
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: West-Flanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 16:04

Maandag is Chumani vertrokken. Dat verliep echt vlekkeloos! Ze stapte zonder aarzeling onze eigen (nieuwe) trailer op, was even onrustig toen we vertrokken, maar voor de rest van de rit was ze vrij relaxed, in ieder geval veel meer ontspannen dan ikzelf.

Op de stal lieten we haar na de rit even op de paddock, maar daar werd ze erg nerveus van. Volgens de instructrice was ze op zoek naar andere paarden, en was ze opgewonden omdat ze er geen zag. Ze heeft natuurlijk nog nooit alleen gestaan. Tot haar 4 jaar in een kudde opgegroeid, en bij ons heeft ze altijd het gezelschap van Bob en Tuur, onze Poitou-broers.

Dan haar naar de stal gebracht, en ze werd direct rustiger toen ze de andere paarden zag. Afscheid genomen, papierwerk in orde gebracht en voila, haar training kan nu echt beginnen! Morgen gaan we op bezoek...

WithinGirl96
Berichten: 263
Geregistreerd: 12-11-14
Woonplaats: Nederland

Re: Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:10

Leuk! Heel veel succes!

Marein
Berichten: 227
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: West-Flanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 10:25

Ondertussen zijn we anderhalve week verder en hebben we al 3 bezoekjes gebracht.

Volgens de trainster zit Chumani met een trauma rond haar hoofd - ze is erg wantrouwig voor elke handeling die rond haar hoofd gebeurt, al is het maar een halstertje om doen. Dat is dus het allerbelangrijkste werkpunt: haar hoofd geven in vertrouwen. (Ze had de eerste dag al haar halster kapot getrokken :\ )

Maar daar tegenover staat dat Chumani ook een dame met karakter is, want ze kan echt zwaar in de longelijn hangen en gaat tijdens het werk steeds uittesten. Hoofd naar buiten draaien, schouder naar binnen gooien en spanning zetten. ONTspanning is een begrip dat ze nog niet vat heeft tijdens het werken.

Naar verzorging toe heeft ze zich ontpopt tot de lieveling van de stal: alle kinderen zijn dol op haar, ze is heel voorzichtig met kinderen, borstelen en kammen vindt ze heerlijk. Ondanks haar karaktertje en de behoefte om te protesteren is ze wel erg lief: niet bijten, niet slaan, niet schoppen, ... Wel steigeren uit protest tijdens het longewerk, maar zonder te slaan met haar benen.


Morgenavond wonen we een les bij en gaan we zelf al een stukje van het grondwerk overnemen. Spannend!!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:39

Gaaf! Volgen mij gaan jij en je paard erg veel van elkaar leren. Zo te lezen heb je ook inderdaad goede begeleiding te pakken.

Selina

Berichten: 14291
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 11:45

Heb je een foto van je paard? :)
Succes met je paardje. (Weet eigenlijk niet of nu paard of pony is?)

Marein
Berichten: 227
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: West-Flanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 10:15

Maflinger_S schreef:
Gaaf! Volgen mij gaan jij en je paard erg veel van elkaar leren. Zo te lezen heb je ook inderdaad goede begeleiding te pakken.


Thx! Ik denk het ook!

@Slina: Chumani is een American Appaloosa, ze meet nu ongeveer 1,52m. Niet echt groot, maar ook niet klein dus ;) . Een appaloosa wordt meestal ingedeeld onder de paarden, maar soms worden ze ook vermeld onder de pony's. Ik noem haar mijn paardJE omdat ze kleiner is dan m'n ezels :D .

Ik heb best al wat foto's, alleen moet ik eens tijd nemen om uit te zoeken hoe ik ze hier op het forum krijg...

FlameHorse

Berichten: 1499
Geregistreerd: 21-06-12
Woonplaats: Nederland

Re: Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:09

Erg leuk om te volgen, zo te lezen heb je inderdaad hele goede begeleiding. Erg veel succes!

Marein
Berichten: 227
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: West-Flanders

Re: Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 10:27

Zo, de eerste echte les samen is achter de rug! Het ging super!!

Chumani heeft geleerd om haar hoofd te geven en blijft rustig met gebogen hoofd staan om het halster aan te doen. De trainster kan haar mond al openen in alle rust en haar hand in haar mond steken. Geen probleem meer.

Aan de longe verdringt ze de trainster niet meer, maar respecteert haar persoonlijke zone. Bij mij nog niet, ze duwde me aanvankelijk nog weg met haar schouder. Maar na wat tips deed ze het ook bij mij netjes.
De gangen lukken al vrij goed, op wat evenwichtsprobleempjes na bij de overgang van draf naar galop en van galop naar draf.

We zijn al begonnen met werken met de dubbele longe en daar reageert ze ook super op, heel rustig.

Deze week bitje proberen en verder werken aan de dubbele longe voor sturing.

En het alleen werken in de paddock lukt ook beter. Ze zoekt nog wel andere paarden, maar wanneer ze er geen vindt in haar buurt raakt ze al niet meer in paniek.

Volgens de trainster heeft ze een heerlijk en werkwillig karakter, maar best wel wat pit en volharding. I just love her! <3

Selina

Berichten: 14291
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:29

Leuke update!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 11:56

Klinkt als een echte appie: een beetje raar maar wel lief.

Marein
Berichten: 227
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: West-Flanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 15:54

Maflinger_S schreef:
Klinkt als een echte appie: een beetje raar maar wel lief.


Dan past ze perfect bij mij :D

Marein
Berichten: 227
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: West-Flanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 10:46

Het werken aan de dubbele longe verloopt uitstekend! Ook het opzadelen en aansingelen loopt goed, maar daar had ik zelf al op geoefend thuis. Dus: vroeger dan verwacht gaat mijn dochter deze week voor het eerst op haar rug! Ze kijkt er zelf enorm naar uit, ze heeft al zelf de teugelvoering mogen doen met de dubbele longe vanop de grond en dat ging prima. Chumani reageert duidelijk wel goed op ons, ze geeft altijd duidelijk blijk van herkenning als we bij haar op stal komen. Heel fijn! Ik had wat gevreesd dat ze ons niet meer zou herkennen, want uiteindelijk hadden we haar nog maar 2 maand voor ze op training ging...

Deze week voor het eerst het zadel op, weer een mijlpaal bereikt!

Ik heb op m'n tablet wat foto's staan van toen we haar gekocht hebben, ik probeer die hier eens op te zetten.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Marein op 03-12-14 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Marein
Berichten: 227
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: West-Flanders

Re: Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 10:47

Ze staat ondertussen wel wat ronder dan op die foto, zowel van het eten als van spieropbouw, ze was wat te fijntjes vond ik zelf...

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:04

mooi diertje hoor en uit je verhalen proef ik geduld en liefde voor paardJElief! Leuk om mee te lezen.
Veel success en plezier voor je dochter!

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:09

Spannend dat je dochter erop gaat. Heel veel succes. En het is een leuk paard.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:20

De eerste keer erop, dat is een mijlpaal. Spannend!

Marein
Berichten: 227
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: West-Flanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 10:58

Gisteren toch niet op Chumani gereden. Ze had een buitje :o . Met de instructrice was ze tijdens het longeren al steil omhoog gegaan. Chumani vindt het erg moeilijk om zich te geven. Nageeflijk lopen met ontspannen hals, dat wil ze wel even doen, maar geen half uur. Dan gaat ze plots toch weer in protest.

Toen m'n dochter haar gisteren uit de box wilde halen, had ze ook kuren. Ze wilde haar hoofd niet geven om haar halster aan te doen, steeds haar hoofd omhoog gooien! Misschien heb ik daar de fout gemaakt om dan zelf in de box te stappen, bij mij werd ze direct rustiger en gaf ze rustig haar hoofd. Halster zonder problemen aan kunnen doen en het leidtouw aan mijn dochter gegeven. En hopla, weer protest: Chumani wilde niet de box uitstappen met mijn dochter. Nochtans deed mijn dochter het goed, rustig, energie uit stralen, met haar lichaam wegbuigen van Chumani, ... Maar toch alle remmen dicht.
Ik neem het touw over en Chumani stapt rustig en zonder protest achter me aan.

Op de poetsplaats zet mijn dochter haar vast en begint haar te borstelen. Begint Chumani daar opeens te steigeren, geen paniek maar echt protest. Ik bind haar opnieuw vast en zeg aan mijn dochter dat we haar samen gaan poetsen. Geen probleem meer, ze blijft voor de rest erg rustig.
Dan heb ik haar zadel opgelegd, even aangesingeld, wat aan de longe gewerkt en haar terug in de box gezet. Morgen moet mijn dochter eerst wat meer met Chumani aan de hand werken, respect krijgen, want Chumani was erg respectloos tov haar!

Benieuwd wat dat gaat geven! Anders zal toch ik voor het eerst op haar rug gaan zitten, vermoed ik....

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:33

Beetje herkenbaar is het wel. Om in het kort een idee te geven... Paard en dochter spiegelen elkaar mega. Voelt Kwiny aan mijn dochter dat ze gespannen is komt er geen respect en kunnen ze niet samen door een deur bijna. Als mijn dochter goed in haar vel zit kunnen ze samen de wereld aan.
Zou je paard niet de spanning voelen van je dochter?

Marein
Berichten: 227
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: West-Flanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 10:24

Ja, het is gelukt! Gisteren heeft mijn dochter voor het eerst op Chumani gezeten!

Het was een moeilijke start, bij het longeren was Chumi erg weerspannig. Hangen in het touw, de verkeerde kant opgaan en protesteren, ... Ik dacht al, oei, waarschijnlijk zal het weer niet voor vandaag zijn.
Maar na een uur liet ze zich aan beide kanten longeren in stap en draf zonder in het touw te hangen. Wanneer de instructrice vroeg om te stoppen (de vraag wordt met het lichaam gesteld, niet met woorden of de zweep), deed ze dat uiteindelijk netjes, zonder haar achterste naar de instructrice te draaien of te zwiepen met de staart.

Dus mocht mijn dochter met een trapje opstappen, belonen aan de andere kant, weer eraf, weer erop, ... Om na een 10'tal keer rustig in het zadel te gaan zitten en aan de longe een hele ronde in de binnenpiste te stappen. Rustig kunnen afstappen en Chumani bleef de hele tijd ontspannen.

Deze namiddag de 2de keer!

Als het goed gaat, probeer ik eind deze week foto's te nemen. Nu doe ik dat niet, want Chumani kan schrikken van de flits en dat wil ik liever niet als mijn dochter op haar rug zit ;) .