Waldhausen longeersysteem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MARILYN_
Berichten: 841
Geregistreerd: 25-12-08

Waldhausen longeersysteem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 12:20

Ik ben opzoek naar een nieuwe longeerhulp. Nu kwam ik de waldhausen longeerhulp tegen en dit leek mij wel heel fijn. Vind het alleen best prijzig om uit te proberen, dus ben benieuwd naar ervaringen! Ik kan er nog weinig over vinden helaas.

Onderstaand een filmpje over de longeer hulpmiddel!


boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Waldhausen longeersysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:26

Geen ervaring met deze specifieke hulpteugel, wel met deze; http://www.hippostyle.nl/shop/Longeren/ ... astiek.php soortgelijk systeem maar stuk voordeliger.
Ik vond zelf de katrol in het midden erg fijn, het zorg ervoor dat de inwerking aan beide kanten op het bit hetzelfde blijft ongeacht de buiging van het lijf. Pony liep er heerlijk mee!

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 12:26

Die is wel erg mooi. :)

MARILYN_
Berichten: 841
Geregistreerd: 25-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 12:43

boeflover schreef:
Geen ervaring met deze specifieke hulpteugel, wel met deze; http://www.hippostyle.nl/shop/Longeren/ ... astiek.php soortgelijk systeem maar stuk voordeliger.
Ik vond zelf de katrol in het midden erg fijn, het zorg ervoor dat de inwerking aan beide kanten op het bit hetzelfde blijft ongeacht de buiging van het lijf. Pony liep er heerlijk mee!


Ik ga mij hier eens in verdiepen! De prijs ziet er iig een stuk aantrekkelijker uit :D

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Waldhausen longeersysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:17

Ik verplaats het topic naar Trainen vanaf de Grond (TVG) omdat het daar beter past.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Waldhausen longeersysteem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:13

Ik ken beide systemen niet, vind het wel bijzonder uitzien.
Zinvol, niet zinvol, ik weet het niet, ik ben geen bijzetteugel-mens, al ken ik wel vrij veel systemen.
Beide systemen vind ik in ieder geval een vooruitgang op een "normale" bijzet.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:24

Ik zie het stevig klapperen tijdens het rijden, dat zie ik bij het longeren niet. Dus omdoen tijdens training onder het zadel lijkt mij niet comfortabel voor je paard, sws bijzetten terwijl je erop zit vind ik beetje gek. Je zit er toch op om je paard te (leren) gymnastiseren, dus dan kan je het beter zelf leren ipv een hulpmiddel al het werk te laten doen. Maar dat is een heel andere discussie natuurlijk en daar gaat het niet om hier. Het ziet er in ieder geval aangenaam in gebruik uit, dat is een pluspunt. Ook dat je niet hoeft af te stappen om het los te maken is fijn. Qua inwerking ben ik het eens met siskeh, het is in ieder geval een vooruitgang op de standaard bijzet en lijkt me bij het longeren veel rustiger te zijn voor het paard. Geen persoonlijke ervaring mee, dus ben ook benieuwd om ervaringen te lezen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:08

Nou ben ik iemand die geen voorstander is van aan een bit longeren, dus kaptoom, maar dan vraag ik me weer af, waarom dat de longeerlijn aan de hulpteugel geplaatst wordt.
(Kaptoom overigens ook omdat ik graag veelvuldig van hand verander, dan hoef je niet telkens je lijn van kant te wisselen)

Wat ik veelal zie met hulpteugels is dat de achterkant van het paard vergeten wordt en ook nog dat het paard véél te laag loopt, wat overigens ook zonder hulpteugels nog vaak genoeg gebeurd.