[VOLG] From wild to....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:40

Wat vervelend voor je merrie dat die twee anderen haar steeds verjagen enzo.Daat krijgt ze natuurlijk voortdurend stress van!Andere weidemaatjes die liever zijn zou beter zijn. Qua uiterlijk en postuur passen deze paarden wel goed bij elkaar.Ik ben benieuwd naar jullie verdere avonturen.


_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 16:45

anjali schreef:
Wat vervelend voor je merrie dat die twee anderen haar steeds verjagen enzo.Daat krijgt ze natuurlijk voortdurend stress van!Andere weidemaatjes die liever zijn zou beter zijn. Qua uiterlijk en postuur passen deze paarden wel goed bij elkaar.Ik ben benieuwd naar jullie verdere avonturen.


Jaa het doet mij ook ect zeer aan me hart :( . Deze pasten kwa formaat perfect ze zijn +_ even hoog. Het welshje heeft haar eerste jaren op een natuurgebied gelopen. En staat nu in een kudde van 30 als im het goed heb. Dus ik hoop dat ze wat beter overeen komen, ze zal in iedergeval betere manier hebben...

volg ons op insta @bigbluejacy

USKYLD
Berichten: 86
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:08

Zo, ik neem even de tijd om te reageren.
Naar aanleiding van je filmpjes zie ik dat er het een en ander mis gaat. Het begint er al mee dat je je eigen persoonlijke ruimte niet beschermt. De donkerste loopt je bijna omver in zijn zoektocht naar meer voedsel. (Voeren uit de hand in een nieuwe kudde is sowieso niet handig, maar dat terzijde) Vervolgens wordt hij nijdig omdat hij niets krijgt er reageert daarop door de ander twee nog verder bij jou uit de buurt te houden. Dit is een dominantie probleem.
Ga de volgende de keer de kudde eens in met een touw/stok/zweep en begin met het uit jouw ruimte houden van alle paarden. Als je jouw prachtige paardje te pakken hebt ga je door met het beschermen van de ruimte van jullie mini-kudde (jij en je paard). Jaag ze maar gerust een meter of vijf verder op.

Verder denk ik te lezen dat je sowieso niet zoveel ervaring hebt met (jonge) paarden. Klopt dat?
Dat geeft niets hoor! Maar grondwerklessen zijn dan wel erg belangrijk. Of het online programma van Parelli vind ik ook een echte aanrader! Kost 17€ per maand en met Level 1 kom je al een heel eind wat betreft veiligheid met en rond paarden :-)

Leven als god in Frankrijk?

USKYLD
Berichten: 86
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:20

Hebben ze nog een andere ruimte dan deze paddock?
De twee ruinen hebben misschien ook nog wel wat energie te veel? Wat doet de eigenaresse met ze?

Leven als god in Frankrijk?

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 17:57

USKYLD schreef:
Zo, ik neem even de tijd om te reageren.
Naar aanleiding van je filmpjes zie ik dat er het een en ander mis gaat. Het begint er al mee dat je je eigen persoonlijke ruimte niet beschermt. De donkerste loopt je bijna omver in zijn zoektocht naar meer voedsel. (Voeren uit de hand in een nieuwe kudde is sowieso niet handig, maar dat terzijde) Vervolgens wordt hij nijdig omdat hij niets krijgt er reageert daarop door de ander twee nog verder bij jou uit de buurt te houden. Dit is een dominantie probleem.
Ga de volgende de keer de kudde eens in met een touw/stok/zweep en begin met het uit jouw ruimte houden van alle paarden. Als je jouw prachtige paardje te pakken hebt ga je door met het beschermen van de ruimte van jullie mini-kudde (jij en je paard). Jaag ze maar gerust een meter of vijf verder op.

Verder denk ik te lezen dat je sowieso niet zoveel ervaring hebt met (jonge) paarden. Klopt dat?
Dat geeft niets hoor! Maar grondwerklessen zijn dan wel erg belangrijk. Of het online programma van Parelli vind ik ook een echte aanrader! Kost 17€ per maand en met Level 1 kom je al een heel eind wat betreft veiligheid met en rond paarden :-)



USKYLD schreef:
Hebben ze nog een andere ruimte dan deze paddock?
De twee ruinen hebben misschien ook nog wel wat energie te veel? Wat doet de eigenaresse met ze?


Dankje voor je twee reacties! Hier heb ik wat aan!
Het lijkt misschien of ze wat dichterbij staan maar dat komt omdat ik een beetje onhandig aan het filmen ben. Ze weten beide dat ik een cirkel om me heen heb en daar hebben ze goed respect voor maar ik moet wel alert blijven. Daarom let ik soms ook niet goed op waar ik film.

Over dat voeren uit de hand had ik nog helemaa noet zo nagedacht daar zal ik ff mee stoppen.

Ik ben al een meer met het longeer touw naar binnen gegaan om matvy zo weg te houden. Maar toen ging hij elke keer weg rennen en naar de kont van jacy om te bijten. Waardoor ze weer wil draaien en om me heen lopen. Als ik haar voor ben met het draaien, en dan met het touw ga om hem op afstand te houden schrik jacy.
Ik heb inderdaad niet heel veel ervaring met jonge paarden. Wel verschillende paarden opgeleid en doorgereden naar jacy is wel eeer helemaal nieuw. Ik heb vooral veel moeite met met hem omgaan.

Toen ik met jacy aan het werk was en mijn vriend naar buiten liep met een halster wat ze droeg tijdens het eten rende hij ineens plat met ze oren in ze nek hoofd onhoog naar hem toe ( precies zoals hij ook doet als hij wil bijten) me vriend zag hem uit ze oog hoek en draaide snel om toen rende die er snel langs heen. Ik ken dit gedrag helemaal niet. En vind het ergens ook wel een beetje spannend, ik ben niet bang en helemaal niet als ik daar ben. Maar als ik dan thuis kom dan denk im wel van goh dat was roch wel weer even heftig..

Met beide paarden word niks gedaan, de donkere heb ze dus even lang als ik jacy heb. En de lichte al zijn hele leven maar ze voert ze en even poetsen.. im heb nog een hectare dijk met gras erbij. Maar dat is voor jacy niet te doen nog om daar heen te gaan is 5 min lopen en veel tractoren. Als hun daar heen staat ze weer alleen. Daarbij kan ze de donkere dus ook niet vangen.

Edit: zodra jacy het “veulen abc” kent en ze helemaal opgeknapt is beginnen we met grondwerklessen.

volg ons op insta @bigbluejacy

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 18:57

als ikmijn paard moet halen uit een wei waar meerdere paarden in staan dan neem ik een zweepje mee,niet om mee te slaan,maar om mee te zwaaien als ze op een vervelende manier te dichtbij zouden komen.Dat helpt wel hoor.

pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:27

_kmbn , belangrijk is dat je weet dat ik geen verstand van grondwerken heb. Maar ik heb nooit problemen met paarden gehad en vanuit die ervaring geef ik je mijn reactie. Misschien heb ik het altijd wel heel erg fout gedaan, zou zo maar kunnen, maar mijn manier werkte wel tot nu toe.
Als ik zoals jou in de paddock waar andere paarden staan, mijn niet dominant paard moet halen, dan ben ik wel de leid merrie op dat moment van de groep. Ik maak me dus wat groter en zekerder en stap rustig de paddock in.
DUS als mijn paard bij mij is dan is deze van mij en de anderen hebben het nakijken. Dus ik ga met zweep en vooral met halstertouw en halster met touw voor mijn eigen paard de paddock in. Ik richt me alleen op mijn paard en door eventueel te zwiepen met mijn halster touw zorg ik dat de andere paarden uit mijn buurt blijven en eventueel jaag ik ze weg. De zweep gebruik ik alleen als de andere twee mijn overwicht niet accepteren en te dicht bij mij of mijn paard komen.

Ik pak (zo snel en rustig mogelijk) mijn eigen paard (als hij naar mij toekomt zet ik ook gelijk een stapje naar hem toe), mijn iegen paard krijgt eventjes een liefdevolle kroel en ik loop er rustig mee uit de paddock want doe hem gelijk het halster om, en pas als wij uit beeld zijn van de andere paarden krijgt hij zijn voer beloning.
Voeren lijkt me niet goed waar de andere paarden bij zijn, ook al geef je hun ook voer, want ik wil juist daqt ze leren dat ze als ik binnen kom, niets met mij te maken hebben en ik met hun en dat als ik binnen kom boven hun sta en gewoon mijn paard mee kan nemen.

Daar die andere twee niet bij mijn "kudde" horen, krijgen ze niets van mij en ik besteed geen aandacht aan ze, behalve als ze vervelend zijn tegen mij of mijn paard, want dan jaag ik ze weg. Als ze gewoon aardig zijn en lief voor mij en mijn paard, kunnen ze een korte aai over de bol krijgen en een "braaf" commando.

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:41

Na aanleiding van je verhalen, filmpjes en foto's raad ik je zeker aan grondwerklessen te gaan nemen om beter te leren communiceren met Jacy, het is een paard wat nog niets heeft hoeven doen tot nu. Heel wat anders dan even het veulen abc leren, goede begeleiding is daarin erg belangrijk in mijn ogen.

Verder stoort het mij eerlijk gezegd dat je dingen openbaar zet over een vriendin van mij en haar paarden wat mijn inziens niet waar is, is geen aanval. Maar de kudde is 1 nog maar heel kort bij elkaar waardoor de rangorde bepaald moet worden. En nee dat gaat nooit direct goed, paarden zijn vrij ruw met elkaar maar wel eerlijk. Verder is het noodzakelijk dat paarden de kans krijgen om aan veranderingen te wennen, het te verwerken en dan een stap verder te zetten. Ik zou het namelijk niet prettig vinden als ik dit over mijn paarden en mijzelf te lezen zou krijgen op een openbaar forum, just saying.

SA Bahiyah Bayesa Bahir Ibn Bayesa

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 21:49

JustOneBite schreef:
Na aanleiding van je verhalen, filmpjes en foto's raad ik je zeker aan grondwerklessen te gaan nemen om beter te leren communiceren met Jacy, het is een paard wat nog niets heeft hoeven doen tot nu. Heel wat anders dan even het veulen abc leren, goede begeleiding is daarin erg belangrijk in mijn ogen.

Verder stoort het mij eerlijk gezegd dat je dingen openbaar zet over een vriendin van mij en haar paarden wat mijn inziens niet waar is, is geen aanval. Maar de kudde is 1 nog maar heel kort bij elkaar waardoor de rangorde bepaald moet worden. En nee dat gaat nooit direct goed, paarden zijn vrij ruw met elkaar maar wel eerlijk. Verder is het noodzakelijk dat paarden de kans krijgen om aan veranderingen te wennen, het te verwerken en dan een stap verder te zetten. Ik zou het namelijk niet prettig vinden als ik dit over mijn paarden en mijzelf te lezen zou krijgen op een openbaar forum, just saying.


Bedankt voor je eerste tip zoals eerder eschreven gaat dat sowieso gebeuren! En tussen mij en jacy gaat het gelukkig heel goed met het poetsen, beentjes tillen etc. Maar zolang de bekapper niet is geweest wil ik nog niet beginnen met werken omdat der hoeven echt heel lang zijn..


Over het tweede gedeelte wil ik niet zoveel kwijt. Ik noem alleen namen van paarden schrijf geen woord slecht over de eigenaresse en vraag op hele nette manier hulp en tips. Dus ik denk dat dat wel mee valt. Daarbij zoals gezegt gaat het in de filmpjes er rustig aan toe. En zijn er meerdere mensen die het gedrag ook heel heftig vinden. Ik wil niemand zwart maken maar Vraag gewoon hulp. Als iemand die paarden had gekend hadden ze dat ook wel zonder naam gedaan.

Als het echt rangorde bepalen was had ik het gewoon aangekeken maar dit is gewoon heel heftig. En ik vind het niet prettig dat ze onder de wonden zit e.d en word gejaagd.

volg ons op insta @bigbluejacy

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:59

Het is ook zeker geen aanval ;)

Ook zou ik jacy even de kans geven om te acclimatiseren, voor je aan het werk gaat. De overgang is heftig voor elk paard zeker een paard wat zo weinig in handen is geweest, maar dat is mijn mening.

Verder is wegjagen normaal gedrag, wonden zijn niet nodig. Maar ik heb het hier zelf ook gehad. Meerdere voer en waterplekken aanbieden(liever meer dan het aantal paarden) , die van ons staan nu een maand op de nieuwe locatie, 2 ervan stonden al samen daar is er 1 bij gekomen. De rangorde is toch veranderd, die 2 konden een tijdje niet door één deur. Na een maand begon dat eindelijk te rusten, nu doet een van de dieren nog eens lelijk maar niet meer zoals in het begin. Dus ik vermoed dat het vooral komt 3 wild vreemde paarden van elkaar op een nieuwe locatie,andere mensen om hun heen dat is een heftige gebeurtenis ;) dat heeft tijd nodig, rangorde zal ook bepaald worden met een volgende koppeling met een ander paard, dat kan ook heftig worden. Houd dat in je achterhoofd is de tip die ik mee wil geven en zet liever een halve stap per keer dan 2 om er vervolgens weer 3 terug te doen. Neem de tijd, ze is nog erg jong ;)
Succes!

SA Bahiyah Bayesa Bahir Ibn Bayesa

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 22:17

JustOneBite schreef:
Het is ook zeker geen aanval ;)

Ook zou ik jacy even de kans geven om te acclimatiseren, voor je aan het werk gaat. De overgang is heftig voor elk paard zeker een paard wat zo weinig in handen is geweest, maar dat is mijn mening.

Verder is wegjagen normaal gedrag, wonden zijn niet nodig. Maar ik heb het hier zelf ook gehad. Meerdere voer en waterplekken aanbieden(liever meer dan het aantal paarden) , die van ons staan nu een maand op de nieuwe locatie, 2 ervan stonden al samen daar is er 1 bij gekomen. De rangorde is toch veranderd, die 2 konden een tijdje niet door één deur. Na een maand begon dat eindelijk te rusten, nu doet een van de dieren nog eens lelijk maar niet meer zoals in het begin. Dus ik vermoed dat het vooral komt 3 wild vreemde paarden van elkaar op een nieuwe locatie,andere mensen om hun heen dat is een heftige gebeurtenis ;) dat heeft tijd nodig, rangorde zal ook bepaald worden met een volgende koppeling met een ander paard, dat kan ook heftig worden. Houd dat in je achterhoofd is de tip die ik mee wil geven en zet liever een halve stap per keer dan 2 om er vervolgens weer 3 terug te doen. Neem de tijd, ze is nog erg jong ;)
Succes!


Ja zeker! we geven haar lekker de tijd. Ze heeft tot nu toe 2 x gestapt en elke dag tijdens het bijvoeren gaan we even kriebelen blijf ze daarna nog rustig staan gaan we even poetsen en beentjes tillen. Ze laat zo lekker duidelijk zien wanneer ze wat wil doen of wanneer ze rust wilt. Dus zodra ze dit laat zien stoppen we. Daarbij ben ik er meestal gewoon de heledag en zit ik wat te knooien dus kan ik haar lekker observeren.

Ze hebben hier 5 etens plekken en 4 drinkplekken dus dat moet genoeg zijn. Maar het is meer dat de donkere ergens achter staat te eten, jacy vooraan. Hij storm naar haar toe bit haar ze rent weg, en hij gaat weer eten waar hij stond. Dan gaat ze of naar een andere plek of dezelfde, 2 minuten later doet hij weer het zelfde. Of als ze in de schuilstal staat (de anderen durven er niet in) komt de donkere er voor staan zover uitrekken tot hij bij der komt en bijten. Dan rent ze er uit en gaat hij weer terug naar ze plekje (helemaal aan de andere kant soms).

Daarbij is het ook kwa karakter geen match. Zo rustig als mijn merrie is zo heet en druk zijn deze. Ze rent maar wat mee maar ik zie de paniek in haar doen en laten, dat ze een uitweg probeert te vinden. Kijken of ze het hek onder door kan etc. Dat is wat ik zo sneu vind. Daarom het paardje wat nu komt is al veeel rustiger van nature en heeft een soortgelijke start gehad als haar alleen dan in ect natuurgebied, ze is stabiel en niet onzeker. De eigenaresse komt ook eerst even bij jacy kijken.

Ik verwacht ook zeker dat bij de nieuwe onrust zal zijn maar deze karakters sluiten al beter bij elkaar aan. Helaas wist ik jacy haar karakter niet eerder, en dan hadden we iets beter kunnen afwegen of het een grote kans van slagen had.

Anderzijds mijn vriend en ik wouden deze plek tot we een geschikte woning vinden. Daar komen ze aanhuis in een pp met nog een paard voor mijn vriend en wouden we ook geen plekjes verhuren. Dus dan gaat deze dan ewoon lekker mee. En is het niet zo dat als ze uiteindelijk toch wel zou klikken met deze twee dat ze weg gaan( niet dat ik dat verwacht met de lichte misschien wel maar de donkere niet)

En ik snap dat t geen aanval is maar wou tegen even duidelijk maken dat er geen slechte bedoelingen zitten maar ik gewoon wat tips wou.

volg ons op insta @bigbluejacy

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 23:08

Stel voor jezelf op hoe lang je dit zo wilt laten voortduren, anders zou ik je paard ergens anders stallen.

Rangorde oké, maar als er zonder aanleiding op jouw paard afgestormd wordt terwijl er meerdere etensplekken zijn vind ik dat wel op het randje hoor. Je hoeft niet onder het motto “ze zoeken het zelf wel uit” alles bij elkaar te zetten/houden.

Niet banketstaaf maar poetsen.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:20

Hannanas schreef:
Stel voor jezelf op hoe lang je dit zo wilt laten voortduren, anders zou ik je paard ergens anders stallen.

Rangorde oké, maar als er zonder aanleiding op jouw paard afgestormd wordt terwijl er meerdere etensplekken zijn vind ik dat wel op het randje hoor. Je hoeft niet onder het motto “ze zoeken het zelf wel uit” alles bij elkaar te zetten/houden.

Precies,straks wordt ze kreupel getrapt als die gevechten doorgaan.Het landje is van ts en de anderen huren van haar meen ik.Nou als dat mij mij zo zou zijn dan had ik de aggressieve paarden al lang laten verhuizen.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:02

Op zich zie ik in het filmpje 'normaal' paarden gedrag, echter is het stuk veel en veel en veeeeeel te klein voor een rangorde gevecht. Paarden kunnen niet voldoende wegkomen en vangend daardoor onnodige klappen op. Ik begrijp wel van TS dat dit vervelend is, haar paard staat op haar stuk en wordt gelagen en gebeten, is ook nog eens erg schraal en staat helemaal onderaan de rangorde. Ik denk dat het probleem al volledig opgelost wordt als ze minimaal het 4 voudige aan ruimte hebben, dan kan ieder paard wegkomen zonder ongelukken.

Wat betreft je paard uit de wei / paddock halen. Neem geen voer mee, voer nooit aan een onderdanig paard in een kudde waar de rangorde nog wordt bepaald. Zeker niet in zo'n kleine ruimte. Wees zelfverzekerd en eis je eigen ruimte op. Ik heb dan geen grondwerklessen gedaan, maar leef wel al 25 jaar tussen de paarden. Maak jezelf groot en zorg dat de rest niet in je buurt komt, neem desnoods een zweep mee. Grondwerklessen door een kundig iemand is absoluut een toegevoegde waarde.

Wel raad ik je aan op een dermate kleine ruimte inderdaad met een ander rustiger type maatje in zee te gaan. Dat geeft jou en je paard meer rust.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:19

TS bedenk dat jouw bubbel inclusief paard een doorsnede moet hebben van een meter of 4 a 5.
Die andere komen veels te dichtbij.
Maak je groot en als je praat gebruik dan geen lief zacht stemmetje maar praat kort en duidelijk.
Als je paard uit de kudde is kun je zachter zijn maar in de groep moet jij haar leider zijn dus wees dat ook!

Geen voer meenemen, dat is vragen om gevechten!
En negeer de andere 2 , kijk ze niet aan, zoek geen contact, gedraag je als een leider, je loopt de paddock in, loopt in 1 lijn naar je paard, pakt haar en loopt terug en het paard wat het lef heeft in jouw bubbel te komen kan een oplawaai krijgen.

Grote kans dat jouw paard zich door dit gedrag van jou een stuk zekerder gaat voelen en zich niet op meer zoveel op haar kop laat zitten.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:33

Ik zou ook verhuizen met je paardje, er zijn zat vriendelijkere paarden dan die twee! Zowel voor je eigen veiligheid als due van je paardje!

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 15:40

anjali schreef:
Hannanas schreef:
Stel voor jezelf op hoe lang je dit zo wilt laten voortduren, anders zou ik je paard ergens anders stallen.

Rangorde oké, maar als er zonder aanleiding op jouw paard afgestormd wordt terwijl er meerdere etensplekken zijn vind ik dat wel op het randje hoor. Je hoeft niet onder het motto “ze zoeken het zelf wel uit” alles bij elkaar te zetten/houden.

Precies,straks wordt ze kreupel getrapt als die gevechten doorgaan.Het landje is van ts en de anderen huren van haar meen ik.Nou als dat mij mij zo zou zijn dan had ik de aggressieve paarden al lang laten verhuizen.



Jaa, het is inderdaad mijn stukje. Vanavond hebben we een afspraak voor een kleine welsh, als we eruit kunnen komen hoop ik dat ze dit weekend kan komen...

volg ons op insta @bigbluejacy

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:29

MaiNat schreef:
Ik zou ook verhuizen met je paardje, er zijn zat vriendelijkere paarden dan die twee! Zowel voor je eigen veiligheid als due van je paardje!

Het is haar land.Dus haar paard hoeft niet te verhuizen.Maar de lastpak(ken) wel als ze zich misdragen.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 16:40

Mer1980 schreef:
Op zich zie ik in het filmpje 'normaal' paarden gedrag, echter is het stuk veel en veel en veeeeeel te klein voor een rangorde gevecht. Paarden kunnen niet voldoende wegkomen en vangend daardoor onnodige klappen op. Ik begrijp wel van TS dat dit vervelend is, haar paard staat op haar stuk en wordt gelagen en gebeten, is ook nog eens erg schraal en staat helemaal onderaan de rangorde. Ik denk dat het probleem al volledig opgelost wordt als ze minimaal het 4 voudige aan ruimte hebben, dan kan ieder paard wegkomen zonder ongelukken.

Wat betreft je paard uit de wei / paddock halen. Neem geen voer mee, voer nooit aan een onderdanig paard in een kudde waar de rangorde nog wordt bepaald. Zeker niet in zo'n kleine ruimte. Wees zelfverzekerd en eis je eigen ruimte op. Ik heb dan geen grondwerklessen gedaan, maar leef wel al 25 jaar tussen de paarden. Maak jezelf groot en zorg dat de rest niet in je buurt komt, neem desnoods een zweep mee. Grondwerklessen door een kundig iemand is absoluut een toegevoegde waarde.

Wel raad ik je aan op een dermate kleine ruimte inderdaad met een ander rustiger type maatje in zee te gaan. Dat geeft jou en je paard meer rust.



spatter schreef:
TS bedenk dat jouw bubbel inclusief paard een doorsnede moet hebben van een meter of 4 a 5.
Die andere komen veels te dichtbij.
Maak je groot en als je praat gebruik dan geen lief zacht stemmetje maar praat kort en duidelijk.
Als je paard uit de kudde is kun je zachter zijn maar in de groep moet jij haar leider zijn dus wees dat ook!

Geen voer meenemen, dat is vragen om gevechten!
En negeer de andere 2 , kijk ze niet aan, zoek geen contact, gedraag je als een leider, je loopt de paddock in, loopt in 1 lijn naar je paard, pakt haar en loopt terug en het paard wat het lef heeft in jouw bubbel te komen kan een oplawaai krijgen.

Grote kans dat jouw paard zich door dit gedrag van jou een stuk zekerder gaat voelen en zich niet op meer zoveel op haar kop laat zitten.


Bedankt voor deze twee reacties!! Voer deed ik dus sowieso niet, soms een snoepje maar dat doe ik nu ook niet meer. Ik hield ze elke x op arm afstand (ben niet zo groot).

Vandaag heb ik al wat van de tips in gebruik genomen alleen zonder touw of zweep om dat jacy er van schrik soms. Ik had het voer binnen klaar gezet en was recht naar haar toe gelopen, de donkere kwam meteen naar me toe, jacy en de lichte kwamen ook van achter langzaam naar voor. Toen hij op 6-7 meter afstand was draaide hij om en snauwde hij ze weg met een bijt in de kont. Hij kwam terug, ik deed me handen meteen van onder naar boven hij wendde af en begon om me heen te draven een rondje toen wou hij weer naar me toe. Ik deed weer het zelfde zijn reactie was dat hij in de hoek ging staan, ze staart zwiepte vrij hard heen en weer en hij droeg hem hoog. Ik liep meteen naar jacy deed het halster om. Hij kwam wel naar ons toe en bleef eerst op afstand tot de lichte wat onrustig werd schuin achter ons. De donkere maakt een soort sprintje en kwam via rechts langs het hek (ongeveer 10 meter). Hij had de lichte naar voor gestuurd maar die ging eten. Hij probeerde aan te draven ik gaf jacy iets meer ruimte ( ze blijft imiddels goed stilstaan en gaat lopen als ik het vraag) ik stuurde hem weer weg. Ik liep meteen rustig door maar wel met een stevige pas. Er was iemand bij die de poort sluite en haar voer emmer vast had. Toen ik haar aan het voeren was zat hij op het hout te bijten van het muurtje wat er tussen staat. Ook ging hij er met ze tanden over heen schuren. Daarna begon hij te ijsberen voor de poort.

Toenklaar waren met voeren. Had ik nog even gekriebeld, toen zag ik eigenlijk dat ze best wel lange manen had al tot over der schouder <3 . Gezien ik niet wou werken of wat met der dacht ik, ik ga is kijken of ze lekker blijft staan als ik vlechtjes maak. Ze zat echt zo lekker te dommelen ze verzette geen stap. Ze is echt zo lief en rustig.

Hierna heb ik haar weer in de paddock gezet. De donkere lag toen en de lichte stond te eten. Toen ze wat rond scharrelde kwam de donkere meteen naar de poort draafd, waar ik en de vriendin stonden te kijken. Hij liep het pleintje op en kwam met ze hoofd helemaal over de deur en bleef wel 10 minuten zo staan kijken. Wij zijn intussen tijd opgaan ruimen. Gezien het warm is waren ze vrij rustig.

Toen we weg gingen stonden we nog even bij de poort, jacy komt sinds 3 dagen een neusje brengen als ik weg ga en er sta. Zo ook vandaag, waarna ze in de schuilstal liep om hooi te eten. Meteen kwam de donkere er aan, rekte ze nek weer uit tot hij bij haar kont kwam en hapte. Ze draaide snel om en draafde naar buiten waarna hij nog snel probeerde te bijten maar ze was te snel. Toen ben ik maar weg gegaan. Gezien ik straks de afspraak heb.

Dus ik hoop dat we eruit kunnen komen en dat het een match kan zijn... fingers crossed.. Toch toen ik thuis kwam voelde ik me er wel beter bij dan de afgelopen dagen omdat het al een stuk gemakkelijk ging, ik voelde me ook wat zekerder van me zaak achteraf merkte ik. Dus dankjullie wel.

volg ons op insta @bigbluejacy

Balou_k

Berichten: 14052
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:41

Brr, tenen krullen om..

Dit is een nieuwe nog niet stabiele kudde, regels dienen gesteld te worden. Als er dan een wandelde voerbak rond gaat geeft dit ook nog eens veel storing. En helaas is deze wandelde voerbak niet dominant, zelfs niet neutraal, nee deze rent weg tussen het hek door..

Je bedoeld het allemaal vast goed en het komt vast ook allemaal goed. Maar neem aub lessen en denk niet te negatief over de twee ruinen..

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 16:49

Balou_k schreef:
Brr, tenen krullen om..

Dit is een nieuwe nog niet stabiele kudde, regels dienen gesteld te worden. Als er dan een wandelde voerbak rond gaat geeft dit ook nog eens veel storing. En helaas is deze wandelde voerbak niet dominant, zelfs niet neutraal, nee deze rent weg tussen het hek door..

Je bedoeld het allemaal vast goed en het komt vast ook allemaal goed. Maar neem aub lessen en denk niet te negatief over de twee ruinen..



Bedankt voor je reactie maar ik ren niet door her hek, voor hij er was had ik een paar stappen van het hek juist afgenomen omdat ik niet wou dat hek te dicht achter mij zat. Het filmpje heb ik alles raar gefilmd omdat daar toen even niet op aan het letten was.

De lessen gaan ook zeker komen. Maar eerst jacy even aan mij, haar plek, straks haar nieuwe vriendje wennen. Ze moet bekapt worden en gewend zijn aan bepaalde dingen want ze is er nog maar net anders is het veelste veel voor haar.

En het voeren was inderdaad niet zo slim, :n met vallen en op staan... zeggen ze toch?

volg ons op insta @bigbluejacy

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:13

Helemaal eens met de meeste reacties. Nooit uit de hand voeren in de kudde en de ruimte lijkt ook gewoon te klein voor 1 laat staan meerdere paarden. Ik zou er juist nu wel begeleiding bij halen. Die kan je ook helpen met het bekappen en zo. Dit is best basisomgang. Het helpt ook niet dat veel mensen geen kuddes meer gewend zijn. Ik kende een heel stabiele kudde met 25 paarden maar als je daar uit de hand ging voeren werd er ook lelijk gevochten en werden ze ook gevaarlijk.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:22

maar ze kan hem daar niet op stal zetten om apart bij te voeren.Zodat de anderen het niet zien.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:52

En daarom vind ik het stukje ook niet zo geschikt. Te klein en niet apart kunnen zetten.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 16:07

Hoe bedoel je eigenlijk “of de Welsh wat gaan zijn”? Mocht dat een betere match zijn met Jacy, waar gaan de twee bruinen naar toe dan?

Niet banketstaaf maar poetsen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers