[VOLG] From wild to....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 18:02

Nou.. jacy haar nieuwe vriendje is vandaag gekomen *\o/* . Het Welshje is toch niks geworden. Maar uiteindelijk een paardje gevonden waarvan we dachten dat het een match zou kunnen zijn.. Vandaag werd hij gebracht zodat we ook allebei even konden kijken hoe het ging. Hij was namelijk ook altijd het pispaalte, verhuist van stallen omdat hij in de kudde niet kon eten.

Dit is hem dan knappe 8 jarige Arabisch volbloed Kanoni, roepnaam Kani.
Afbeelding


We hadden hem even op het pleintje gezet achter een draadje. Jacy stond met grote ogen te kijken, hij zat echter lekker rustig te eten :D. Na tien minuutjes het draadje maar weg gehaalt. Hij liep de paddock in en begon meteen te rollen, jacy liep er een beetje achter aan en snuffelde wat. Toen hij opstond snuffelde ze weer wat aan elkaar en ze begonnen meteen te kroelen in elkaars nek en op elkaars kont. Nog even wat snuffelen en vervolgens zaten ze heerlijk samen te eten uit een hooi net. Ze zijn de hele middag niet van elkaars zijde afgeweken.

Ze dronken zelfs samen uit een speciekuip water super cute :+:

Meteen na het rollen.
Afbeelding

Kusjes kusjes kusjes
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samen hooi eten
Afbeelding

De andere twee zouden sowieso verhuizen,gezien het dus niet ging.

Met jacy gaat het verder super goed, ze begint al steeds wat meer op de ribbetjes te krijgen, haar wondjes genezen mooi en der buik is steeds dunner.

Halster om en af is geen probleem meer, meelopen en stoppen aan het halster gaat ook bijna helemaal vloeiend. Soms wilt ze nog stapje doorzetten als ik vraag om te stoppen... dus iemand tips hiervoor misschien?

Ik werk ook veel met haar zonder halster e.d. Hier kunnen we ondertussen al gewoon wandelen in de paddock, linksom en rechtsom terwijl ze op “haar plaats” draait, stoppen en achteruit.

Ze is er oké mee dat ik haar overal aanraak, soms bij de ogen met sponsje nog wat spannend. Armen om haar nek of via de onderkant van haar kaak hand op de neus zegmaar (druk ervaart ze dan natuurlijk) vind ze allemaal goed en staat rustig stil zonder onrustig te zijn . Dit doe ik los en als ze aan een halster met touw staat die vast heb. Haar voorbeentjes tilt ze beide super netjes op en mag ik ook blijven vast houden. Achter vind ze nog wat spannend en wil ze op mij gaan hangen.

Morgen komt de bekapper en dan gaan we ook meteen hebben over lessen gezien ze nu her veulen abc al redelijk onder de knie heeft... Ik ben zo blij en zo trots het lijkt of ze super grote stappen maakt. <3 We hebben deze week ook niet zo veel geoefend hebben door de spanning die ze had in der lijf.

volg ons op insta @bigbluejacy


anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:06

Fijn dat ze nu een vriendje heeft waar het goed mee klikt1

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:12

Fijn om te lezen!
Tip voor dat stapje extra:
Laat haar elke keer dat ze dat doet, weer een stapje achteruit zetten. Jij bepaalt voor/achteruit en halthouden. Na dat stapje achteruit loop je weer vooruit en sta je halt als jij dat aangeeft. Blijven herhalen. Succes!
Laatst bijgewerkt door EmmaK95 op 10-06-18 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

La_Lune

Berichten: 424
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:13

Fijn dat het nu wel klikt! Lijkt me vooral ook voor jezelf fijn, dat je met een iets beter gevoel daar weggaat?

Maanlicht

Berichten: 6845
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:25

Wat een schatjes zo samen!

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 18:27

La_Lune schreef:
Fijn dat het nu wel klikt! Lijkt me vooral ook voor jezelf fijn, dat je met een iets beter gevoel daar weggaat?


anjali schreef:
Fijn dat ze nu een vriendje heeft waar het goed mee klikt1



Jaa ik ben echt blij dat het klikt. Hij is ook rustig en een beetje slomig net als haar. Ze schrikken allebei ook niet dus ze gaat nu niet meer mee rennen omdat anderen bang zijn.

Ik ging vandaag met een super gevoel weg. Me vriend en ik stonden te kijken naar de paardjes en we zeiden echt van wat een rust heerst er. Je voelt gewoon spanning is gezakt. Ze staat veel rustiger en heefr niet een keer gerend “zomaar”. Eerst rende ze in 1 uurtje wel 15/20 keer door de paddock omdat ze werd gejaagd of weggestuurd.

volg ons op insta @bigbluejacy

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:39

Twee scheetjes bij elkaar. Goed dat je veranderd bent van maatje. Mijn ruin en merrie waren ook gelijk vriendjes en dat zijn ze nog steeds.

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 18:39

Fijn dat het klikt tussen die twee!

Ejelaleen v. King Kolibrie x Voltaire
Schilderijen in opdracht!

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:14

Mooi stel zo :j .

Nu is 3 altijd een lastig aantal qua kudde, je wil eigenlijk tot 5 dieren een even aantal hebben om genoeg vriendjes, etc. te krijgen.
Daarnaast is 2 ruinen + 1 merrie de slechtst mogelijke samenstelling die je kan bedenken. Er blijft ruzie om van wie is de merrie en correcties voor zowel de ruin die er niet bij mag als de merrie als die naar mening van leidruin te dicht bij de concurrent staat. Permanente onrust dus, voeg daar bij een gat in de opvoeding qua van wat is de status van mensen die er bij in komen en je hebt ook nog eens een gevaarlijke situatie bij het verzorgen en hanteren van elk dier in die groep. Fijn dat het nu opgelost is en er 2 dieren bij elkaar staan die wel samen passen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:25

Als de paarden het zo tof hebben is het wel zaak om vanaf begin af aan de 2 regelmatig uit elkaar te halen. Zodat jij met jouw paardje wel dingen kunt doen zonder extreem gegil en gepiep.

Pepfer
Berichten: 82
Geregistreerd: 28-03-18

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:23

Wat een leuk paardje zeg! En fijn dat het zo goed klikt!

https://www.instagram.com/art_by_tamar/
Hier ⬆ vind je al mijn tekeningen en schilderijen!

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:43

Wat een gaaf paardje zeg! Ik volg ook.

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:00

Heeeeerlijk!!!!
Goed gevonden TS. Fijn dat je actie ondernomen hebt en toch wel een match uit heaven zo last minute <3 <3

Niet banketstaaf maar poetsen.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 21:10

Hannanas schreef:
Heeeeerlijk!!!!
Goed gevonden TS. Fijn dat je actie ondernomen hebt en toch wel een match uit heaven zo last minute <3 <3


pien_2010 schreef:
Twee scheetjes bij elkaar. Goed dat je veranderd bent van maatje. Mijn ruin en merrie waren ook gelijk vriendjes en dat zijn ze nog steeds.


Jaa ben ook super blij ze lijken voor elkaar gemaakt. Woensdag had ik al aangegeven dat het nu echt zo snek mogelijk klaar moest zijn. Vrijdag zouden ze eerst gaan maar het vangen lukte niet. Dus uiteindelijk zaterdagavond zijn ze gegaan. Eindelijk kan het genieten en ontspannen beginnen

volg ons op insta @bigbluejacy

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 21:11

tamary schreef:
Mooi stel zo :j .

Nu is 3 altijd een lastig aantal qua kudde, je wil eigenlijk tot 5 dieren een even aantal hebben om genoeg vriendjes, etc. te krijgen.
Daarnaast is 2 ruinen + 1 merrie de slechtst mogelijke samenstelling die je kan bedenken. Er blijft ruzie om van wie is de merrie en correcties voor zowel de ruin die er niet bij mag als de merrie als die naar mening van leidruin te dicht bij de concurrent staat. Permanente onrust dus, voeg daar bij een gat in de opvoeding qua van wat is de status van mensen die er bij in komen en je hebt ook nog eens een gevaarlijke situatie bij het verzorgen en hanteren van elk dier in die groep. Fijn dat het nu opgelost is en er 2 dieren bij elkaar staan die wel samen passen.


Achteraf dachten wij dat eigenlijk al :n de theorie die je er nu bij uitlegd wist ik niet, maar weer wat geleerd! Nu in iedergeval een lekker koppeltje.

volg ons op insta @bigbluejacy

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 21:16

EmmaK95 schreef:
Fijn om te lezen!
Tip voor dat stapje extra:
Laat haar elke keer dat ze dat doet, weer een stapje achteruit zetten. Jij bepaalt voor/achteruit en halthouden. Na dat stapje achteruit loop je weer vooruit en sta je halt als jij dat aangeeft. Blijven herhalen. Succes!


Dankje voor de tip!

volg ons op insta @bigbluejacy

MaiNat

Berichten: 3471
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 23:06

Wat fijn! En wat een leuk paard is erbij gekomen!

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:34

Oh dit is echt een super match! wat heerlijk deze 2 samen meteen al vriendelijkheid en rust. gaan ze ook samen het land op als Jacy bekapt is? Gras zal haar lijf goed doen!

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 17:46

Mer1980 schreef:
Oh dit is echt een super match! wat heerlijk deze 2 samen meteen al vriendelijkheid en rust. gaan ze ook samen het land op als Jacy bekapt is? Gras zal haar lijf goed doen!


Ja zodra ze bekapt is gaan ze meteen het gras op. Vandaag was ze er en jacy voelde er niks voor om haar voetje op te tillen en vast te laten houden door de vrouw. De bekapster was gelukkig heel rustig en heb het fijn afgesloten. Maar ze ging de heletijd in freeze en gooide haar hoofd om hoog. Ik had het al verwacht gezien al het remoer de afgelopen dagen ze moet ff chillen. Maar gezien de staat van de hoeven en omdat ik haar op het gras wil hadden we het toch geprobeerd. We hebben nu besproken dat zodra ze weer helemaal chil is en Jacy en Kani elkaar hebben leren kennen en we nog meer beentjes tillen, dan weer een afspraak te maken. Anders zou ze echt te veel stress krijgen.

Uurtje later, ofcourse, netjes haar beentjes op getild. Me bekapster gaf wel aan dat die anderhalve week op de drie jaar echt niet meer uitmaken. Wel heefr ze echt afgelopen tijd het minder gehad. Ze heeft super veel groeiringen boven in haar hoeven. Maar gelukkig heefr ze nu goede voeding, en geen stress meer.

Wel heeft ze echt continue prut bij haar ogen. Iemand had aangegeven dat, dat op leverproblemen kan duiden.. dus daar maar even een da voor bijhalen. Haar ogen zelf zijn namelijk mooi helder. Geen vies oogwit. Maar echt bruine prut..

volg ons op insta @bigbluejacy

Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 23:01

Wat een knap paard! Ik kom ook volgen!

Kimmsel

Berichten: 811
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 08:00

Wat een heerlijk paard heb je daar. Prut bij de ogen kan ook wat van de stress komen, wat verlaagde weerstand. Maar uiteraard is een check van de dierenarts nooit verkeerd. Ik kom volgen! Je hebt echt een juweeltje daar.

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:03

Mijn ruin heeft vaak prut in zijn ogen en ontstoken ogen. Ik maak prutjes met handen schoon, ontstekingen met afgekoelde camille thee ogen schoon maken en met homeopathische oogdruppels druppel ik hem. Meestal is het na 2 dagen weer over. Ondanks dat Hercule druppelen verschrikkelijk vindt, staat hij het toe want ik denk dat na het druppelen gelijk de verbetering voor hem voelbaar is. Mijn ruin heeft verder zelden of nooit iets, dus trek er niet al te zware conclusies aan. Mijn merrie die altijd wat heeft en ons zorgen kindje is heeft nooit ontstoken ogen.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 11:18

vanstof en vliegen kunnenze ook ontstoken ogen krijgen. Eigenlijk is dat veelvoorkomend in de zomer.Ook hebben paarden van die kleur meestal een gevoelige huid en slijmvliezen.O ja,misschien ook gevoeliger voor felle zon? Ook dat kan oogirritatie geven.

pien_2010

Berichten: 42812
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:19

Polie bakt graag in de zon, Hercule verdraagt dat niet en zoekt schaduw op in zijn stalletje.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 11:59

Zooo... daar ben ik weer het was de laatste tijd even super druk dus geen tijd gehad om typen.. maar ik heb weer een updateje!

Het gaat echt super goed! Wij hebben afgelopen dinsdag onze eerste les gehad. *\o/* . Ik weet echt niet waar ik moet beginnen..

Ik ben zo blij,trots,gelukkig zoveel gevoelens door elkaar. Ze ziet er al zoveel beter uit dan dat ze kwam!!

Dag 1
Afbeelding

Week 2
Afbeelding

Week 3 varkentje..
Afbeelding

Haar dikke harde buik is zga weg, ze is veel minder stijf. Ze word steeds wat levendiger, toen ze hier kwam was het toch wel een heel rustig ding en was geen leven in te krijgen. Ze glimt!!! Als ik aan kom rijden Zie ik de glans gewoon, ze heb nog wat doffe plekjes maar het knapt steeds meer op. <3

Tijdens het poetsen kan ze een uur heerlijk stilstaan genieten, beentjes tillen gaat super!!!
Spoiler:
zelfs door een andere
.

Het was echt een onwijs ding om bij haar hoofd re komen. Ze vond het heel eng, en liep meteen van je weg als je dit deed. Ik begon de laatste week te merken dat ze gigantisch naar me toe trok. Ik wou haar grenzen vinden dus begon haar hoofd te aaien (ze vond enkele seconden goed en dan zag je dat ze in freeze kwam hoofd omhoog, totaal van aarde, en dan hup liep ze weg.) Nu zakte ze haar hoofd met haar neusje op mijn knie hoogte (ik ben klein := ). Vreedig haar oogjes half dicht, echt *smelt* *smelt*. Die dag tijdens het poetsen, pakte ik de zachte borstel en begon voorzichtig vanaf haar hals, naar haar oren te gaan. Vervolgens naar de kaak waar ze verstrakte en haar ogen groter werden. Ik ging weer terug naar de oren. Ze ontspande wat meer, zo weer terug naar de kaak. Zo uiteindelijk heel het hoofd kunnen doen, zonder dat ze van de wereld was. ik ben zo trots!
Ik heb zelfs haar ogen goed schoon kunnen maken met de spons!

Voorgaande keren heb ik de zelfde methode gebruikt, maar ze bleef in freeze gaan. Ze bouwde zoveel spanning op, deze week voelde het gewoon allemaal anders. Ze is super toegankelijk voor mij, ze wilt ook echt aan me plakken. Bij anderen mensen heb ze toch liever geen contact met het hoofd.

Dan de les!!! :):)

Van te voren hadden we even lekker gekletst over Jacy zodat ze al een beetje wist hoe en wat, het is natuurlijk niet zomaar wat. (Ik heb nu een andere instructrice, dan wie ik eerst zou had een heel goed gevoel erbij.)
Wat bij Jacy een beetje een dingetje is, is het touw. Zodra je een touw heb (halstertouw, leadrope, etc) word ze “boos”. Der oren gaan naar achter, ze kijkt boos naar het touw en ze maakt wilde bewegingen er naar toe met uitgestrekte nek. Vervolgens loopt ze weg komt ze weer terug. Etc. Etc. Etc. Als je hem vast wilt klikken wilt ze haar hoofd omhoog trekken etc.
Na na wat gepraat met I (instructrice) kwamen wij toch wel tot de conclusie dat dit hoogstwaarschijnlijk is ontstaan bij het trailer laden.

Waarom we dit denken:
1. Een van de halstertouwen aan het halster was geknapt toen iemand er aan trok, en Jacy terug trok.
2. Tijdens het lijntje achter de kont, viel jacy op der knieën , vervolgens op der kont. Hier heeft ze een flinke glup aan overgehouden.

Maar goed, de lijn zal natuurlijk gewoon vast moeten (als ik haar poets zit het halstertouw al aan het halster)
En ze moet realiseren dat het lijntje haar niks doet.

Na 5/10 minuten lijn in open handen houden rustig mee over haar schouder / nek + stembeloningen. Kalmeerde ze wat. De lijn was vast geklikt ( ze probeerde nog wat te schudden, maar minimaal). De les hebben we ons gefocust op druk. Ze vond het bij het begin moeilijk en schommelde met haar lichaam lekker met de druk mee. 8)7 maar toen ze het eenmaal doorhad ging het super goed! Als afsluiting vroeg ik of I even een x de hoefjes kon tillen. Bij t begin vertikte ze het, maar ze had al wel veel meer rust dan bij de bekapper. Ze stond rustig met haar hoofdje tegen mij aan, ik zat haar lekker te kriebelen. Elke x zette ze snel het gewicht op een ander voorbeen. En ineens kon I zo Jacy haar linksvoor tillen, nog vrij lang ook!! Ook allebei haat achterbenen ging goed (hiervan kun je het gewicht ook wat makkelijker halen). Maar binnen paar seconden had ze ze vast. Rechts voor vertikte ze wederom om op te tillen. Uiteindelijk hebben we het afgesloten want ze was het zat. Dus we zijn nog steeds elke dag oefenen met beentjes.

Als iemand nog een tip heb voor beentje hoor ik het weer graag!!!

Het gaat inieder geval super goed, ik ben erg tevreden. We gaan het langzaam uit breiden en dit weekend of misschien vandaag ga ik met schriktraining beginnen!! Ik ben erg benieuwd :j

Als jullie nog meer leuke dingen weten wat ik met haar kan :))

Mijn knappies <3 <3
Afbeelding
Afbeelding

volg ons op insta @bigbluejacy


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 9 bezoekers