[VOLG] From wild to....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-18 07:09

Mer1980 schreef:
Hoe gaat het nu?


Het gaat goed! Ze hebben even lekker rust, ga elke dag wel paar uurtjes langs in de weide zitten en kriebelen en soms ff poetsen. Maar ik dacht na die hectiek van de afgelopen tijden ff lekker rust, aankomen etc.

Wel vandaag bellen of me bekapper kan langskomen met spoed want haar rechter voorhoef had al een scheur maar dit is nu echt super groot geworden, en hij gaat nu horizontaal verder. Dus ik ben bang dat er een onwijs stuk gaat afbreken.

Ik houd jullie op de hoogte hierover

volg ons op insta @bigbluejacy


Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:47

Oei die scheur is niet best, gauw bekappen maar dan.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-18 12:19

Mer1980 schreef:
Oei die scheur is niet best, gauw bekappen maar dan.


Nee, niet echt. Vanavond komt ze gelukkig

volg ons op insta @bigbluejacy

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-18 11:44

Gister avond is de bekapper dan geweest voor de spoed, en het was maar goed ook. De split was door gescheurd en er ging een heel stuk hoef aan te flapperen.

Even voor de duidelijkheid nog een keer: als het geen spoed was geweest had ik liever mog even gewacht, maar desondanks ben ik super trots.

Het leek me het best om het lekker in de weide te doen gezien im anders weer heel wat moest organiseren om ze naar de paddock te brengen wat voor jacy ook weer wat stress extra zou zijn.

Eenmaal halstertje om haar op het meest vlakke stuk neergezet. B (bekapper) ging super ontspannen met haar om, eerst even lekker ruiken aan alles. Toen de gereedschappen “oké” waren begon B met aan haar beentjes te zitten. Even zette ze grote ogen, maar ik gaf haar een snoepje en toen was het oké. Na een paar minuutjes rommelen probeerde B het been op te tillen. Eerst probeerde ze elke x een stapje te zetten. Maar toen ze merkte dat een stap naar voor, twee naar achter was stopte ze. Ineens kom B der hoef tillen en ze begon meteen een stuk van de teen af te halen. Snel op de bok zetten en een beetje bijvijlen, alleen dat vijlen was nog net een beetje te. Ze trok haar been terug en we besloten met haar links verder te gaan.

Heier probeerde ze een spel van te maken, door de heletijd doormij heen te lopen. Rondjes om me heen en dribblen. Toen besloten even naar de andere kant van de wei te haan waar ze wat meer steun heeft van het hek. Eerst probeerde ze weer door me heen te gaan, toen meteen duidelijk gecorrigeerd. Na twee keer proberen tilde ze haar been op. Ze wou wat hangen op mij maar na 20 seconden stond ze goed in balans. Ook deze snel bij geknipt en gevijld.

Tot slot haar rechterbeen nog een keer laten tillen zodat we het goed afsloten.

Toen waren we ook al ruim een uur bezig en was ze het helemaal zat. Ze had zelfs geen zin meer om bij ons te staan.

Er is in iedergeval 6-8 cm Ingekort, en bijgevijld, ze heeft dubbele zolen en extreeeeeeem harde hoeven. Maar voor dat ze nig nooit is bekapt zien ze er redelijk uit.

We gaan nu elke 3 weken bekappen. Nu hebben we voor gedaan volgende keer achter en als het dan al weer mkkelijk gaan nemen we voor er bij. Zo willen we het een beetje gaan doen.

Op de fotos zie je ook, we zijn er nog lange niet. Maar ik zag de opluchting tijdens het draven. Ze sloft zga niet meer en tilt veel beter haar nemen op. Ik ben blij dat we haar het nu een stukje makkelijk hebben gemaakt.

Ergens in dit topic staan ook fotos van hoe der hoeven waren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onderkant hebben we nog niks aan gedaan. Zo was het dus al die tijd. Nu voor het eerst een foto kunnen maken ( moest ff snel, ze was het zat)
Afbeelding


Ze heb nu een vliegenmasker omdat me arme schat der gezicht zwart ziet van de vliegen. Staat wel leuk <3

Afbeelding


En mog even wat mooie kiekjes van gister avond
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jacy heeft een deken op, omdat het om de dijk in de nacht erg koud is, ze extreem dun haar heeft en ze nog wat moeite heeft opzich zelf warm te houden. Dit was de eerste nacht en is een super dunne deken. Maar ze stond te bibberen van de kou. Dit heeft ze alleen snachts (23:00-08:00) en niet als het warmer is dan gister in de nacht.

volg ons op insta @bigbluejacy

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:52

Prachtige sfeer foto's <3 schitterend! Fijn dat de ergste scheuren weggewerkt zijn, er is nog wel wat te doen aan die hoeven, maar voor nu even goed!

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-18 13:04

Mer1980 schreef:
Prachtige sfeer foto's <3 schitterend! Fijn dat de ergste scheuren weggewerkt zijn, er is nog wel wat te doen aan die hoeven, maar voor nu even goed!


Jaaa klopt! Ik weet miet of je al volgt maar dit is een topic specifiek over haar hoeven hier ga ik er wat meer op in. [BEH] 3 jaar oud en nooit bekapt

volg ons op insta @bigbluejacy

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-18 13:06

Ooo en dankje! Ben er ook erg blij mee <3 alleen nog even iemand vinden die die kabels kan weg werken

volg ons op insta @bigbluejacy

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:11

Oh ik volg niet alles hoor gewoon je verhaal van dit prachtig getekende half verwilderde paard... <3

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 17:29

Gister kwam ik op t land en zag dat jacy rechts achter een dik been had :(. Vanochtend de da gebeld en die is vandaag meteen gekomen.

Ze heeft in het achterheen een ontsteking, ze heeft nu medicijnen gekregen en waarschijnlijk zakt de zwelling binnen 3/4 dagen af.

Ik heb de da meteen een hele chek-up laten doen. Ik maakte me toch wel wat zorgen om haaf weerstand (verkouden continue smurrie ogen etc).

Dit alles is toch wel een gevolg van chronische te korten in haar verleden. De da zei dat het nog wel even gaat duren voor ze echt 100% fit is. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom ze nog zo loom is.

Eigenlijk zou ze vandaag ook tetanus krijgen maar wegens haar weerstand is het nu gewoon echt niet verstandig. De kans dat de prik te heftig voor haar is nu is wel groot.

We blijven haar gewoon lekker bijvoeren. Mocht het aan het einde van de maand nog zo zijn dan gaan we toch even wat dieper zoeken.

;( hoop dag ze snel opknapt. Ze had echt super veel last van der been. Dus hoop dat de medicijnen aan slaan..

Afbeelding
Afbeelding

volg ons op insta @bigbluejacy

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 17:33

Wat jammer, veel beterschap!

Ejelaleen v. King Kolibrie x Voltaire
Schilderijen in opdracht!

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 11:14

Hou de ontsteking goed in de gaten, als het erger wordt meteen weer de veearts bellen, zo heeft mijn jonge merrie een keer met Einschuss gestaan (olifantspoot) . wat betreft de weerstand is het een goede keuze haar nog even niet met alles te enten, ze kwam ook wel heel erg mager bij je terecht end at duurt waarschijnlijk nog wel een paar maanden eer dat weer een beetje op orde is.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-18 01:02

De zwelling in het been neemt langzaam af gelukkig! Ze loopt ook weer wat lekkerder.

De afgelopen dagen was Jacy (Kani ook) erg anders. Ik zelf denk het volgende (mochten jullie andere ideeen of ervaringen hebben hoor ik het ook graag):

Jacy:
Zocht zelf geen contact.
In geval van contact zoeken: kont toe draaien, oren naar achter gedraaid, ogen groot, wijde pupil.
Erg rillerig
Zeer alleert om omgeving
Liet halster niet toe.


Kani:
Liet zich prima vangen
Opdringeriger dan normaliter
Zodra je jacy probeerde te benaderen: met uitgestrekte nek, wijde ogen op jacy af galopperen.
Vanaf een afstandje aanrennen en bijten naar de kont van jacy.
Na het wegsturen (uit de ruimte van mij en Jacy ): met wijde neusgaten en geven hoofd en staart kijken, been schrapen, draven.


Het bovenstaande vond plaats de dag dat de da kwam. Toen ik de wei in kwam merkte ik al dat ze pijn had. Ik zag het duidelijk aan haar gezicht. Uiteindelijk had ik besloten een vriendin hulp te vragen zodat zij kani bezig kon houden terwijl ik me kon focussen oo Jacy.

Ik toen ik haar halster om kreeg wou ze heel moeizaam meelopen (pijn en maar ook heletijd in jacy land) bij de da heb ze zich goed gedragen.

Ook de volgende dag gebeurde precies het zelfde als bovenstaande. Ik heb toen een stukje afgeprikt in de wei en daar jacy in gezet. Ik ben voorzichtig begonnen met aanraken ze was wel wat schrikkerig (normaal os ze echt kalm) ik heb een kwartier rustig zitten kriebelen en ben toen begonnen met borstelen. Ze ontspande wat maar nog steeds voelde ik wat versnelde hartslag en ze was erg alert. Ik heb echt de tijd genomen dus dik een uur staan kriebelen en borstelen. Uiteindelijk merkte ik dat ze echt helemaal ontspannen was. Ik ben toen tegen haar borst gaan staan met mijn rug haar, haar ben op me schouder em met mijn handen kriebelen op haar kaken. Zo hebben we nog even gestaan toen ben ik gegaan.

Gister had ik alleen gevoerd,water gevuld, snel been bekeken en verder even rust gegeven.
Vandaag was de sfeer weer totaal anders ik kwam de wei in en klapte in mijn handen. Ze kwamen van achter meteen aangelopen,kani uiteraard voor. Ze liep recht naar me toe (tot nu toe kwam ze wel aan gelopen maar de kaatste paar meter liep ze niet, eerst moest ze kijken at ze nog ff gras en dan kwam ze misschien of niet). Ik kon haar meteen overal aaien, hals en hoofd. Halster ging ook onwijs soepel. Ze liep weer lekker mee. En voor het eerst accepteerde ze echt hoe lekker een kriebel tussen haar oren is. Ze zakte haar hoofd legde hem tegen me buik en bleef zo staan.


Ik zelf denk dat door dat ze zich zwak voelde, haar vertrouwen even helemaal gekelderd was. Ze moest even op een rijtje krijgen dat ik haar alleen goed wou doen. Ze voelde zich ook erg onzeker omdat ze haar achterheen niet goed kon belasten. Kani voelde haar fijn aan dat Jacy zichzelf niet helemaal goed voelde. Hij merkte dat ze het liefst geen contact wilde maken. Ik kwam kn haar ruimte en hij was het er niet mee eens.

Als de dierenarts niet had gekomen had ik natuurlijk wat meer de tijd kunnen nemen. Maar toch heb ik het gevoel dat ik nu dichter bij haar sta dan hiervoor. Veel dichterbij haar, vandaag tijdens hee poetsen heerste er gewoon een ontspanning en ik ze opende zich helemaal. Daarna nog gestapt door de wein ze liep heerlijk ontspannen mee en we waren echt één.

Ik ben heel erg benieuwd of jullie misschien andere ideen hebben over de situatie die ik heb geschetst. Het is een beetje Eem lang verhaal geworden... Wou het zo duidelijk mogelijk uitleggen :)

Fotos van een paar dagen geleden, de hondjes die de paardjes ontmoeten

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

volg ons op insta @bigbluejacy

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 09:46

Kan zo zijn dat Kani Jacy wil beschermen. Heb ik ook gehad, 2 paarden waren beste maatjes van elkaar. 1 was ziek en zodra je maar naar het zieke paard keek kwam de ander meteen tussen jou en het zieke paard in staan en dreigen naar je. Jacy's gedrag kan idd veroorzaakt zijn doordat ze zich niet helemaal lekker voelt/voelde.

Vind het knap hoe je hiermee omgaat TS +:)+ Het zou echt nooit in me op komen om een wild paard op stal te nemen haha. Iets met geduld enzo :+

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:10

Ik vind het ook knap hoor, je hebt nog veel werk te doen in ieder geval!

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-18 12:18

Mer1980 schreef:
Ik vind het ook knap hoor, je hebt nog veel werk te doen in ieder geval!


Dankjewel :)

Pepperrr schreef:
Kan zo zijn dat Kani Jacy wil beschermen. Heb ik ook gehad, 2 paarden waren beste maatjes van elkaar. 1 was ziek en zodra je maar naar het zieke paard keek kwam de ander meteen tussen jou en het zieke paard in staan en dreigen naar je. Jacy's gedrag kan idd veroorzaakt zijn doordat ze zich niet helemaal lekker voelt/voelde.

Vind het knap hoe je hiermee omgaat TS +:)+ Het zou echt nooit in me op komen om een wild paard op stal te nemen haha. Iets met geduld enzo :+


Leuk om te horen dat jij de zelfde ervaring heb gehad! Het is allemaal nog een beetje aftasten, kijken en observeren.

Dankjewel :) , leuk om te horen! Het was ook nooit in mij op gekomen toen ik de zoektocht naar een maatje voor het leven begon. Ik was namelijk opzoek naar een bomproef ruin van een jaar of 8-10, dus dit is absoluut de tegenpool ervan. Het is inderdaad veel geduld, maar elke minuut geduld krijg ik dubbel en dwars van haar terug. Ze is zo eerlijk en puur in haar doen en laten naar mij. En elke dag als ik weer een stapje vooruit ben, voelt het echt als een groot feest *\o/*

volg ons op insta @bigbluejacy

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 14:32

Ik kom even binnenvallen :o

Ontzettend leuke Paint heb je gekocht! Als ik dat zo lees ben je er goed mee bezig, dat gaat wel goed komen.

Omdat ze zich niet helemaal fit voelt, is het misschien toch verstandig om de panel 5 test nu te doen, of in ieder geval de PSSM test. PSSM komt namelijk best veel voor onder Paints, en als ze het heeft kan je zorgen dat ze zich beter voelt door aangepaste voeding en beweging. Dat testen kan je gewoon zelf doen door een paar staartharen op te sturen naar Animal Genetics. In twee weken krijg je de uitslag via de mail.

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 18:46

Al enige tijd was ik stil, ik had ze lekker op het land. Ik heb ze alleen geborsteld etc. Zodat jacy echt even de kans kom krijgen om even te ontstressen en lekker aan te komen. Ze blijven nu nog een maand op het land staan, wel ga ik na 2 september (dan komt de osteopaat) het werken aan de hand met haar echt oppakken.

Ik zal even een paar fototjes plaatsen zodat jullie kunnen zien hoe ze er nu uit ziet. Ik ben echt super super blij! Zodra ik met haar weer wat actiever ga werken ga ik weer meer updates plaatsen!


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het enige tegenpuntje is, is dat ze veel mok heeft. Maar de da was er afgelopen week om kani op de echo te zetten en toen heb ik meteen een spulletje gekregen. Ik hoop dat het nu snel weg is!

volg ons op insta @bigbluejacy

Sarah_Fons

Berichten: 962
Geregistreerd: 03-06-14

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 21:13

Ze ziet er goed uit! Hopelijk is het probleem met de mok snel opgelost.

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 23:02

Ze ziet er echt goed uit!
Vervelend die mok en dat nog terwijl het niet echt nat is geweest

[o]

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 23:28

Verbranding door de zon kan ook mok veroorzaken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 07:20

Ze ziet er goed uit!

Ejelaleen v. King Kolibrie x Voltaire
Schilderijen in opdracht!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:24

Zo leuk om te zien dat je het plekje van een vriendin van me over genomen hebt, en dat dan ook nog het plekje waar ik m'n paard heb gekocht zo dicht bij jou is!

Voor de rest gaat het ook echt super goed met haar! Lekker helemaal laten bijkomen, ik ben benieuwd wat de osteopaat vind van haar.

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-18 10:15

Bedankt allemaal! Ik hoop ook dat de mok snel weg is nu..

Tamary: Ik wist niet dat mok door de zon kon ontstaan, maar dan denk ik wel dat dat het is. Ondanks de uv kap en insmeren was ze rond de ogen en neus heel eeg verbrand.. dus dan zal de mok ook wel daaruit zijn ontstaan.

Cera: oo echt wat grappig, had zij een haf of fjord en een tinker?? Volgens mij hebben we al een x contact via Facebook gehad haha. Ik ben ook super benieuwd wat de osteopaat vind, ik heb namelijk zo zin er in om verder met haar te gaan!

volg ons op insta @bigbluejacy

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:45

Zij had inderdaad een Tinker, een shetlander en een super oud vosje wat ze in Nederland nog in heeft laten slapen...
Zou heel goed kunnen hahah, ik ben redelijk actief in al die paard natuurlijk fb groepen :o

elise t.

Berichten: 338
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: beverwijk

Re: [VOLG] From wild to....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 11:39

De weerstand van je paard was laag,ontsteking been,wormbesmetting,ondergewicht,dus is de mok wel te verklaren,goed insmeren met mokzalf,daarna regelmatig sudocrem in de kootholtes smeren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, Diortje_vds, Groetje, nafkedemi, Tango1979, Vagabondo en 99 bezoekers