Hoe zou het 'paardrijden' ooit zijn uitgevonden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CoonArt

Berichten: 23275
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Hoe zou het 'paardrijden' ooit zijn uitgevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 15:38

Tja, zat ik aan te denken. Weet wel dat miljoenen jaren geleden het paard als 'eten' werd gezien, dus een prooidier voor de vroegste mensen. Maar hoe zou het komen dat men zou overstappen van 'prooidier' naar 'lastdier'. Want ik denk niet dat het van het ene op het andere moment zo is gegaan...

Zou het gekomen zijn door iemand die ineens had bedacht: kom, laat ik eens op de rug van dat prooidier kruipen en kijken hoe het zal lopen...? Dus een jager op de rug van datgene waar hij op zou moeten jagen?

Wie zal het zeggen? Zou die ene dan dé uitvinder zijn van het algemene 'rijden'... (en de rest is history...)

Have You Hugged Your Horse Today?


henst

Berichten: 412
Geregistreerd: 16-02-17
Woonplaats: Tielt Belgie

Re: Hoe zou het 'paardrijden' ooit zijn uitgevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:44

Ik volg heel intersand zou het ook wel eens willen wetten.

KM_Ris

Berichten: 2942
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe zou het 'paardrijden' ooit zijn uitgevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:50

Dit heb ik me ook altijd afgevraagd haha. Ik volg dus even mee !


Beauty26
Berichten: 2030
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Hoe zou het 'paardrijden' ooit zijn uitgevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:51

Een hele goeie! Ik heb alleen geen idee, lees dus ook graag mee

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:52

Ik denk dat het gewoon een logisch vervoersmiddel en 'werkmachine' voor op het land was van in de tijd dat er nog geen echte machines bestonden. Dat het probleem was: hoe kan ik last x dragen/trekken als ik zelf niet sterk genoeg ben? en hoe geraak ik sneller van locatie a naar b? En dat de paarden daar als oplossing uit gekomen zijn. Net zoals in de woenstijn kamelen de oplossing waren voor die problemen.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:56

Ik denk dus dat iemand eens dacht dat die paarden te leuk waren om te doden en op te eten,en dan eens een veulen vond en opvoedde als huisdier,en er dan eens ging proberen op te zitten.Zoals jetegenwoordig ook wel eens boerendochters hebt die op een koe gaan rijden,en dan blijkt dat dat dier zich goed laat africhten.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:57

Ilsey schreef:
Ik denk dat het gewoon een logisch vervoersmiddel en 'werkmachine' voor op het land was van in de tijd dat er nog geen echte machines bestonden. Dat het probleem was: hoe kan ik last x dragen/trekken als ik zelf niet sterk genoeg ben? en hoe geraak ik sneller van locatie a naar b? En dat de paarden daar als oplossing uit gekomen zijn. Net zoals in de woenstijn kamelen de oplossing waren voor die problemen.

Ik denk het niet. Daar waar paarden gedomesticeerd zijn werd niet echt veel aan akkerbouw gedaan. Voornaamste bestaansmiddel was daar eerder door met kuddes grazers mee achter het gras aan te trekken. Laat voor dat laatste, het hoeden van (loslopend) vee, het paard nu net uitermate geschikt zijn.

Schoentje, kerstmuts en [o]

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 13:59

Dit met die paarden was dus in de prehistorie.Uit de tijd van de grottenschilderingen,waar veel paardjes op staan.

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Hoe zou het 'paardrijden' ooit zijn uitgevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:01

Ik denk ook dat een paard er wel soepel genoeg uit ziet om voor een ploeg te spannen oid, maar een koe bijvoorbeeld niet.

~ The comeback is always stronger than the setback ~

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:01

In de boeken van Jean Auel meen ik, "De stam van de holenbeer"etc,wordt dit beginnende contact tussen primitieve mens en oerpaard beschreven.

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:02

Dit kun je toch gewoon Googlen :roll:

Paardrijden is ontstaan omdat men dan sneller en wendbaarder was tijdens de jacht.

We saw brilliance when the world was asleep

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:03

Kairos schreef:
Ik denk ook dat een paard er wel soepel genoeg uit ziet om voor een ploeg te spannen oid, maar een koe bijvoorbeeld niet.

Ga maar een in India kijken!!!! daar lopen altijd runderen voor de ploeg,kar,etc.!

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:05

anjali schreef:
Kairos schreef:
Ik denk ook dat een paard er wel soepel genoeg uit ziet om voor een ploeg te spannen oid, maar een koe bijvoorbeeld niet.

Ga maar een in India kijken!!!! daar lopen altijd runderen voor de ploeg,kar,etc.!

Oh echt :+ shame on me

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 15:24

oomens schreef:
Ilsey schreef:
Ik denk dat het gewoon een logisch vervoersmiddel en 'werkmachine' voor op het land was van in de tijd dat er nog geen echte machines bestonden. Dat het probleem was: hoe kan ik last x dragen/trekken als ik zelf niet sterk genoeg ben? en hoe geraak ik sneller van locatie a naar b? En dat de paarden daar als oplossing uit gekomen zijn. Net zoals in de woenstijn kamelen de oplossing waren voor die problemen.

Ik denk het niet. Daar waar paarden gedomesticeerd zijn werd niet echt veel aan akkerbouw gedaan. Voornaamste bestaansmiddel was daar eerder door met kuddes grazers mee achter het gras aan te trekken. Laat voor dat laatste, het hoeden van (loslopend) vee, het paard nu net uitermate geschikt zijn.


Dat ook inderdaad, ik bedoel allerlei dergelijke 'problemen'. Dus als hulp bij het werk (dat kan ook veehouderij zijn) en/of vervoeren van mensen/goederen. Afhankelijk van de streek welke behoefte daar was.

Blue_Eyes

Berichten: 20349
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 15:30

anjali schreef:
In de boeken van Jean Auel meen ik, "De stam van de holenbeer"etc,wordt dit beginnende contact tussen primitieve mens en oerpaard beschreven.

Dat is natuurlijk gewoon fictie. Ik heb die boeken ook verslonden hoor, maar dat zijn geen historische bronnen.


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:26

Blue_Eyes schreef:
anjali schreef:
In de boeken van Jean Auel meen ik, "De stam van de holenbeer"etc,wordt dit beginnende contact tussen primitieve mens en oerpaard beschreven.

Dat is natuurlijk gewoon fictie. Ik heb die boeken ook verslonden hoor, maar dat zijn geen historische bronnen.

Nee,dat kan ook niet,want dit heet pre-historie,dus uit de tijd zo lang geleden dat er nog niets werd opgeschreven.Je moet dus wel zelf reconstrueren wat er toen gebeurd zou kunnen zijn.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Hoe zou het 'paardrijden' ooit zijn uitgevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:30

Volgens mij is er gewoon een prehistorisch pennymeisje op een wilde hengst geklommen :)

Goedgekeurd onderschrift :)

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Re: Hoe zou het 'paardrijden' ooit zijn uitgevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:33

Ik denk dat het rijden op een paard in eerste instantie de functie had van een vervoersmiddel.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:34

Omdat het een tactish voordeel gaf in de oorlogsvoering en de jacht en het dagelijks leven.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:37

anjali schreef:
In de boeken van Jean Auel meen ik, "De stam van de holenbeer"etc,wordt dit beginnende contact tussen primitieve mens en oerpaard beschreven.

Dat zijn pure fantasie boeken. Ze staan dan ook vol wilde ongefundeerde ideeën. Leuk entertainment, verder niet.
Ik vermoed overigens dat paarden eerst voor karren zijn gebruikt vóór ze bereden werden.
En vermoedelijk na het begin van veehouderij, dus niet door jager/verzamelaars gedomesticeerd.

paardnbloem9
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-05-18

Re: Hoe zou het 'paardrijden' ooit zijn uitgevonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:46

Interessante vraag inderdaad! Ik heb eventjes in boeken gekeken wat ik daarover vond. De domesticatie van de paarden begon waarschijnlijk 6000 jaar geleden, in uitgestrekte steppegebieden waar nu Oekranië tot Kazachstan liggen. Dat is een heel traag proces en gebeurt niet in één twee drie.
De paarden die je ziet op grotschilderingen zijn veel ouder. Deze schilderingen zijn soms 30 000 jaar oud, lang voordat paarden gedomesticeerd werden. Dit waren wilde paardjes waar op gejaagd werd, door ze bijvoorbeeld van kliffen te jagen.
Waarom ze dat juist deden is moeilijker te achterhalen, er zijn inderdaad geen geschreven bronnen maar enkel archeologische vondsten. In het begin werden ze waarschijnlijk vooral gebruikt als bron van voedsel, melk en huiden. Toch werden ze al vlug ingezet als transportmiddel. Niet alleen paarden, maar ook ezels, rendieren, kamelen enz. Ze hadden als voordeel dat je heel snel grote afstanden kon afleggen en ook veel kilo’s aan extra bagage kon laten dragen. Eens landbouw zich ontwikkelde werden ze ook ingezet als trekdier voor wagens enz. Al vlug werden ze ook gebruikt om oorlog te voeren en om strijdwagen te trekken. In het begin werden ze zonder zadel en hoofdstel bereden, pas later werden deze dingen uitgevonden
Eigenlijk niet zo gek als je eens denkt aan de eigenschappen van paarden. Eens je ze vertrouwen hebt gewonnen en geleerd hebt met mensen samen te leven, kan je ze vrij makkelijk dingen aanleren, ze zijn wendbaar en snel, hebben een groot uithoudingsvermogen. Ze zijn ook aangepast aan de steppe, en kunnen harde omstandigheden aan.

Beetje lang antwoord, sorry!

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:15

Billy schreef:
Volgens mij is er gewoon een prehistorisch pennymeisje op een wilde hengst geklommen :)

Ik denk zomaar dat het dan eerder een prehistorisch pennyjongetje was geweest. Volgens mij hoorden meisjes vroeger niet zo avontuurlijk te zijn. Op de Amazones na dan.

Ergens moet er ooit iemand op het idee gekomen zijn om beesten als lastdier te gebruiken; dat je een rendier, rund of paard had en iets zwaars en ineens :)* "laat dat mormel het zelf maar dragen" en dat dat dier "WTF?!?" dacht maar de moed niet had om er iets tegen in te brengen. En dan ben je ineens lastdier en als de nomadenstam dan weer een stukkie op sjouw gaat en schoonloeder mekkert over zere benen dan is het niet zo ver gezocht dat die dan ook maar op je rug geparkeerd wordt. En dat het daarna een kwestie van tijd was voordat iemand bedacht dat als je zo'n lastdier vlot liet rennen en je er zelf eerst opklauterde dat je dan nog sneller aan de overkant bent.
Dat kan ook zomaar op verschillende plekken in dezelfde periode gebeurt zijn al hebben veel boeken het er over dat Scythen, Mongolen of een ander Aziatisch volk het eerst gingen rijden.

* Love Always 1991 - 2018 *


Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:40

Pluizebolpum schreef:
...
En dan ben je ineens lastdier en als de nomadenstam dan weer een stukkie op sjouw gaat en schoonloeder mekkert over zere benen dan is het niet zo ver gezocht dat die dan ook maar op je rug geparkeerd wordt.
...


Hahah! :')


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: janneke584, Jet, pluklief en 42 bezoekers