Kopen of niet?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
N4N4
Berichten: 1092
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 06:57

Mopjemop ..
wat een mooi verhaal , beter zo als dat je voor altijd spijt hebt dat je het niet gedaan heb ..

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)


Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:19

Junia schreef:
Foto's zijn er inderdaad nog niet. Die zal ik eerst maar eens laten maken als mijn salaris binnen is ;)
Gezien deze opmerking: geen van beide doen. Geen veulen fokken en geen paard met een probleem erbij kopen.
Beide zijn potentiële kostenposten. En als je nu al op je salaris moet wachten om een paar foto's te maken lijkt mij beide een onverstandige keuze.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 07:39

... het stukje van het afwisselen van het been op rust baart mij zorgen. Jullie zijn namelijk “pas” 3 maanden bezig.
Een paard verbloemt pijn vaak tot het laatste moment, dus pas als het echt niet meer gaat zal zij dat dagelijks uiten.

Als je het serieus overweegt haar te kopen; rij naar een gerenommeerde kliniek en laat het uitzoeken. Oké je betaalt dan 650 euro (heb ik toen betaald bij de Lingehoeve), maar dat was het waard....
een heldere diagnose en plan van aanpak (hoe te rijden, intensiteit en opbouw).

Een artrosepaard kost soms was extra qua supplemente (glucosamine bijv), smid (mogelijk speciaal beslag) en onderhoud.... dat kost ook geld. Ik spreek uit ervaring. Dat je moet wachten op salaris baart mij zorgen.

Je gooit het nu op artrose maar wellicht heeft het beestje wel iets heel anders?

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:07

Foto’s zeggen ook niet altijd alles.
Mijn merrie had minimale artrose in haar achterbeen maar kon niet meer pijnvrij leven (ondanks dat ze injecties heeft gehad).

Mijn VA gaf aan dat hij ook paarden ziet die er “erger” aan toe zijn qua slijtage op de foto maar middels gewrichtsinjectie daarna weer goed lopen.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:09

N4N4 schreef:
Mopjemop ..
wat een mooi verhaal , beter zo als dat je voor altijd spijt hebt dat je het niet gedaan heb ..


Dankjewel ;)

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:34

Lastig.. Ga jij die medische kosten kunnen dragen? Er vanuit gaande dat het alleen maar erger wordt. Ik zou haar misschien gratis overnemen. Gezien de verwachte uitgaven. Ik ben benieuwd wat je gaat doen :)

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

bridgetF
Berichten: 2174
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:44

Het veulen is er nog niet, sterker nog het moet nog gemaakt worden.
Misschien voldoet het veulen niet aan je eisen / verwachtingen of gaat er wat mis tijdens dracht of bevalling. Voor je op het veulen kan rijden ben je wel 4-5 jaar verder.

Je hebt er een klik mee en het feit dat je er van wakker ligt, zegt eigenlijk dat er meer is dan een klik.
Is het een optie om het paard te kopen voor een zeer lage prijs en als het veulen er tzt is, het paard in de lease te zetten of zelf een heel goed baasje voor te zoeken?

Ik denk dat een dergelijke beslissing ook afhankelijk is of je ze aan huis hebt of in pension hebt staan.
Succes met je beslissing.

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:46

Mopjemop schreef:
Foto’s zeggen ook niet altijd alles.
Mijn merrie had minimale artrose in haar achterbeen maar kon niet meer pijnvrij leven (ondanks dat ze injecties heeft gehad).

Mijn VA gaf aan dat hij ook paarden ziet die er “erger” aan toe zijn qua slijtage op de foto maar middels gewrichtsinjectie daarna weer goed lopen.


Nee okay, maar wel meer info dan nu....
Laatst bijgewerkt door SG1985 op 25-05-18 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

SG1985
Berichten: 565
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:48

antje_vip schreef:
Lastig.. Ga jij die medische kosten kunnen dragen? Er vanuit gaande dat het alleen maar erger wordt. Ik zou haar misschien gratis overnemen. Gezien de verwachte uitgaven. Ik ben benieuwd wat je gaat doen :)


Ja dit... een symbolisch bedrag én een bankrekening aan de achterzijde.

josien_m_
Berichten: 2341
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:26

Wat mooi om te lezen dat de twee paarden elkaar zo graag mogen! Alleen dat zou voor mij al reden zijn haar te houden. Ik zou een vriendschap niet willen verbreken namelijk. Want paarden hechten zich aan vrienden en rouwen wanneer ze een vriend verliezen.

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:41

Dat zowel jij als je merrie er zo'n klik mee hebben, zou voor mij doorslaggevend zijn om het te doen (mits financieel haalbaar) :j

"In riding a horse, we borrow freedom."

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:48

josien_m_ schreef:
Wat mooi om te lezen dat de twee paarden elkaar zo graag mogen! Alleen dat zou voor mij al reden zijn haar te houden. Ik zou een vriendschap niet willen verbreken namelijk. Want paarden hechten zich aan vrienden en rouwen wanneer ze een vriend verliezen.

Inderdaad. En als jouw merrie dan gelukkig is,wordt ze ook wel weer spontaan hengstig en kun je ook nog aan een veulen gaan denken.Er is toch niets leuker dan een groepje blije paarden!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 13:55

Ik zou voor Serena gaan. Paarden met artrose moeten juist (in de juiste mate) bewegen. We hebben er hier op stal staan die ook artrose hebben, en er wordt met hen ook een (desnoods enkel stap) ritje gemaakt.

Zo'n vriendschap laten gaan... ik zou het niet doen. Voor mij is een paard er niet alleen om op te rijden. De band is veel belangrijker (vind ik). Ik heb het vermoeden dat, ook als ze goed terecht zou komen, je er later spijt van zou kunnen krijgen.

Artrose is geen doodsvonnis, en vroeg of laat krijgen ze het allemaal in meer of mindere mate

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:57

Ik hou de merrie houden. Je hebt voor het rijden nog een paard dus neem niet aan dat je het daarvoor doet. Idd misschien heb je met het veulen niet de klik die je met haar wel hebt en dan heb je spijt, dat is voor beide niet goed.

Als het financieel haalbaar is zou ik haar houden, zo heb je zelf in de hand hoe ze haar jaren slijt

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:18

Tsja ik had ongeveer hetzelfde, was de hengst voor mijn mini wan het zoeken toen haar oma van 25 een week of 2 terug op mijn pad kwam.
Die weet ik het waar naartoe zou verdwijnen als ik haar niet zou nemen.
Ik heb dus de pony gekocht die niet helemaal fit was om haar nog een leuke paar jaren te gunnen en een veulentje had altijd nog gekund.
2 week later ligt mevrouw al de hele dag met koliek En is het afwachten.
Had liever gehad dat de problemen pas later begonnen of helemaal niet uiteraard.
Maar mocht het misgaan dan is ze in ieder geval bij mij gestorven.
Het veulen is er toch nog niet en helemaal nog niet drachtig.
Ik ben er eentje die dus de probleem gevallen en zielepoten altijd neemt zodat ze ook een kans krijgen.
Je hebt er een band mee en het gaat nu nog goed dus waarom niet? Hoe oud is je andere merrie? Wellicht later nog een veulen.
Wel vind ik dat je het paard niet voor de hoofdprijs zou moeten overnemen

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

senna21

Berichten: 11746
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:26

Fokken is gokken, maar een paard aanschaffen ook. Wat als het niet lukt om een gezond veulen te fokken? Sta je dan nog achter je keuze?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-18 19:58

Het is niet dat ik iedere maand op mijn salaris moet wachten hoor.

Het is niet mijn eigen paard, dus ik ga mn spaarrekening niet opentrekken voor deze kosten. Dan moet het maar even wachten.

Bovendien heb ik twee dure maanden achter de rug. 2 vrijgezellenfeesten, een bruiloft en een lang weekend weg met een camper waar ik nog borg van terugkrijg. Plus dat ik nog bezig ben voor mijn CE rijbewijs. Dat komt bij elkaar op meer dan 1500 euro die ik normaal gesproken niet uitgeef. Anders zou ik het ook niet in mijn hoofd halen om een veulen te fokken.
Zodra ik straks mijn CE heb ga ik er ook qua salaris nog op vooruit, mijn man heeft ook een goede baan. Dat komt best in orde. Alleen balen dat ik Serena waarschijnlijk niet ga kunnen verzekeren.

Inmiddels is het in ieder geval binnen dus ik ga de foto's laten maken. Ik laat nog wel weten wat eruit komt.

Ik vind het fijn om te lezen wat anderen hebben ervaren met een paard met artrose en sowieso echt tof hoeveel reacties er zijn.

<3 Tirzah & Serena <3

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-18 09:39

Nou breekt m'n klomp! Gisteren de foto's laten maken en wat blijkt?

Ze heeft helemaal geen artrose! Diertje is kerngezond, alleen wat te dik. Overgewicht in combinatie met gevoelige hoefzolen maakt dat ze soms wat 'waggelt.'

Dus hup aan de slag! Lekker sporten (ze mag alles weer) en misschien in de toekomst een ijzertje indien nodig.

Eigenaar is ook op de hoogte, ze vond me te eerlijk zei ze :D

We hebben het nu over een gezonde haflinger merrie van 15 jaar met een topkarakter en goede papieren, die ik nog steeds voor een spotprijs mag hebben. Ik ben echt blij!

<3 Tirzah & Serena <3

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:56

Wat fijn om te lezen! +:)+
Voor welke optie ga je nu? Koop je de haflinger of ga je toch voor een veulen?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:14

Nou... kreupel zijn van overgewicht en daarbij waggelen....
Dat noem ik niet perse gezond hoor.
Hoefbeen ook op de foto gezet toevallig?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:34

Dat is positief nieuws! Aan je berichten te horen weet je diep in je hart al wat je wilt (Serena) dus laat een goede DA er naar kijken en je advies geven dan zou ik haar zeker nog een kans geven!

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

justkid

Berichten: 11814
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 12:42

Ha wilde ik een heel verhaal typen, heb je deze update *\o/* wat een goed nieuws.
Dan wordt de keuze een stuk eenvoudiger.
Dunne zolen heeft mijn paard ook en daar heeft zo ook al eens kreupel op gelopen. Met een ijzertje en een zooltje was dat zo verholpen.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 16:41

Wat fijn!!!!

cinniz123

Berichten: 4386
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 17:54

Dat bedoelde ik dus.
Vind vee/dierenartsen met rontgen ogen altijd zo knap.
Gelukkig maar dat t geen artrose is maar zou de combinatie overgewicht en gevoelige zolen wel in de gaten houden.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Re: Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 03:36

Met familie en vrienden moet je wandelen, niet handelen. Dat gezegde is er niet voor niets.

Ik zou persoonlijk het paard laten gaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Getty_Maan, Laibadji, MairiMacBran, Marcato, N_B_N, Nouki_poek, Vagabondo en 43 bezoekers