Paard andere naam geven

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:31

Roepnaam mag je natuurlijk veranderen, stamboeknaam denk ik altijd van 'why bother'.

Mijn vorige heette Flex Speckle Jr (amerikaan), die heette bij de eigenaar voor mij 'Lex' en dat is zo gebleven bij mij en ook de eigenaar na mij.

Mijn huidige heet Adora van Slandshof. Dat is thuis Doortje.

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:55

Ik heb het gewoon zo gelaten. Die van mij heet officieel Rosies Magic maar noem haar Bo, ze noemde de vorige eigenaren haar ook :)

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:59

Mijn paard heet Infinity, (de I van 2013). In het begin vond ik de naam erg cliché en heb haar vanaf het begin af als anders genoemd, Finy, Fien, Fienie. Past veel beter bij die spring in t veld :D
Maar denk sowieso dat er niet veel zijn die ‘hun’ Infinity, volledig hij de naam noemen... :’)

Vorige pony Bravour werd gewoon Braaffie of braafje of draakie :D

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:01

superpony schreef:
Als je een paard leert kennen met een naam, is het best even wennen om hem een andere naam te geven en die ook te noemen. Als een paard nog geen naam heeft, gaat dat een stuk makkelijker. Althans, dat vind ik.

Mneuhhh. Ben een paar keer bij 'm wezen kijken en de vorige eigenaar/verkoper zei in elke zin ongeveer 25 keer Laski (stamboeknaam, en zo noemden zij 'm ook). Hele aardige mensen maar werd er wel een beetje kriebelig van. Zo wou ik niet worden als ik eenmaal een paard had. Dus zeg ik niet heel vaak Laski. Ik zeg gewoon heel vaak Vos :')

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:08

Ik heb niks veranderd maar vind het wel leuk om die grappige paspoortnamen te lezen :P
Vechtjas _O-

Dexter heet officieel Garff Glashtyn maar had altijd al de roepnaam Dexter, vond dat niet mooi en heb ook een andere naam gezocht, maar het duurde 2 weken eer hij van Engeland uiteindelijk hier was en in de tussentijd was ik al zo gewend aan Dexter dat ik het maar gehouden heb :o

Vereiste was wel dat de tweede ook een naam met een D zou krijgen! Dus daar was ik al namen aan het zoeken nog voor ik het paard had gevonden :')
Die bleek uiteindelijk Duke te heten, dus ook die kon ik houden want die vond ik wel heel gaaf :+
(De andere paarden waar ik naar had gekeken heetten Denver en Daisy, toeval bestaat niet := )

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:18

Ik vraag me eigenlijk af of TS nog gaat reageren om opheldering te bieden. Wil ze nou de naam in het paspoort veranderen of wil ze alleen een roepnaam voor haar paard?

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:54

Koper schreef:
Mijn kater heet Juju. Uitgesproken als Dzjuudjuu :))


Ik heb zo het vermoeden dat ze fonetisch dan toch hetzelfde heten :D

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:00

Ik meerdere keren. Mijn jongste (gekocht als veulen) heette Little Miss Mavie, erg leuke naam maar ik was gek op de naam Baileigh dus er Little Miss Baileigh van gemaakt.

Mijn andere merrie kreeg in Engeland de naam Lou-loo XD haar heb ik Sanya genoemd.

Mijn shet heette Liesbeth XD haar heb ik Abby(gail) genoemd.

Het veulen van Sanya vorig jaar had ik Novia's Aylin (roepnaam Aylin) genoemd, bij haar nieuwe baasje heeft ze de naam Nova gekregen, afgeleid van Novia, past haar ook erg goed!

Overigens zijn de namen op papier niet veranderd. Puur de roepnaam.
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 16-05-18 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyke

Berichten: 2267
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:01

Ik ga geen geld uitgeven aan zoiets. Paard krijgt een naam en laat het zo. Alleen bij eerste pony heb ik naam ooit veranderd omdat het moeilijk uitspreken was en wat iemand al zei dan is ze bocht al om.
Form Mistress werd Misty
Tyke zo gelaten Verona en Fiesta ook
Nu heb ik jolly jumper. Maar roep haar met Jolly

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:13

loveskiara schreef:
Toen ik die van mij kocht heette hij bulshitt op papier. En ja, ook echt met 1 l en 2 t's. Ik kwam toendertijd nog vaker bij de mensen waar hij ongepland geboren is en hun hadden hem Bullforce genoemd.
Dus na 2 dagen toch maar het paspoort opgestuurd, ten eerste om natuurlijk de eigenaar te wijzigen, gelijk maar zijn naam terug veranderd naar Bullforce. Scheelde qua kosten in mijn geval denk ik dat hij alleen een paspoortje heeft en geen raspapieren en wat dan al nog meer.
Zo op stal noemen we hem gewoon Boelie, en dat vond ik wel altijd een leuk koosnaampje, dus vandaar dat ik niet een geheel eigen naam verzonnen heb.

Dat vind ik dus een naam die geen goede uitstraling heeft [Bulshitt]. Inderdaad goed om die te veranderen.Wie geeft er nou zo'n naam aan een veulen.Overigens zijn er mensen die ook een baby van een rare naam voorzien waar het kind dan mee door het leven moet,want bij mensen is het moeilijker te veranderen dan bij paarden.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:17

Op haar paspoort staat Sally.
Vanaf de eerste dag op stal is ze Mutsje en daar luistert ze nu ook naar :D

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:25

Hier twee stamboomloze paarden. Mijn eerste paard heet op papier Espoir (komt uit Frankrijk) en werd door de vorige eigenaars Boy genoemd. Ik heb 'm Floyd genoemd (ik zoek altijd iets met eenzelfde klemtoom als ik verander, zo is dat bij de honden ook). Is niet aangepast op papier (zie nog wel of ik daar een keer zin in heb om dat te doen. Vind het wel duidelijker met al die boekjes van de dieren als hun echte naam er op staat die wij gebruiken).

M'n tweede paard heette al Twister (ook op papier) en dat vond ik goed dus heb ik zo gelaten.

Bij de honden: Snoopy werd Boogie (ook aangepast op papier), Choco/Tsoko werd Klio (ook aangepast op papier) en Biscuit had als roepnaam al Biscuit en dat is gebleven (Engelse uitspraak, en heeft een link met haar stamboomnaam Didgeridoo's Chili Spiced Cookie). Sommige mensen (familie/ vrienden) noemen haar ook wel eens Cookie of Koekske als koosnaam, maar haar roepnaam is nog steeds gewoon Biscuit.

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:38

Hier 2 paarden.

Mijn merrie kocht ik met 8 maanden en het paspoort moest nog aangevraagd worden in Engeland door de fokker.
Zij is 1 dag voor de lente geboren en de fokker heeft haar toen Almost Spring genoemd.
Op papier zou dat "heavy horses sadies almost spring" worden.
Heavy horses is de fokkerstal en sadie is haar moeders naam.

Ik wou haar graag Pluis noemen, meteen toen ik haar zag en heb gevraagd of dit nog kon.
Op haar paspoort staat nu "heavy horses sadies pluis" en haar roepnaam is Pluis.

Anders had ik gewoon haar roepnaam veranderd en paspoort zo gelaten ;)

Mijn ruin heb ik eerst 1 jaar bijgereden en kende hem toen ook al een jaar, zijn roepnaam is "akkie" en op paspoort heet hij "Akkermans"
Verschrikkelijk lelijk vind ik het, maar was er al zo aan gewend dat ik het zo gelaten heb, daarnaast luistert hij ook echt naar zijn naam,dus is niet anders :+

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:50

anjali schreef:
loveskiara schreef:
Toen ik die van mij kocht heette hij bulshitt op papier. En ja, ook echt met 1 l en 2 t's. Ik kwam toendertijd nog vaker bij de mensen waar hij ongepland geboren is en hun hadden hem Bullforce genoemd.
Dus na 2 dagen toch maar het paspoort opgestuurd, ten eerste om natuurlijk de eigenaar te wijzigen, gelijk maar zijn naam terug veranderd naar Bullforce. Scheelde qua kosten in mijn geval denk ik dat hij alleen een paspoortje heeft en geen raspapieren en wat dan al nog meer.
Zo op stal noemen we hem gewoon Boelie, en dat vond ik wel altijd een leuk koosnaampje, dus vandaar dat ik niet een geheel eigen naam verzonnen heb.

Dat vind ik dus een naam die geen goede uitstraling heeft [Bulshitt]. Inderdaad goed om die te veranderen.Wie geeft er nou zo'n naam aan een veulen.Overigens zijn er mensen die ook een baby van een rare naam voorzien waar het kind dan mee door het leven moet,want bij mensen is het moeilijker te veranderen dan bij paarden.

Je voornaam kun je gewoon via de kantonrechter laten veranderen :)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:50

Koper schreef:
Ik vraag me eigenlijk af of TS nog gaat reageren om opheldering te bieden. Wil ze nou de naam in het paspoort veranderen of wil ze alleen een roepnaam voor haar paard?


Dat antwoord heeft ze al gegeven :)

lnvdh schreef:
nee hoor ik hoef niet te veranderen op paspoort. Zijn naam is op zijn stamboom al anders als zijn paspoort maar vind beide namen niet leuk. Zelf willen we hem nu Sam gaan noemen.. maar hij is wel al 6 en luisterd al 6 jaar naar zijn paspoort naam dus vind het ergens wel weer beetje gek.. Maar ik vind zijn huidige naam niet leuk en wil de negatieve periode die ik met hem heb gehad ook afsluiten door hem een nieuwe naam te geven.. nieuwe start nieuwe naam... maar ergens blijft het een beetje raar..... maar goed heel veel hebben het dus gedaan dus als hij morgen goed gekeurd wordt krijgt hij gewoon snel zijn nieuwe naam.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:13

Koper schreef:
superpony schreef:
Als je een paard leert kennen met een naam, is het best even wennen om hem een andere naam te geven en die ook te noemen. Als een paard nog geen naam heeft, gaat dat een stuk makkelijker. Althans, dat vind ik.

Mneuhhh. Ben een paar keer bij 'm wezen kijken en de vorige eigenaar/verkoper zei in elke zin ongeveer 25 keer Laski (stamboeknaam, en zo noemden zij 'm ook). Hele aardige mensen maar werd er wel een beetje kriebelig van. Zo wou ik niet worden als ik eenmaal een paard had. Dus zeg ik niet heel vaak Laski. Ik zeg gewoon heel vaak Vos :')


Nee, bedoelde meer als ik een paard al ken onder een naam. Ons vorige paard had een naam en die kenden we al een tijd voor we hem kochten. Ik kende merries met die roepnaam, dus vond het niks voor een hengst. Daarbij stonden er al 2 op onze stal met die naam, dus ik wilde iets anders, maar ben waardeloos met namen verzinnen.

Bij mij is het ook vaak; die dikbil, die merrie, die rooie, die bolle, die kleine etc etc Laatst toen eentje mn volle kruiwagen omgooide was het; L*L. Wel op aardige toon :p, meer luuuhuul....

Maar ik kort alles af. Mn New forest heeft fokkers naam en dan Surprise. Die noem ik meestal Sup of banketstaaf.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:18

Mijne heet in haar paspoort gewoon Dora, op mijnKNHS heb ik haar sportnaam veranderd naar Dora the Warrior Pony :D Gewoon, omdat als ik óóit in mijn leven een wedstrijd ga rijden - kans is uiterst klein - dat het episch is als ze dat zo aankondigen 8-)
Het gaat om een dikke bonte haflingerkruising }:0

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 13:31

Hier ook alleen andere roepnamen, geen behoefte om wat in het paspoort te veranderen.
De eerste heet officieel Bettini, maar dat was te vrouwelijk voor een ruin, dus dat werd Tinus.
Toen kwam daar draver nummer 2, met roepnaam Quaden (op zn Frans, dus Kádan). Klinkt al helemaal niet, en moest wel bij Tinus passen, dus dat werd Guus.

En soms kan je ook niets doen aan een roepnaam. Stalgenootje kocht een nieuw paard, Dionne. Dat werd binnen no-time Danoontje, kon dat dier ook niets aan doen _O-

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 14:06

Koper schreef:
Ik vraag me eigenlijk af of TS nog gaat reageren om opheldering te bieden. Wil ze nou de naam in het paspoort veranderen of wil ze alleen een roepnaam voor haar paard?


had ik al gedaan hoor, ik hoef het niet in het paspoort te veranderen alleen een andere roepnaam na evt aankoop. hij luisterd al 6 jaar naar deze naam maar ik vind hem vreselijk.. dus vndr. in zijn paspoort staat een hele andere naam. maar dat boeit me niet zo

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:04

@Koper: Voornaam veranderen via kantonrechter? dat wist ik niet.Trouwens geen behoefte aan want ik ben tevreden over mijn voornaam. Achternaam heb ik wel naar geinformeerd want die wil ik wel veranderen,maar dat is vrijwel niet mogelijk,tenzij in heel uitzonderlijke gevallen.(Achternaam hetzelfde als die van seriemoordenaar bijv.)

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 09:18

Ik heb toch ff hulp nodig. Het dier heet xxx in paspoort . Dat staat ook bij afstanmelingen.. dst is dan zijn stamboek naam ook. Daarna kreeg hij een roepnaam y. Dat vind ik netgens terug. Nu vind ik roepnaam y vreselijk en wil
Die veranderen. Dat hij andere paspoortnaam en stamboeknaam zo blijft heb ik geen moeite mee maar kan je dan gewoon wedstrijden rijden onder je nieuwe roepnaam?

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:08

Als je een startkaart aanvraagt, kan je volgens mij naast de paspoortnaam een wedstrijdnaam invullen? Althans, ik kan me herinneren dat dat vroeger zo was. :) Die naam kun je dus gewoon zelf verzinnen.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 10:24

En moet die dan met dezelfde letter als paspoortnaam beginnen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:30

Ik heb eigenlijk nooit namen veranderd in het paspoort. Denk dat je hier ook vrij de Wedstrijdnaam mag kiezen maar dat is altijd hun paspoortnaam geweest.. Ze hebben wel allemaal roepnamen. Bij de eerste waren dat afkortingen maar de twee jongste hun roepnaam heeft niks te maken met hun paspoort-naam en die heb ik zelf de namen gegeven. _O-

Hengelhoefs Pharaon werd Phara,
Home 't ranch Explosion werd Ex, Witte of Karel ( :=)
Pretty Woman was thuis Pret, Pretzel, Pretletter... Royal Samber is Sam, Sambal, Sammie enz. Wel spraken zij het meer uit als 'Sem' waar wij hier de 'a' klank van kat hanteren. En de twee jongste: Galant is Rooie en Rêve d'or is thuis Terror. :o :')

Op wedstrijd hebben de paarden hier gewoon hun stamboeknamen altijd gehad. Er heeft nooit eentje tussen gezeten met zo'n vreselijke naam dat ik die niet wilde gebruiken. Maar de roepnamen... :D

Karla

Berichten: 3930
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:36

Officieel heet mijn paard Glitter, maar die naam vond ik niks en had ze zelf ook amper gehoord, dus toen ik haar kocht toen ze 3 was, is ze direct omgedoopt naar Amelie. Haar paspoort ga ik niet laten veranderen om haar naam, op papier mag het gewoon Glitter blijven, maar door mij zal ze nooit zo genoemd gaan worden, en op stal is het toch altijd gewoon Dikkie :+