Paard andere naam geven

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:38

Op zn paspoort heet mijn oude wedstrijdpaard Vechtjas :+.
Dus hebben de oude baasjes hem omgedoopt tot Calli.
Klinkt wel beter :')

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!


NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:41

borstnoot schreef:
Volgens mij kun je de naam op papier wel aanpassen, maar hoe dat precies werkt weet ik ook niet, dat zou je even op moeten zoeken.


Ligt eraan waarschijnlijk welk stamboek.

Maar bij een KWPNer kan je niet zomaar de naam veranderen.Je kan bij stamboekopname op 3 jarige leeftijd de naam 1 x veranderen en daarna niet meer. Of beter dat was vroeger zo. Want het zal dan ook in het paspoort veranderd moeten worden en dan moet je dus ook een nieuw paspoort aanvragen.
Mogelijk dat ook daar de regels veranderd ziijn.


Maar als je de stamboeknaam niet mooi vind kan je ook gewoon een andere naam gebruiken. Daar hoef je de naam niet officieel voor te veranderen.

Mijn paard heet bijvoorbeeld Bazinetty II, maar dat bekt natuurlijk niet zo lekker. Ik noem haar dus Bella.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:43

Charaz schreef:
Gypsy schreef:
Ik kan het niet haha. Ze heten nu eenmaal zoals ze heten. :o


Same here


Hier ook alleen bij onze haf (als veulen gekocht) hebben wij wel een roepnaam ingevoerd. Meneer het Bartolie en zijn roepnaam is Dobby. Toch een beetje klinkt als..

En Prince William is Willem of Willie maar echt een totaal andere naam nee. Ze luisteren keurig naar hun namen en dat ga ik niet verprutsen door ze een totaal afwijkende naam te geven.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

alice0cullen

Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:45

Mijn merrie haar naam was Demi J, vind ik niks aan dus nu heet ze Luna en die naam past precies.

Andere paard haar naam was Durkje, dacht altijd Durkje augurkje. Dus die naam is veranderd naar wobke.

Edit bij beide paarden trouwens niey veranders in paspoort, werd een duur grapje.
Laatst bijgewerkt door alice0cullen op 15-05-18 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

anjali
Berichten: 14911
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:48

Als het paard afstammingspapieren heeft dan zou ik de naam daarin niet veranderen.Roepnaam kun je kiezen wat je wilt.Ik nam meestal iets wat wel leek op de naam die hij eerst had,of er iets mee te maken had.Op het paspoort schreef ik de nieuwe naam er dan bij,en liet de vorige wel leesbaar.Als ik de naam al heel leuk vind dan verander ik er natuurlijk niets aan.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:51

Mijn pony heeft volgens zijn paspoort ook een naam van niks, en die wilde ik dus ook laten veranderen maar dat bleek niet te kunnen, dus zijn naam in het dagelijkse leven is anders dan van zijn paspoort.

Spoiler:
Kiekeboe haha ;)

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:53

Mijn paard heet in haar paspoort Grietje. Dit vond ik toch niet zo’n leuke naam voor een knap jong ding! Dus nu is ze omgedoopt tot Glamour Girl (Glam). Sportnaam had ze al die houdt ik ook maar zo die is Grandessa.

Ik heb er ook wel voor gekozen om de G aan te houden. Maar je kunt je paard noemen zoals je wilt.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

ingvdh

Berichten: 6357
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:55

Ik ga geen geld uitgeven aan naamsveranderingen op paspoorten etc.

Bijna al mijn paarden heb ik een andere (sport/roep)naam gegeven omdat ik de stamboeknaam niet vond passen.
Alleen bij mijn huidige paard heb ik het zo gelaten, terwijl die weer juist door de vorige eigenaren andere namen heeft gekregen.

Stamboeknaam is Earl Sinclair, ik noem hem Earl(y).
Hij heeft hiervoor Ed geheten en Bonnie (naar Bonnie St Claire :) ).

Als ik zijn stamboom bekijk in de vaderlijn is zijn naam echt met zorg en in lijn uitgekozen alleen al daarom heb ik hem niet aangepast.

FlashWolves

Berichten: 38
Geregistreerd: 28-12-13
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:56

Mijn draver heet in zijn paspoort Rhapsody Blue. Opzich wel een leuke naam, maar iets te lang om in het weiland te roepen. De vorige eigenaaresse noemde hem Rhap. En zijn roepnaam bij mij is Bucky.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:58

Mijn paard heet op papier Charming (merrie) vond ik dus verschrikkelijk. Ik heb haar Uma genoemd :)

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Muronia

Berichten: 19405
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:59

Eens even kijken..

Wij hebben:
Fonia, is Fonia gebleven
Wainonia is zelf bedacht als veulen en zo gebleven
Veronia is zelf bedacht als veulen en blijft zo
Vernados is zelf bedacht als veulen (is verkocht en ik weet niet hoe ze hem nu noemen)
Toronto is Topanga geworden (heb ik niet meer)
Marco is Misterion geworden (is overleden)
Helga van Alteveer bleef Helga (omdat ze al 21 jaar zo heette. Ze is inmiddels overleden)
Muesli hebben we omgedoopt tot Suzie
Jannie is Amika geworden (verkocht en heet inmiddels weer Jannie)
Florentino is zelf bedacht en zo gebleven
Harry (de hengst) hebben we omgedoopt tot Goliath en heet bij zijn huidige baasje volgens mij Speedy

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

MerelV

Berichten: 1761
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:05

Mijn paard heet officieel Filma, dat vond ik niet echt wat. Degene van wie we haar kochten noemden haar Faline. Dus toen heb ik haar sportnaam bij de KNHS gewijzigd naar Fabulous Faline (maar in het paspoort blijft het dus Filma). Haar roepnaam is Fien en dat past om de een of andere reden erg goed bij haar.

New Hennessy L1+29
Fabulous Faline 17-05-2010 - 25-11-2021, ons sprookje is ten einde
Dressuur jurylid M

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:06

Je kan je paard zoveel roepnamen geven als je wil, daar hoef je het paspoort niet voor aan te passen. Mijn paard hadden ze Valentino genoemd voor ik hem kocht, ik vond en vindt het echt een verschrikkelijke naam dus ik heb zijn paspoort naam weer aangenomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:09

MelanieB schreef:
Gypsy schreef:
Ik kan het niet haha. Ze heten nu eenmaal zoals ze heten. :o

Als je zulke gare namen tegenkomt als in het welsh stamboek, dan ga je ze vanzelf wel veranderen _O-
Of paarden die in hun paspoort alleen de 1e letter hebben gekregen zoals mijn paard vroeger die heette 'P'...

Hier noemen we ze allemaal anders dan hun paspoort naam, want ja voor ik hun namen uitgeroepen heb zijn ze al 5x de bocht om.

Op wedstrijden hebben ze wel hun paspoort naam, puur omdat voor FEI verplicht is (nouja verplicht, ik weiger 1000 euro te betalen per pony voor een andere naam >;) )

Wow, xenofoob, much. :')

Bij ons hebben ze allemaal een barn name, maakt de communicatie net wat efficiënter.

Eapy

Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:17

Nooit de namen verandert op papier, wel in de dagelijkse omgang. Mijn eerste paard heet Extra, lekker makkelijk en kort - wordt ook vaak Ek, Ekkie of Vlek genoemd. Mijn tweede merrie heet voluit Prima Ballerina, deze naam hebben we haar zelf gegeven. Onze stalbaas noemde haar altijd Polly Pocket omdat ze zo klein was vergeleken met de rest van de sportpaarden op stal, en haar roepnaam is dus Polly gebleven. Toen ik haar op een dag riep versprak ik me en ze ik "Loppy" ipv "Polly", en dat is blijven hangen :) Van Prima Ballerina, naar Polly, naar Loppy :')

Keep your hopes up high and your head down low
Extra 25-04-2000 — 16-09-2023. Wij, voor altijd.

DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:21

Als het echt een hele lelijke naam was (ik houd niet van lompe namen, of 'mensennamen' voor een paard) dan had ik hem veranderd, maar ik heb mijn paard gekocht als Horonae en ik vond dat zo sjiek, dat ik het lekker zo heb gehouden.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Bo_Y

Berichten: 4513
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:26

Mijn eerste paard eerst op de manege gereden en daar werd ze genoemd als in haar paspoort, Sinelia en dat is bij ons zo gebleven.
Bo heet in haar paspoort Badorna, bij haar vorige baasje Britt. Na het eerste keer kijken meteen besloten dat dat niet zo bleef en het is Bo geworden, soort van afkorting van Badorna.

ღ Bo! ღ 16-05-05 —- 28-08-2020
ღ Sinelia! ღ 21-04-99 --- 27-03-13

SeaSide

Berichten: 2304
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:28

3 van de 5 hier hebben we van naam veranderd omdat het niet riep of paste, Ebony hebben we in Jack verandert (vonden we te vrouwelijk voor een ruin) Raggedy Anne in Rosa (te lang) en als laatste ragtime in Sia (klonk niet).

Help my naar de finale van de Hollands Got Horsemanship wedstrijd! Stem via deze link https://mycompass.horse/home/nl-nl/mark ... en-van-sea
Sociale media:
Tiktok: Priscilla_otto
Insta: Priscilla_otto
YT:Seaside Horse Adventures
FB: Seaside Horse Adventures
Lessen of vragen over vrijheidsdressuur mail dan naar: seasidehorseadventure@gmail.com

pipsqueak
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-16
Woonplaats: omg Eindhoven

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:34

Die van mij had al een andere naam na de eerste bezichtiging. Thuis bleek de naam evenveel letters te hebben als zijn paspoort naam en ook nog eens met dezelfde letter te beginnen.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:39

Veraaaaah schreef:
Mijn paard heet in haar paspoort Grietje. Dit vond ik toch niet zo’n leuke naam voor een knap jong ding! Dus nu is ze omgedoopt tot Glamour Girl (Glam). Sportnaam had ze al die houdt ik ook maar zo die is Grandessa.

Ik heb er ook wel voor gekozen om de G aan te houden. Maar je kunt je paard noemen zoals je wilt.


Grietje :') Mijn pony heet eigenlijk Toontje, die naam vond ik ook niet echt geweldig :+ Ik noem hem altijd Nodin, alleen hebben we dat niet veranderd in zijn paspoort oid

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:44

Ik heb de namen over genomen die de vorige eigenaren hadden

SaraViavia

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:54

Ik laat in het paspoort niks veranderen maar als ik de naam lelijk vind geef ik gewoon meteen een andere roepnaam. Maakt toch allemaal niks uit :D
Meestal houd ik wel hun eigen namen, maar heb Karin omgedoopt tot Gina en Gijs tot Rover :D

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

anjali
Berichten: 14911
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:55

DreamGuide schreef:
Als het echt een hele lelijke naam was (ik houd niet van lompe namen, of 'mensennamen' voor een paard) dan had ik hem veranderd, maar ik heb mijn paard gekocht als Horonae en ik vond dat zo sjiek, dat ik het lekker zo heb gehouden.

Ik heb juist wel liever dat ze een mensennaam hebben.

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 12:57

Mijn paard heet op het paspoort officieel Magic :') door de vorige eigenaresse Pancho genoemd en die naam heb ik behouden. Past ook erg mooi bij hem, betekent o.a. "rust".
Hoewel ze hem op stal graag "de Spanjaard" noemen _O-

live a life you will remember

rayoow

Berichten: 3452
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Paard andere naam geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:02

Mijn vorige paard heette Ferry, daar Celahir Atreyu Telrunya van gemaakt, roepnaam Atreyu of Atje .
Is verkocht, weet niet hoe die nu heet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amber15, Claudia1993_, djinnie, Twist1991, Ubermetrics, Vagabondo en 42 bezoekers