Het zoveelste dipjes-topic ...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Het zoveelste dipjes-topic ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:17

Maar heb er nu toch even last van en misschien helpt het wel om het hier te delen.
Ik denk dat ik een schop onder mijn kont nodig heb, al weet ik niet of die gaat helpen ...

Ik zit er al een heel tijd tegenaan te hikken, maar probeer het dan te verdringen en gewoon verder te gaan, alleen lijkt het steeds eens zo hard terug te komen. Het gaat om de paarden, maar dat niet alleen, denk dat er gewoon verandering in mijn leven nodig is, maar verandering is moeilijk. Dus ga ik steeds verder, blijf ik steeds in het oude hangen en sleep ik me er maar doorheen. Pas op, het is niet zo erg in de zin dat ik depressief ben of een burn-out heb. Hoewel het de laatste tijd wel erger lijkt te worden, vandaar dat ik ook het idee heb dat het tijd is voor verandering.

Het ergste vind ik de pony's, daar voel ik mij zo schuldig tegenover en toch kan ik mij niet meer er toe zetten om er wat aan te doen. Telkens zoek ik excuses en uiteindelijk ga ik er veel minder naartoe dan ik zou willen, waardoor ik mij 's avonds dan weer schuldig voel dat ik me toch niet bij elkaar gepakt heb en gegaan ben. Maar er is altijd wel iets: slecht weer en de binnenbak niet beschikbaar, het werk, iets met de hond, geen tijd genoeg, ....

Nu is het zo dat de paarden op een half uur rijden (enkel) staan, waardoor ik van het principe ben om niet zomaar langs te rijden om een aai te geven en weer terug naar huis te gaan. Als ik ga wil ik dus ook effectief iets met hen doen, en dan liefst ook nog allebei want om met eentje wat te doen en de andere te laten staan voel ik mij helemaal slecht over, dan kan ik beter niet gaan is mijn idee ... Ook zit ik er steeds over te malen dat het leven voor mijn paarden toch zo saai moet zijn, door de manier waarop ze staan (al zijn hier goede redenen voor) en dat ik dus het lichtpuntje van hun dag moet zijn. Maarja, als het licht geen energie heeft brandt het ook niet ...

Energie, dat is iets wat ik graag zou hebben, en waar het mij de laatste tijd erg aan ontbreekt. Hierdoor denk ik dat er meer speelt dan enkel het paarden-gedeelte, en dat het allemaal 1 geheel en 1 cirkel is. Ik moet eruit, maar weet niet goed hoe. Je leven zomaar ineens omgooien is ook niet simpel. Mijn job speelt hier een grote rol in, en dus zit ik erover te denken om van job te veranderen en hopelijk krijg ik dan vanzelf meer energie. Maar dat is geen stap die je zomaar even neemt ...

Mijn job is in principe een vaste job (al kunnen ze uiteindelijk iedereen ontslaan natuurlijk) en dus zekerheid in het leven. Geef ik dat op voor minder zekerheid? Voor iets waarvan ik niet weet hoe het gaat lopen? Langs de andere kant, wat mijn job ook is: onregelmatige uren; dag-, middag-, nacht, weekenddiensten, altijd binnen, stress, druk, verantwoordelijkheid. Ik probeer er voordelen uit te halen maar verder dan dat het een vaste job is en ik weet wat er van mij verwacht wordt kom ik niet.

Ik heb een nieuwe job in gedachte, maar dat is meteen ook een sprong in het onbekende. Ga ik het wel kunnen? Gaat het niet te zwaar zijn (ik heb al gezondheidsklachten maar zit me af te vragen of dat niet voor een stuk vergroot wordt door de stress ed, maar dat kan ik zo niet met zekerheid zeggen natuurlijk)? De voordelen van die job in mijn ogen zijn: regelmaat (geen middag/nachtdiensten), zelf bepalen hoe je iets doet, buiten werken en ja, je hebt ook verantwoordelijkheid, maar als er iets mis loopt gaan er in principe geen mensen dood.

Qua loon voor zover ik informatie heb liggen beide jobs ongeveer gelijk in basisloon. Ik heb momenteel meer per maand maar dat komt door die onregelmatige diensten, als die zouden wegvallen heb ik hetzelfde loon (voor een hoger diploma en in mijn ogen meer verantwoordelijkheid). Maar de extra's heb ik nu toch wel per maand. Ik woon nu nog thuis maar wil wel stilaan verkassen (geen druk hierachter) dus ben wel aan het rondkijken. Ben ook alleen dus moet het alleen kunnen en dat is tegenwoordig sowieso al niet simpel, laat staan als je nog 100 euro of 200 euro minder per maand hebt. Tegelijk denk ik: weegt die extra 100/200 euro op tegen al de rest? Is het dat waard?

Ik weet momenteel even niet waar ik naartoe moet, waardoor ik maar niks doe en een beetje doelloos thuis zit te bokken (heb momenteel vakantie) in plaats van leuke dingen doen (maarja, zit met het hondje momenteel waardoor ik niet zolang van huis kan als ik zou willen, waardoor het moeilijk is de pony's allebei uitgebreid aandacht te geven).

Wat ik momenteel zou willen doen is: huisje dichterbij de pony's en een nieuwe, fijne job in die regio. Weg van hier en gewoon opnieuw beginnen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Sorry voor het lange en misschien warrige verhaal, moesten er nog vragen of onduidelijkheden zijn verneem ik dat graag. En wie weet geraak ik er met de hulp van jullie (ervaringen) wel doorheen :)


Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:29

Al eens wat info opgedaan over een bore-out ?
Als ik dit zo lees, denk ik dat je job je heel veel energie kost en niks opbrengt ( behalve loon dan uiteraard :P )
Ik zou even pas op de plaats maken en met een deskundig iemand hierover gaan praten. Ik denk dan in eerste instantie aan een loopbaanbegeleider.
En liefst nog iemand die ook echt een diploma psychologie heeft.
Maar ik weet dat de gezondheidszorg op dat vlak in belgie heel erg ondermaats is.
Je moet alles uit eigen zak betalen en iedereen kan zich '' therapeut '' noemen. Ook al hebben ze maar een paar maanden avondcursus over één of andere therapievorm gevolgd. Er zitten dus met andere woorden heel veel beunhazen tussen die eigenlijk niks te zoeken hebben in dit vakgebied. :7

Eventueel aan je huisarts vragen of hij een deskundig iemand weet.

Goed dat je dit inziet in elk geval. Zulke dingen laten aanslepen is nooit goed.

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:31

Als je baan zoveel negatieve effecten heeft op jou (en daardoor op je pony's) zou ik zeggen: ga voor die andere baan. Of doe je pony's weg/zoek verzorgers. Want zoals het nu gaat, vind ik het inderdaad niet eerlijk voor ze.
Verder ben ik sowieso voor je hart volgen: als die je wegtrekt van je huidige baan en naar die andere baan toe, doe het: je leeft uiteindelijk maar één keer. Ik krijgt uit je verhaal echt het gevoel dat je huidige baan je leegzuigt en die stress kan inderdaad je lichamelijke klachten verergeren. Mensen met depressies hebben een 3x hogere kans op chronische lichamelijke klachten oid (ja, je zegt dat je niet depressief bent, maar toch).
Ben je misschien al naar de huisarts geweest om B12 en ijzer te checken? Ik heb een bijna chronisch ijzertekort en ben daardoor ook vaak moe en lusteloos (maar wordt misselijk van de pillen dus tsja). En kun je misschien vakantiedagen opvragen van je werk? Als het daarmee al beter gaat kun je misschien met wat meer zekerheid zeggen dat het inderdaad de baan/het ritme is wat je uitput :) Heel veel sterkte met je keuze in ieder geval :(:)

Anoniem

Re: Het zoveelste dipjes-topic ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:44

Vaak is het slechts verhuizen geen oplossingen, want je problemen komen altijd met je mee. :D
Je zou kunnen kijken naar huisvesting dichterbij je paarden, paarden verkopen, een andere baan of verhuizen. Wat ik níét zou doen is in 1 klap zowel je baan opzeggen als verhuizen -> je eventuele problemen achterhalen wel waar je woont. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:59

@ Pandora2 : is een bore-out niet dat je uitdaging in je werk mist en je je verveeld en daardoor het niet meer leuk vindt? Want ik vind het verder prima zo, nog meer uitdaging is echt niet nodig (ik vind het nu al teveel met alles wat ze naast je routine-bezigheden nog in je nek duwen, maar als ik dat aankaart zeggen dat het wel meevalt en dat ik dat allemaal kan)...

Ben een aantal jaar terug wel eens bij een loopbaanbegeleider geweest voor een kennismakingsgesprek. Die wist mij te vertellen dat ik heel helder wist wat ik wilde en dat ik daar zeker voor moest gaan. Maar dat is makkelijk om te zeggen, minder makkelijk om te doen. Hetgeen ik echt wil is helemaal niet realistisch (een hondendagopvang starten, maar heb geen startkapitaal en geen eigen grond/woning :+ ). Dus dat schoot niet zo hard op. Denk als ik nu terug zou gaan naar iemand in die richting dat ik dan ook weer te horen krijg "je moet doen waar je gelukkig van wordt en als dat een andere baan is moet je daarvoor gaan". Of iets in die richting. Kan ik zelf ook wel bedenken, haha.

@ 0Lunerancea0 & June : de pony's weg doen is geen optie, niemand wil ze en hoe gek het ook klinkt zijn ze wel mijn lichtpuntje. Als ze er niet meer zouden zijn heb ik alleen het werk nog ... Verzorgers probeer ik, maar de mensen staan niet te springen om bezig te zijn met 2 oudjes die liever niet meer bereden worden (naast alle andere dingetjes waar je rekening mee moet houden).

B12 en volgens mij ook ijzer zijn in het verleden wel gecheckt, daar zit het probleem niet denk ik. Als ik vakantie heb (zoals nu) heb ik zo goed als geen lichamelijke klachten (tenzij ik teveel doe op een dag, maar als je niet moet gaan werken heb je het zelf beter in de hand). Ik zal niet zeggen dat ik niks heb, maar het is heel anders dan wanneer ik gewoon in de werkroutine zit. Nu zal dit niet alleen door stress zijn, ook door het werk op zich (de houdingen ed) maar het zal wel allemaal aan elkaar hangen.

Nadeel van het veranderen van baan is dat ik niet weet of die nieuwe baan wel zo goed gaat bevallen. Wie weet krijg ik daar uiteindelijk nog meer lichamelijke klachten van (dan eerder puur het fysieke denk ik) en dan ben ik nog verder van huis.

June, welke problemen heb ik dan die meekomen wat ik ook doe?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:07

Ja inderdaad, bore-out is vaak het resultaat van te weinig uitdaging. Of werk ver onder je niveau waar je geen voldoening uithaalt. Maar dat is het ook niet zo te lezen.

Wat je aanhaalt over die loopbaanbegeleiding, is precies wat ik bedoel met die ondermaatse zorg in belgie :+

Misschien toch maar eens het gesprek aangaan met je huisarts en van daaruit kijken wat de beste stappen zijn om te ondernemen ?

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:10

Zou het kunnen dat je nu best wat druk op jezelf legt omdat je en als je naar de pony's gaat niet alleen voor een aai mag gaan en je van jezelf met allebei iets moet doen? Wat nou als je die twee eisen eens loslaat en ook eens zonder al te veel eisen en druk naar de pony's gaat? Misschien dat je dan echt alleen maar een aai geeft, maar misschien dat je ook spontaan gewoon voor de lol wat meer met één van de twee doet. Gewoon weer even plezier maken en wat minder moeten, zou dat al een beetje helpen?
En daarnaast denk ik dat je al hele verstandige dingen zegt en de anderen ook, kijk eens goed naar of die andere baan iets kan zijn en overleg even met de huisarts.
Succes, je komt hier wel weer uit! En maak je niet te veel zorgen over de pony's, je bent een hele goede baas!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:25

[***] schreef:
June, welke problemen heb ik dan die meekomen wat ik ook doe?


Mijn excuses, zo bedoelde ik het niet! Wilde niet impliceren dat jij heel veel problemen hebt oid.
Maar meer: ook als je ineens alles verandert, kan het zijn je je niet ineens geweldig voelt. Dus probeerde meer te zeggen eigenlijk: waardoor heb je nu een dipje? Door je baan, door de afstand naar je paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:32

Ik nam het ook niet verkeerd op hoor, maar dacht dat jij misschien iets zag wat ik nog niet ingezien had ofzo ;) Het probleem is dat het een combinatie van alles is .. en dat maakt het zo moeilijk. De oplossing in mijn ogen momenteel zou zijn: dichterbij de paarden wonen & een andere job. Maar dat is veel om te veranderen en ook niet zomaar even gerealiseerd. En inderdaad, dan duiken er misschien weer andere dingen op, maar dat hou je altijd wel denk ik.

@ Visitor : misschien speelt dat ook wel mee, maar spijtig genoeg rijdt mijn auto niet op lucht en vind ik een uur reistijd voor enkel een aai echt niet de moeite. En als ik dan daar ben wil ik toch iets met allebei gedaan hebben, zodat ze op z'n minst uit hun paddock geweest zijn. En als ik dan toch iets met hen doe vind ik enkel borstelen niet voldoende want wat hebben ze daaraan ... En, en, en, ... ;)

Een afspraak met de huisarts staat voor morgen, niet persé voor dit maar moest toch nog vanalles regelen (wat ik ook steeds aan het uitstellen was want "geen tijd" :roll: ) dus dan maar meteen alles in 1 keer.

Sabri

Berichten: 1388
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:34

Heb je dan twee pony's en ook nog twee paarden op twee verschillende plekken niet naast de deur naast ook nog een drukke fulltime baan? Klinkt als teveel om goed te kunnen behappen.
Nu woon je dan nog thuis, als je op jezelf gaat wonen komen daar nog veel meer taken en verantwoordelijkheden bij..zoals bv de administratie/koken/boodschappen enz.
Het klinkt nu al dat al die paarden je teveel worden, dus ik zou dan zeggen verkoop er een of meer zodat je meer tijd hebt voor de anderen en jezelf en je je daarover niet meer schuldig hoeft te voelen. Of zet ze allen op een plek/de pony's in een paardenrusthuis waar ze volledig verzorgd worden oid.
Daarnaast is solliciteren altijd goed om te kijken hoe dat is, nee zeggen kan altijd nog. Is er ook geen mogelijkheid je eventueel deels ziek te melden op basis van de gezondheidsklachten? En dan die tijd besteden om in therapie/coaching oid te kijken hoe je een en ander beter krijgt? De huisarts is daarvoor een goede eerste stap, zeker je gezondheidsklachten serieus nemen.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 13-05-18 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:38

Is een miscommunicatie denk ik, heb er 'maar' 2, maar omdat de ene een pony is en de andere een paard wissel ik nogal eens met hoe ik ze noem :') Ze staan gewoon op dezelfde plek, maar deze is wel een half uur enkel van mijn woon/werkplaats.

Gaan solliciteren om dan neen te zeggen vind ik ook zo'n dingetje. En ik denk niet dat het solliciteren mij meer antwoorden geeft dan die ik nu al heb, het gaat gewoon echt het uitvoeren van het werk zijn waar een vraagteken bij zit.

Geen idee of er een mogelijkheid is zoals jij noemt. Ik werk al niet meer fulltime om gezondheidsklachten maar hoe het verder kan met therapie ofzo weet ik niet. Het is zo'n beetje zoals Pandora2 zegt, weet niet bij wie ik terecht kan en wie mij dingen kan vertellen die ik niet al weet of die ik alleen te weten kom door het te proberen ...

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:49

[***] schreef:
@ Visitor : misschien speelt dat ook wel mee, maar spijtig genoeg rijdt mijn auto niet op lucht en vind ik een uur reistijd voor enkel een aai echt niet de moeite. En als ik dan daar ben wil ik toch iets met allebei gedaan hebben, zodat ze op z'n minst uit hun paddock geweest zijn. En als ik dan toch iets met hen doe vind ik enkel borstelen niet voldoende want wat hebben ze daaraan ... En, en, en, ... ;)


[***] schreef:
Het ergste vind ik de pony's, daar voel ik mij zo schuldig tegenover en toch kan ik mij niet meer er toe zetten om er wat aan te doen. Telkens zoek ik excuses en uiteindelijk ga ik er veel minder naartoe dan ik zou willen, waardoor ik mij 's avonds dan weer schuldig voel dat ik me toch niet bij elkaar gepakt heb en gegaan ben. Maar er is altijd wel iets: slecht weer en de binnenbak niet beschikbaar, het werk, iets met de hond, geen tijd genoeg, ....


Als je er zo veel druk op legt is er ook eerder iets waardoor je helemaal niet gaat, waar je je dan achteraf weer oliebol over voelt. Ik zou dan denken, even kort gaan is beter dan helemaal niet gaan. En wie weet valt het dan mee als je er eenmaal bent en doe je meer dan verwacht. En als dat niet zo is, omdat je weinig tijd hebt of vanwege de hond, dan is dat ook niet erg. Of jij nou vijf minuten bij de pony's bent of een uur, de benzinekosten zijn hetzelfde. Ik ben geen psycholoog maar ik heb het idee dat je jezelf het hier te moeilijk maakt, je verwacht zo veel van jezelf dat deze drempel te groot wordt en je uiteindelijk niet gaat, waardoor je je daar slecht over voelt, waardoor je wellicht voor de volgende keer nog meer van jezelf verwacht (ik ben toen ook al niet geweest, als ik nu ga moet ik echt met beide intensief wat doen), waardoor je in een neerwaartse spiraal komt. Herkenbaar hoor en misschien zit ik ernaast maar mij helpt het dan altijd om even tevreden te zijn met veel minder dan je eigenlijk wil en te beginnen met kleine stapjes (en jezelf daarvoor te belonen ;) )

Sabri

Berichten: 1388
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:50

Ah oké, geen vier maar twee dus. Als je door de uitvoering van je werk gezondheidsklachten krijgt is je ziek melden en hulp zoeken geen slecht idee. De bedrijfsarts zou kunnen kijken of je misschien een andere uitvoering van je werk kunt krijgen. Solliciteren en vervolgens weigeren is niks mis mee, je kunt pas echt een indruk van andere job krijgen als je ermee in contact komt, als sollicitant is het in orde om ook te mogen weigeren als het je toch niks lijkt. Net als de werkgever je ook mag weigeren als jij solliciteert. Een gesprek met een loopbaandeskundige is misschien wel wat. En bij serieuze gezondheidsklachten deze laten behandelen. Sterkte en niet alles hoeft tegelijk te veranderen, een ding anders kan misschien ook al een verandering brengen in hoe je je voelt.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:57

[***] schreef:
Geen idee of er een mogelijkheid is zoals jij noemt. Ik werk al niet meer fulltime om gezondheidsklachten maar hoe het verder kan met therapie ofzo weet ik niet. Het is zo'n beetje zoals Pandora2 zegt, weet niet bij wie ik terecht kan en wie mij dingen kan vertellen die ik niet al weet of die ik alleen te weten kom door het te proberen ...


Deze tak van de gezondheidszorg is echt heel erg slecht geregeld hier. Een hemelsbreed verschil met NL.
Je hebt geen idee waar je moet beginnen zoeken. Alles ( behalve psychiater, maar die houdt zich niet met zulke zaken bezig ) is uit eigen zak te betalen.
En eer je dan iemand gevonden hebt met kennis van zaken én waarmee het klikt, ben je al snel een kleine 1000 euries armer :7 En is de moed je volledig in je schoenen gezakt :+

Goed dat je morgen langs de huisarts gaat ! Dat is al een eerste stap :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:14

Visitor schreef:
Als je er zo veel druk op legt is er ook eerder iets waardoor je helemaal niet gaat, waar je je dan achteraf weer oliebol over voelt. Ik zou dan denken, even kort gaan is beter dan helemaal niet gaan. En wie weet valt het dan mee als je er eenmaal bent en doe je meer dan verwacht. En als dat niet zo is, omdat je weinig tijd hebt of vanwege de hond, dan is dat ook niet erg. Of jij nou vijf minuten bij de pony's bent of een uur, de benzinekosten zijn hetzelfde. Ik ben geen psycholoog maar ik heb het idee dat je jezelf het hier te moeilijk maakt, je verwacht zo veel van jezelf dat deze drempel te groot wordt en je uiteindelijk niet gaat, waardoor je je daar slecht over voelt, waardoor je wellicht voor de volgende keer nog meer van jezelf verwacht (ik ben toen ook al niet geweest, als ik nu ga moet ik echt met beide intensief wat doen), waardoor je in een neerwaartse spiraal komt. Herkenbaar hoor en misschien zit ik ernaast maar mij helpt het dan altijd om even tevreden te zijn met veel minder dan je eigenlijk wil en te beginnen met kleine stapjes (en jezelf daarvoor te belonen ;) )


Zo zit het :j Spijker op de kop.
Maarja, krijg het maar eens uit je hoofd en omgebogen. Wordt soms moe van mezelf :roll:



@ Sabri : ik ga zien of ik er wat mee kan. De gezondheidsklachten zijn niet van die aard dat ze met een behandeling voorbij gaan, hoogstens kan een behandeling verlichting bieden maar er zijn ook zeer zware bijwerkingen en alles bij elkaar zijn we voorlopig nog niet gestart. Ik denk dat het ook best nog wel zonder kan, maar dan moet ik zoveel mogelijk stress en 'moeten' uit mijn leven krijgen (stress zal er altijd zijn, maar het moet anders kunnen volgens mij) en ik denk dat een regelmatiger leven ook wel zou helpen daarin.

Lo91
Berichten: 164
Geregistreerd: 27-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:25

Gewoon doen!

Dat is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan.. Ik heb het afgelopen jaar ongeveer hetzelfde meegemaakt. Overal hoor je verhalen over mensen die hun baan opzeggen (nog zonder zekerheid elders te hebben) en dacht elke keer: 'pfoe waarom kan ik dat niet?'

Ongeveer 2 maanden geleden heb ik het toch gedaan. Opzeggen van mijn vaste contract, zonder de zekerheid van een nieuwe baan. Man, wat was dat eng! Maar het idee dat ik wist wanneer hier een eind aan kwam, gaf mij zoveel positieve energie! Binnen een maand had ik een nieuwe baan gevonden (een heel ander beroep). Kan niet wachten om daar te gaan starten!

Mijn situatie was wel zo dat ik het even een maand of 3 uit zou kunnen zingen zonder werk.

Edit; wat mij heeft geholpen was de gedachte 'Welke zekerheid heb ik eigenlijk? Zekerheid op een baan, maar ook zekerheid dat ik hier niet happy ben.. Of kies ik voor minder zekerheid op een baan, maar meer zekerheid dat ik lekkerder in mijn vel ga zitten?'

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:29

Beste TS, wat naar dat je je zo voelt. Te veel moeten van jezelf of een ander is nooit fijn. Heb je wel eens een levenscompas ingevuld? Je kan daarmee toch vaak wel helder beeld krijgen wat je belangrijk vindt.. (bv tijd hebben voor de paarden) en waar je daadwerkelijk je tijd mee indeelt (bv werken/verplichtingen.. nu moet je natuurlijk altijd wel íets.. maar misschien staan sommige dingen op een iets lagere prio?) daaruit kan je zien wat je wel belangrijk vindt maar nu (om wat voor reden dan ook) niet of weinig doet. Hierdoor heb je onbalans in jezelf. Als je dan gaat kijken hoe je meer in balans kan komen, voel je je vast weer iets beter. Uiteindelijk ben jij degene die je leven leeft en kan ook alleen jij bepalen wat voor jou een goede verdeling is. Stiekem weet je dat volgens mij ook allemaal wel.. 'doen' & luisteren naar jezelf is de key denk ik. Jij kan dat!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:36

[***] schreef:
Zo zit het :j Spijker op de kop.
Maarja, krijg het maar eens uit je hoofd en omgebogen. Wordt soms moe van mezelf :roll:


Zou het helpen (even los van het hele werk gebeuren) om te beginnen met een klein en haalbaar doel te stellen? Bijv., hoeveel benzinekosten in een week wil je max. kwijt zijn aan de pony's? Stel dat dat vier keer per week is, spreek dan met je jezelf af om ten minste drie keer per week te gaan, zonder dan eisen te stellen aan wat je daar gaat doen (alleen een aai is dus ook een optie). Niet dat dit dan altijd zo moet blijven, maar bijvoorbeeld even voor de komende weken, om een patroon te doorbreken en ondertussen na te kunnen denken over de toekomst. Dan kan je later je doelen iets uitbreiden.

Het is maar een ideetje voor de korte termijn. Veel succes met alles. Zoals ik al zei, je bent een goede ponybaas, je hoeft je niet schuldig te voelen als je een periode wat minder met ze doet!

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:51

Uit je verhaal hoor ik eigenlijk alleen maar;" Nee" en "Ja maar" (wat eigenlijk ook nee betekent :P )
Je zit echt muurvast in je hoofd, dat is duidelijk :(:)
Het zit namelijk in je hoofd dat Nee gevoel en de kunst is om ergens een "ja" van te maken.
Zodra je één ding verandert gaat alles vroeg of laat mee veranderen. Stel het je voor als een spinnenweb, als een draadje gaat trillen gaat alles trillen en zet je weer wat in beweging.

Misschien is dit topic de eerste "ja" stap. Maar het belangrijkste is om ergens Ja tegen te zeggen. En dan zou ik klein beginnen. Grote dingen volgen vanzelf.
Ik zou het loslaten dat je wat met je paarden moet gaan doen, ik heb 10 jaar lang dezelfde reistijd gehad naar mijn paard en ik ging daar ook wel heen om te poetsen en een wortel te geven. Niks mis mee en het hielp mij om even uit mijn stressbrein te ontsnappen. Van te voren precies dezelfde gevoelens die jij hebt maar achteraf altijd blij.

Wat mij ook helpt is hardlopen of wandelen, dus letterlijk in beweging komen en uit je hoofd en ronddraaiende gedachtes. Fietsen kan ook natuurlijk, alles wat je naar buiten en in beweging brengt.
Via de huisarts een psycholoog zoeken kan ook, (ik weet niet hoe dat in België gaat)
Mij heeft de psycholoog niet geholpen, dat was niet echt een match maar wel het feit dat ik actief met mijn gevoelens aan de gang ging, ik heb mezelf geholpen in beweging te komen.

Lastig hoor maar het kan wel :)

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:54

Misschien maak je het allemaal wat te zwaar?
Ik snap dat alles in je leven met elkaar samenhangt, maar dat maakt het ook ingewikkeld.
Ik hoor je nergens zeggen dat je geen tijd hebt voor je pony's, wel dat je de motivatie niet kunt vinden.
Dan maar zonder motivatie... je kunt ook gewoon dom iets gaan doen. En wel vandaag.
Bedenk wat je gaat doen. En ook wat je gaat doen als de bak bezet is (daar passen trouwens toch meer paarden in :-)). Stap in je auto en doe het.
Je bent verantwoordelijk voor je pony's. En waarschijnlijk (hopelijk) vind je ze ook leuk..

Als je nu 2 of 3 x in de week tijd inplant om naar die beesten te gaan, zonder daar al te ingewikkeld over te doen? Dan heb je nog tijd over om over een ander baan na te denken en over het leven in z'n algemeenheid. Voor mij geldt trouwens dat mijn kijk op de wereld vaak positiever wordt als ik een tijdje bij mijn paarden ben :)

Veel mensen komen tot niks omdat ze alles heel groot maken. Voor mij bestaat het leven uit een heleboel stukjes. Die hebben allemaal met elkaar te maken, maar het zijn wel verschillende dingen. Lukt het één niet, dan lukt het andere vaak weer wel. Zo kom je langzamerhand meer in evenwicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 20:05

Even een kleine update, want nu lijkt het net alsof ik met de laatste reacties niks meer gedaan heb terwijl die mij ook verder hebben geholpen. Ik denk dat ik er op dit moment een beetje doorheen ben, zie het in ieder geval weer zitten en heb wat stappen ondernomen naar een andere (hopelijk betere ;) ) toekomst.

Wat er de laatste dagen gebeurd is:
- ben 2x naar de pony's gegaan, zit een beetje met de hond dus kan niet al te lang weg, maar ben in ieder geval geweest
- ben naar de huisarts geweest maar daar kwam niet zoveel uit, gewoon het standaard "je moet zorgen dat je gelukkig bent met wat je doet"
- heb met een plaatselijk iemand gesproken over de jobinhoud van hetgeen ik wil gaan doen (en dat was niet zo positief, haha)
- heb mijn huidige werkgever & hoofd gesproken over de mogelijkheden en ik kan een soort onderbreking aanvragen waardoor ik een tijd iets anders kan proberen en moest het echt niet gaan kan ik altijd weer terug (dus zit ik niet zonder werk, wat in deze tijden wel handig is).
- heb een sollicitatie de deur uit gedaan

En nu gaan we even verder zien hoe alles loopt :)

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Het zoveelste dipjes-topic ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 21:12

Goed bezig +:)+

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Het zoveelste dipjes-topic ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 23:39

Hé wat goed TS, knap dat je dit kunt _/-\o_ !!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 19:56

Ben ondertussen op het eerste gesprek geweest en mag door naar het gesprek met het bedrijf zelf, moet nog even een datum voor bekeken worden. Ik ben er wel enthousiast over, het thuisfront iets minder :o Ik snap het ook wel, het is een heel ander soort job dan wat ik nu doe en je kan bepaalde dingen als nadeel zien. Maar elke job heeft nadelen en zolang de voordelen en het goede gevoel de overhand houden komt dat wel goed.

Het fysieke dat bij de job komt kijken is wel een puntje, maar dat weet ik ook alleen maar als ik het probeer. Dus kan zijn dat het op termijn toch niks wordt, maar dan heb ik het tenminste geprobeerd en misschien komt er in tussentijd iets anders voorbij wat het dan wel kan worden. Maar stiekem wil ik die job toch wel heel graag doen, ook al snapt het thuisfront compleet niet hoe ik erbij kom :+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, Bloemetje75, LaDonna75, mika11 en 122 bezoekers