Het kopen van een paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vivoreo
Berichten: 3
Geregistreerd: 23-09-21

Het kopen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 14:34

Ik weet niet of dit helemaal goed staat of hier al iets van is.. maar ik ben momenteel op zoek naar een paard. Ik heb eerder al eens een eigen paard gehad, maar dit was mijn oude verzorgpaard dus ja dan is het allemaal minder ingewikkeld. Inmiddels is die met pensioen dus ben ik op zoek naar een paard waarmee ik lekker veelzijdig kan rijden en af en toe een wedstrijd kan deelnemen.

Nu heb ik mezelf al ingelezen (en heb uiteraard al ervaring met het houden van een paard), maar ik heb toch nog wat vragen omtrent de aanschaf. Ik raak namelijk snel verliefd op een paard en dan wordt het waarschijnlijk -mij kennende- een miskoop als ik op mijn gevoel af ga :')


Momenteel ben ik al van plan om dit te doen;
- Rijfilmpjes (alle gangen) maken en die op sturen naar (paarden)vrienden zodat hun ook hun mening kunnen geven en eventueel kunnen zoeken naar bemerkingen
- Sowieso mijn instructeur meenemen (denk de 2e of 3e X, want wil sowieso vaker kijken)
- Keuren bij eigen dierenarts

Maar wat is nog meer handig bij de aanschaf van een paard?
Is het handig een deskundige mee te nemen, die ik niet ken, als ik bijv. de 2e keer ga kijken? En weet een van jullie iemand die hiervoor geschikt is?

Tips/advies is zeer welkom, alle kleine beetjes helpen :)

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 14:39

Kijk dit topic eens door:

[PP] Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Hier zijn vele mensen die op zoek zijn (geweest) naar een paard.
Mijn tip, neem de 1e keer al iemand mee met meer verstand. De kans dat je een 2e of 3e keer kan kijken is echt minimaal in deze tijd. Wat dat betreft is het net de huizenmarkt.

En laat hem altijd keuren, kan veel ellende voorkomen.

Succes :)
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 27-12-21 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

halterscoll

Berichten: 120
Geregistreerd: 16-12-21

Re: Het kopen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 14:41

Vragen of je erbij mag zijn tijdens het zadelen, poetsen, etc. Niet dat hij al opgezadeld staat als je aankomt, zo krijg je een beter beeld :)

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 14:58

halterscoll schreef:
Vragen of je erbij mag zijn tijdens het zadelen, poetsen, etc. Niet dat hij al opgezadeld staat als je aankomt, zo krijg je een beter beeld :)


En of je het paard ook zelf uit de wei(/stal) mag pakken.

En altijd de verkoper laten voorrijden. Je weet nooit wat het paard doet met iemand erop.

pien_2010

Berichten: 43270
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het kopen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 15:21

Twee van de 3 paarden van mij heb ik gekocht met behulp van een vriendin die voor mij keek. Zij zit nl in het merens gebied en zij maakte een voorselectie, bekeek en reed de paarden. Daarna kwam ik pas in beeld.
De laatste was al wat ouder 7 jaar en daar heb ik paar dagen op gereden zowel in de bak als buiten en toen aangegeven dat ik hem graag wil kopen. We waren eruit samen wat we zouden betalen en toen hebben we een klinische keuring laten doen en was hij van ons.

Dus wellicht heb je een contact die voor jou eens kan rondkijken, uiteraard betaal je haar daar ook voor en dat je haar een voorselectie gaat maken. Bij ons ging het dus in eerste instantie via foto's, filmpjes en maakte ik de keuze welke ik graag verder mee wilde gaan.

Toen overnachting geboekt voor paar dagen en als vakantie project dus paard gekocht 2x. Ik vind het een fijne manier, maar weet niet of dat in Nederland ook kan omdat die markt zo oververhit is.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 15:36

Vivoreo schreef:
Ik weet niet of dit helemaal goed staat of hier al iets van is.. maar ik ben momenteel op zoek naar een paard. Ik heb eerder al eens een eigen paard gehad, maar dit was mijn oude verzorgpaard dus ja dan is het allemaal minder ingewikkeld. Inmiddels is die met pensioen dus ben ik op zoek naar een paard waarmee ik lekker veelzijdig kan rijden en af en toe een wedstrijd kan deelnemen.

Nu heb ik mezelf al ingelezen (en heb uiteraard al ervaring met het houden van een paard), maar ik heb toch nog wat vragen omtrent de aanschaf. Ik raak namelijk snel verliefd op een paard en dan wordt het waarschijnlijk -mij kennende- een miskoop als ik op mijn gevoel af ga :')


Momenteel ben ik al van plan om dit te doen;
- Rijfilmpjes (alle gangen) maken en die op sturen naar (paarden)vrienden zodat hun ook hun mening kunnen geven en eventueel kunnen zoeken naar bemerkingen
- Sowieso mijn instructeur meenemen (denk de 2e of 3e X, want wil sowieso vaker kijken)
- Keuren bij eigen dierenarts

Maar wat is nog meer handig bij de aanschaf van een paard?
Is het handig een deskundige mee te nemen, die ik niet ken, als ik bijv. de 2e keer ga kijken? En weet een van jullie iemand die hiervoor geschikt is?

Tips/advies is zeer welkom, alle kleine beetjes helpen :)


Ik zou juist iemand mee nemen die mij wel kent en weet wat voor paard mij het beste zou passen.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Het kopen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:35

Vooral niet vanaf alleen foto's een afspraak maken om te gaan kijken. Eerst bewegingsfilmpjes vragen. Een behoorlijk deel van wat je gaat zien/aangeboden gaat krijgen, loopt namelijk al stomweg niet rad en/of is dusdanig beroerd gereden dat je je de kilometers wel kunt besparen.

Als je een afspraak hebt, zorgen dat je goed ruim op tijd aanwezig bent en neem iemand met een scherp oog voor paarden mee die jou, je rijkunst en je ambities kent.
Na aankomst niet eerst een babbeltje in kantoor/de kantine of weet ik veel wat, maar meteen door naar het paard en kijken/voelen hoe hij erbij staat. Dit (in de hoop) om te zien/voelen of het paard net nog even snel even afgelongeerd is, of dat hij echt gewoon lekker rustig op stal of in de wei staat. Voel je warmte of zweet, of zijn de benen nog warm van waar net een paar beschermers hebben gezeten? Laat dan maar gerust staan.
Ben je bij het paard in de box? Check ook even of de drinkbak het doet. Paarden die een tijdje geen of slechts heel beperkt drinken krijgen, worden daar erg 'braaf' van.

Zelf halsteren, meenemen naar een poetsplaats, vastzetten (!) , poetsen en zadelen. Niet te voorzichtig doen, schop gerust even per ongeluk een emmer om, doe een keertje lomp met het halstertouw, of laat degene die je mee hebt even wat zand of stro van de laarzen stampen. Kijk hoe je paard reageert. Zit 'ie meteen tegen het dak aan, of reageert 'ie uberhaupt niet? Dan extra opletten. Een paard hoort geinteresseerd te zijn in wat er gebeurt en mag ook best schrikken, maar niet hysterisch of totaal niet te reageren.

Na het zadelen het paard meenemen een rijbak in. Sta niet toe dat de eigenaar of stalruiter op het harde opstijgt! Op het harde gaan ze namelijk niet of in ieder geval minder snel 'af'. Ook niet vasthouden, of de zo gezellig met je babbelende eigenaar/verkoper zogenaamd nonchalant naast het hoofd laten staan terwijl de stalruiter opstapt. Die geintjes kennen we zo onderhand. Kijk of het paard braaf stil blijft staan, niet reageert op gewicht aan 1 kant, en vraag ook even een keer op te stappen via een krukje. Het excuus dat hij dat misschien niet kent gewoon wegwuiven. Je wilt weten hoe hij op zoiets reageert. Niet meer, niet minder.

Voor laten rijden in alle gangen, te beginnen bij stap. Grijp ook gerust in als ze meteen weg willen draven. Dat doen ze nl ook niet voor niets.
Pas als je alle gangen op beide handen hebt gezien, beslissen of je er zelf ook op wilt.
Vraag degene die je mee hebt ook gerust om je even te begeleiden in het rijden.
In deze markt heb je waarschijnlijk maar 1 kans om proef te rijden, de vraagkant is enorm. Dus maak maximaal gebruik van die tijd.

En uiteraard keuren WAAR JE BIJ BENT. Je wilt niet weten hoeveel mensen met de keuring alsnog genaaid worden. Ik heb veeartsen klinische keuringen uit zien voeren waarbij ze tijdens de kleine volte in draf op het harde met de rug naar het paard stonden te telefoneren. En voor een paar tientjes los in de hand kan een foto met een chipje erop gewoon even verdwijnen en uit een iets andere hoek opnieuw genomen worden ;-)


Deze reactie klinkt je waarschijnlijk vreselijk negatief in de oren. Klopt. Is 'ie ook. Ik kom nl. regelmatig op meerdere handels- en pensionstallen in mijn regio, en zie ik helaas al het bovenstaande (te) regelmatig gebeuren. Vooral de afgelopen anderhalf jaar heb ik veel vraag gezien vanuit het manegesegment (dus onervaren in de handel), en daar is helaas schaamteloos gebruik van gemaakt. (en aan de andere kant... men wordt niet voor niets continue geadviseerd om iemand met kennis mee te nemen. En daarmee wordt niet een vriendinnetje uit dezelfde manegeles bedoeld...)

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:52

Bij de keuring altijd bloed laten trekken. Als het paard na aankoop rare dingen doet, kan daaruit blijken of hij pijnstillers of sedatie had tijdens de keuring.

Of is dit tegenwoordig standaard?

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 17:17

Jacquel schreef:
Bij de keuring altijd bloed laten trekken. Als het paard na aankoop rare dingen doet, kan daaruit blijken of hij pijnstillers of sedatie had tijdens de keuring.

Of is dit tegenwoordig standaard?


Vrij standaard, maar het bloed dan daadwerkelijk laten onderzoeken is nog super lastig kwam ik achter. Dan moest het helemaal naar het buitenland toe :=

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 17:33

Even aanhaken op eatshay, neem de leeftijd van het paard wel in acht. Een 3-, of 4-jarige waar even iemand bij staat wanneer je erop gaat is voor mij wel een ander verhaal dan een die al jaren onder het zadel is. Daarbij heb ik wel onderscheid in er even bij staan of moeite moeten doen het paard te laten staan wanneer je erop stapt.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 17:39

Vivoreo schreef:
Keuren bij eigen dierenarts


Ik zou voor de keuze van een dierenarts in ieder geval een EKP nemen. Dus een dierenarts die én paardenarts is én vervolgens opgeleid en gecertificeerd tot keuringsarts. Zo'n EKP werkt volgens een standaard protocol (en neemt dus altijd bloed af). Daarnaast wordt hij zelf beoordeeld op de kwaliteit van zijn keuring

Een gewone dierenarts mág keuren, maar wordt hierop niet beoordeeld en heeft al helemaal geen aanvullende nascholing hiervoor gedaan. Wat je mag verwachten van een EKPO vind je hier =>
https://www.stichtingpaard.nl/erkende-keuringsdierenarts-paard

Het register van EKP's vind je hier; wellicht zit er een in de buurt van dat paard => https://www.pe-online.org/peapp/public/PointsOfInterest/441 (Selecteer Erkend Keuringsarts Paard )

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 17:43

Vivoreo schreef:
- Sowieso mijn instructeur meenemen (denk de 2e of 3e X, want wil sowieso vaker kijken)
- Keuren bij eigen dierenarts


Welk ras heeft je voorkeur? Bij Tinkers etc. is een PSSM1 test (+/- €65,00) verstandig. En verder is 3 á 4 keer gaan kijken een utopie. Grote kans dat het paard dan al weg is. Maar probeer dat zelf uit zou ik zeggen; misschien is de markt inmiddels wat minder overspannen?

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Het kopen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 17:46

Vooraf een eisen lijstje maken en beslissen welke eis hard is en daar vervolgens ook niet vanaf wijken.

Budget bepalen en niet teveel besparen. Het kost toch al (veel) geld dus ga niet bijvoorbeeld wel foto's maken van de benen en niet van de rug om te besparen.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 18:15

Eatshay schreef:
Vooral niet vanaf alleen foto's een afspraak maken om te gaan kijken. Eerst bewegingsfilmpjes vragen. Een behoorlijk deel van wat je gaat zien/aangeboden gaat krijgen, loopt namelijk al stomweg niet rad en/of is dusdanig beroerd gereden dat je je de kilometers wel kunt besparen.

Als je een afspraak hebt, zorgen dat je goed ruim op tijd aanwezig bent en neem iemand met een scherp oog voor paarden mee die jou, je rijkunst en je ambities kent.
Na aankomst niet eerst een babbeltje in kantoor/de kantine of weet ik veel wat, maar meteen door naar het paard en kijken/voelen hoe hij erbij staat. Dit (in de hoop) om te zien/voelen of het paard net nog even snel even afgelongeerd is, of dat hij echt gewoon lekker rustig op stal of in de wei staat. Voel je warmte of zweet, of zijn de benen nog warm van waar net een paar beschermers hebben gezeten? Laat dan maar gerust staan.
Ben je bij het paard in de box? Check ook even of de drinkbak het doet. Paarden die een tijdje geen of slechts heel beperkt drinken krijgen, worden daar erg 'braaf' van.

Zelf halsteren, meenemen naar een poetsplaats, vastzetten (!) , poetsen en zadelen. Niet te voorzichtig doen, schop gerust even per ongeluk een emmer om, doe een keertje lomp met het halstertouw, of laat degene die je mee hebt even wat zand of stro van de laarzen stampen. Kijk hoe je paard reageert. Zit 'ie meteen tegen het dak aan, of reageert 'ie uberhaupt niet? Dan extra opletten. Een paard hoort geinteresseerd te zijn in wat er gebeurt en mag ook best schrikken, maar niet hysterisch of totaal niet te reageren.

Na het zadelen het paard meenemen een rijbak in. Sta niet toe dat de eigenaar of stalruiter op het harde opstijgt! Op het harde gaan ze namelijk niet of in ieder geval minder snel 'af'. Ook niet vasthouden, of de zo gezellig met je babbelende eigenaar/verkoper zogenaamd nonchalant naast het hoofd laten staan terwijl de stalruiter opstapt. Die geintjes kennen we zo onderhand. Kijk of het paard braaf stil blijft staan, niet reageert op gewicht aan 1 kant, en vraag ook even een keer op te stappen via een krukje. Het excuus dat hij dat misschien niet kent gewoon wegwuiven. Je wilt weten hoe hij op zoiets reageert. Niet meer, niet minder.

Voor laten rijden in alle gangen, te beginnen bij stap. Grijp ook gerust in als ze meteen weg willen draven. Dat doen ze nl ook niet voor niets.
Pas als je alle gangen op beide handen hebt gezien, beslissen of je er zelf ook op wilt.
Vraag degene die je mee hebt ook gerust om je even te begeleiden in het rijden.
In deze markt heb je waarschijnlijk maar 1 kans om proef te rijden, de vraagkant is enorm. Dus maak maximaal gebruik van die tijd.

En uiteraard keuren WAAR JE BIJ BENT. Je wilt niet weten hoeveel mensen met de keuring alsnog genaaid worden. Ik heb veeartsen klinische keuringen uit zien voeren waarbij ze tijdens de kleine volte in draf op het harde met de rug naar het paard stonden te telefoneren. En voor een paar tientjes los in de hand kan een foto met een chipje erop gewoon even verdwijnen en uit een iets andere hoek opnieuw genomen worden ;-)


Deze reactie klinkt je waarschijnlijk vreselijk negatief in de oren. Klopt. Is 'ie ook. Ik kom nl. regelmatig op meerdere handels- en pensionstallen in mijn regio, en zie ik helaas al het bovenstaande (te) regelmatig gebeuren. Vooral de afgelopen anderhalf jaar heb ik veel vraag gezien vanuit het manegesegment (dus onervaren in de handel), en daar is helaas schaamteloos gebruik van gemaakt. (en aan de andere kant... men wordt niet voor niets continue geadviseerd om iemand met kennis mee te nemen. En daarmee wordt niet een vriendinnetje uit dezelfde manegeles bedoeld...)

Een paard dat aan al deze eisen voldoet kan zo ongeveer heilig verklaard worden! Misschien iets realistischer zijn en het accepteren als er nog wat werk aanzit? Want een oud boerenspreekwoord zegt: Wie paard of vrouw\man zoekt zonder gebrek,heeft een lege stal en een leeg bed!

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 18:19

Dus een zuiver lopend paard dat zich normaal gedraagt en gewoon goedgekeurd wordt door een betrouwbare veearts is een illusie? Handelaar zeker? :')

Horse_Jo
Berichten: 203
Geregistreerd: 22-12-21

Re: Het kopen van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 18:20

Altijd klinisch en rongelogisch keuren. En probeer een beetje uitgebreide keuring te kiezen. Die zijn vaak te vinden op klinic. Werkt vaak beter.

Kom ook onverwachts en bel en zeg dat je in de buurt ben. Kijk hoe de verkoper/eigenaar regeert. Dan heeft hij ook minder tijd om iets in te spuiten.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 19:01

Eatshay schreef:
Kijk hoe je paard reageert. Zit 'ie meteen tegen het dak aan, of reageert 'ie uberhaupt niet? Dan extra opletten. Een paard hoort geinteresseerd te zijn in wat er gebeurt en mag ook best schrikken, maar niet hysterisch of totaal niet te reageren.



Ohoh, mijn fjord stond te pitten op de poetsplaats. Je moest bijzonder goed herrie maken om hem geïnteresseerd te krijgen.

Ben het over het algemeen wel eens met je post, maar het mag wel iets genuanceerder. :+

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 19:39

Eatshay schreef:
Dus een zuiver lopend paard dat zich normaal gedraagt en gewoon goedgekeurd wordt door een betrouwbare veearts is een illusie? Handelaar zeker? :')

Nou nee,ik ben bepaald geen handelaar maar heb altijd aan de kopende kant gestaan.Ik heb nooit verwacht of verlangd dat een paard perfect is want dat ben ik zelf ook niet. Wel moet de beroemde "klik"er zijn. Dat we bij elkaar passen qua karakter, capaciteiten en verwachtingen.