[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:13

Alweer herkenbare plekken :))
Ik ben er zondag nog geweest, in de mist. Was enorm aangenaam verrast hoe goed de paden daar overal nog liggen! Bij ons aan stal in het bos is maar 1 pad meer vrij en daar zak je al kogeldiep op sommige plekken. En de veldpaden zijn een aaneenschakeling van grote wegbrede waterplassen en steentjes/kiezels.

Ik ga vaker deze winter met de trailer die kant op komen :P

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:53

Ziet er goed uit. Zalig

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 19:40

Duplo schreef:
Wat goed!
Fijn dat ze zo braaf was en jullie lekker hebben genoten
Ja echt, ik zou dit wat vaker moeten doen... :P

Varekaj schreef:
Alweer herkenbare plekken :))
Ik ben er zondag nog geweest, in de mist. Was enorm aangenaam verrast hoe goed de paden daar overal nog liggen! Bij ons aan stal in het bos is maar 1 pad meer vrij en daar zak je al kogeldiep op sommige plekken. En de veldpaden zijn een aaneenschakeling van grote wegbrede waterplassen en steentjes/kiezels.

Ik ga vaker deze winter met de trailer die kant op komen :P
Volgens mij ken jij mijn dorp beter dan ikzelf. :')
Als je nog eens in de buurt bent, laat maar weten, ik ga graag eens mee voor een stukje. :D


Manadeluca schreef:
Ziet er goed uit. Zalig
Nu nog aan onze balans werken. :))

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 23:22

Je zit eigenlijk in het midden van 2 leuke rondjes die je kan maken en ook aan elkaar kan knopen. En dan kan je ook nog inpikken op de ruiterroute maar die is 18 km en ng wat lang voor Aliaa denk ik? De andere zijn iets van 5 en 6km en samen 11,5 ongeveer.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 12:34

Dat is inderdaad nogal lang. :') Maar veel langer dan 30 minuten wil ik nog niet op haar rijden, maar ik kan altijd te voet verder. :)) Hoewel ik geen 10 km ga stappen. _O-

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:36

Wat doet ze het goed zeg. En laat je niet haasten met rijden. Ik wandelde op deze leeftijd ook vooral ernaast. :j Muzanna is met 4 zadelmak gemaakt en pas echt beginnen inrijden met 5. Opstappen en wegrijden!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 13:21

Nee hoor, geen haast! :D Ik zit er maximum 1 keer per week op Aliaa en vaak zitten er enkele weken tussen. :j Iets met tijd tekort en snel donker zijn buiten. :')

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 16:56

Wat een heerlijk verhaal weer Retjethorse!!
Ik lees altijd met veel bewondering mee en laat mezelf soms zelfs wat inspireren door wat jij doet met Aliaa :p
En alles bitloos, gewoon aan een touwhalster, echt geweldig!! Dat zou ik wel echt niet durven, daarvoor kan Jenara wel echt wat te druk beginnen doen.

Heb je instagram? Zou het wel leuk vinden om jullie te volgen!!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 21:06

Jenara schreef:
Wat een heerlijk verhaal weer Retjethorse!!
Ik lees altijd met veel bewondering mee en laat mezelf soms zelfs wat inspireren door wat jij doet met Aliaa :p
En alles bitloos, gewoon aan een touwhalster, echt geweldig!! Dat zou ik wel echt niet durven, daarvoor kan Jenara wel echt wat te druk beginnen doen.

Heb je instagram? Zou het wel leuk vinden om jullie te volgen!!
Ik zou het ook niet zomaar met elk paard durven hoor, maar Aliaa kent dit nu eenmaal (en het bit amper), dus die weet niet beter. Als ik HO zeg, staat ze normaal meteen stil. Ook vanuit draf. :') De enige uitzondering is buiten, daar durft ze nog eens doorgaan, maar dan is mijn teugels licht opnemen voldoende. En buiten hebben we er laatst ook aan gewerkt, dus ook het stoppen gaat daar beter. :)

Ik heb volgens mij wel een instagram account (al is dat via mijn google account, want ik heb nooit een account op instagram aangemaakt :+), maar ik doe er niets mee. :D


Gisteren is mijn beste vriendin voor het eerst Aliaa komen bezoeken! Die vriendin is zelf ook veel met paarden bezig, maar heeft ruim anderhalf jaar in Engeland gewerkt. Ze is pas sinds september terug in België. Daarnaast woont ze niet echt in de buurt, maar ondanks de afstand, hebben we zowat alle dagen contact met elkaar.
Ik wou testen hoe Aliaa zou reageren op een volkomen onbekend persoon. Ik heb de vriendin naar Aliaa haar weide gestuurd. Aliaa stond eerst een minuutje te kijken welke vreemde persoon daar kwam aangelopen, maar eens het duidelijk was dat die naar haar kwam, ging ze er meteen naartoe. Had ook niets anders verwacht van dat nieuwsgierig aapje. :P De volgende test was of Aliaa zich uit de weide liet halen door een onbekende en helaas is Aliaa gezakt voor haar test. :') Ze ging mee. _O- Nu had de vriendin de jas van mijn moeder aan en we zijn er vrij zeker van dat ze dat effectief geroken heeft. Tot zover proberen een Akhal Teke te slim af te zijn... :') En Aliaa keek verdacht veel in mijn richting, hoewel ik dacht uit het zicht te staan. >;)

Aliaa vond mijn vriendin echt leuk haha, zij mocht jambette vragen, 'nee' schudden,... Aliaa deed het allemaal voor haar. :') Ze heeft ook los enkele rondjes met haar gestapt en Aliaa die deed braaf haar ding. :)) Als ik om een of andere reden niet zelf voor Aliaa kan zorgen, dan weet ik in elk geval waar ik haar naartoe moet doen. :+

En ook handig als er iemand bij is die foto's van ons kan nemen als ik rij. :D
(Ik weet het, geen cap, eigen risico/verantwoordelijkheid! Normaal rij ik altijd met)
Afbeelding

Verder viel het gisteren echt op dat Aliaa haar kont een stuk hoger staat dan haar schoft, dus die zal nog de hoogte in gaan. _O- Ik ga haar even pauze geven op gebied van rijden. :j

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:24

Geweldig! Wat leuk dat het zo goed gaat met jullie.
Ze lijkt nu echt donkerder geworden in de winter, mooi hoor.

Ja hier gaat bitloos ook fijner dan met bit, als ik al denk aan stoppen reageerd Guli al, zo fijn.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 20:48

Ligt aan het contrast op de foto denk ik. Ze is niet zo donker, ze heeft altijd een grijzige/bruine tint over haar lichaam (en een deel zal vast ook stof zijn _O- ), enkel haar hoofd neigt meer naar het zwarte. :))

Fijn he als ze zo licht op de hulpen staan! :D Net ook, Aliaa was aan het crossen in de bak, even 'ho' en als ze stopt 'snoepje' en ze staat bij mij. *\o/*

Hoe gaat het met Daria ondertussen? Die zal vast al een flink stuk gegroeid zijn! :P

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 21:11

En ondertussen heb ik me erbij moeten neerleggen dat Aliaa in de winter onder een deken gehouden moet worden. :+ Ik ben het er niet mee eens, maar zoals gewoonlijk denkt Aliaa er anders over dan ik. :roll:
Toen het kouder begon te worden, viel het me op dat haar rug heel gevoelig was. Ik mocht hem nauwelijks aanraken of ze drukte haar rug meteen weg. Vorige winter viel me dit ook al op. In de zomerperiode was er niets van te merken. Ik ben begonnen met het opleggen van een deken in stal (geen idee hoeveel gram dat deken is, het is een oud deken van mijn vorig paard en het is niet meer leesbaar :') en buiten krijgt ze een 200gr waterdicht deken op. Wonderbaarlijk genoeg is haar rug nu niet meer gevoelig voor aanraking.

Het is toch echt een prinsesje hoor. :')

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:57

Het ene paard heeft dat sneller dan het andere, ik heb ook zo een neut staan.
Om eindeloos gezeul te vermijden heb ik een power turnout, die kan een flinke range van temperaturen aan. Is stevig en perfect tegen fikse hoosbuien. En ik kan 'm combineren met mijn recuptex.
Bij echt ijzig koud en vuil weer heb ik nog een 380gr outdoor deken met halve hals.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 00:23

Aan dat deken heb ik ook al gedacht, het is alleen de vraag of Aliaa er goed zal in passen. Ik heb ondervonden dat ze niet de makkelijkste is qua pasvorm van dekens. -O-

Helaas liggen de weides echt kletsnat op dit moment dus Aliaa moet noodgedwongen op stal blijven tot het wat droger wordt, anders heb ik geen gras meer over. _O- Ik doe mijn best om haar zo veel mogelijk bezig te houden en zolang ze droog staat en eten heeft, lijkt ze het niet eens zo erg te vinden.
Vandaag zijn we samen gaan wandelen en ze had er zin in! :D Er was enorm veel wind, Aliaa was wat hyper, maar ze is het leukst als ze hyper is. :')
Het is echt grappig om Aliaa in allerlei bochten te zien wringen om elke plas te kunnen ontwijken. _O-
Hier had ze paarden gezien in de verte, je zou denken dat ze die wezens nog nooit van der leven gezien heeft. :')
Afbeelding

En ik heb (eindelijk) alle foto's van de fotoshoot in september binnen. Er zijn welgeteld 9 van de 500+ foto's goedgekeurd door de fotograaf. :') Heb maar meteen een fototopic geopend: Akhal Teke Aliaa, maar dan net wat anders...

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 13:13

Aliaa kan soms zo'n trut zijn he... :')
Vandaag hebben we grondwerk gedaan, en ze was echt super gefocust op mij en het werk. Ze was zo hard gemotiveerd, iets teveel zelfs. :P Een stalgenoot was ondertussen haar paard aan het longeren in de bak. Blijkbaar was dat paard aan het bokken en steigeren, maar hier hebben zowel Aliaa als ik niets van gemerkt. We gingen zo hard op in ons werk.

Na het grondwerk zet ik Aliaa terug op stal en doe ik haar deken terug om. De staldeur stond nog half open (ze weet dat ze er niet zomaar uit mag, dus in principe is dit geen probleem, maar je hoort me vast al afkomen... :') ), ik had net de borstriemen vast gemaakt en ik ging naar achter om het deken goed te leggen. Aliaa bleef braaf staan, dus ik liet de staldeur zoals ze stond, een stuk open dus. En plots zag mevrouw haar kans en weg was ze. }> Niet rustig in stap, nee meteen in draf en gaan met die banaan! *\o/* Ik brul 'ALIAAAA' terwijl ze er vandoor stoof. Het zou me niet verbazen als het hele dorp me gehoord heeft. :') En Aliaa die dacht: Ciaooo!! :evaw:

Ik spurt er meteen achteraan en kan nog net mijn halster grijpen. Ik duik onder een plank door een andere gang in, in de hoop haar nog de pas te kunnen afsnijden. Ik kom nog net de hoek achter gespurt en toen stonden we oog in oog. Gelukkig was ze nog zo beleefd om te stoppen en me niet omver te lopen. _O-
Het is toch een duiveltje hoor. }>

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:14

Haha, wat een heerlijk verhaal weer :p Altijd jammer dat zo'n dingen niet op film staan!
Geweldig toch, die paardenpubertjes die toch altijd even dingen moeten proberen :p
Heb je foto's ook eens bekeken, wat mooi!!!
Ik wil trouwens ook best wel eens foto's van jullie komen maken! Zo ver van mij woon je niet, dus lijkt me best leuk!! (Ik ben helemaal geen professional trouwens, eerder een redelijke amateur)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 22:37

Je bent welkom hoor! *\o/* Lijkt me erg gezellig. :D
Ik zit ergens in de categorie noob met de camera, maar af en toe rolt daar ook eens een leuke foto uit waar ik heel blij mee ben. :')

En inderdaad, je zou er beeldmateriaal van moeten hebben... _O- Maar binnenkort zou mijn actioncam geleverd moeten worden, dus wie weet draag ik die de hele tijd als ik bij Aliaa ben. :')

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:50

Retjethorse schreef:
Je bent welkom hoor! *\o/* Lijkt me erg gezellig. :D
Ik zit ergens in de categorie noob met de camera, maar af en toe rolt daar ook eens een leuke foto uit waar ik heel blij mee ben. :')

En inderdaad, je zou er beeldmateriaal van moeten hebben... _O- Maar binnenkort zou mijn actioncam geleverd moeten worden, dus wie weet draag ik die de hele tijd als ik bij Aliaa ben. :')


Leuk voornemen voor 2020! Fotoshoot van Aliaa :D
Stuur me maar eens een pb'tje wanneer dat zou passen!

En oh, geweldig! Ik volg jullie avonturen alvast!!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 23:06

Phoeh, nu vraag je wat. :') Zal eens een pb sturen als januari gepasseerd is, dat wordt nog een drukke maand. :P

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 00:52

Ik wens jullie allemaal een geweldig 2020 toe en hopelijk mogen veel van jullie paardendromen uitkomen! :D
Ik hoop ook dat alle dieren het vuurwerk goed doorstaan hebben! :(:)

Hier gelukkig geen problemen gehad. Onze hond is werkelijk nergens bang voor, aan Aliaa heb ik ook niets vreemd opgemerkt en de kat op onze weide redt zich al jaren, die heeft een lekker plekje in het hooi. :D

Aliaa heeft het jaar goed ingezet. Het goede voornemen is om sportiever te worden, dus heb ik een hindernis in de bak opgesteld. 8-) En daar werd ze heet van. :') Gewoon haar rondjes lopen is saai en daarbij valt ze net nog niet in slaap, maar de hindernis vond ze geweldig. :))
De vorige keer zei ik telkens mijn beloningswoord zodra ze over de hindernis heen ging. Vandaag had Aliaa niets beter gevonden dan de hindernis over te gaan, meteen te stoppen en er opnieuw over te vliegen. :') Echt grappig, maar niet echt de bedoeling natuurlijk. _O- Dan werd ze ook nog eens boos op mij toen ik haar een volledig rondje langs de bak wou laten lopen eer ze er opnieuw over mocht. :+
Ik zou echt mijn camera eens mee moeten nemen, ik heb zo'n spijt dat ik het niet goed kunnen filmen heb.
Dit was het begin, met enkel een balkje op de grond, maar dit deed ze dus ook toen de hindernis de hoogte in ging. :')



Dus ik heb Aliaa, duidelijk tegen haar zin, naar een ander punt in de bak gesleept, zodat ze van daar mooi haar aanloop kon nemen. Ik dacht dat ook eens te filmen, want ze was zo enthousiast dat het vast en zeker een leuk filmpje zou kunnen worden. :+
Aliaa zou natuurlijk Aliaa niet zijn als ze het niet zou verpesten. :')



Daarna heb ik het opgegeven om te filmen. _O- Eigen schuld, volgende keer moet de camera maar in orde zijn. Verder was ze echt kei lief en knuffelig vandaag! <3 De afgelopen twee dagen was ze bozig om een of andere onbekende reden. :P Misschien te weinig aandacht gekregen naar haar zin, ze is de laatste dagen nogal fanatiek voor grondwerk. :D

Anoniem

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 10:01

Wat een lekker monster. <3 Humor heeft ze wel.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 00:26

Ze vindt zichzelf erg grappig ja, ik soms iets minder. :D
Vorige week was ze met mijn hoevenkrabber weg. :') Vond ze geweldig natuurlijk. }> Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 11:08

Vanochtend kreeg ik nog meer Aliaa humor naar mijn hoofd geslingerd (letterlijk :') ):

Afbeelding

Mijn fluovestje heeft het overleefd. _O-

Anoniem

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:25

Ze zeggen dat katten personeel hebben, maar dat geldt ook voor dit paardenras? ;)

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:31

Zo heb ik er ook eentje. Alles wat je in haar buurt laat liggen knabbelt ze op.

Afbeelding