[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 21:42

Ik zal eens kijken of ik je apen kan vinden. :D Die banen ken ik wel een beetje, maar niet heel goed omdat ik er eigenlijk nooit veel gewandeld heb. XD

Vandaag heeft Aliaa nog een vaccinatie gehad en wat super braaf, ze heeft geen kik gegeven. :D Daarna mocht ze naar de weide, maar ze wou niet mee. :') Ze moet echt niets hebben van het paard naast haar. Zodra ik haar uit de weide kom halen, weet ze niet hoe snel ze mee moet. _O-


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 06:41

Ze staan er nu momenteel niet :)
Heb nog wat weides elders en die moeten toch ook eens afgegeten geraken... andere jaren zo puzzelen om genoeg gras te hebben en nu ist puzzelen dat het op raakt :))

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-18 18:35

Zo is het altijd iets he met die paarden? :D

Ik heb lekker geknuffeld vandaag! <3

Afbeelding

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 22:43

Steunt handig zo :))

Ik ben maandag door een daas gestoken. Halve arm staat dik, net een waterballonnetje. En jeuk!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-18 18:58

Het is alweer even geleden dat ik nog wat foto's geplaatst heb, helaas zijn het nog altijd slechte kwaliteit telefoonfoto's. :+ Ik zou dringend mijn goede camera eens mee naar stal moeten nemen (niet dat ik zo'n goede fotograaf ben :') ).

Vorige week heb ik echt een slechte week gehad met Aliaa... Met het warme weer had ik ervoor gekozen om haar 's nachts buiten te laten en overdag binnen. De volgende ochtend was ze enorm onrustig door de insecten (dom van mij om haar deken niet opgedaan te hebben...) en is ze zowat de weide uit gestormd en ik hing eraan. :') In plaats van los te laten, ben ik het type die lekker blijft vasthouden en uiteindelijk ben ik languit de grond op gegaan. _O- Mijn slechte knie (al 4x geopereerd) stond meteen dik en ziet nu nog steeds lekker bont en blauw maar verder lijkt er gelukkig niet al te veel aan de hand te zijn. Het was mijn eigen domme fout dat dit gebeurd is, dus ik heb mijn les ondertussen ook wel geleerd. :')
Door 's nachts buiten te staan, is ze ook enorm gestoken door iets van vliegjes of mugjes, geen idee wat juist, maar ze moet er enorm op gereageerd hebben. Tot een aantal dagen geleden was het net alsof ik een ruin had omdat het voor haar uier opgezwollen was. := Tijdens het verzorgen hiervan heeft ze mij ook nog eens een stamp gegeven, natuurlijk recht op mijn al gevoelige en bont en blauwe knie. Ook nu weer veel geluk gehad dat er behalve wat extra blauwe plekken niets aan de hand is.
Die week was Aliaa ook echt extreem hengstig, dus ik denk dat het een combinatie van haar hormonen en overgevoeligheid aan de insecten is waardoor ze 2x zo heftig gereageerd heeft... Niet dat het een excuus is, maar sinds begin deze week heb ik weer een poeslieve merrie die niets anders wilt dan lekker knuffelen. Ze gaat 's nachts niet meer buiten, maar ik zet haar in de voormiddag en naar de avond toe een aantal uurtjes buiten, zodat ze toch nog een aantal uur op de weide kan.
Op gebied van verkeersmak maken, hebben we al wat vooruitgang geboekt, maar we zijn er nog lang niet. :P Als ze gewoon kan kijken, maakt het haar niet uit wat er passeert. Auto's, vrachtwagens, tractors, allemaal geen probleem als ze mag stilstaan en kijken. Bij het stappen springt ze wel nog graag weg wanneer deze passeren aan hogere snelheid (traag rijden is geen probleem). Auto's die rustig achter haar rijden is ook geen probleem.
Verder heb ik de afgelopen 2 weken niet zo heel veel met haar gedaan, mijn ouders waren 2 weken op verlof en ik heb het ongelooflijk druk gehad om al het werk thuis en bij de paarden gedaan te krijgen. :P Dus ook niet zoveel foto's gemaakt.

Even nog een vergelijking:
13 april

Afbeelding

En 6 juli (ze kijkt wat bitchy, maar ze kan ook zo lief kijken <3 )

Afbeelding

En we zijn nog eens op wandel geweest! Een aantal dingen vindt ze nog erg spannend (er zit bijvoorbeeld een hond die echt verschrikkelijk kwaad is en steeds tegen een hek knalt, daar is ze geen fan van :o ). Ook stilstaan voor foto's tijdens het wandelen is niet nodig voor Aliaa, vandaar dat ze weer die typische blik heeft van 'moet dit nu echt?'. :+

Afbeelding

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 06:56

Haha ja leuk die laatste foto!
Ziet er inderdaad nogal stenig uit dat pad bij jullie.

Jee wat baalen dat je haar been steeds tegen jou zere knie kreeg, beterschap ermee.

Goed dat je al vooruitgang boekt met verkeer, alles gaat vaak eerst in kleine stapjes, en daarna is het ineens normaal!

Guli staat nu in de Wijk bij Clara, dus misschien als alles goed gaat volgend jaar een baby teke erbij!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 07:47

Ja, als ze iets tegen haar zin doet trekt ze echt dat hoofd. :D

Veel van de wandelpaden in de buurt liggen helaas wel vrij vol met dat soort stenen. Dat of ze zijn kapot gereden door landbouwvoertuigen. Jammer want je kan echt mooi wandelen hier in de omgeving!

He wat leuk zeg van Guli! :D Al zal je haar vast wel enorm missen, maar ze is daar in goede handen! Voor welke hengst heb je gekozen? :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 08:35

Niet alleen waar jij gestald staat zijn de paden zo. Ik heb weides op diverse locaties en de wandelpaden/veldwegen liggen er allemaal zo bij. Oa daarom staat de mijne dus jaarrond vierkant op ijzers.

Manadeluca

Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 09:17

Misschien zijn hoefschoenen een optie, hier hebben we ook van die paden, gewoon hoefschoenen aan.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 11:58

Varekaj schreef:
Niet alleen waar jij gestald staat zijn de paden zo. Ik heb weides op diverse locaties en de wandelpaden/veldwegen liggen er allemaal zo bij. Oa daarom staat de mijne dus jaarrond vierkant op ijzers.
Zo jammer he, want in deze regio zitten best wel veel mensen die met hun paarden wandelen...

Manadeluca schreef:
Misschien zijn hoefschoenen een optie, hier hebben we ook van die paden, gewoon hoefschoenen aan.
Dat zijn voorlopig kopzorgen voor later. :D Hoefschoenen zijn misschien een optie. Sowieso wil ik een ijzer vermijden als ze deze niet nodig heeft. Iets wat ik ook interessant vind, zijn bijvoorbeeld de Megasus Horse Runners. Er loopt hier een topic op bokt. Tot nu toe lijken de resultaten daarvan wat tegen te vallen (makkelijk verliezen,...), maar wie weet dat ze nog wat aanpassingen doen en het concept verbetert. Voorlopig is het in elk geval nog niet nodig om iets onder haar hoeven te doen. :P

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:23

Ik weet niet hoe het daar zit. Op de meeste plekken, als het mooie weer eraan komt, dan gooien ze op de veldwegen alle putten en gaten vol met puin van baksteen en in het slechtste geval zelfs kapotte dakpannen, van die stenen oranje.
Goed om de banden van je auto of trailer op stuk te rijden en scherpe stukken van in de hoefzool te laten prikken :\

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 12:48

Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit gezien dat ze puin bijkappen, maar ik durf ook niet met zekerheid te zeggen dat het niet gebeurd... Eenmaal Aliaa het verkeer meer gewoon is, loop ik zelf ook liever op straat dan enkel en alleen in die wandelbaantjes.

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 23:07

Poe, zo gevoelig is mijn merrie niet gelukkig. Die wordt wel gestoken, maar krijgt er geen rare reacties van. Vervelend zeg. Wat zei de DA over mogelijkheid van SME? Dan zijn ze vooral voor knutten e.d. gevoelig nl.

De meeste Tekes, afgezien van bepaalde lijnen, hebben hele goede, spojkerharde hoeven. Slechte hoeven zijn niet rastypisch. Het terrein in gebied van oorsprong liegt er natuurlijk ook niet om, heel stenig iig. Maar ok, daar storten ze geen puin, haha.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 23:25

Ze denken niet Aliaa SME heeft. Ze schuurt ook totaal niet meer, de haren op haar staart zijn mooi terug aan het groeien. Nu ze overdag buiten loopt, is het allemaal weer mooi terug weggetrokken. Het moet echt iets zijn dat 's avonds/ 's nachts komt steken. Maar het zit echt wel vergeven van de insecten aan haar weide. Die ligt net naast een stuk bos waar een klein beekje door loopt. Zodra je in de buurt van dat bos komt, moet je echt gaan lopen van de dazen. := Vandaar dat ik liever een deken opleg voorlopig.

Ik heb wel de indruk dat Aliaa al minder gevoelig reageert op de stenen! :)) Ze liep er ook niet echt slecht op, maar enkel als ze wat op een dikkere steen stapte. Ik zie wel wat haar hoeven zullen doen zodra ze onder het zadel is en we vaker gaan wandelen. :P

Vandaag heeft Aliaa een uurtje op onze eigen weide kunnen grazen, wat was ze blij!! Ze had zelfs geen tijd om ruzie te maken met het andere paard dat op onze weide staat. :+ Er zit wel een draad tussen, dus het is niet dat ze bij elkaar konden. Ze heeft ook wat gelopen, maar niet extreem veel, dat doet ze zelden. _O- Hoewel onze weide in 2 gedeeld is, heeft ze daar toch wat meer ruimte om haar benen wat te strekken dan op de weide op de pensionstalling. Morgen mag ze nog een uurtje grazen. :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 14:43

Stukje filmpje van vandaag op onze eigen weide, helaas heb ik haar er na een dik halfuur moeten afhalen omdat ze maar bleef rennen door dazen. -O- Ik was vroeg genoeg vertrokken, het was nog lekker fris dus had gehoopt dat ze rustig kon grazen zonder deken, maar helaas... Vanaf morgen dan weer helemaal ingepakt de weide op. :')


Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 20:01

Geen beeldmateriaal vandaag, maar wel een heel trots baasje vandaag!!! *\%/*

Deze ochtend was Aliaa weer erg ongeduldig om uit stal te komen (zoals gewoonlijk). :P Zodra ze ziet dat ik het halster neem, kalmeert ze meteen en blijft ze netjes staan om het om te doen, dan kan de staldeur echt helemaal open en ze zal geen stap verzetten tot ze mee mag. :D Ik heb haar snel even geborsteld en naar onze eigen weide gebracht, het is nu de vierde keer dat ze op mijn weide gestaan heeft. Onderweg naar de weide is er een auto gepasseerd, deze reed rustig voorbij en Aliaa heeft geen kik gegeven! :D Als ze rustig genoeg rijden, reageert ze er niet meer op. Ook om het hek van onze weide open te doen, was ze heel braaf. Het is nogal een slecht systeem (voor zover je het een systeem kan noemen :'), het is gewoon rommel haha) en de vorige keren was ze wat onrustig, wat het voor mij niet makkelijker maakte om het open te doen. Eenmaal op de weide kon ze lekker knabbelen, want daar staat wel nog wat gras dat ook effectief op gras lijkt. _O- Tussen Aliaa en het andere paard dat op onze weide staat, was er wat ruzie (er zit wel een draad tussen beide paarden), maar behalve veel geroep en met de voorbenen slaan, viel het mee. Toen mijn werk op de weide erop zat, ben ik terug naar de stal waar Aliaa staat gegaan om uit te mesten. Aliaa vond het absoluut niet leuk om achtergelaten te worden. :+ Ze liep zover ze kon met mij mee en zodra ze niet meer mee kon lopen, begon ze te lopen en hinniken. Het is de eerste keer dat ze zonder mij op die weide moest blijven.
Rond de middag ben ik Aliaa terug gaan halen, ze was erg snel terug bij mij haha. :P In het begin was ze opdringerig, mij de pas af snijden en die oren toch lichtjes achteruit. Zodra ik het halster haalde, was dat gedrag meteen over en bleef ze keurig staan om het om te doen. Stel je voor dat ik haar opnieuw zou achterlaten... >;) Ook onderweg naar stal terug een auto tegengekomen en geen enkele reactie gehad. *\o/* Op stal was ze zo aanhankelijk, niet normaal gewoon... :')

Rond 13u30 ben ik terug naar stal gegaan, want het was tijd voor mijn Parelli les! Aliaa had ik op voorhand al in de bak gezet, zodat ze alvast even kon rollen voor we aan het werk gingen. Ik was haar los in de bak wat aan het poetsen, zodat ze er toch fatsoenlijk uitzag voor onze les, wanneer de lesgeefster toekwam. Wat papieren ingevuld, uitleg gekregen. Aliaa stond netjes aan de rand van de bak te wachten tot wij klaar waren. En dan was het moment om effectief aan de slag te gaan. Ik was lichtjes nerveus, normaal neemt Aliaa dat meteen van mij over, maar nu niet. :D
We zijn begonnen met het correct leren aandoen van het touwhalster, mijn knoop was goed, de manier waarop ik het touwhalster omdeed was op zich niet slecht (wanneer je paard meewerkt tenminste xD), maar hebben zij een andere manier geleerd. Ik nam de neusriem vast om dit meteen om haar neus te doen en dan het touw achter haar oren te leggen en vast te knopen. Nu neem je het touwhalster in 1 hand, met de andere ga je langs de hals om het zo aan te doen.
Dan zijn we begonnen met the friendly game, overal aanraken met de stick, hand. Aliaa stond nog net niet te slapen. O:) Benen, hoofd, oren, buik, allemaal geen enkel probleem, maar daar had ik sowieso al aan gewerkt (voor zover het nodig was om eraan te werken). Enkel haar buik vindt ze met momenten minder leuk, maar ze laat het wel toe en zodra ze het goed laat doen, stop ik ook meteen als beloning. :) Na het aanraken met de hand en stick moest ik met de leadrope over haar lichaam zwaaien. Eerst een kort stukje touw en daarna langer. Ook hier bleef Aliaa mooi en lekker ontspannen staan. Hier had ik zelf nog maar een keer op geoefend. Ik moet enkel opletten dat wanneer ik met het touw zwaai, ik meegeef, zodat het geen zweepje is. :') Daarna hetzelfde maar met de stick (waar ook een touw aanhangt). Ook hier was Aliaa mooi ontspannen.
Als onderdeel van the friendly game, hebben we ook een stukje oefenen met vliegenspray meegenomen. Hier was ik heel blij mee, want Aliaa reageerde op deze manier heel positief! We zijn nog niet zover dat ik al op haar kan sprayen natuurlijk, maar we hebben meer vorderingen gemaakt dan hoe ik het deed. Ik stapte met Aliaa rond in de bak, zij liep achter mij terwijl ik gewoon naast mij aan het sprayen was. Hier reageerde Aliaa goed op, dus de volgende stap was dat ik achterwaarts stapte terwijl ik aan het sprayen was. Ook dit deed ze heel goed, al was ze toch nog achterdochtig. Stel je voor dat ik plots op haar zou sprayen. }> Wanneer ze het goed deed (door bijvoorbeeld dichterbij te komen), stop je meteen als beloning. Hier heb ik complimenten over gekregen dat ik altijd netjes op tijd stop en het zie wanneer Aliaa iets goed doet. Natuurlijk hebben we ook uitgebreid gekrabbeld en beloont met de stem, want ik heb echt een top meid! +:)+

Daarna hebben we gewekt aan the porcupine game, dit is het leren wijken voor druk. Eerst hebben we aan de achteruit gewerkt, dit kende Aliaa al een beetje, hoewel ze nog beter op de hulpen mag komen. Ze kan heel licht op de hulp reageren als ze wilt hoor. :') Als ze wilt... :D Ook heb ik geoefend op haar achterhand en voorhand verplaatsen. Dit was grotendeels wel nieuw voor Aliaa. Aan het wijken is nog werk genoeg om haar beter op de hulpen te krijgen en haar te laten snappen wat de bedoeling is, dus we hebben huiswerk genoeg mee gekregen. :D

Om af te sluiten hebben we ook al een start gemaakt bij the driving game, dit is min of meer hetzelfde als de vorige game, ook wijken, maar hierbij moet ze wijken zonder druk maar door lichaamstaal. Dit was moeilijker voor Aliaa, omdat dit echt helemaal nieuw was, maar ze is zo slim en leert snel bij.

De lesgeefster was echt onder de indruk van Aliaa, ze was weer lekker aanhankelijk naar mij toe en heeft zicht echt voorbeeldig gedragen. Geen enkele keer heeft Aliaa een teken van ongeduld getoond, hoewel de uitleg soms even kon duren. Ook was er een ander paard de hele tijd in de weide aan het lopen en behalve wat kijken, reageerde ze daar niet op, wat ik top vindt voor een jonkie. :D
Zelf heb ik ook te horen gekregen dat ik het goed aanpak met haar, dus dat is natuurlijk ook fijn om te horen, want daar was ik toch wat onzeker over. :P Het is de eerste keer dat ik echt met zo'n jong dier werk, dus er is nog genoeg te leren.

Na de les heb ik haar nog lekker op de weide gezet bij de pensionstalling zodat ze lekker kon ontspannen. Dat ene paard was nog steeds aan het lopen en staat op een weide rechtover Aliaa haar weide. Mevrouw vond het nodig om ons te beschermen tegen dit paard, want ze liep met haar oren in haar nek op het paard af en ging expres tussen het paard en ons staan. :')

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

[VOLG] Akhal-Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 21:55

Hey!

Misschien ken je Aliaa nog van mijn vorige volgtopic [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa, maar helaas ben ik het topic met de warmte even uit het oog verloren en kan ik na 2 weken niet meer reageren, vandaar dat ik een nieuw topic open. :')

Aliaa is een 3 jarige Akhal-Teke merrie (geboren op 4 juni 2015) die ik leren kennen heb tijdens een bezoek aan Stoeterij Argamak op vakantie. Tijdens de rondleiding van de paarden in de merrieweide, is Aliaa de hele tijd bij mij gebleven. Ik kreeg haar niet meer uit mijn hoofd en ben op terugweg naar huis nog eens langs gegaan om naar haar te kijken. De kudde stond achteraan op de weide en Aliaa kwam als enige meteen naar ons toe. Vanaf dat moment wist ik dat zij degene was die ik wou!

Op 19 mei zijn wij Aliaa, na veel te lang wachten voor mijn gevoel, gaan halen. Voorlopig ben ik vooral bezig met Aliaa kennis te laten maken met allerlei situaties aangezien zij nog vrij 'groen' is. Ook ben ik 3 weken geleden begonnen met les Parelli, waarvan een verslag in mijn vorige topic terug te vinden is. Aliaa neemt het grondwerk goed op, we zijn vooral bezig met wijken voor druk nu. Ze werkt graag mee en lijkt plezier te hebben in het grondwerk. Vooral wanneer ik haar krab op haar favoriete plekjes doet ze extra haar best. :D

Over het algemeen heeft Aliaa een fijn en aangenaam karakter en wilt ze graag voor je werken, maar wanneer ze het niet met je eens is en je doorvraagt, laat ze je ook heel duidelijk merken wat zij ervan denkt. }> Mevrouw heeft best een karaktertje. :P Verder is ze erg nuchter op gebied van vreemde en enge dingen. Vreemde voorwerpen bekijkt ze even om er vervolgens op af te stappen en aan te snuffelen/bijten. Bij vreemde geluiden is ze minder heldhaftig. :o

En om af te sluiten nog enkele foto's van Aliaa (helaas zijn de meeste foto's telefoonkwaliteit, ik vergeet steeds een camera mee te nemen naar stal).

Enkele verkoopsfoto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De tweede keer dat ik haar zag:
Afbeelding

En thuis aangekomen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Akhal-Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:03

Huh je kan toch wel nog reageren? :D de snelle reactiebalk is dan weg geloof ik, maar ergens onderin staat nog dat je een reactie kan plaatsen. Maargoed! Nog nieuws? :)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Akhal-Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 22:19

De knop staat er nog wel, maar als ik erop druk krijg ik dit te zien: In dit forum kun je niet reageren op topics waar meer dan twee weken niet op gereageerd is.

Weinig nieuws voorlopig, we gaan regelmatig wandelen en dit doet ze goed. Auto's zijn nog steeds wat spannend maar als ze kan stoppen en kijken en ze rijden niet al te snel, reageert ze er eigenlijk niet meer op.
Morgen zal ik meer te melden hebben, want het gaat een drukke dag worden voor Aliaa. Eerst hebben we terug les en daarna is het nog tijd voor een inenting en worden haar tanden gecontroleerd. Ik vermoed dat ze last heeft van de tandjes. :(:) Benieuwd hoe ze daarop gaat reageren. :+

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-18 12:12

Gisteren mijn tweede les Parelli gehad, op zich ging het niet slecht. Aliaa was heel lief, maar leek plots wel aan geheugenverlies te lijden. }> Achteruit? Wat is dat? Hoe moet dat? Terwijl ze maar al te goed weet wat ze moet doen als ik achteruit vraag. Als ze dan toch een pasje achteruit ging, was het echt miniem. :') In het begin van de les hebben we daar vooral op gewerkt.
Ik ben de afgelopen 3 weken ook bezig geweest met de vliegenspray, het begint te beteren en ik kan al wat op haar lichaam sprayen, maar ik zie wel dat ze hiervoor nog altijd wat spanning opbouwt, al gaat ze niet meer lopen. Ook hier heb ik gisteren nog tips voor gekregen en daar gaan we ook verder aan werken!
Verder hebben we nog extra huiswerk mee gekregen en moet ik echt mijn best doen om geen oefeningen te vergeten. Gisteren nog een aantal nieuwe oefeningen gekregen, zoals wijken voor druk op haar hoofd (hoofd laten zakken) en nog wat uitbreidingen op onze eerdere oefeningen. :)

De tandarts heb ik gisteren niet meer gezien. Deze zou in de namiddag komen (na mijn les), uiteindelijk kreeg ik om 18u40 bericht dat ze onderweg was, maar om 19u moest ik gaan eten bij familie, dus het is niet doorgegaan. Dit geeft me wel extra tijd om te oefenen met een hoofdstel en bit, zodat ze toch al wat went aan iets in haar mond hebben.

Gisteren avond was Aliaa echt super lief! Zachtjes hinniken als ze me ziet op de weide en op stal, en ze had ook echt nog zin in knuffels! <3

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 20:25

Vandaag een heerlijk dagje gehad met Aliaa! :D
Aangezien ik nog 2 paarden op stal heb, die ik tijdelijk verzorg, heb ik Aliaa eerst op de paddock gezet en daarna die andere 2 op de weide gezet. Terwijl ik mijn spullen bijeen aan het rapen was voor het grondwerk, hoorde ik Aliaa ruzie maken met een van die 2 die op de weide stond. :+ Toen ik op haar riep, kwam ze meteen naar mij toe gegaloppeerd. :D
Aliaa heeft super goed haar best gedaan met het grondwerk! De achteruit knop stond er plots weer op. }> We hebben alle oefeningen gedaan, de ene beter dan de andere, maar dat komt wel. Een deel van de oefeningen zijn nog vrij nieuw en ze deed haar best. <3 Ze kroop net niet in mijn broekzakken. :')
Je zou denken dat ze mij na al die oefeningen even beu was, maar ook in de weide was ze niet bij mij weg te krijgen. :P Terwijl ik mijn stal aan het mesten was, kwam iemand me zeggen dat mevrouw weer ruzie gemaakt had en de draad gesneuveld was. Terwijl ik de draad aan het maken was, vond ze het ook nodig om de buurman weg te jagen. :+

Vanavond ben ik met Aliaa naar huis gestapt (ik woon op een kleine 10 minuutjes van de stal), op de heenweg was mevrouw wat aan het treuzelen, maar ze is braaf geweest. Thuis heeft ze kennis gemaakt met onze hond, een Bouvier die aan de energiedrank gezeten heeft. :') Aliaa was best nieuwsgierig, maar helaas is onze hond zo verschrikkelijk hyper en dat vindt Aliaa maar niets... Ze is braaf gebleven, al gingen die oortjes met momenten toch in haar nek.
Op terugweg naar stal zijn we nog enkele auto's tegen gekomen, 1 keer is ze verschoten, maar die wagen reed dan ook sneller dan ze gewoon is. Ook stopte er een wagen achter haar en die reed achteruit naar ons toe, ik heb die bestuurder maar verwittigd dat hij moest opletten, maar ook hier is Aliaa braaf gebleven! Uiteraard elke keer flink beloond als ze braaf was. *\o/*

Verder heeft Aliaa nog een liksteen gekregen en die viel duidelijk in de smaak! :D
Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 20:42

Deze morgen heb ik voor het eerst een hoofdstel met bit omgedaan bij Aliaa, als voorbereiding op de tandarts die volgende week komt. Ik had niet verwacht dat een bit veel problemen zou opleveren aangezien Aliaa toch graag alles vast neemt. :D En inderdaad, na wat geprutst te hebben, had ze het bit zo in. In totaal heb ik het hoofdstel 3 keer aan en uit gedaan. Ging allemaal heel vlot, ze was wel enorm aan het knabbelen op het bit, maar dat is volgens mij wel normaal. Ze moet er nog aan wennen natuurlijk. :)

Vanavond heb ik eens een paraplu meegenomen om te kijken hoe ze daarop zou reageren. Ik geloof niet dat het 5 minuten geduurd heeft voor de paraplu kapot was... :')

Afbeelding

Het resultaat:

Afbeelding

Ik kreeg hem zelfs niet meer dicht waardoor ik de paraplu zo op mijn fiets moest meenemen. :+

Ook waren er grote balen stro geleverd die de stalhouder met een of andere tractor aan het binnensteken was, daar zijn we ook naar gaan kijken, maar Aliaa vond de hond interessanter... :')
Verder was ze super lief vanavond en vond ze het nodig om tijdens het eten knuffels te komen vragen! <3

Afbeelding

Sorry als er typfoutjes in zouden staan, heb het even snel met mijn smartphone getypt. :D

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Akhal-Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:00

Wat een heerlijk dier

N4N4
Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-10-15

Re: [VOLG] Akhal-Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:43

Knap paard heb je daar hoor :j , jullie komen er wel !

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 23:00

truus1957 schreef:
Wat een heerlijk dier
Ze heeft echt een heerlijk karakter om mee te werken! Ze wilt ook graag voor je werken, komt meteen naar je toe in de weide enzo. Heel erg mensgericht en leergierig! Maar ze heeft ook best een karaktertje hoor. :') Wanneer haar iets niet aanstaat, laat ze dit meteen erg duidelijk merken, op zich is dat geen probleem, integendeel zelfs, ik vind het fijn dat ze aangeeft wanneer iets niet oke is voor haar en dan kunnen we daaraan werken. Alleen de manier waarop is soms nogal direct. Aliaa zal eerder aanvallen dan vluchten wanneer iets eng is, misschien is dit iets rastypisch voor de Akhal-Teke? :P
Op bepaalde dingen kan ze zo nuchter reageren dat ik me soms afvraag of ik echt wel een 3-jarige heb, maar ze kan zich soms ook zo aanstellen voor iets wat totaal niets voorstelt. :+


N4N4 schreef:
Knap paard heb je daar hoor :j , jullie komen er wel !
Dank je! Ja, komt vast en zeker wel goed met ons! Ze krijgt rustig alle tijd om te wennen en de basis grondwerk te leren voordat we aan het echte zadelmak maken beginnen. :j Al ik wel toegeven dat ik enorm benieuwd ben hoe ze gaat reageren op het 'echte' werk, ofwel gaat ze zoals bij het bit en de paraplu er amper iets aan vinden, ofwel gaat ze er een drama van maken. Ik vind het moeilijk om in te schatten. :P Maar we hebben tijd natuurlijk, eerst aan die basis werken en dan zien we wel. :j

Een week of 2 geleden ben ik eens op een opstapkrukje gaan staan om te kijken hoe Aliaa daarop zou reageren, maar daar gaf ze dus totaal niets om. Ik ben haar op haar jeukplekje beginnen krabben en stilletjes aan wat meer tegen haar leunen met mijn bovenlichaam, ze gaf geen kik. :D Haar vliegendeken opleggen daarentegen, kan ze dan wel weer een drama van maken, dan kijkt ze heel erg zuur, maar eens het erop ligt, is dat weer over. Ik moet wel zeggen dat ze de laatste dagen niet meer zo zuur kijkt om het deken erop te leggen. Ik kan het ook opleggen terwijl ze los staat, hoewel ze boos kijkt, gaat ze niet lopen, dus ik heb geen flauw idee wat haar probleem juist is. >;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, Babootje, Brandje_04, dblijham, geertje3, Jessica_1998, MallyBelly, marte_kandia, meniekske, Muga, Nimby, Pastis, Witje2, xRoossie95, YvonneV, zoedeloe en 111 bezoekers