[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 07:17

Misschien te weinig uitdaging voor haar? Wel heerlijk zo'n paard die nergens van onder de indruk is :D

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht


Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 07:34

Wat leuk dat je al zo veel gekke dat dingen met haar kan doen!

IG: @arabierjoep

ieris

Berichten: 1758
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:06

Leuk joh fijn dat ze er niks om geeft, had ik niet hoeven proberen bij Matsie!
Goed dat je haar op deze manier wat nieuwe uitdaging geeft, Matsie was ook uitgekeken op grondwerk en vind clicker training super leuk, misschien ook iets voor jullie!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 19:48

Linde99 schreef:
Misschien te weinig uitdaging voor haar? Wel heerlijk zo'n paard die nergens van onder de indruk is :D
Dat zou wel kunnen, aangezien ik nog geen lid ben van de Parelli Savvy Club en er deze keer toch een aantal weken tussen de lessen zaten, moesten we constant aan de slag met dezelfde oefeningen. Ik probeer sowieso af te wisselen, wat wandelen, grondwerk, balkjes, nieuwe voorwerpen introduceren,... En ik doe ook niet alle dagen iets met haar, maar ik kan me best voorstellen dat ze wat uitdaging mist als we elke keer dezelfde oefeningen doen.

Heerlijk he, tot nu toe heb ik nog geen voorwerpen gevonden die ze eng vindt. :D

ieris schreef:
Leuk joh fijn dat ze er niks om geeft, had ik niet hoeven proberen bij Matsie!
Goed dat je haar op deze manier wat nieuwe uitdaging geeft, Matsie was ook uitgekeken op grondwerk en vind clicker training super leuk, misschien ook iets voor jullie!
Ik kan misschien inderdaad voor de afwisseling er wat vrijheidsdressuur bij nemen en haar wat kleine kunstjes aanleren. Dat lijkt me sowieso wel leuk. :D

Vandaag mijn les Parelli gehad. Voordat we met Aliaa aan de slag gingen, had ik al tegen mijn lesgeefster gezegd dat ik het idee had dat Aliaa niet gemotiveerd meer was en het moeilijk had om iets te vinden wat voor motivatie kan zorgen. Aliaa is sinds gisteren ook super hengstig, en toch net dat tikkeltje minder dapper dan normaal, maar wonder boven wonder heeft ze zich super gedragen, ze deed echt zo haar best! <3 Het is dus een hele goed les geweest! *\o/* Voor we aan de slag gingen met nieuwe oefeningen, moest ik enkele oefeningen uit de vorige sessies laten zien. De lesgeefster zag duidelijk dat we goed geoefend hadden en was tevreden met onze vooruitgang! Daarna konden we aan de slag met nieuwe oefeningen. Aliaa heeft zich zo voorbeeldig gedragen, netjes en rustig afwachten terwijl ik uitleg kreeg. Ze stond letterlijk wat te slapen en te genieten van de knuffels tot er aan haar iets gevraagd werd. :P
Ook hoe mijn lesgeefster omgaat met Aliaa vind ik echt super, heel vriendelijk en veel knuffelen. :D

In overleg heb ik ook besloten om Aliaa voor het grondwerk te gaan belonen met voer, min of meer het principe van clickertraining. Alleen is het niet handig om samen met mijn stick en leadrope die veel langer is dan handig voor mij is ook nog een clicker in de hand te nemen, dus moet ik nog eens nadenken welk woordje ik zou kunnen gebruiken om de beloning aan te kondigen in plaats van de click. :P

Verder heb ik vanavond nog heerlijk geknuffeld met Aliaa! <3 Ze was sowieso al uit haar doen omdat haar buurman op stal stond (dat paard van enkele foto's eerder, die ze absoluut niet af kan :') ), had geen interesse in hooi en zou het liefst in mijn broekzak gekropen zijn. Minutenlang stond ik met mijn armen om haar nek, mijn gezicht tegen haar kaak te knuffelen. Afscheid nemen en naar huis gaan was héél erg moeilijk vandaag... :')

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 08:19

Fijn dat de les zo goed ging! Heerlijk hoor zo'n relaxed paard

Retjethorse schreef:
Verder heb ik vanavond nog heerlijk geknuffeld met Aliaa! <3 Ze was sowieso al uit haar doen omdat haar buurman op stal stond (dat paard van enkele foto's eerder, die ze absoluut niet af kan :') ), had geen interesse in hooi en zou het liefst in mijn broekzak gekropen zijn. Minutenlang stond ik met mijn armen om haar nek, mijn gezicht tegen haar kaak te knuffelen. Afscheid nemen en naar huis gaan was héél erg moeilijk vandaag... :')


Dit is zo heerlijk he <3 fijnste gevoel op aarde toch

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 08:40

Ja echt heerlijk! Dat zocht ik echt in een paard. Mijn vorige paard vond al dat geknuffel maar overbodig. :')

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:19

AT's zijn vaak snel herhaling beu. Dus goed dat je afwisselt. Bij die van mij kan ik op 1 dag een oefening max 3x doen. Daarna heeft hij het wel gezien en gaat of zelf oefeningen verzinnen (of biedt alleen nog die oefening aan die hij het leukst vindt) of in de "slaap"stand.

Als ik geen clicker bij heb (meestal) gebruik ikzelf een kusgeluidje. Een woord kan je namelijk per ongeluk wel eens op een andere toonhoogte zeggen - terwijl je het liefst 1 en hetzelfde geluid hebt.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 18:46

Ik doe inderdaad mijn best om voor afwisseling te zorgen omdat ik weer dat ze herhaling snel beu zijn. :)) Helaas begint mijn inspiratie stilletjes aan op te geraken. xD Aliaa gaat (gelukkig) niet zelf oefeningen verzinnen, maar ze gaat idd in slaapstand. :P

Een kusgeluidje gebruik ik al om draf te vragen, klakken met mijn tong is stap. Verder heb ik niet meteen een idee wat voor geluidjes ik nog met mijn mond zou kunnen maken. :') Ik weet dat een woord niet ideaal is, maar mijn 2 goede opties gebruik ik dus al voor andere commando's. :o

Hoe gaat het met Agan? :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 19:28

En Aliaa is kaal sinds daarnet. :') Er bleeft amper nog iets over en wat overbleef stond voornamelijk overeind. _O- Dus een scheermachine geleend van iemand en het resultaat is een kaal paard. Ze deed het zo goed. :))
Het is net iets te kort geschoren naar mijn zin, maar hoewel ze erg braaf was, bleef ze niet altijd even stil staan met haar hals. :P Ach, het groeit wel opnieuw. :D

Het resultaat:
Afbeelding

Morgen als ze buiten staat, kan ik een betere foto nemen.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 07:00

Ze blijft knap *\o/*

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 07:03

Ziet er strak uit :j

Toevallig mijn PRE die wel een volle bos manen had ook gedaan deze week :')

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 10:51

Linde99 schreef:
Ze blijft knap *\o/*
:D


Azmay schreef:
Ziet er strak uit :j

Toevallig mijn PRE die wel een volle bos manen had ook gedaan deze week :')
Heel erg strak. :))
Ik zag daarnet je topic voorbij komen, ziet er ook heel stoer uit hoor jouw PRE! :)) Worden de PRE merries voor keuringen ook niet geschoren?

En nieuwe foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:53

Vind dit zo mooier dan die sprietjes moet ik zeggen :j
Al mis ik nog steeds een voorpluk :+

PRE merries mogen geschoren voor de keuring ja, in Spanje doen ze het volgens mij om klitten te voorkomen als ze op het land staan.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 11:00

Ja, die sprietjes waren erg. :') Ik was al een tijdje van plan om het af te scheren, maar degene waarvan ik het scheermachine mocht gebruiken vergat dit steeds mee te brengen. :P
Die voorpluk mis ik vreemd genoeg niet haha, maar mijn overleden merrie had ook amper een voorpluk, dus ik ben het wel gewend. xD

Ik dacht al dat ze inderdaad geschoren werden. :)) Enkel de geschoren staat vind ik een raar zicht. :P

Carnivoria

Berichten: 392
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 11:00

Staat haar goed hoor!

Josefien

Siggislief

Berichten: 13891
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 11:41

Dat is heel iets anders dan een Rocky Mountain waar je het laatst over had, RH. :')

Maar Aliaa is wel een prachtige merrie, en die korte koep ziet er goed uit! :D

Bram ✝12/08/'15

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 11:42

Veeeel mooier!

Lynnepinny

Berichten: 2697
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:26

Wat een prachtige rastypische nek heeft ze ook :) Wat voor kleur heeft Aliaa eigenlijk officieel? Het lijkt een beetje op bruin/grijs.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 12:56

Dank je wel allemaal, ik ben ook blij dat de sprietjes er eindelijk af zijn. :D

Siggislief schreef:
Dat is heel iets anders dan een Rocky Mountain waar je het laatst over had, RH. :')

Maar Aliaa is wel een prachtige merrie, en die korte koep ziet er goed uit! :D
Ik weet het, ik weet het, maar deze dame heeft mijn hart gewoon gestolen... <3 De Rocky blijft ook een van mijn favorieten hoor. :D

Lynnepinny schreef:
Wat een prachtige rastypische nek heeft ze ook :) Wat voor kleur heeft Aliaa eigenlijk officieel? Het lijkt een beetje op bruin/grijs.
Heerlijk he die nek! :D Handig als ze iets gezien heeft en wilt kijken, dan gaat die nek erop. :P
In haar paspoort (welke Frans is) staat chocolate, in de russische databank is ze als zwart geregistreerd. Zelf vermoed ik dat ze smokey black is, zwart met creme gen. Ik ben van plan om haar te laten testen zodat ik het zeker weet. :)

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 22:40

Het zou goed kunnen. Haar moeder is ook smoky black. Weet je de kleur van papa?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 11:51

De vader is bruin volgens het stamboek en de Russische databank. Qua kleur is ze echt helemaal zoals haar moeder.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 19:42

Ergens vorige week heb ik voor de tweede keer een zadeldekje en longeersingel op Aliaa gelegd. Aangezien ze het longeren nog niet kent, heb ik haar gewoon in de bak wat 'opgejaagd'. Ze deed het zo goed! *\o/* Oke, ik moet wel toegeven dat de longeersingel niet heel erg strak zit, hij was van mijn overleden paard en die had net wat meer (heel veel meer... :') ) buik dan Aliaa. Enkel in galop heeft ze wat gebokt, maar in galop bokt ze altijd dus of het nu echt op die singel was... :P



Stiekem heb ik mijn zadel ook al eens op haar rug gelegd (vorig weekend geloof ik), dat was wat minder leuk. Ze durfde eerst niet goed stappen, maar na wat aanmoediging liep ze toch met me mee! :D

Vandaag ben ik voor de verandering naar school geweest met de fiets (40 minuten bergop/bergaf fietsen, het is best vermoeiend... :') ) en aangezien ik toch in de buurt van de stal was, ben ik eens gaan kijken naar Aliaa. Dinsdag heeft Aliaa haar weide deels afgebroken, paal eruit en de draad kapot, en ik ben een overbezorgd baasje. Gelukkig heeft ze er behalve enkele oppervlakkige schaafwondjes niets aan over gehouden.
Ik ben normaal geen selfie persoon, maar met Aliaa levert het meestal wel grappige foto's op. _O-

Afbeelding

Afbeelding

Vanavond heb ik haar nog eens losgegooid in de piste met longeersingel, wat naast haar gesprongen met mijn handen op haar rug (dat snapt ze nog niet helemaal xD) en haar hoofdstel nog eens aangedaan. Het bit neemt ze ondertussen zonder aarzelen en zonder snoepjes weer zelf in haar mond, dus ik ben super trots op mijn kleine meisje! *\o/* Daarna hebben we los uitgestapt, echt waar, Aliaa volgt nog beter dan mijn hond. >;)
Ook het grondwerk gaat super, dus ik ben een heel tevreden baasje! :D

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:49

Leuke update(s) weer.
Je glundert volgens mij gewoon helemaal. En terecht. :D
Tekes zijn heel gevoelig voor druk, dus zo'n zadel kunnen ze gevoelig op reageren. Bij het beleren van Muzanna was ze bijv. heel gevoelig op aanleggen van het been en de minste drukverplaatsing in het zadel. Laat staan aandrijven oid... kwestie van met beleid en vertrouwen te werk gaan en dat komt zo te lezen helemaal goed. :j En tja, Tekes zijn net honden. Als ik zie hoe mijn man door de stal en op het erf rondstapt met het veulen achter hem aan (vaak zelfs los) is het echt een hondje hoe ze hem volgt. Hij is veel belangrijker dan mama. :+

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-18 20:55

Ik begin al te glunderen als ik nog maar aan haar denk... :') Ik heb me al afgevraagd waar ik in hemelsnaam aan begonnen ben, maar ik heb nog geen seconde spijt gehad dat ik haar gekocht heb! *\o/* Ze maakt me gewoon zo gelukkig. :)

Vooral nieuwe dingen in combinatie met druk kan ze heel gevoelig op reageren heb ik al gemerkt. :)) Die bal in het begin, daar reageerde ze op door meteen haar oren in haar nek te leggen bij contact. Nu ze hem kent, kan ik er echt alles mee doen, op haar, over haar,... Denk dat het met het zadel ook zo zal zijn. Ik geef het nu even rust, en binnen een aantal weken leg ik het nog eens op haar. Ik merk dat er wat tijd tussen laten zodat ze dingen kan verwerken heel goed werkt bij haar.

Oh jee, dat belooft als het ruitermak maken/inrijden kan beginnen... :')

Haha geweldig die kleine Muzka toch! :D Die bijnaam gaat blijven hangen vrees ik. :P Daar ga je echt nog je handen aan vol hebben. }>
Mijn vader zei deze middag nog tegen mijn moeder dat Aliaa absoluut niet aanhankelijk is. Ze stond achteraan op haar weide en wou niet afkomen toen hij roep. In reactie daarop riep mijn moeder haar en ze kwam meteen afgelopen. :+ Ze is heel aanhankelijk, maar alleen bij 'haar' mensen, de rest negeert ze. :o Heerlijk dat karakter! <3

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-18 11:16

Maandag heb ik Aliaa laten vrijspringen! Klinkt best spectaculair, maar dat was het niet. :') Zoals alles wat we doen, doet ze het wel omdat ik het vraag, maar Aliaa zal niet meer moeite doen dan nodig is. _O-
Ik ben begonnen door gewoon een balkje op de grond te leggen tussen de staanders en daar samen met haar (zij liep los) over te stappen. Ik had mijn clicker bij dus wanneer ze erover stapte, klikte ik en kreeg ze een beloning. Daarna heb ik haar 'opgejaagd' en moest ze er alleen over. Het principe snapte ze meteen, normaal loopt ze zo dicht mogelijk in een cirkeltje rond mij, nu liep ze verder weg en netjes tussen de staanders door.
Van Aliaa in actie heb ik jammer genoeg geen beeldmateriaal, maar wel van onze 'spectaculaire' sprong. <<)

Afbeelding

En gisteren zijn we gaan wandelen. In het begin was ze erg 'lastig'. Niet dat ze stout was maar steeds stoppen en kijken. Dat ze stopt en kijkt mag gerust, maar niet na enkele passeb vooruit opnieuw stoppen. Ik heb me even kwaad gemaakt en daarna ging het zoals het moest. :P Op verkeer heeft ze deze keer geen kik gegeven, dus was ik heel trots! :D We zijn tractors tegen gekomen, een vrachtwagen en op bepaald moment zoveel auto's dat ik niet kon volgen met mijn beloningen. XD Ook ben ik een aantal bekenden tegengekomen en dan staat Aliaa geduldig te wachten tot we verder kunnen wandelen. <3

Heb ik al gezegd dat ik een super sociaal paard heb? >;)
Haar blik viel hier nog mee, ik was net te laat om de bitchy look op de foto te zetten...
Afbeelding

Koetjes zijn wel leuk. :))
Afbeelding

Sorry voor eventuele typfouten, ik heb dit getypt op mijn smartphone. :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lonniejj en 30 bezoekers