[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
xLaraaj

Berichten: 3668
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:50

Wat een knappe piste ook ! <3

https://rockingmills.weebly.com/ - Australian Shepherds


Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-20 18:53

Nee, absoluut niet! :')
Schijn bedriegt helaas. Deze piste heeft heel veel water nodig en ligt helaas alleen in de winter goed. := Ze lag wel mooi gesleept maar na een aantal keer heen en weer lopen, is het weer een zandbak. :+

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-20 11:26

Vandaag hebben we nog eens met het bitje geoefend. Ging super goed! Eerst haar zelf laten doen. Ze zet er meteen haar voorste tanden in, wat ik aanmoedig en beloon.
Daarna een stapje verder gegaan en het bit echt aangeboden om in haar mond te doen. Op een paar seconden zat ie erin! *\o/* Meteen ook weer uitgedaan als beloning, wat ook probleemloos verliep.

Op stal waren ze bezig met een graafmachine, vlak bij de bak aan het afgraven (logisch, want wat moet je anders met een graafmachine... :roll: ). Ik was aan mijn stal bezig en hoorde de machine starten en weer stilleggen. Mijn naam werd geroepen met de vraag om mijn paard te verzetten, want ze was aan het lopen en zou door de draad gaan. Ik heb geantwoord dat hij gewoon mocht doorgaan, ja ze is wat bang, maar ze moet het maar leren. Door de draad zal ze niet zo snel gaan.
Op mijn verzoek gingen ze door met de werken en ik heb het even aangekeken. Ja Aliaa liep weg, maar absoluut niet in blinde paniek. :') Na een minuut (of zelfs nog niet) weglopen, gaf ze het op. Pech voor mij, want ik had graag gehad dat ze wat extra bewoog, maar helaas. _O-
Ze stond de rest van de tijd argwanend de boel in het oog te houden en daar bleef het bij.
En dan zie je dat er kinderen staan te knuffelen met mijn lieve merrie, waar de helft van de stalgenoten doodsbang van zijn. :') Gevaarlijk zo'n AT. :+

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:51

Klinkt als een bitje dat tot nu toe zeker geslaagd is.
Lijkt me uiteindelijk ook wel wat om te proberen als de populariteit wat is afgezakt. Muzanna moet ik ook nog altijd een bit indoen door 1 kant los te maken. :j Zo gewoon neemt ze het ook niet aan. In het begin is er met indoen te ruw mee omgegaan en dat heeft ze onthouden.

Retjethorse schreef:
Gevaarlijk zo'n AT. :+

:')
Onverantwoord!
Die van ons moeten naar binnen bij groot materieel, want die zijn veel te nieuwsgierig. :Y)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-20 13:18

Ja, voorlopig wijst alles echt uit op een positieve reactie naar het bit. :D
Eergisteren hield ik bijvoorbeeld nog mijn hoofdstel voor en ging Aliaa al meteen lichtjes achteruit. Een teken van 'oh nee niet weer'. Maar ze zag het bitje en werd nieuwsgierig. Vandaag hield ik ditzelfde hoofdstel terug voor (echt waar, ze merkt het verschil tussen mijn hoofdstellen...) en ging ze niet achteruit.
Nu volgt de neus mooi het bitje. :P

En ook weer bijzonder dat Muzanne min of meer hetzelfde heeft. Ben benieuwd of het voor haar ook zoveel verschil zal geven. :)
Als we dichter bij elkaar hadden gewoond, mocht je gerust de mijne uitproberen, maar ja, het is nu niet zo. :')
Ik heb het bit bij Winderen zelf besteld, maar had het natuurlijk al kunnen testen via mijn stalgenoot. De testbitjes gaan inderdaad hard. :=

Haha, ik wou dat Aliaa ook zo was op grote machines. :') Helaas. :+ Al is het niet de grootte wat haar angst aanjaagt, ik denk eerder dat het het geluid is. En eenmaal ze het geluid gelinkt heeft aan de machine, is ze ook geneigd om drama te maken wanneer ze uit staan. >;)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 17:36

Afbeelding

Ze stond netjes te grazen maar werd wel nieuwsgierig toen de mijne even begon te pruttelen voor we de bocht om gingen richting huis :))

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-20 20:49

Zo, Aliaa is betrapt! :D Ik kan me heel goed voorstellen dat ze netjes aan het grazen was, want mevrouw kreeg een nieuwe strook gras vandaag. >;) Dat heb ik duidelijk aan haar niet zo bescheiden buikje gezien. _O-

Leuke wandeling gehad? :))

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:19

Het was een mierennest op de paden. Niks 1,5m afstand, best wat groepen met 6+ personen, mountainbikers en fietsers ertussen... Alsof Corona nooit heeft bestaan en we allemaal massaal buiten mochten op de eerste zonnige vrije dag na een winter in Siberië.

Gelukkig is knollemans bomproof.

En de grasbuik, dat kennen we ook :')

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-20 22:55

Nee, het is echt ongelooflijk. Niet enkel vandaag, maar de hele tijd al. Nog nooit zoveel volk aan het wandelen en fietsen gezien in ons rustige dorp. := Nu iedereen zoveel mogelijk binnen moet blijven, komen ze massaal buiten. :+
En inderdaad, de fietsers en wandelaars houden totaal geen afstand. Ook niet van je paard. Ik verschiet ervan dat er nog geen een op Aliaa gereden is.

Mijn moeder vertelde laatst dat ze met Aliaa het hek van de weide aan het dicht doen was, dus Aliaa stond in die bocht waar jij een foto gemaakt hebt met je paard. En een fietser vloog gewoon vlak achter haar. Aliaa verschoot heel erg, maar bleef gelukkig staan. En gelukkig voor de domoor die het nodig vond om rakelings achter haar kont te passeren, mept ze dus niet. Van mij had ze diegene een wipje mogen geven. O:)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:25

Ja ze vliegen daar graag heb ik al ondervonden. Dat er nog geen 2 op elkaar zijn gekletst aan dat stuk met de haag richting de straat, je ziet daar niks afkomen en het is daar best smal.
Aan de abdij stond alles bomvol met auto's, ik zweer het dat er zo een wandelnamiddag is georganiseerd. Kan niet anders. Dat was daar koppen lopen, nog meer dan anders. Overal kleine groepjes mensen, te voet en met de fiets.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-20 22:23

Verschrikkelijk.
Wij zorgverleners zullen onze best wel doen om de zwaar zieken te verzorgen. :+

Ik heb leuk nieuws: mijn eerste western les met Aliaa gaat komende zaterdag door! *\o/* Ik kijk er al zo lang naar uit, ik kan niet wachten. :))
Al moet ik nog steeds toestemming krijgen van de stalbaas om de lesgever toe te laten op het terrein, maar desnoods rij ik wel op onze weide. :')

Oh en nog een kort bitje update: Aliaa heeft vandaag het bit zonder moeite aangenomen. *\o/*

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 07:24

Les is weer toegelaten, onze club start deze week de groepslessen weer op. Weliswaar conform de maatregelen, maar het is best vlot te organiseren. En ik start ook weer met privéles op verplaatsing. Ale ja, zal eerder bootcamp zijn in mijn geval :))

Veel plezier met je les!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-20 08:04

Wel, ik vond het niet duidelijk terug of lessen in niet clubverband door mochten gaan. Normaal verwacht ik geen probleem om de les op stal te laten doorgaan, maar ik wil dit wel navragen natuurlijk.
De maatregels respecteren zal in principe geen probleem zijn. :D

Jij ook alvast veel plezier met je lessen! *\o/*

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:17

Als je in groep mag trainen tot en met 20 waarvan er 1 begeleider/trainer is, dan mag je privéles volgen ook hoor :P
Je moet de afstand respecteren, niet langer dan nodig aanwezig zijn etc.
Voor de paarden lukt het prima om groepsles te regelen, voor de pony's is het lastiger om dat daar ook altijd iemand van de ouders bij is (vervoer) en die tellen ook mee in die 20...

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-20 11:06

In België zijn ze niet altijd zo logisch hoor. :')

Ik heb vandaag heel erg veel geluk gehad...
Ik had vandaag met Aliaa en de bal gewerkt, even iets rustiger aan na 2 dagen wat harder werken. Ik ruim de bal op, die ligt bovenop mijn kast en neem Aliaa mee om haar klaar te maken om naar de weide te vertrekken. Aliaa stond tussen mij en de kast in. Ik was haar achterhoef aan het invetten, want die zijn redelijk droog door dit weer, toen plots die bal van de kast viel en met een heel erg luide plof naast Aliaa terecht kwam. Ik zat op mijn hurken. Ik schrok me rot, maar Aliaa gaf geen kik. :') Zelfs geen rilling door haar lijf. _O-
Als Aliaa wel geschrokken was, had dit erg fout kunnen aflopen. :=

Even een foto genomen voor het beeld:
Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-20 14:42

Ik ben stom verbaasd... Aliaa kan vriendelijk zijn naar andere paarden! :wow:





Ik moet bekennen dat Aliaa heel erg hengstig is op dit moment... _O-

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 11:31

Zo mijn eerste les zit erop! Ik voel nu al dat ik de komende dagen ga afzien. :+

Aliaa zag het in het begin nog helemaal zitten. :))
Afbeelding

Zodra ze door had dat ze aan het werk moest, was het al een stuk minder. _O-
De reactie van mijn lesgever: die heeft het lopen niet uitgevonden.
Nee, dat heeft ze zeer zeker niet... :')

We hebben dus vooral in stap en draf gewerkt aan de gas. Ze draaft wel al, maar loopt te sloffen. Ze loopt niet actief en valt ook snel stil. Dus ik had een boze Aliaa zodra ze actiever moest lopen. Verder hebben we gewerkt op sturen in stap en draf.
Ik heb de les gefilmd met mijn Cambox, maar ik moet de beelden nog eens rustig bekijken en zien wat ik eventueel wil delen en wat niet. :') Mijn moeder zou foto's en filmpjes maken van ons, maar dat heeft ze niet gedaan. -O-

Ik ben blij, Aliaa wat minder denk ik, maar vooruit, dat komt wel. :D Ze is vooral nog onzeker en tja, het is een echte merrie. := Veel belonen als ze het goed doet en we geraken er wel.

Volgende week zondag heb ik opnieuw les!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:35

Actief voorwaarts is best pittig hè in het begin _O- Kan ervan meespreken.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 13:43

Ja, zowel voor haar als voor mij. :')
Nu is ze sowieso niet echt heel erg voorwaarts van nature, maar ze moet echt nog zekerder worden. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. :D

Ik ben trouwens benieuwd naar jullie mening. Zouden jullie 1 of 2 keer extra oefen tussen de lessen door? En hoe lang zouden jullie ongeveer rijden? Ik dacht zelf aan maximum 30 minuten, maar als ze het goed doet, stop ik liever wat vroeger als beloning.

YvonneV
Berichten: 8730
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:25

Ik zou zeker 2 keer 30 minuten doen dan krijgt ze ook wat meer conditie en wordt het voorwaarts rijden ook wat makkelijker.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 16:26

Het hangt er een beetje vanaf wat zelf je doel is en hoe snel je paard iets verwerkt + wat je huiswerk is. Ik had deze week 2x les en heb na de les vandaag huiswerk gehad. Volgende vrijdag is het weer les, en ik wil tegen dan toch wel dat er een stap vooruit te zien is. Dus in mijn geval voorzie ik tussen vandaag en vrijdag om er minimaal 2x gericht op te gaan werken, als het kan/nodig is 3x. Woensdag is sowieso rustdag en donderdag wil ik clubles springen meepikken.


Mijn algemene doel is ook om hem terug in (wedstrijd)conditie te krijgen voor najaar/winter, of op zijn minst zodanig dat ik komende winter effectief kan opbouwen om volgend voorjaar een goeie overstap te kunnen maken qua niveau in zowel dressuur, springen als cross. Daarvoor werk ik bewust op langere termijn. Rustig maar gestaag. Rome is ook niet op 1 dag gebouwd.

Datgene waar we nu op gaan werken is iets wat ik toch wel "snel" op punt wil zetten. Zaken die ook belangrijk zijn maar iets minder cruciaal, daar werk ik gewoon in constant tempo aan maar niet persé in de zin van "ik wil dit tegen de volgende les in orde hebben".

Ik wil hem tegen volgende week veel beter aan het been hebben, veel alerter en veel minder drammerig. Voorwaarts, enthousiast maar geen eigenwijze bulldozer. Kort en krachtig.
Hij moet ook leren meer voorwaartser te blijven lopen en zijn lijf meer gebruiken. Daar train ik ook op, maar dat moet niet "hier en nu" snap je? Kan ik hem voor zoiets 2x/week aan het werk zetten, goed. Heb ik een drukke week en kan ik even niets, dan pakken we dat wel op tijdens de les. Dat is meer go with the flow.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 18:16

YvonneV schreef:
Ik zou zeker 2 keer 30 minuten doen dan krijgt ze ook wat meer conditie en wordt het voorwaarts rijden ook wat makkelijker.
Twee keer in de week 30 minuten, naast een les van 1 uur, vind ik voorlopig nog iets te veel. Aliaa is het op dit moment nog niet gewoon om regelmatig bereden te worden, dus ik bouw liever iets te langzaam op, dan te snel.
Haar conditie valt op zich wel mee. Ik doe vrij regelmatig grondwerk, de ene keer intensiever dan de andere keer.
Ze was vandaag ook niet echt fysiek moe, maar eerder mentaal. Ze moet tenslotte nog 5 worden volgende maand.

Dan denk ik dat twee keer wat korter rijden beter zou zijn.

Varekaj: Goh ik denk niet dat het bij ons noodzakelijk is om sturen en voortwaarts al perfect te kunnen tegen de volgende les. Eraan werken is mooi meegenomen natuurlijk, maar het blijft een jong dier dat nu eigenlijk pas voor het eerst min of meer aan het werk gezet wordt onder het zadel. :D

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:30

Hoelang heb je nu in de les gereden? Als het kan zou ik liever wat vaker een kwartier rijden dan in 1x een half uur. Maar het hangt er wel vanaf.. Als je echt eerst ergens doorheen moet en dat duurt een kwartier dan zou het suf zijn om daar te stoppen.

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:32

Werk opbouwen en afwisselen is natuurlijk heel goed. Korte sessies aanhouden, met veel afwisseling en plezier voorop. :j

Ik zou alleen vooral heel erg oppassen met herhalen, anders loop je het risico dat ze tijdens de les het “huiswerk” niet meer wil laten zien. := Het is wel een Teke...
En dat betekent dat als je iets vraagt, ze het doorgaans vrijwel direct ook leren en trots laten zien dat ze het geleerd hebben en je het dan echt niet nog een keer moet vragen, want dan worden ze pissig en geven ze je de spreekwoordelijke middelvinger, worden ze flegmatiek en bij voorkeur staken ze dan heel theatraal als het “moet” zoals op wedstrijd. :+
“Niet dit weer. Dahaag.” En daar sta je dan.

Zodra het kwartje is gevallen (en die valt meestal direct) moet je het voorlopig echt niet nog eens vragen. Dan sta je tijdens je les (of wedstrijd) nl. voor aap. :D Dat is bij een Teke echt zowat een garantie. En ze worden er bovendien echt gruwelijk flegmatisch van.

Heel goed dat je van plan bent te stoppen zodra ze het goed doet. Belangrijk, helemaal bij een Teke.


Oh, en wat betreft het bitje: die ga ik idd tzt eens uitproberen. Idd waarom woon jij zo ver weg? :')

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:33

2x/week hoeft mentaal niet noodzakelijk vermoeiend te zijn. Gewoon naar buiten en kilometers maken. Stappen en draven met licht contact en het enige wat telt is actief voorwaarts. Dat is mentaal geen zware belasting maar je bouwt er wel conditie en basisbespiering mee op. Die hebben ze ook nodig. De les wordt dan weer het leermoment waar het mentale om de hoek komt.

Ga naar het kravaalbos en draaf omhoog het bos in. Op de helling naar beneden ga je in stap en bij het volgende stukje omhoog weer in draf en zo tot het einde.
Dan omkeren en hetzelfde tot bij Stinne. Weer omkeren en dan het hele eind in een actieve draf tot je uit het bos bent. En vandaar dan in stap ofwel het baantje terugkeren naar huis, ofwel via de tuitelaer en het dorp naar huis stappen.

Dan ben je hooguit uurtje bezig, is mentaal niet zo zwaar maar conditioneel is ze wel aan de slag geweest.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laj1, Slmt9, tienus63 en 39 bezoekers