[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:20

Ze is echt een prachtig paard! En ik vind het zó gaaf om te zien hoeveel leuke dingen jullie samen doen, ondanks dat je nog niet kunt rijden. Dat is nou een échte band opbouwen. Keep on the good work ;)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 13:27

Dank je wel! :D
Ik verschiet er echt van hoe lang ik dagelijks op stal zit... En ik doe niet alle dagen iets met Aliaa en wanneer ik iets doe, probeer ik dit niet te lang te doen omdat ze nog zo jong is en niet altijd aangeeft wanneer het teveel is (en dat wil ik sowieso vermijden want als zij het al aangeeft, ben ik te laat).Ik wil niet weten hoe lang ik op stal zal zijn zodra we beginnen rijden... :')

Wat ik in mijn vorige post nog vergat te melden is dat ik zaterdag ook gaan wandelen ben met Aliaa en een stalgenootje meegevraagd had met haar paard. Misschien dat het andere paard de doorslag gegeven heeft waardoor verkeer gisteren niet eng was? Geen idee, maar het is in elk geval voor herhaling vatbaar als ik nog slachtoffers vind om mee te gaan! :D

int

Berichten: 2
Geregistreerd: 14-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 16:41

Super leuke foto's weer! Ik snap wel dat je lang op stal blijft hangen ja, zeker als ze ook zo van knuffelen houdt. :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-18 21:34

Tof dat je de foto's leuk vindt! :D Ja, het verschil met mijn vorige paard is echt groot, die vond al dat geknuffel maar overbodig, Aliaa laat regelmatig haar hooi liggen om te komen knuffelen. Zelfs tijdens haar brokjes moet ze af en toe haar neus eens mijn richting uitsteken. :P
Vrijdag namiddag ben ik echt de hele namiddag op stal gebleven en belde mijn moeder rond 17u30 kwaad met de vraag waar ik bleef. :')
Ik had me even in de weide gezet met een stoel, mijn eerste uitzicht was dit nadat ze de stoel uitgebreid onderzocht had:
Afbeelding

Maar al snel kon ze haar nieuwsgierigheid toch niet onderdrukken en kwam ze weer mijn kant uit, op sommige momenten zat ze net niet op mijn schoot, maar ze let wel netjes op waar ze haar voeten neerzet. :D
Afbeelding

Zaterdag had ik jammer genoeg niet veel tijd (ik moest werken tot 15u en om 17u moest ik al op een verjaardagsfeestje zijn).

En vandaag viel mijn mond net niet open van verbazing. Ik was van plan om aan het longeren te beginnen (met grondwerk zijn we al aan het voorbereidend werk bezig), dus ik stuur haar wat verder weg, soms kwam ze weer mijn richting uit maar ze liet zich netjes terug sturen. Ik besloot dat het tijd was om de longeerlijn eraan te hangen ipv touwhalster en leadrope. Tot mijn grote verbazing liep mevrouw netjes op afstand zoals het hoort met longeren. :') Ik veronderstel dat ze op stoeterij Argamak met haar hieraan gewerkt hebben voor de keuring en Aliaa het nog kent. :P Wel erg makkelijk voor mij, want nu kan ik haar morgen eens longeren met zadel! :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 20:32

Maandag heb ik Aliaa voor de 2e keer gelongeerd met het zadel, en ook eens de beugels naar beneden gedaan. Wat was ze braaf, ze heeft zelfs niet gebokt! :wow: Nadien moest ze wel eens snuffelen aan de stijgbeugels. :P
En, hoewel ik het niet van plan was, heb ik nadien voor het eerst op Aliaa gehangen! :D Ze was braaf! Ze begreep het alleen niet helemaal. :P Dat zag je ook wel aan haar snoetje, maar dat komt wel. Wel enorm ongemakkelijk om zo op je paard te hangen hoor. :')
Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik de afgelopen dagen niets meer gedaan met Aliaa, ik heb het even drukker met school en ik heb het gevoel dat Aliaa iets afstandelijker is de laatste dagen. Misschien is het niets, maar ik geef haar even wat rust. De laatste dagen staat er ook weer een nieuw paard naast haar op de weide en daar reageert ze altijd wel op. Misschien speelt dat wat mee. De afgelopen 2 dagen wilt ze zelfs amper mee naar haar weide. :')
En het feit dat haar vliegendeken terug op gaat, zal ook wel meespelen. Dat vindt ze echt niet leuk. :roll: Maar er zijn zoveel insecten en ze begon terug meer haar staart te schuren en aan haar manen te krabben, vandaar de keuze om het deken er opnieuw op te leggen. Het gaat beter met de jeukjes! :D

En vandaag heb ik mijn eerste western les gehad! Man is dat wennen zeg, ik voelde me net een beginner. :') Ik moet steeds nadenken over de hulpen haha. :P
Afbeelding

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 21:50

Gaaf! Ben je van plan Aliaa ook Western te beleren?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 21:55

Dat is het plan. :))

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 22:26

Gisteren hebben we (mijn moeder en ik xD) Aliaa haar manen voor de tweede keer geschoren. De eerste keer was ze al erg braaf, maar nu was ze nog zoveel braver, wat een scheetje heb ik toch! <3 Ze bleef netjes stilstaan nu. :))

Vandaag heb ik voor de 3e keer het zadel op Aliaa gelegd en haar ermee gelongeerd. Voor het zadel/longeren, mocht ze nog even haar ei kwijt in de bak, en dat was nodig ook. :') Normaal blijft ze bij mij, maar ze had niet veel nodig om los te barsten. :P
Om het zadel op haar rug te leggen, mag ze nog leren stilstaan, dat is nog een werkpuntje in het algemeen. :+ Ze heeft langs beide kanten wat stap, draf en galop gedaan, deed ze heel netjes. :D Ze blijft mooi op afstand, haar oortje steeds op mij gericht. De 'ho' werkt ook heel erg goed. _O- Daarna zijn we een klein stukje op staat gaan uitstappen (met zadel! :D), de bak lag heel zwaar en dat is maar saai ook. xD
De stijgbeugels waren tijdens het longeren ook naar beneden, en Aliaa heeft niet gebokt. *\o/*

paarden118
Berichten: 19
Geregistreerd: 05-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 20:13

Fat is geodd <3

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 16:43

Het is even wat stiller geweest van mijn kant, helaas heb ik gewoon niet zoveel te melden. :P Ik heb 2 drukke weken achter de rug, waardoor ik weinig met Aliaa gedaan heb (behalve wat poetsen en mesten enzo).

Het begint frisser te worden buiten, en dat merk ik aan Aliaa. :D Ze is veel actiever, als in zelf eens sprintjes trekken in de bak, soms trippelt ze ook naast me als ik haar van de weide naar stal breng, maar ze blijft braaf bij mij! <3
Gisteren avond hebben we nog wat grondwerk gedaan, af en toe een pauze tussen het grondwerk doet echt goed voor Aliaa. Ze was heel enthousiast en werkte maar al te graag mee. Heerlijk zo'n werkwillig dier.
Ik longeer haar nog altijd wekelijks met het zadel, deze week was ze erg fris aan de longe en heeft ze voor het eerst bokkesprongen gemaakt. }> Stilstaan bij het opleggen van het zadel en aansingelen is ook nog een dingetje waaraan we moeten werken, maar ik heb tijd. :)

Helaas begint Aliaa wel voernijd te ontwikkelen door haar buurman. Aliaa is in mijn bijzijn nooit erg vriendelijk naar andere paarden geweest (als blikken konden doden... :') ), maar haar buurman heeft ze nooit goed verdragen. Dat paard is ook echt gewoon vervelend (schuld van de eigenaar, het paard krijgt waarschijnlijk teveel brok, te weinig hooi en komt misschien maximum 30 minuten buiten terwijl zijn stal gemest wordt), maar wanneer ik Aliaa 's avonds eten geef, komt hij aan haar kant kloten en dan vliegt Aliaa zowat de muur op. Ik heb nagevraagd of ze het 's ochtends ook doet, maar dan doet ze het niet (die ander krijgt als eerste eten en dus heeft Aliaa geen last van hem). En dus geef ik Aliaa nu 's avonds in een andere gang haar eten. :') Op mij reageert ze niet en staat ze gewoon rustig te eten. 'S ochtends kan ze op dat paard ook heftig reageren voordat ik haar halster aandoe. :roll: Ik heb geen idee waarom ze juist zo defensief reageert op andere paarden wanneer ik in haar buurt ben. Is het jaloezie of een beschermingsdrang naar mij toe? Bij mijn moeder doet ze het ook, mensen die 'haar' mensen niet zijn, negeert ze gewoon. :')

Hier heb ik een kort filmpje van haar reactie als ze eet(de heftigste reactie heb ik dan nog niet kunnen filmen omdat ik net de deur aan het dichtdoen was).



En nog wat beeldmateriaal van mijn knappe scheetje! <3

Dan gaat Aliaa spontaan eens showen, krijg je dit soort foto's... -O-
Afbeelding

Afbeelding

<3
Afbeelding

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 20:24

Het is me toch een pruimpje. }:)

YvonneV
Berichten: 8773
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:00


Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 21:37

YvonneV schreef:
Kun je haar niet aan de andere kant van de box voeren?


Desnoods zoiets aan de deur hangen https://www.agradi.nl/yong-line-voerbak ... AIQAvD_BwE
Ik heb haar al in zo'n grote emmer eten gegeven aan de andere kant van haar box, dat gaat al een stuk beter. :j Ze is dan nog wat onrustig, maar vliegt niet meer op de muur en kijkt eigenlijk ook niet om naar de buurman.
Zo'n emmer aan haar deur blijft niet hangen vrees ik, Aliaa kennende... :')

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:15

Die jaloezie en het verdedigen van hun mensen is wel Teke eigen hoor. Zelfs ons veulen van 6 maanden doet dat al. :=

Ze ziet er goed uit hoor. Hoe groot is ze nu (ong.)?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 14:29

Doet Manari het ook zo heftig dat ze echt naar de andere paarden uithaalt wanneer jullie in de buurt zijn? Ik wist wel dat ze erg aan hun mensen hangen, maar ik had niet verwacht dat ze zou heftig op andere paarden zou kunnen reageren puur door mijn aanwezigheid.
Op zich is Aliaa echt niet stout, zeker niet naar ons of andere personen, maar makkelijk is het ook niet altijd als ze altijd boos is op andere paarden. :') Aan het halster blijft het gelukkig wel bij zuur kijken naar de andere paarden. :P

Dank je, ik vind haar er ook goed uitzien! Ze zou wat meer spieren mogen hebben, maar ja, ze moet amper werken dus dat is wat moeilijk. :') Ik schat dat Aliaa nu tussen 1.55 en 1.60m is, ik zal haar dit weekend eens proberen opmeten!

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:35

Zo heftig doet ze nog niet, maar haar ongenoegen uit ze absoluut. Muzanna is ook goed te hanteren en ook los eenvoudig tot de orde te roepen, maar boos blijft ze dan wel. Maar veel paarden gaan ook liever een blokje om voor haar en durven niet zomaar langs haar, vooral als ik erbij ben want “mijn mens!”

Spieren komen nog wel wanneer je haar wat meer aan het werk hebt. Tijd zat. Daarbij zijn Tekes laat volwassen. De mijne was op die leeftijd ook nog best gummi omdat ik er weinig mee deed. Moet je niet vergelijken met leeftijdgenootjes die op de baan lopen. ;)

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 14:32

Nog niet, maar je verwacht je er wel aan? :P Dat boos blijven is hier ook wel herkenbaar. Dan komt ze even bij mij, gaan die oren weer naar voor, om vervolgens weer boos naar de andere paarden te kijken. _O- Aliaa laat zich wel corrigeren, maar dat duurt nooit niet lang. :')
Wel fijn om te horen dat het niet enkel Aliaa is die zich zo bazig gedraagt naar andere paarden toe als ik erbij ben. Ik had echt al schrik dat ik iets verkeerd deed waardoor ze zich zo ging gedragen.

Die spieren komen inderdaad wel, daar is zeker tijd genoeg voor! Naar begin volgend jaar toe wil ik uitkijken naar een zadel om dan rustig aan haar te laten wennen aan een ruiter. Maar echt 'intensief' rijden ben ik niet van plan voor ze 5 jaar is.

Momenteel gaat het wat minder met Aliaa, ze heeft last van haar darmen. Ze is heel winderig, heeft plattere mest (de ene keer beter dan de andere keer) en laat vaak 'natte' scheten. Er is niets veranderd qua voeding, behalve een nieuwe baal hooi dus ik snap niet waar het vandaan komt. :? Nu sinds vandaag zijn haar billen ook vuil aan het worden, dus dierenarts gebeld en deze gaat ons iets geven om haar darmflora weer op pijn te brengen.

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 20:35

Nee, geen zorgen is echt Teke eigen. Bij Manari verwacht ik dus uiteindelijk dezelfde dramatiek. En idd geen seconde lelijk maar hun mens doen of kijken, dan gaat het knopje direct weer om. :=

Kan best aan het hooi liggen hoor. Maar ook wel aan het gras, dat is momenteel bijna niks meer en heel waterig. Kan ook zijn dat ze dan meer zand binnenkrijgt dus dat is ook iets om na te gaan. Misschien kun je tijdelijk ook een schep Nutrimash van Feral Horsecare bijvoeren? Ben ik erg tevreden over als aanvulling en bij natte mest. Moet je wel weken maar is in 5 minuten klaar.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 20:48

Ik vraag me af of het niet van het gras zou komen nu. Vandaag heeft Aliaa bijna de hele dag binnen gestaan, behalve toen ik op stal was in de voormiddag. Het was slecht weer en er werd gejaagd in de buurt van de weides, dus ik wou geen risico nemen. De jagers hier trekken zich niets aan van de rest. En vanavond heb ik niets aan haar mest gezien en heeft ze ook geen last gehad van winderigheid. Die Nutrimash kan ik eens bijbestellen als het zo goed helpt!

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:21

Kan heel goed van het gras komen. :j Hopelijk gaat het snel weer definitief de goede kant op.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 14:00

Ik hoop het ook, want fijn is het niet. :') Vandaag heb ik haar staart/billen gewassen, dus die zijn weer even proper. :P

En ik heb dekens gepast. De Amigo vind ik goed liggen, van het Epplejeck deken ben ik niet tevreden. Hoewel het ruim genoeg is, lijkt het aan haar borst niet goed te zitten ofzo. Als je voelt, heeft ze wel voldoende ruimte, maar mijn gevoel zegt niet doen en terug sturen.

De Epplejeck, 0gr:
Afbeelding

Afbeelding

De Amigo, 200gr:
Afbeelding

Afbeelding

De foto's zijn niet schitterend gelukt, maar er was toch wel een kitten in het stro aan het spelen en die was heel interessant natuurlijk! :D

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 22:52

De 0gr Amigo is gisteren toegekomen, maar kon hem pas vandaag passen. Hij is goedgekeurd! :D Niet dat ik iets anders verwacht had, maar je weet nooit. :')
Afbeelding

Afbeelding

Ik moet zeggen dat het passen van de dekens heel goed ging, normaal heeft Aliaa een hekel aan dekens opleggen en ze heeft zich voorbeeldig gedragen. Ze had vandaag trouwens een knuffeldag. <3 Elke keer ik in de buurt van haar stal stond, kwam ze meteen naar mij toe, dat doet ze wel vaker maar nu was het enkele dagen geleden. Ik heb geen idee wat ik fout gedaan heb waardoor ze de afgelopen dagen enkel eens omkeek als ik aan haar stal stond. :P

Ook het supplement voor haar darmen is toegekomen, en geen dag te vroeg want het is echt niet meer om aan te zien. ;( Ik hoop dat het snel gaat helpen. De dierenarts denkt dat het van haar voer komt en raadt ons aan om over te schakelen naar iets anders. Aliaa krijgt nu al een aantal maand Vitalbix Breed&Grow en luzerne. Ik denk eraan om Pavo Care4life te proberen in combinatie met een vitaminebrok en luzerne.

Verder heb ik echt weinig tijd om wat leuks met Aliaa te doen. Ik heb stage en heel slechte uren. Mijn vrije tijd kruipt voornamelijk in het werk dat moet gebeuren op stal en schoolwerk wat zich blijft opstapelen en ik niet weggewerkt krijg. :') Ik ben heel dankbaar dat mijn moeder een groot deel van de zorgen voor Aliaa op zich neemt, waaronder de stal en haar op de weide zetten. Vooral de weide ben ik heel blij om.

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:43

Super fijn dat je zo een lieve moeder hebt!
Deken staat haar mooi hoor, fijn dat ze zo braaf was,en leuk dat ze graag naar je toekomt op stal!

Agnes

Berichten: 2156
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Stiens (frl)

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:02

Wat een ontzettend leuk paard! En bijzonder dat het karakter zo anders is dan van andere rassen. Veel plezier samen!

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 20:14

ieris schreef:
Super fijn dat je zo een lieve moeder hebt!
Deken staat haar mooi hoor, fijn dat ze zo braaf was,en leuk dat ze graag naar je toekomt op stal!

Ja echt waar, ik ben haar zo dankbaar dat ze me helpt deze 4 weken! Zonder haar zou Aliaa zoveel langer op stal moeten blijven. Hoewel ze dat zelf niet erg lijkt te vinden, maar als ze buiten kan, heb ik liever dat ze op de weide staat.

Agnes schreef:
Wat een ontzettend leuk paard! En bijzonder dat het karakter zo anders is dan van andere rassen. Veel plezier samen!
Dank je wel, ik zelf ben dan natuurlijk ook dol op mijn kleine meid! <3 Haar karakter is echt heerlijk, ze kan super gewillig zijn, maar als ze iets niet wilt, kan ze ook verschrikkelijk koppig zijn. :') Dat valt gelukkig niet vaak voor. XD

Haar mest was vandaag al zoveel beter! Ze leek geen natte scheten leer te laten, al had ze nog altijd last van winderigheid. Morgen de billen maar eens afwassen. :D Ik heb er vandaag al wat op gewreven met natte doekjes, normaal heeft ze daar een hekel aan, maar ze was lief vandaag. :D Geen boze blikken omdat ik tussen haar benen zat, en ze bleef netjes staan. :D Ze was weer ontzettend knuffelbaar vandaag. <3