[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-18 09:12

Ik weet niet of ik daar foto's van ga zien/krijgen, ze zijn met hun smartphones genomen. :P

Grappig dat jouw jonkie hetzelfde gedrag vertoont als Aliaa! :)) Enig idee waarom de jouwe dat doet? :P


zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:09

De missende voorpluk gaat ervoor zorgen dat mensen over 10 jaar nog denken dat je een jong paard hebt ;) . dus dat is positief, toch? Wij dames zien er toch graag jonger uit dan we zijn (als we eenmaal voorbij een bepaalde leeftijd zijn :D ).
Dat doen ze in ieder geval bij mijn Agan. Hij heeft ook zo weinig manen en ongelijk verdeeld qua aantal en lengte dat vlechten er voor hem niet in zit. Als je met haar wil showen/dressuur dan is scheren inderdaad de enige optie als ze ook zo weinig manen heeft.

Je wist toch wel dat dit rastypisch is? dus een pré binnen het ras.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-18 14:15

Haha, ze ziet er inderdaad wel lekker jong uit zonder die voorpluk. Het stoort me eigenlijk totaal niet, ze heeft zo'n mooi hoofdje dat het mij niet uitmaakt of er haar op staat of niet. :D
Ik weet dat het rastypisch is, vandaar dat ik altijd gezegd heb dat het eraf gaat zodra haar manen te dun worden. :P Ik vind de geschoren manen/voorpluk prachtig bij de hals van de AT. :D
Op zich heeft Aliaa niet echt dunne manen, toen ze bij mij kwam, had ze relatief wat voor een AT, maar ze heeft zo'n gevoelig vachtje dat ze snel kale plekken krijgt en haar manen/voorpluk snel afbreken. :')

Isabel_k

Berichten: 4767
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 14:32

Ik vind haar vreselijk knap! Ik ga jullie volgen :))

IG: @arabierjoep

ieris

Berichten: 1774
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:28

Wat fijn zeg dat het wandelen door het dorp zo goed ging!
En leuk zeg dat jullie op de foto mochten.
Zo kom je nog eens wat tegen onderweg!
Vind haar inderdaad knap met korte manen en voorpluk, dat vind ik ook een mooi raskenmerk.

Mijn Karan heeft echt te veel haar, en dan vind ik het weer jammer om af te knippen, misschien ooit als het dunner word, hij heeft ook een beste voorpluk voor een akhal-teke!

Afbeelding

Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-18 22:24

Leuk dat je ons volgt Isabel! :D

Karan is je veulen toch? Die heeft inderdaad een mooie bos haar zeg, daar zal menig AT jaloers op zijn. }> Hij is knap hoor, glanst ook lekker! <3

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 21:50

Mevrouw mocht gisteren niet grazen terwijl we onderweg waren naar de weide, daar was ze het niet mee eens en dan krijg je dit snoetje:
Afbeelding

:D

Vandaag hebben we onze grondwerkoefeningen nog eens geoefend, dat was alweer enkele dagen geleden en ze deed het super en was kei enthousiast! *\o/*
Aangezien Aliaa toch zo gemotiveerd was, hebben we ook de vliegenspray geoefend, waar ze lekker relax bij was en we hebben het hoofdstel met bit nog eens omgedaan. Dat laatste was minder. Normaal neemt ze het bit zo aan, maar ik vrees dat Aliaa de tandarts nog niet vergeten is. :+ Ik heb het bit toch 2x in gekregen op een rustige manier, binnen enkele dagen gaan we dit opnieuw oefenen.

En om af te sluiten wou ik nog wat oefenen met een opstapkrukje. Aliaa moet leren netjes stil te staan bij het krukje. Dat is in het begin nog wat moeilijk, maar door haar steeds te corrigeren, blijft ze dan toch netjes staan. :D En...
Afbeelding

Wat links kan, kan rechts ook natuurlijk. :D
Afbeelding

Het was vandaag de 2e keer dat ik mijn been even op haar rug gelegd heb, Aliaa vond 2 paarden die wat verderop ruzie aan het maken waren interessanter dan dat mijn been op haar lag. _O- Als beloning heb ik haar lekker gekrabbeld in haar manen terwijl mijn been op haar lag, dat vond ze heerlijk. :))

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:08

Wat een prachtig paard, ik kom jullie topic voor het eerst tegen en geniet van je updates :) Ze is echt heel mooi, heeft een vriendelijk hoofdje. Ze doet me een beetje denken aan mijn eigen merrie, ik denk dat de lieve woorden die je over haar schrijft me daarom extra raken :) wat fijn dat ze zo braaf is ! Ik volg mee

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 14:41

Eight schreef:
Wat een prachtig paard, ik kom jullie topic voor het eerst tegen en geniet van je updates :) Ze is echt heel mooi, heeft een vriendelijk hoofdje. Ze doet me een beetje denken aan mijn eigen merrie, ik denk dat de lieve woorden die je over haar schrijft me daarom extra raken :) wat fijn dat ze zo braaf is ! Ik volg mee
Leuk dat je ons volgt! Al moet ik toegeven dat ze niet altijd zo lief kijkt hoor, als ze haar oren in haar nek legt, heeft ze geen vriendelijk hoofdje meer. :')
Ik kan niet anders dan vol enthousiasme over haar schrijven, want ze maakt me gewoon zo gelukkig, niet normaal... Als ik nog maar aan haar denk, komt er al een glimlach op mijn gezicht. Aliaa betekent zoveel voor mij, de band/de connectie die ik nu al met haar heb, het is zoveel meer dan ik ooit durven dromen heb. <3

Over een boze Aliaa gesproken, vanochtend was het prijs. :+ Mevrouw heeft een nieuwe buurman op stal, en ze is er alles behalve blij mee. _O- In de zomer stond hij enkele weken naast haar op de weide en toen was het al flink ruzie. Dag 2 kreeg ik Aliaa zelfs niet meer mee naar de weide zodra ze die ruin gezien had. :') En nu hij ook nog eens naast haar op stal staat... Dan krijg je dit als je wilt poetsen:
Afbeelding

Op elke beweging of geluidje van hem, reageerde Aliaa met een 'val dood' blik. Ze hield hem ook nauwlettend in de gaten. Op een bepaald moment was hij met het touw aan het spelen waar zij mee vast hing, dat vond ze absoluut niet leuk... _O- Ik denk dat ik haar morgen ergens anders ga zetten om te poetsen, ze is niet stout of humeurig naar mij toe, maar fijn is toch anders. XD Aan haar stal had ik ook veel werk, zo smerig is ze nog nooit geweest.

Voor ik Aliaa naar de weide gebracht heb, zijn we nog gaan wandelen. Helaas was het geen aangename wandeling vandaag. Aliaa bouwde op een bepaald moment enorm veel spanning op, en elke wagen die toen passeerde, was er teveel aan. Ik dacht dat het beter ging met het verkeer, maar na vandaag is het toch duidelijk dat we er nog lang niet zijn. Er kwam dan ook nog een vrachtwagen en tractor voorbij, dan was het feest helemaal compleet, hoewel beide chauffeurs vriendelijk waren en vertraagden/stopten. Op het einde van de wandeling, waar het rustiger was, kwam de ontspanning wel terug en hebben we de wandeling toch fijn kunnen afsluiten.

En nog een primeur van Aliaa haar kant uit: voor het eerst sinds ze bij mij is, heeft ze vriendschap gesloten met een ander paard! :oo Ze staat toch al een week of 2 op de weide bij dat paard (wel met een draad tussen), heeft al eerder naast dat paard gestaan en nu sinds 2 dagen zijn ze ineens vriendjes. In het begin kreeg ik Aliaa amper mee naar de weide, omdat ze niet naast dat paard wou staan, nu gaat het allemaal lekker vlot. :roll:
Afbeelding

En toen ik thuis kwam, had ik leuke post! *\o/*
Afbeelding

De papieren van Rusland zijn toegekomen. :D

Lynnepinny

Berichten: 2699
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 18:49

Die blik naar de ruin :') En gaaf zeg! Waar had je Aliaa nou ook alweer vandaan?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 20:01

Erg he, zo kijkt ze dus naar zowat elk paard dat te dicht in haar buurt komt... En ze komt uit een kudde he. :')

Ik heb Aliaa gekocht in Stoeterij Argamak in Nederland, maar ze is geboren in Frankrijk. Aliaa haar moeder is geboren op stoeterij Argamak en verkocht naar een man in Frankrijk die daar een stoeterij wou oprichten. Aliaa is daar geboren, maar vanwege zijn werk was het niet meer mogelijk om de paarden te houden, hij moest regelmatig lange perioden naar het buitenland. Aliaa en haar moeder zijn dan terug naar stoeterij Argamak gegaan om daar verkocht te worden.

Lynnepinny

Berichten: 2699
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 20:13

Ahh ik dacht al dat ze van Argamak kwam, was even verrast toen ik Frankrijk zag staan :P Ooit in een verre toekomst als ik misschien geld heb wil ik ook zo graag een keertje bij Argamak langs.. echt een droom :o

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 20:50

Zeker doen als je de kans hebt! Het zijn hele fijne mensen ook. :j

ieris

Berichten: 1774
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:14

Fijn zeg dat je de papieren nu op naam hebt! Duurt altijd wel even ik moest er bij Karan ruim een jaar op wachten.

Leuk dat ze nu ook een vriendin heeft gemaakt, mogen ze in de toekomst ook samen staan? Of laat je altijd een draadje ertussen?
Ze laat in ieder geval duidelijk merken wie ze wel en niet mag!

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:56

Ik moest even bijlezen maar erg leuk weer. Jullie maken gestaag vorderingen. Fijn dat je papieren zijn overgeschreven, staat nu ook goed in de database zag ik, behalve dat je in Rusland woont volgens VNIIK. ;) :+

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 21:23

ieris schreef:
Fijn zeg dat je de papieren nu op naam hebt! Duurt altijd wel even ik moest er bij Karan ruim een jaar op wachten.

Leuk dat ze nu ook een vriendin heeft gemaakt, mogen ze in de toekomst ook samen staan? Of laat je altijd een draadje ertussen?
Ze laat in ieder geval duidelijk merken wie ze wel en niet mag!
Blijkbaar duurt het inderdaad lang. XD Mevrouw De Vos was ook nog steeds aan het wachten op de papieren van haar jaarlingen, dus ik had het zeker nog niet zo snel verwacht. :P

Ik weet niet of ze samen zullen lopen. Het ander paard is niet de mijne en die eigenaar moet er ook akkoord mee zijn. Bovendien zal het niet makkelijk worden om Aliaa dan van de weide naar stal te halen. Aliaa zal het probleem niet zijn, die komt zo met mij mee (die loop tegenwoordig al voor mij uit naar de poort XD), maar die ander gaat het moeilijk maken. :')

Aliaa laat heel duidelijk merken wanneer ze iets niet oke vindt... Soms iets te duidelijk haha. }>

JoSav schreef:
Ik moest even bijlezen maar erg leuk weer. Jullie maken gestaag vorderingen. Fijn dat je papieren zijn overgeschreven, staat nu ook goed in de database zag ik, behalve dat je in Rusland woont volgens VNIIK. ;) :+
Rustig aan komen we er wel. Ik heb het al eerder gezegd, ik heb geen haast met haar. :) Ze zal zelf wel aangeven wanneer ze ergens klaar voor is en wanneer niet. :j
Haha, in de databank had ik niet niet gekeken. Ach ja, maakt ook niet uit. :P

Aangezien de wandeling donderdag niet schitterend ging (veel spanning bij Aliaa), ben ik vrijdag opnieuw gaan wandelen. Ze reageerde heel goed op de auto's, maar ik heb voornamelijk voor veldwegjes gekozen. Ik blijf me verbazen hoe nuchter ze op een nieuwe omgeving reageert. Ze keek aandachtig om zich heen, maar bleef op een lekker tempo door stappen. Enkel koeien waren eng. :+ Eerst waren ze interessant terwijl ze lagen te slapen, maar zodra alle koeien recht stonden en haar begonnen te volgen, was Aliaa een stuk minder dapper. }>
Iets wat me ook opgevallen is, is dat wanneer ik over een grote plas ging, Aliaa erdoor liep. Wanneer ik de plas ontweek en er rond stapte, deed zij dat ook. :')
Hoewel de veldweg echt vol dikke stenen en allerlei andere troep lag, leek ze er deze keer geen last van te hebben. :D
Lekker de omgeving aan het onderzoeken!
Afbeelding

Afbeelding

En aangezien mevrouw ook de hele tijd aan spullen van de buren zit te prutsen, heb ik haar (oke mijn vader heeft het werk gedaan :') ) wat bezigheid gegeven. :D Daar heb ik filmpjes van, maar dat zal ik straks eens bekijken. Nu lukt het even niet. :o

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 22:52

Zo het is gelukt om de filmpjes van Aliaa haar nieuw speelgoed te uploaden! *\o/*




JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:33

:') En, hangen ze inmiddels nog? :))

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 14:39

Oh, oh, ik meld me, ik lees lekker mee <3 Wat een prachtige dame zeg! En wat een uitdrukkingen :')

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 19:25

Jaja, ze leven nog altijd! :D Ik zie haar er nooit aan bezig, maar als ik 's ochtends op stal toekom, hangen ze vaak te schommelen en gisteren ochtend waren ze verschoven. :P Dus achter de schermen is ze er wel mee bezig. :))

Leuk dat je volgt Skyefate! :D Ja haar uitdrukkingen, ze kan er wat van... :P Ze schuift haar mening niet onder stoelen of banken, en dat is heel erg wennen voor mij haha. :o

Ik heb nog 2 filmpjes van de afgelopen dagen.
Een plastic zak is altijd feest! *\o/*


En als ik Aliaa ga halen om naar stal te gaan:


Nu moet ik zeggen dat ze vooral ijverig naar de poort loopt omdat ze dan buiten de weide mag grazen terwijl ik de poort sluit. :')

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 19:20

Vandaag mocht ik met 2 stalgenootjes mee op wandeling op een van hun paarden, het was zo lang geleden dat ik nog gereden heb, dus ik was super blij natuurlijk! :D Jammer genoeg had ik meer last van mijn knie dan ik verwacht/gehoopt had, zeker bij het draven, dus dat blijft nog afwachten wat die in de toekomst gaat doen... :=

Daarnet is de hoefsmid geweest, hij was wat later, dus heb ik de bal nog even bovengehaald. :D Aliaa is nog niet zadelmak, maar in elk geval wel balmak! :P

Afbeelding

Daarna het opstapkrukje er nog eens bijgehaald en mijn been over haar rug gelegd, zowel links als rechts, ze heeft geen kik gegeven. *\o/*

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 19:37

Retje, pfff, ik heb ook altijd last van mijn knie als ik niet lang gereden heb - Dressuurlessen helpen daar enorm mee (en een steunverband) :P

Ik dacht echt serieus even: Is dat nu een gigantische kool die bovenop haar ligt? :') :')

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 19:52

Skyefate schreef:
Retje, pfff, ik heb ook altijd last van mijn knie als ik niet lang gereden heb - Dressuurlessen helpen daar enorm mee (en een steunverband) :P

Ik dacht echt serieus even: Is dat nu een gigantische kool die bovenop haar ligt? :') :')
Misschien dat het inderdaad beter gaat als ik wat frequenter ga rijden, of een ander zadel. Ben benieuwd in elk geval. :P

Haha nee het is mijn bal, al is hij naar de platte kant. :') Zou hem nog eens moeten oppompen.

int

Berichten: 2
Geregistreerd: 14-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 21:53

Super leuk! Ze ziet er goed uit! :D
Echt tof om te zien dat ze je met zo veel dingen al vertrouwt.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 16:23

Ja, echt geweldig om die vertrouwensband met je paard te hebben! :D Ik denk dat wanneer ik nu zou opstappen, ze hier geen probleem van zou maken. Niet dat ik het al van plan ben hoor. :P

Ik merk de laatste tijd dat Aliaa niet meer gemotiveerd is wanneer we grondwerk doen, ze doet het wel, maar schoorvoetend en niet meer dan nodig is. Misschien vindt ze de herhaling wat saai? Vrijdag heb ik weer les, dus ik ga eens overleggen met mijn instructie. Vandaag wou Aliaa in eerste instantie al niet mee naar de bak, maar omdat ik weet dat ze de motivatie kwijt was, had ik iets anders voorzien wat ze wel leuk vindt: nieuwe dingen ontdekken! :D

Ik had wat ballonnen en een kegel mee genomen, op stal vond ik nog plastic zakken en van die bubbeltjes plastic, ideaal voor Aliaa dus. :))

Afbeelding

Afbeelding

Dienbare paardjes moeten natuurlijk ingepakt worden in de bubbeltjes plastic! :j
Afbeelding

Afbeelding

Ze valt nog net niet in slaap, en dat terwijl er toch wat wind was. :O
Afbeelding

Als ze straks op stal komt, hangt er nog een verrassing te wachten:
Afbeelding







Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, agelababypp, carina, dazai, Fayyah19, laura22, maitestar23, marga1, nick_en_ik, Pellelilly, RianneH, sterregoud, StonedRomy, Tieme, Yinka, Zoe_97 en 127 bezoekers