[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:21

Het plakken is denk ik ook weer typisch een Teke ding. Ze houden zo van hun mens… hier ook echt een broekzakpaard en broekzakveulen. :+

Leuk om jullie ontwikkelingen te volgen. En al net zo natgeregend als wij…
Heel typisch ook dat ze zo verandert wanneer een "vreemde" iets van haar wil. Zoekt ze dan ook jouw goedkeuring?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 20:59

Ik vind het plakken stiekem wel leuk! :D Jammer genoeg passen ze niet in onze broekzak he, hoewel Aliaa regelmatig probeert of het toch niet zou lukken.
Het is de eerste keer dat ik het verschil zag tussen wanneer ik iets van haar vraag en iemand anders. Ik doe sowieso het meeste met haar, zoals wandelen, grondwerk, de verzorging,... Mijn moeder springt hier en daar eens bij wanneer ik niet kan, maar dat is vooral poetsen en binnen/buiten zetten. Grondwerk doet zij niet. Verder, op mijn lesgeefster na, komt niemand aan Aliaa (behalve om haar eens te aaien). Goedkeuring zoeken heb ik nog niet gezien, ik zou het niet kunnen zeggen of ze dit zocht. Het is me niet opgevallen, maar ik heb geen idee hoe Aliaa dit juist zou tonen. Elke dag ontdek ik nog nieuwe trekjes, en ik denk dat er nog veel te leren valt over haar karaktertrekjes. :P

Vandaag heeft Aliaa zo hard haar best gedaan tijdens het grondwerk! Voor de verandering heb ik grondwerk gedaan met het zadel op haar rug. Tijdens het opleggen en aansingelen bleef ze netjes staan! Aansingelen ging prima, geen boze blikken, geen teken van bezwaar.
Ik had een laag kruisje gelegd in de bak, het zeil met een balk erop (anders ging het vliegen xD) en nog een balk achteraan waar ik ging longeren. Eerst zijn we samen in stap over de balkjes gegaan. Ik wou het kruisje als eerste doen, maar Aliaa was erg schrikkerig van het zeil dat een aantal meter verder in de bak lag. :') Dus eerst het zeil gaan verkennen, eenmaal dichtbij was het plots weer oke. _O-
Nadat alles verkend was in stap, moest ze er alleen over. Ook prima. Daarna was het tijd om te longeren. Mevrouw staat de laatste dagen erg fris, en nu ook. Ze heeft 2 keer gesteigerd aan de longe. :') Maar verder was ze erg braaf. Op het zadel heeft ze geen kik gegeven, niet 1 bokje. Ook niet tijdens het 'springen'.
Na het longeren heb ik haar naast het opstapkrukje geparkeerd. Blijven stilstaan terwijl ik op het krukje sta is nog een werkpunt, maar vandaag bleef ze netjes staan. Zowel links als rechts. Aangezien ze netjes bleef staan, heb ik met mijn bovenlichaam wat op het zadel geleund. Terwijl ik over haar hing, heb ik haar beloond met een stukje wortel. Als afsluiter heb ik mijn voet in de beugels gezet (opnieuw links en rechts) en wat op en neer gesprongen. Ook dat is absoluut niet boeiend meer aldus Aliaa. _O-

Kortom, ik denk dat ze stilletjes aan klaar is om aan het ruitermak maken te beginnen. En ik denk dat ik daarvoor ga starten met een barebackpad. Eerst volledig over haar hangen met mijn lichaam (vandaag stond ik nog op het krukje terwijl ik hing), en daarna wat stappen voordat ik echt ga zitten.

Jammer genoeg heb ik geen beeldmateriaal van vandaag, ik zou eens iemand moeten meenemen om wat stukjes te filmen of foto's te maken terwijl we grondwerk doen. Maar ik heb wel nog een foto van vorige week, er moesten namelijk kerstfoto's gemaakt worden! :D
Dit begon allemaal heel netjes zoals het hoort:
Afbeelding

Maar Aliaa zou Aliaa niet zijn als ze niet met de kerstmuts kan spelen uiteraard. _O-
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 15929
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:31

Vind dat zoooo goed hoe je dit doet!!! Echt, super respectvol en eerlijk naar Aliaa.

Ik ben van plan om het straks min of meer hetzelfde aan te pakken. Ik vind het zo goed om ze eerst met alles kennis te laten maken, en niet te overdonderen.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 21:44

Dank je, voor mij is het hele zadelmak/ruitermak maken en inrijden helemaal nieuw trouwens. Vooral over het zadel- en ruitermak maken probeer ik over veel verschillende meningen/methodes te lezen en verder ga ik vooral op mijn gezond verstand en gevoel af. Ik kijk naar Aliaa en ga pas verder zodra zij het normaal vindt. Soms merk ik dat ik al verder ben dan waar zij klaar voor is en dan doen we een stap terug. Ik laat haar overal aan snuffelen als ze dit wilt, vandaag was de eerste keer dat ze het niet nodig vond om aan het zadel te snuffelen.
Ik kan me niet voorstellen hoe het eraan toe moet gaan als je jouw paard op iets van 2 a 3 maand beleerd terug krijgt.
Maar het is fijn om te horen dat anderen vinden dat ik goed bezig ben. :D

Als je het stapje per stapje doet en voldoende tijd geeft om te wennen, zal het vast wel goed komen! :))

Avalanche

Berichten: 15929
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:53

Het belangrijkste is je gevoel volgen, naar je paard kijken, maar ook een doel voor ogen hebben, en daar respectvol naartoe werken, en doorpakken op momenten dat het kan. Niet eindeloos blijven longeren, soms voelt het gewoon oke om te gaan zitten, en dat doe je dan. Wat je nu deed, met over het zadel hangen en dan belonen is super. Ook poetsen vanaf het krukje, lekkere dingen geven vanaf het krukje, is gewoon goed.
Het belangrijkste is dat je positieve associaties creeert. Dus krukje is leuk, zadel is leuk, hoofdstel is leuk, bit is leuk. Ga ook niet gelijk druk op het bit zetten als je er voor het eerst op zit. Maak een set extra teugels aan de neusriem (of vervang die door een sidepull) en relax, laat haar met het bit spelen als je erop zit. En als ze dan een keer schrikt, krijgt ze niet gelijk een ruk in haar mond, waardoor het bit gewoon interessant en positief voelt.
En laat een bitfitter komen als Aliaa aan een bit toe is, zodat ze een bit heeft wat echt past bij haar mondje. Ze kunnen daar wat gevoelig in zijn. Kijk ook wat ze aangeeft, mijn Engels Volbloed vindt druk op haar neus en achter haar oren heel vervelend, maar een bit vindt ze prima en reageert dan op heel kleine hulpen.

Gevoel volgen en je gezonde verstand gebruiken, en dan komt dat best goed.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 22:11

Vandaag voelde het echt oke om er op te gaan zitten, maar aangezien ik alleen ben en geen bescherming aan had... :') Toch maar niet doen haha, maar ik had echt het gevoel dat het zou lukken vandaag.
Belonen doe ik bij alles op gebied van grondwerk. Tijdens het longeren gaat het niet natuurlijk, maar dan beloon ik met 'goed zo'. Dit herhaal ik constant en Aliaa weet dat er na 'goed zo' ook het woord 'snoepje' volgt. Dan krijgt ze haar beloning. Bij het uitkrabben van haar hoeven bijvoorbeeld, krijgt ze ook nog steeds een snoepje, als alle 4 hoeven gedaan zijn. Sinds ze dat weet, is ze zoveel braver tijdens het uitkrabben. _O-
Belonen op het krukje en dergelijke doen we ook allemaal, ook bij het opleggen van het zadel, elke keer ik aansingel,... Bij het grondwerk zelf geef ik ook iets. Bij Parelli wordt het geven van een beloning normaal niet gedaan, maar in overleg met mijn lesgeefster (die zelf ook een voedselbeloning geeft), ben ik het wel gaan doen. En met positief resultaat. Poetsen op het krukje vind ik ook nog een goede trouwens, die ga ik onthouden! Zover had ik zelf nog niet nagedacht. :')
Het voordeel bij Aliaa is dat zij van nature erg nieuwsgierig is en alles ontdekken heel leuk vind. Het bit nam ze in het begin ook echt zelf in haar mond. Dit heb ik rustig opgebouwd tot het hoofdstel helemaal aandoen. En dan krijgt ze inderdaad ook een beloning zodra ze het bit zelf aanneemt. Na de tandarts wou ze het bit helemaal niet meer in haar mond (ik heb wel voldoende tijd ertussen gelaten zodat alles kon genezen), maar na enkele keren rustig oefenen en belonen neemt ze dit terug mooi zelf aan. Nu heb ik een tijd niet meer geoefend omdat ze 2 wolfstanden heeft en ik niet weet of ze er last van heeft of niet. De tandarts komt volgende week of de week erna, en dan gaan die tanden eruit.
De eerste stappen onder de ruiter gaan ook bitloos gebeuren. Mijn plan is om mijn moeder met haar te laten stappen terwijl ik zelf op Aliaa zit en gewoon mee lift. Ik heb ook als tip gekregen om een soort neckrope te gebruiken voor mezelf, zodat ik inderdaad niet in de teugels moet hangen wanneer er iets gebeurd.
Een bitfitter is ook nog een goede. :j

Avalanche

Berichten: 15929
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:40

Veel paarden zijn van nature heel nieuwsgierig en open naar hun eigenaar, al hebben Tekes en EV's dat wel extremer hoor :)
Clever om daar gebruik van te maken. En soms doe ik gewoon iets, en daarna: goesso.... braaafff..... en snoep uiteraard. Ik heb nooit zo de aversie tegen voedselbeloning bij paarden begrepen, veel dieren leren sneller wanneer er positief beloond wordt. Het is toch veel leuker wanneer je uitgelegd wordt wat je wel moet doen, ipv op de kop krijgt voor alles wat vooral niet moet? Daar worden ze gewoon veel blijer van, en dan is leren leuk, want het levert iets op!
Paarden zijn gewoon ook vreselijke opportunisten in die zin, en zullen gedrag wat iets positiefs oplevert, herhalen.

Dat vind ik het grote nadeel met Parelli, en sowieso de 'standaard' manier van rijden: er wordt druk gegeven en als de reactie is, die we willen, halen we de druk weg. Voor een paard is dat heel onduidelijk, en ook gewoon niet leuk. Is ongeveer zoiets als: als je doet wat ik wil, hou ik op met vervelend zijn. Ik vind het een heel negatieve manier van werken.
Door er een positieve beloning aan te koppelen bij een gewenste reactie, en uit te leggen wat je wil, wordt het duidelijker en dus leuker. En dan willen ze echt wel.

Ik heb zelfs mijn kat dingen aangeleerd op die manier. Voor een snoep wou hij wel iets doen. Hij kan nu poten geven :') en hij kan 'touch' met zijn neus mijn hand aanraken, en krijgt dan uit de andere hand een snoep, 'kom' en 'zit'.

het nadeel bij sommige paarden is dat ze het trucje keer op keer herhalen, en gaan bedelen, maar als jij consequent bent, en alleen maar beloont, nadat je iets vraagt, kan je dat redelijk voorkomen.

Poetsen op het krukje is leuk! Groot voordeel: je kan overal makkelijk bij, en het is heel makkelijk om even op je paard te gaan hangen, en dan belonen.

Met bit eruit halen (sommige jonge paarden vinden dat wat lastig) ruil ik het voor een pepermuntje. Maar doe dat alleen als ze het lastig vindt, anders pakt ze zelf het bit en komt het ruilen waarschijnlijk :') Erin ook ff straks weer samen doen met snoep, als ze het wat moeilijk vindt nadat de tandarts is geweest. Erg leuk om jullie zo te volgen trouwens :+:

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 14:56

Zou ik mogen vragen waarom je haar manen kort houd? Bewust?

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 15:07

Ik heb op zich niets tegen voedselbeloningen, integendeel, ik gebruik liever een beloning. Aliaa weet wanneer ze krijgt en wanneer niet. Ze probeert wel eens of er toch niets gratis te verdienen valt, maar ze is gelukkig niet opdringerig. :D Daar ben ik heel consequent in.
Maar met het rijden vind ik een voedselbeloning moeilijk te combineren. Stel dat je je paard draf aanleert, je paard draaft netjes aan en je wilt een beloning geven, dan moet ie stoppen. :') Ik ben bang dat Aliaa dan zal leren 'oh leuk, ik heb gedraafd, nu mag ik stoppen want ik krijg voer'. Hoe ik dat wil aanpakken weet ik nog niet, maar zover zijn we nog niet. :) Ik snap je wel hoor, maar ik zie momenteel niet in hoe je het rijden op een positieve manier kan aanleren zonder dat het onpraktisch wordt.

Heerlijk, een kat die pootjes kan geven! :D Met mijn vorige kat zou het geen optie zijn, van zijn pootjes moest je afblijven. :')

Bij Aliaa kan ik gelukkig overal wel aan, ook zonder krukje. Ze is niet klein, maar ook niet extreem groot. :P

Bit eruit halen is ook geen probleem, dus dat wil ik voorlopig niet belonen. Ik denk dat het bit eruit halen op zich al een beloning is.

Icelandshet schreef:
Zou ik mogen vragen waarom je haar manen kort houd? Bewust?
Ja hoor, dat mag! :D Ik hou de manen nu inderdaad bewust kort. Ik vind het veel mooier bij haar en het is zoveel makkelijker in onderhoud. :P

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:41

Fijn dat het zo goed gaat!

Ik werk bijna op dezelfde manier als jou, combineer grondwerk met clicker training en dat werkt echt het beste.
Toen ik alleen Parelli deed zonder clicker vand Guli het echt maar saai worden en ik had inderdaad het idee dat het met rust belonen alleen niet genoeg was.
Nu ze ook voer krijgen doen ze zo veel beter hun best.
Ik ben er ook super consequent in dat is wel belangrijk ja met voer.
Ik heb als eerste geleerd beleefd voer aannemen, dus geef alleen als ze de van mij af kijken, niet bedelen.

Ja dat stukje met rijden is erg herkenbaar!
Heb me ook afgevraagd hoe je dat dan kunt doen zonder voedsel beloning, volgens mij gaat dat niet werken.
Zeker niet als je ook met bit rijd, dan is een snoepje wegkrijgen al een opgave.
Ik denk dan maar na het rijden iets geven, hebben ze ook vaak snel door!

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 15:47

Er zijn genoeg mensen die ook het rijden met clicker training hebben aangeleerd. Kijk eens bij inge teblick. Of vraag bokker hippologic die heeft haar jonge paard alles met de clicker geleerd. Of even oproepje in clicker topic voor ervaringen? Op fb zijn ook groepen te vinden.

Lynnepinny

Berichten: 2700
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:14

Een snoepje na het rijden worden ze denk ik ook wel een beetje opdringerig van. Mijn vriend z'n hond krijgt na elke wandeling (al is het maar 5 minuutjes even buiten) een koekje. Dat beest weet niet hoe snel ze weer thuis moet zijn nadat ze een plas heeft gedaan.. :+
Is beloning m.b.v. stem niks? Bij mijn vorige verzorgpaard was haar belonend toespreken met 'braaf' enz. al genoeg om de oortjes naar voren te laten gaan.

Avalanche

Berichten: 15929
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:28

Belonen tijdens het rijden (je moet dat wel ff aanleren) kan je ook doen met een kriebel door de manen, en je stem!!! Zo belangrijk! Dat bedoel ik, ja goed zo...... braaf...... en dan doe je snoepje geven als je even stapt. UItgesteld beloningssysteem. Werkt echt super.

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:56

Lynnepinny schreef:
Een snoepje na het rijden worden ze denk ik ook wel een beetje opdringerig van. Mijn vriend z'n hond krijgt na elke wandeling (al is het maar 5 minuutjes even buiten) een koekje. Dat beest weet niet hoe snel ze weer thuis moet zijn nadat ze een plas heeft gedaan.. :+
Is beloning m.b.v. stem niks? Bij mijn vorige verzorgpaard was haar belonend toespreken met 'braaf' enz. al genoeg om de oortjes naar voren te laten gaan.

valt mee. hier krijgen de paarden een snoepje na het rijden van mijn stalgenootje. pas als ze afgestapt is krijgen ze wat. Dus ze weten precies wanneer ze pas wat kunnen verwachten.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 12:38

ieris schreef:
Fijn dat het zo goed gaat!

Ik werk bijna op dezelfde manier als jou, combineer grondwerk met clicker training en dat werkt echt het beste.
Toen ik alleen Parelli deed zonder clicker vand Guli het echt maar saai worden en ik had inderdaad het idee dat het met rust belonen alleen niet genoeg was.
Nu ze ook voer krijgen doen ze zo veel beter hun best.
Ik ben er ook super consequent in dat is wel belangrijk ja met voer.
Ik heb als eerste geleerd beleefd voer aannemen, dus geef alleen als ze de van mij af kijken, niet bedelen.

Ja dat stukje met rijden is erg herkenbaar!
Heb me ook afgevraagd hoe je dat dan kunt doen zonder voedsel beloning, volgens mij gaat dat niet werken.
Zeker niet als je ook met bit rijd, dan is een snoepje wegkrijgen al een opgave.
Ik denk dan maar na het rijden iets geven, hebben ze ook vaak snel door!
Ik ben heel erg blij dat mijn Parelli instructie open staat voor werken met voer (en dat ze het zelf doet ook). Ik merk zoveel verschil bij Aliaa. En ik denk dat de meeste paarden er positief op zullen reageren. Voer beleefd aannemen heb ik ook aan gewerkt eerst! Alleen zit Aliaa nu in de 'ik weet dat ik niet mag, maar ik zal toch eens proberen of het niet alsnog mag' fase. :') Erg leuk hoor. _O- Maar goed, ik blijf haar consequent corrigeren en belonen, nee is nee en als ze braaf is, kan ze iets krijgen. Zou ze beginnen te puberen of is dit nog wat te vroeg? >;)
Na het rijden belonen is oke, maar stel dat je een uur met je paard rijdt, dan vind ik dat niet logisch om pas na 1 uur te gaan belonen. Met longeren heb ik dit ook trouwens. Halthouden gaat super op stemcommando en dit kan je belonen, maar draf of stap belonen? Dan moet je ze weer stilzetten. Ik vind het heel lastig om daar een goede oplossing voor te zoeken. Ik beloon met 'goed zo' en Aliaa weet dat ze goed bezig is dan, maar het is alsnog geen voedselbeloning.

Raamzicht schreef:
Er zijn genoeg mensen die ook het rijden met clicker training hebben aangeleerd. Kijk eens bij inge teblick. Of vraag bokker hippologic die heeft haar jonge paard alles met de clicker geleerd. Of even oproepje in clicker topic voor ervaringen? Op fb zijn ook groepen te vinden.
Dank je voor de tips, hier kan ik wat mee! :D

Lynnepinny schreef:
Een snoepje na het rijden worden ze denk ik ook wel een beetje opdringerig van. Mijn vriend z'n hond krijgt na elke wandeling (al is het maar 5 minuutjes even buiten) een koekje. Dat beest weet niet hoe snel ze weer thuis moet zijn nadat ze een plas heeft gedaan.. :+
Is beloning m.b.v. stem niks? Bij mijn vorige verzorgpaard was haar belonend toespreken met 'braaf' enz. al genoeg om de oortjes naar voren te laten gaan.
Geweldig die hond, misschien moet ik dat eens bij de onze doen, want die volgt altijd met tegenzin naar huis. :')
Belonen met stem doe ik sowieso al, ik gebruik 'goed zo', maar ik merk toch het verschil tussen belonen met goed zo en belonen met voer. Bij het longeren gisteren bijvoorbeeld, heb ik eerst aan de overgang stilstaan - stap - stilstaan gewerkt. Stilstaan ging prima hoor (want daarvoor kon ik belonen met voer), maar om naar stap te gaan (of draf) moet ik toch altijd nog eens de zweep laten zien voordat Aliaa vooruit wilt. Stilstaan werkt prima op een simpele 'ho'. Wanneer ze stapt of aandraaft, beloon ik met 'goed zo'. Ik merk dat ze voor voer echt beter haar best doet. :j

Avalanche81 schreef:
Belonen tijdens het rijden (je moet dat wel ff aanleren) kan je ook doen met een kriebel door de manen, en je stem!!! Zo belangrijk! Dat bedoel ik, ja goed zo...... braaf...... en dan doe je snoepje geven als je even stapt. UItgesteld beloningssysteem. Werkt echt super.
Uitgesteld beloningssysteem probeer ik naartoe te werken, ook met longeren. Misschien inderdaad daar iets meer op focussen. 1 rondje draven en beloning. En zo opbouwen. Ik blijf het lastig vinden. :P

Avalanche

Berichten: 15929
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:07

Oh, maar daar kom jij uit. Het is heel goed aan te leren met de clicker. Lol ik ben groot fan van clicker training, omdat het vreselijk leuk is voor de dieren (zelfs mijn kat vindt het leuk, en katten zijn niet direct werkwillige dieren :') en die kan nu een heel behendigheidsparcours doen met de clicker _O- )

Je moet eerst aanleren dat de click betekent snoep. Dat leren ze zeer rap. Dat deel is echt helemaal niet moeilijk _O-
en dan, als die link er goed inzit, ga je dat snoepje uitstellen :) dan doe je dus click bij iets onder het zadel wat braaf is, en als je dan even stapt, geef je het snoepje, en dan weet Aliaa ook dat ze dat snoepje niet krijgt in draf of galop, alleen bij stappen met de lange teugel. Op die manier leer ik het aan, en dat werkt echt goed.

En ik clicker met alles. Met de hond natuurlijk (en sorry, maar de hond is wel de slimste van allemaal, die legt de linken echt heel snel) met de kat en paarden. Wat wel leuk is, is dat vooral paarden echt mega blij worden van die clicker. Soms een beetje te blij :') maar je kan er ook heel goed beleefdheid mee aanleren. Plus, het werkt snel, want aanleren is veel makkelijker dan afleren, en als er gedrag is wat je niet wil, leer je daar iets anders voor aan.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 18:43

Ik blijf me erover verbazen hoe stoer Aliaa is! <3 Gewoon het zeil erover gegooid en ze gaf geen kik. Er mee rondstappen is kinderspel.
Afbeelding

Afbeelding

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-18 18:53

Kerstavond, het was rustig op stal vanavond en Aliaa was aan het rusten.
Afbeelding

<3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Berichten: 15929
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:26

:+:

xoranlover

Berichten: 6576
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 20:05

Ohh wat lief! Genieten zo!!

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 00:02

Wat een fijn paard is Aliaa toch.

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 13:38

Heerlijk koppie /3

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 15:48

Wat belonen met rijden betreft, ik heb Agan aangeleerd dat een goed zo/braaf zo gecombineerd met een kriebel over zijn schoft beloning is. Voordeel is dat je je handen niet van de teugels hoeft te halen en je bijna gewoon teugelpositie kunt houden.
Je zou in plaats van de goed zo, een click/kusgeluidje kunnen maken gecombineerd met de kriebel. Kun je denk ik gewoon vanaf de grond wel aanleren met eerst ook voedselbeloning. Het is met clickeren de bedoeling dat ze het geluidje zo gaan associëren met belonen dat je op een gegeven moment de voedselbeloning niet meer nodig hebt. Het geluidje zou dan al voldoende moeten zijn.

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:02

Ach genieten weer... <3
Fijne dagen! Hopelijk even tijd om extra te genieten van je mooie merrie.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 14:36

Man, ik heb vandaag voor het eerst gemerkt dat Aliaa echt gefrustreerd raakt wanneer ik iets vraag/wil aanleren en zij dit niet snapt. :oo
De bedoeling is dat ik haar leer parkeren voor het krukje, nu blijft ze al mooi staan als ik haar goed zet, maar ik wil dat ze zichzelf mooi kan zetten. Het plan is om dit aan te leren via wijken voor druk, dit kent ze immers al goed en ook zonder druk kan ik haar verplaatsen, maar dit is altijd al gebeurd als zij weg van mij moet wijken. Om haar te leren parkeren aan het krukje is het de bedoeling dat ze naar mij toe wijkt. Dus ik dacht, als ik met mijn stick over haar rug haar aantik en dit op de plek doe waar ik vraag haar achterhand weg van mij te wijken, dit geen probleem zou zijn, alleen zou ze nu dus naar mij toe komen in plaats van weg van mij. Niet dus, Aliaa snapte totaal niet wat ik bedoelde en deed alles behalve wat de bedoeling was. _O- Geen probleem voor mij, ze deed haar best, maar zij vond dat zo frustrerend. Het was best schattig om haar zo haar best te zien doen.
Ik heb haar dan in een hoekje gezet zodat ze het eigenlijk niet fout kon doen en enkel kon wijken naar mij toe met haar achterhand. Dat hebben we links en rechts enkele keren gedaan, maar er is dus nog werk aan de winkel.
Daarna moest mevrouw even haar ei (en frustratie) kwijt in de bak, want ik had een bommetje in mijn handen. :D Maar ze bleef braaf tijdens het oefenen. :D