Is pony verwaarloosd? Wat moet ik doen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Is dit verwaarlozing?

Ja
17 (19%)
Nee
32 (35%)
Weet ik niet
40 (44%)

Totaal aantal stemmen: 89


bloem17
Berichten: 23
Geregistreerd: 19-10-17

Is pony verwaarloosd? Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 16:39

Hoi bokkers!
(Ik weet niet of hier eerder een onderwerk over geplaatst is :? )

Maar, ik zag gisteren een pony staan, ong een A pony. De pony, die ik nu even stip noem, stond op een hellinkje, was niet heel ultra steil, maar wel steil (ja snappen jullie dit? :P ) aan een longeerlijn vast, zonder drinken. Stip zag er best mager uit. Ik heb niet naar stip’s hoeven gekeken... ik heb even een heel klein beetje water in een emmer gegooid die daar lag bij haar stukje waar ze vast stond. Dit dronk ze meteen op. (Er stond wel gwn een normale emmer, ik denk dat er wel water in gezeten heeft maar ja) op de terug weg kwam ik er weer langs, toen stond ze een stukje naasts waaar stip eerst stond, er is dus wel aan stip gezeten ofzo. Maar de emmer stond nog op haar oude stukje. Ze had dus helemaal geen water of iets. Ik maak me eerlijk gezegd best zorgen, moet ik hier wat mee doen? Of niet? Ik weet het niet...
Groetjes Fera

Tigress

Berichten: 8938
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Is pony verwaarloosd? Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:42

Kijken wie de eigenaar is, en het even aankaarten?
Mager/dun kan medische oorzaken hebben, dus daar is zonder verdere informatie weinig over te zeggen. Maar toegang tot water is wel belangrijk natuurlijk, zeker op dagen als dit :j

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:42

Moeilijk om te zeggen via internet.

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:45

Waarschijnlijk staat het dier op dieet vanwege hoefbevangenheid.
Het water kan omgevallen zijn.
Je kunt het beste in de buurt vragen van wie de pony is en dan zeggen dat ze geen water heeft.
Dan kom er vanzelf achter of het beestje wel of niet elke dag wordt verzorgd.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:45

Waarschijnlijk laten ze de pony geleidelijk aan het gras wennen aan een stik. En heeft de pony zelf de emmer water omgegooid.

Ineens op het gras kan voor sommige ponys dodelijk zijn

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:46

Wanneer er op deze dagen (25 graden of meer.) geen beschikking is over (vers) water valt dit bij mij onder slechte zorg. Je zou eventueel nog een keer kunnen gaan kijken. Bij nog geen water, zou ik er in iedergeval water bijgeven en eventueel kijken of je de eigenaar kan achterhalen.

Voor gras ect. Kan een goede reden zijn. De pin is ook niet erg mits er schaduw in zijn ronde zit.

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Is pony verwaarloosd? Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:20

Als het om schaduw gaat worden de meeste paarden in Nederland slecht behandeld want er zijn wel heeeel erg veel weilanden zonder schaduw. ;)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Is pony verwaarloosd? Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:33

Misschien moet je je niet bemoeien en al zeker niet zomaar beginnen water ed geven... Jij komt daar tweemaal (op een heel korte tijd langs) en direct is die pony verwaarloosd...

Hier lopen er ook zo'n hoop bemoeials rond: zielig paard (mishandeling, verwaarlozing en heel veel drama) want hij staat vast zonder eten en drinken: inderdaad, paard in kwestie was nog aan het bijkomen van de sedatie en mocht nog niks eten/ drinken...

InfinityT
Berichten: 272
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:41

De eigenaar hierboven?

Ben het er wel mee eens... ga nóóit en te nimmer zomaar een paard eten/drinken geven. Je hebt werkelijk géén idee of ze een speciaal dieet hebben, ziek zijn, of dat ze idd aan het bijkomen zijn van een verdoving o.i.d. Hier ook bemoeials die vinden dat de beestjes zielig zijn, waardoor we continu lopen te rommelen met hoefbevangenheid. En dan vervolgens nog meer gaan voeren wat pony staat op zielig kaal stukje land. Dat dier is meerdere malen bijna dood geweest door mensen die denken dat ze 'verwaarloosd' is en men niet het lef heeft om eens te vragen hoe het zit.

Dus nogmaals TS: geef paarden nóóit zomaar eten en/of drinken zonder dit te overleggen met de eigenaar. Steek dan je nek uit en ga op zoek naar de eigenaar. Je weet niet wat je kunt veroorzaken...

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Is pony verwaarloosd? Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:46

@ nonskagek: ik ben de eigenaar niet hoor....

Gewoon een paardeneigenaar die de bemoeienissen van jan en alleman kotsbeu is... :+

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:51

maximuss schreef:
@ nonskagek: ik ben de eigenaar niet hoor....

Gewoon een paardeneigenaar die de bemoeienissen van jan en alleman kotsbeu is... :+


Ik denk toch echt dat de 'bemoeienissen' van dit jonge meisje echt heel goed bedoelt zijn hoor.
Als iedereen zijn ogen sluit en de pony blijkt wel verwaarloosd, dan snappen de mensen niet waarom niemand iets opgemerkt heeft.

Snowie17

Berichten: 159
Geregistreerd: 09-05-18
Woonplaats: Flevoland

Re: Is pony verwaarloosd? Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:56

Ik zou met de eigenaar gaan praten en als die niet wil luisteren de dieren bescherming er bij halen, als de pony heel heftig reageert als je dichtbij komt of als je hem aanraakt dan zou ik zeker even verder controleren of vragen waarom hij zo reageert aan de eigenaar.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:03

O maar ze bedoelen het nooit slecht hoor...
Laatst stond de politie hier aan de deur omdat de paarden "verwaarloosd" op de paddock stonden (lees met grote stal, veel vers water en onbeperkt hooi): voorbijganger had geklaagd dat de paarden niet op de wei stonden (gras was nog te kort imo). In de winter is het dan weer omgekeerd: dan staan ze zogezegd altijd in de modder... En als ik een lokale penny afwijs als verzorgster dan staat de politie hier een week later ivm "zware mishandeling"... MAAR HET IS ALTIJD GOEDBEDOELD...

Ts zegt zelf dat de pony in die korte tijd wel verzet was dus er is iemand die ervoor zorgt/ ernaar kijkt... Iemand die zijn/haar dieren verwaarloosd gaat die moeite niet doen.

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:15

maximuss schreef:
O maar ze bedoelen het nooit slecht hoor...
Laatst stond de politie hier aan de deur omdat de paarden "verwaarloosd" op de paddock stonden (lees met grote stal, veel vers water en onbeperkt hooi): voorbijganger had geklaagd dat de paarden niet op de wei stonden (gras was nog te kort imo). In de winter is het dan weer omgekeerd: dan staan ze zogezegd altijd in de modder... En als ik een lokale penny afwijs als verzorgster dan staat de politie hier een week later ivm "zware mishandeling"... MAAR HET IS ALTIJD GOEDBEDOELD...



Zoooo, dat gebeurd dus niet alleen bij mij :')

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:19

Margot_Mora schreef:
Ik zou met de eigenaar gaan praten en als die niet wil luisteren de dieren bescherming er bij halen, als de pony heel heftig reageert als je dichtbij komt of als je hem aanraakt dan zou ik zeker even verder controleren of vragen waarom hij zo reageert aan de eigenaar.



Als er iemand dit hier zou proberen dan sprint diegene huilend het erf af (als ik hem/haar nog niet in de gracht gegooid heb)... Waar haal jij het recht en de arrogantie om je als manegekind zo te gedragen????

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:27

Margot_Mora schreef:
Ik zou met de eigenaar gaan praten en als die niet wil luisteren de dieren bescherming er bij halen, als de pony heel heftig reageert als je dichtbij komt of als je hem aanraakt dan zou ik zeker even verder controleren of vragen waarom hij zo reageert aan de eigenaar.


Oei, dan zou je meteen de dierenbescherming bij mijn kleine Desje halen want die is niet zo'n liefhebber van vreemde mensen. Buiten de wei een aai over zijn bol is tot daar aan toe maar hij neemt de benen als je hem binnen de wei zou proberen aan te raken.

Ik snap dat je nog jong bent en niet veel ervaring hebt maar denk goed na voordat je zulke voorbarige conclusies trekt.

Mijn Shet heeft ook dikwijls aan een pin gestaan om te voorkomen dat hij te veel at en, nadat hij een keer hoefbevangen is geweest nadat een paar manege kinderen hem een emmer haver hadden gegeven, heb ik hem altijd een beetje schraal moeten houden. Anders ging het geheid mis.

Wyb_ster

Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Re: Is pony verwaarloosd? Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:34

Ik snap, als paardeneigenaar, heel goed wat sommigen hier zeggen. Los daarvan, TS, als jij echt denkt dat er geen schoon water is voor die pony vind ik dat toch best kwalijk, zeker op een warme dag als gisteren.

Vraag eens na of je de eigenaar kan achterhalen en dan eventueel met een volwassene de eigenaar kan vragen wat er met die pony aan de hand is om reacties als hierboven te vermijden.

Ik vind het in elk geval super goed dat je zo op je omgeving let en dat je niet wegkijkt voor dit soort dingen. Ik hoop inderdaad dat ze de emmer zelf omgegooid heeft of iets dergelijks en dat het niet iets ergers is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:44

maximuss schreef:
Margot_Mora schreef:
Ik zou met de eigenaar gaan praten en als die niet wil luisteren de dieren bescherming er bij halen, als de pony heel heftig reageert als je dichtbij komt of als je hem aanraakt dan zou ik zeker even verder controleren of vragen waarom hij zo reageert aan de eigenaar.



Als er iemand dit hier zou proberen dan sprint diegene huilend het erf af (als ik hem/haar nog niet in de gracht gegooid heb)... Waar haal jij het recht en de arrogantie om je als manegekind zo te gedragen????

Je hebt het tegen een kind he, het mag best wel een beetje minder. Want jij hebt ook geen recht om je zo te gedragen.

XxChelsey1xX

Berichten: 1290
Geregistreerd: 23-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:50

Anoniem schreef:
maximuss schreef:

Als er iemand dit hier zou proberen dan sprint diegene huilend het erf af (als ik hem/haar nog niet in de gracht gegooid heb)... Waar haal jij het recht en de arrogantie om je als manegekind zo te gedragen????

Je hebt het tegen een kind he, het mag best wel een beetje minder. Want jij hebt ook geen recht om je zo te gedragen.


Ik snap haar reactie best wel, kinderen of geen kinderen je weet nooit wat je zo'n beest aandoet als je 'goedbedoeld' even gaat voeren of kijken. Straks is het paard inderdaad aan een speciaal dieet, misschien mag het vanwege een verdoving even niet eten. En stel je gaat 'even' kijken en dat beest geeft je een trap... heeft het paard het weer gedaan terwijl jij daar niet eens hoort te lopen

edit: onze paarden staan verdeeld over 2 landen maar ook daar lopen ongewenste bezoekers, nou heb je aan mij een goede want ik vraag eerst wat je komt doen voordat ik je eraf trap maar er zijn er ook bij die je zonder pardon het land afgooien...
Maar sowieso belachelijk dat mensen zomaar je land op gaan, 2 jaar geleden is dat dus bij ons gebeurd en dat eindigde met een paard bovenop een auto omdat hij in paniek de snelweg op was gerend -:(-
Laatst bijgewerkt door XxChelsey1xX op 09-05-18 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Is pony verwaarloosd? Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:52

Ik denk dat het in normale bewoordingen beter duidelijk gemaakt kan worden ipv zo tegen een kind te doen.

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:52

Tica 81 Helemaal met je eens. Wat een onvolwassen opmerkingen Maximuss tegen een kind van 12. Ze stelt hier de vraag omdat ze zich ongerust maakt en stelt helemaal niet dat het verwaarlozing is. Ze maakt zich alleen ongerust over die pony en niemand; Ook jij niet weet of in dit geval die ongerustheid terecht of onterecht is. En ja het is NIET oké om een pony te voeren of water te geven zonder eerst de eigenaar te raadplegen, maar dat is geen reden om zo uit te vallen tegen een kind dat een pony op een dijkje een beetje water heeft gegeven puur uit ongerustheid.....
Laatst bijgewerkt door Snooty16 op 09-05-18 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

XxChelsey1xX

Berichten: 1290
Geregistreerd: 23-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 19:55

Maar ff hé, volgensmij was die reactie van Maximuss helemaal niet naar TS bedoelt!
Het is (als ik het goed lees) gewoon een reactie van wat zij zou doen in zo'n situatie.

Lees: Als er iemand dit hier zou proberen dan sprint diegene huilend het erf af (als ik hem/haar nog niet in de gracht gegooid heb)... Waar haal jij het recht en de arrogantie om je als manegekind zo te gedragen????

Het gaat dus om een situatie bij Maximuss op het terrein en niet over TS

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Is pony verwaarloosd? Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 20:09

Voor de slechte verstaanders hier: margot_mora zou volgens haar profiel 16 jaar zijn en idd mijn zogezegd "ongepaste" reactie was voor haar bedoeld.

En ja hoor, een twaalfjarige (of welke leeftijd dan ook) die hier arrogant wil komen controleren en mij wil gaan vertellen hoe ik mijn paarden moet houden, VLIEGT hier van het erf!

Kinderen dienen manieren te hebben en hun plaats te kennen, niet meer niet minder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 20:15

maximuss schreef:
Voor de slechte verstaanders hier: margot_mora zou volgens haar profiel 16 jaar zijn en idd mijn zogezegd "ongepaste" reactie was voor haar bedoeld.

En ja hoor, een twaalfjarige (of welke leeftijd dan ook) die hier arrogant wil komen controleren en mij wil gaan vertellen hoe ik mijn paarden moet houden, VLIEGT hier van het erf!

Kinderen dienen manieren te hebben en hun plaats te kennen, niet meer niet minder...

En volwassenen dienen zich toch echt ook fatsoenlijk te gedragen.
Als een kind zich oprecht zorgen maakt en komt vragen of het wel goed gaat met een van jouw dieren. Zou je die zo weg jagen? Of zou je bedanken voor de zorgen en uitleggen dat het niet nodig is want........
De laatste optie lijkt mij de meest nuttige.
En dan, stel er is wél iets aan de hand, wat dat kind wel zag, maar jij nog niet gesignaleerd hebt?

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 20:23

maximuss schreef:
Kinderen dienen manieren te hebben en hun plaats te kennen, niet meer niet minder...

niet alleen kinderen... Maar TS ik snap wat je bedoelt, afgelopen winter en die jaren ervoor stonden een stel shetties in een weiland met alleen een minicontainer, normaal zien ze er goed uit, maar afgelopen winter absoluut niet (denk aan slechtverzorgde hoeven, mager etc.) Nou woont die man in 1 van mijn oma's huisjes dus weet ik wel wat van hem, ik weet namelijk dat die man altijd bij zijn nieuwe vriendin is, alleen het huisje van mijn oma nog wel aanhoudt. Hij is er dus werkelijk nooit om voor zijn dieren te zorgen. De pony's verkoopt hij ieder jaar (ik snap niet hoe), maar hij heeft ook nog schapen en kippen. Laatst was het hek kapot, heb ik die kippen samen met mijn vader teruggegooid en het hek gemaakt (we kennen hem, dus ja) Ik weet alleen dat ik die dieren als ik er 1 keer in de 2 weken ben eten geef (mag van hem altijd) en verder zijn er nog wat kleine kinderen met hun ouders, de dieren hebben overigens wel een paar stallen, al liggen die vol met poep, dus als ik weer is bij mijn oma ga logeren, zoek ik contact met hem op en vraag ik of ik de stallen mag uitmesten. In jou situatie zou ik net zoals veel mensen al zeggen, gewoon de eigenaar zoeken, zo lang verhaal :D