[VOLG] Inferno: van springtalent naar topper!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
x_janss

Berichten: 69
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Woerden

[VOLG] Inferno: van springtalent naar topper!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-18 23:02

hoihoi :D


Na een tijdje nadenken wil ik toch een eigen topic openen voor mijn paardje! Ik heb al veel met mijn kleine jongen mee mogen maken en het wordt toch maar eens tijd het te delen (: Daarnaast weet ik zeker dat er nog veel komen gaat!

Sinds begin januari 2017 heb ik mijn allereerste eigen paardje: Inferno T, een KWPN-er van Numero Uno x Ramiro Z, geboren op 30-04-2013. En met 1.75 is het ook wel mijn kleine reus!

Nu heb ik al veel met hem mogen meemaken, leuke maar ook minder leuke dingen..
Maar laat ik bij het begin beginnen :o

Ik mocht mijn eigen paardje uitzoeken! Na niet zo heel lang gezocht te hebben en bij een paar paardjes gekeken te hebben kwam ik bij een stal uit. Ik zag een heel leuk paard maar die was al verkocht. Gelukkig hadden ze nog een paardje staan en dat was Inferno!

Afbeelding

Ik was meteen verliefd op zijn hoofdje en zijn onschuldige blik.. hij ging op dezelfde dag mee naar huis :+ Hij was klinisch en röntgenologisch goedgekeurd met allemaal 1tjes!

Toen ik hem een tijdje had begon ik het echte werk. Hij was nog helemaal groen dus longeren en nog meer longeren. Ondanks een paar keer uitbreken :') kende hij na een tijdje alle stemhulpen perfect en begon ik met een hoofdstelletje en zadeltje. Hier heeft hij geen seconde moeilijk om gedaan, alsof hij al dagelijks zo rondliep. Heerlijk zo'n paard! Toen hij 4 was ging ik de eerste keer op hem <3

Afbeelding

Met de nodige begeleiding leerde hij alles best snel en toen hij de basis wist mocht hij nog een tijdje groeien in de wei. Daarna hem weer opgepakt en was het tijd voor het serieuze werk. Na een tijd van veel trainen begonnen er spannendere dingen aan te komen. Zo had ik mij voor de leuk opgegeven voor een springclinic op Horse Event en ja hoor, we werden gekozen! Enorm leuk en spannend aangezien ik nog maar 1x eerder op vreemd terrein was geweest met Inferno :')
Afbeelding
Afbeelding

Maar wat deed hij het goed! Hij keek nergens naar en had het prima naar zijn zin (: eerst mocht ik zelf een rondje rijden en daarna ging Mans Buurman nog even op hem rijden om een paar dingetjes te laten zien. Erg interessant was het zeker!

En iets langer erna in november had ik mijn eerste dressuurwedstrijdje. Helaas net geen winstpunt (179 punten :+ ) maar ik had daar heerlijk gereden!


Met nog meer wedstrijden op de planning had Inferno helaas een lekkere trap gehad en ondanks dat hij niet kreupel was, was zijn been wel dik dus was hij even uit de running. Hierna had ik hem rustig aan weer opgepakt en toen op een onschuldige dag...
Hij was lekker los aan het rennen en hij gaf een hoge bok. Maar deze was iets te hoog en meneer zakte door zijn benen heen en viel op zijn knieën head-first op de grond. Ik wist dat Inferno lomp kon zijn maar dit?
Zijn linkerpees was helemaal dik en warm en ook zijn rechterpees voelde warm aan. Dus de dierenarts gesproken en die zei dat als er iets moest gebeuren, het pas na 14 dagen bekeken kon worden. Dus in die 14 dagen veel been afgespoten en 2x per dag even stappen.

Na 14 dagen kwam de dierenarts. En toen werd pas duidelijk wat er allemaal echt aan de hand was met Inferno.. zijn pezen waren gezond verklaard, maar de dierenarts zag een bovenlijn probleem. Na een heel onderzoek werd vastgesteld dat hij niet 100% rad liep met linksachter en dat hij enorm pijnlijk was in zijn rug. Daarnaast zat zijn SI-gewricht helemaal vast. Op aanraden van de da eerst maar een fysio laten komen en dan zouden we erna wel verder kijken wat nodig was.

De behandeling van de fysio hielp zeker iets. Zijn SI-gewricht was een stuk losser maar nog steeds was zijn rug pijnlijk. Dus het zekere voor het onzekere genomen en zijn rug en hals laten echoën en Röntgenfoto's laten maken. De uitkomst: lichte artrose in zijn hals en lichte vorm van kissing spines bij 3 wervels. Omdat alles nog niet erg genoeg is om er iets aan te doen, wil de da het nog aankijken. Maar met een lijstje van dingen waar ik voor moet uitkijken moet ik het ook meteen melden als het niet meer gaat.. Hij is nu in ieder geval in een zodanig stadium dat de da hem röntgenologisch nog wel goed zou keuren. Mocht het niet meer goed gaan, dan zou mesotherapie de volgende optie zijn.
Afbeelding

Na al deze drama heb ik mijn oude zadels weggedaan omdat deze schijnbaar ook niet optimaal lagen wat mij wel was aangesmeerd. Nu ga ik dinsdag naar Country-Mill en hopelijk komen we dan terug met een perfect passend zadel zodat ik weer rustig de training kan oppakken en weer iets verder kunnen komen met mijn doel:
Zo ver mogelijk komen in de sport :D


Wordt vervolgd :)

Life's a bitch, a wise man said, no matter what you end up dead and all that you can wish for is a friend :j


x_janss

Berichten: 69
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-18 23:09

En om deze topic af te maken, nog mijn mooiste foto's van mijn kleine topper zodat jullie nog iets meer een indruk krijgen van hoe hij eruit ziet <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Life's a bitch, a wise man said, no matter what you end up dead and all that you can wish for is a friend :j

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Re: [VOLG] Inferno: van springtalent naar topper!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 23:19

Ik ga volgen! Ik ben erg benieuwd hoe jullie toekomst eruit gaat zien. :j

lideli

Berichten: 2439
Geregistreerd: 21-03-10

Re: [VOLG] Inferno: van springtalent naar topper!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 02:47

Poeh heftig verhaal zo! Hopelijk is hij snel weer 100% :)

x_janss

Berichten: 69
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-18 12:51

Leuk dat jullie volgen :) En ik hoop het ook lideli :):)

Life's a bitch, a wise man said, no matter what you end up dead and all that you can wish for is a friend :j

x_janss

Berichten: 69
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-18 22:34

Een maand later is het weer hoog tijd voor een update! :)

Het gaat weer zo veel beter met Inferno! Bij de Country Mill hebben we een Kentaur Elektra dressuurzadel meegekregen die heerlijk zit. Dus de dressuurtraining hebben we alweer goed kunnen oppakken.

Ook zijn we van stal veranderd! Zoals jullie kunnen zien heb ik al eens een topic geopend over de bijtproblemen van meneer. Aangezien vrijwel niets hielp leek stress mij de enige overige optie. Dus was ik erg benieuwd hoe hij op zijn nieuwe omgeving zou gaan reageren. En wat een verschil _/-\o_ Hij hapt vrijwel niet meer of soms alleen om te spelen, maar niet meer gericht. Ook heeft hij geen voernijd meer!

Afgelopen week is de fysio weer langs geweest en met een half uurtje was ze ook weer weg :') Inferno's rug was zo veel beter en hij begint nu goede spieren te groeien op zijn rug *\o/* Sommige plekjes waren nog wel een beetje pijnlijk maar de fysio komt nu pas over 4 maanden terug i.p.v. 2 maanden dus dat is in ieder geval een behoorlijke vooruitgang!

Ik heb weer hard gespaard dus binnenkort ga ik ook voor een springzadel/eventingzadel kijken en kunnen we het springen ook serieus oppakken. Hopelijk gaat hij alleen maar meer vooruit!

Life's a bitch, a wise man said, no matter what you end up dead and all that you can wish for is a friend :j


nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Inferno: van springtalent naar topper!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 21:24

Hij is in positieve zin veranderd. Goed dat je een nieuw zadel koopt, dit heb ik ook gedaan en we zijn allebei erg blij ermee!

x_janss

Berichten: 69
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 01:23

En we zijn weer een tijdje verder :)

In de vakantieperiode hebben we het nog vrij rustig aan gedaan. Een beetje getraind met geweldige rijmomenten maar helaas ook wat dipjes.. maar dat hoort erbij :+ Ik had zelfs bedacht om maar eens mee te doen met een wedstrijd wat duidelijk niet voorbestemd was aangezien de wedstrijd uiteindelijk werd afgelast door de hitte :')

Omdat ik toch nog niet helemaal tevreden was met de manier waarop Inferno zijn rug gebruikte, had ik een chiropractor laten langskomen, die tevens dierenarts is, om hem nog even verder na te laten kijken. Ze heeft hem behandeld en nu, 2 weken later, zegt ze een verschil van dag en nacht te zien :D Wat eerst een soort bezemsteel was, is nu een mooi golvende rug geworden. Over 3 weken komt ze weer terug voor een vervolgbehandeling :$

Daarnaast heb ik Inferno voor op ijzers gezet. En daar heb ik lang over na gedacht, ook omdat ik op de hoogte ben van de nadelen. Maar de da had het aangeraden en omdat meneer zijn hoeven wel heel erg afbrokkelden, leek het me toch het beste. Zeker omdat we elke dag een stuk over de weg moeten om naar de bak te gaan en daarnaast een buitenritje op zijn tijd ook lekker is :o

Daarnaast heb ik een fotoshoot gedaan met Inferno en wil ik een paar foto's toch wel erg graag delen omdat ik ze enorm gaaf vind geworden <3 Gemaakt door een goede vriendin van me :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Life's a bitch, a wise man said, no matter what you end up dead and all that you can wish for is a friend :j


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elegance_, Macs, MarjanB, noukso, OmgiliBot, Ptl4ever, rocky_1995, Telpeva, xMagnum en 127 bezoekers