Onhandige mensen op buitenrit

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:02

Een beetje onhandig zijn de voorbeelden misschien wel TS, maar ik vind dat je het de mensen niet kwalijk kan nemen. Mensen zonder paardenkennis weten inderdaad niet waar een paard wel en niet van schrikt en ik verwacht persoonlijk ook niet dat ze dat weten.
Ik heb het geluk dat mijn paard nogal bomproof is (gisteren nog een houthakselaar gepasseerd zonder naar om te kijken) en dat ik blijkbaar toch veel hoffelijke mensen tegenkom die rekening houden met paarden.

Dit doet me ook denken aan de steeds terugkerende discussie over paarden in het verkeer. Je kan ook niet verwachten dat iedereen aan 30 per uur gaat rijden bij het zien van een paard.
Als je je op de weg begeeft weet je dat je allerhande zaken kan tegenkomen.


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Onhandige mensen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:11

Het heeft ook wel iets te maken met de algemene instelling/opleiding/gewoonte van de andere weggebruiker.

Ik rij paard in een redelijk toeristisch gebied en dan ook nog veel over straat, ik kom dus ook veel buitenlandse automobilisten tegen. Kleine generalisatie: Duitse auto's geven je voorrang (ook als je dat niet hebt) en Engelse auto's gaan over het algemeen langzamer rijden, grote boog om je heen, stoppen soms zelfs de auto.
Het kan dus wel :-) Misschien zit dat in de rij-opleiding of is het iets cultuurgebondens.

Hollanders hebben al snel zoiets van 'ik mag hier 50 dus ik rij 50', 'ik heb voorrang dus ik neem voorrang' (en dat mens met dat paard moet dat beest zelf maar onder controle houden en anders lekker in de bak blijven).

Veulen84

Berichten: 10876
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:04

Lagonda schreef:
Oh en over dieren die s.ex hebben :+ ik was met mijn paard naar een koeienclinic, hij vindt koeien een beetje spannend. Maar het ging het super goed totdat er 1tje op een andere sprong. Nou toen gingen we volgens mij met 4 binnen de lucht in achteruit }:0


Mijn rijbak ligt pal naast een wei met jonge koeien. Elke keer weer staat mijn paard daar volle verbazing openlijk naar te staren... Niet meer te bewegen, gewoon blijven kijken.

Ezels vind ze dan weer leuk, die staan in de wei naast de mijne. Elke keer als ze gaan balken rent ze in volle vaart naar de sloot om te kijken. Ze doet er ook mee spelen en rennen langs de sloot.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:10

AbbyBlues schreef:
Ik vraag me af, die mensen die vinden dat ze in volle galop op een overzichtelijke bocht af kunnen rijden op een ruiterpad, of zij zich wel realiseren dat er vanaf de andere kant misschien ook wel iemand in volle galop aan kan komen. :+


Ik heb het idee dat je hiermee (oa) in gaat op mijn bericht. De kans lijkt mij niet zo groot dat ik op een 5 a 6 meter breed ruiterpad een andere ruiter overhoop rijdt. Mochten we toch lijnrecht tegenover elkaar staan zitten we gelukkig allebei op levende dieren, en niet in auto's en deze dieren zullen niet zo gauw tegen elkaar op lopen. Daarnaast heb ik een goede rem bevestigd, dus de kans dat ik een andere ruiter (of een andere verkeersdeelnemer) overhoop rijd is niet zo groot.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:28

Ik ben wel 1 keer overhoop gereden door een groep manegeruiters, die in volle galop op een smal en overzichtelijk paadje reden. Mijn paard en ik hadden ze al lang aan horen komen, en we waren al aan de kant gegaan. Stomste was nog dat de voorste 2 meiden gewoon door galoppeerden ook al hing ik intussen in de takken van de boom die langs het pad stonden. Degenen die achterop kwamen konden wonderlijk genoeg hun paarden inhouden en keken me aan met een blik van "en nu?". Die voorste 2 ruiters stopten niet en keerden ook niet om. Sterker nog ze keken niet eens achterom maar verdwenen zo de bocht om. Ik heb tegen de andere meiden gezegd dat ze er maar achteraan moesten gaan, maar dat op zijn minst een "sorry" wel netjes was geweest. Stomste is nog dat ik vroeger zelf op die manege reed, en wij op dat pad ook altijd voluit gingen. Wij gingen echter altijd netjes over in stap bij voorbijgangers, of dit nu wandelaars, fietsers of andere ruiters betrof.

MaartJ

Berichten: 1477
Geregistreerd: 24-07-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 22:47

Duke schreef:
Ik kom hier nogal regelmatig op de smalle polderweggetjes van motortoertochten tegen. En dan vooral van die knalpijpers, die choppers. Eén of twee kan mijn paardje nog wel handelen. Maar twintig? Dan ga ik toch even op een inhammetje staan en stap ik even af. Lief dat ze dan even het gas loslaten als ze mij zien, maar dat maakt het vaak erger, want vlak voorbij mij, geven ze dan weer gas en knalt het nog harder. Maar goed. Ik erger mij er niet aan. Zij moeten ook hun plezier kunnen hebben. En zolang ik een klein beetje ruimte heb voor mijn paardje om te 'dansen' is het geen probleem.


Een paar jaar geleden had ik dit ook, in een B-weg een stuk of 100 choppers. De eerste reed een flink stuk ervoor dus hij waarschuwde even :+ paard was een Gelderse kanonskogel van 4 jaar oud, 1 maand onder het zadel en merrie dus ik kneep hem behoorlijk. Eigenaar was er ook bij, diep ademhalen en stappen blijven. Bij de eerste 20 rolden haar ogen eruit en wist ze niet waar ze het zoeken moest maar uiteindelijk liet ze het gebeuren en ‘overkwam’ het haar. Hulde aan de motorrijders die ALLEMAAL hun gas loslieten en ruim na mij pas weer gas gaven, fantastisch!

Laatst was ik met onze Belg in het bos. Daar liep een stel met een Rhodesian Ridgeback, die zij ‘riepen’ met een soort rammelbakje die ook gebruikt worden op de keuring. De hond kwam dus richting mij en paard gerend en baasjes rammelden er vrolijk op los. Paard dacht dat ie op de keuring was :+ even later kwam ik ze nog een keer tegen en toen heb ik een praatje gemaakt onder andere over het rammelbakje en de reactie van een paard. Ze hadden geen idee!

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:09

SusanH schreef:
Ik ben wel 1 keer overhoop gereden door een groep manegeruiters, die in volle galop op een smal en overzichtelijk paadje reden. Mijn paard en ik hadden ze al lang aan horen komen, en we waren al aan de kant gegaan. Stomste was nog dat de voorste 2 meiden gewoon door galoppeerden ook al hing ik intussen in de takken van de boom die langs het pad stonden. Degenen die achterop kwamen konden wonderlijk genoeg hun paarden inhouden en keken me aan met een blik van "en nu?". Die voorste 2 ruiters stopten niet en keerden ook niet om. Sterker nog ze keken niet eens achterom maar verdwenen zo de bocht om. Ik heb tegen de andere meiden gezegd dat ze er maar achteraan moesten gaan, maar dat op zijn minst een "sorry" wel netjes was geweest. Stomste is nog dat ik vroeger zelf op die manege reed, en wij op dat pad ook altijd voluit gingen. Wij gingen echter altijd netjes over in stap bij voorbijgangers, of dit nu wandelaars, fietsers of andere ruiters betrof.



Wauw :wow: Ik had de desbetreffende manege toch even opgebeld, dit is gewoon zo ontzettend onverantwoord gedrag 8)7 Vooral als je ook nog eens verantwoordelijk bent voor de kinderen en paarden die mee zijn..

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:12

DreamGuide schreef:
AbbyBlues schreef:
Ik vraag me af, die mensen die vinden dat ze in volle galop op een overzichtelijke bocht af kunnen rijden op een ruiterpad, of zij zich wel realiseren dat er vanaf de andere kant misschien ook wel iemand in volle galop aan kan komen. :+


Ik heb het idee dat je hiermee (oa) in gaat op mijn bericht. De kans lijkt mij niet zo groot dat ik op een 5 a 6 meter breed ruiterpad een andere ruiter overhoop rijdt. Mochten we toch lijnrecht tegenover elkaar staan zitten we gelukkig allebei op levende dieren, en niet in auto's en deze dieren zullen niet zo gauw tegen elkaar op lopen. Daarnaast heb ik een goede rem bevestigd, dus de kans dat ik een andere ruiter (of een andere verkeersdeelnemer) overhoop rijd is niet zo groot.


Oh niet jou specifiek hoor. Ik heb het meerdere zien roepen. Vroeg het me oprecht af.

You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it.

spatter

Berichten: 14453
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:38

Ik reed laatst een georganiseerde rit en starte als 1 van de laatste.
Mijn paard heeft nogal tempo dus ik haalde regelmatig koetsen en ruiters in.
Dat geef ik altijd even aan en passeer in een jogje/verzameld drafje , om pas weer op tempo over te gaan als ik zie dat dat gaat.
Bijna aan het einde van de rit kom ik weer bij 2 ruiters en vraag of ik mag passeren.
Man reageerde dat ik de eerste op de hele rit was die dat netjes vroeg, de rest was gewoon voorbij gedraaft.
Toch wel triest!

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:02

Anoniem schreef:
Hu wat grappig, mijn paard gaat ook rechtomkeerd bij een Ijslander (of Shetlander), geeen idee waarom maar er zijn dus meer paarden die dat hebben _O-

Ik heb allebei, en dit topic brengt mij net op het idee om clinics te gaan organiseren voor paarden zoals het jouwe. Zou je interesse hebben? :')

Verder kom ik net dit tegen. Niet echt een buitenrit te noemen (het is wel een rit, en het is buiten, dat dan weer wel) en hier zie je dus ongeveer wat ik met honden doe die zich zo gedragen:



Dat grietje kan beter met 'm overweg dan de mensen die er bij horen :D

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Onhandige mensen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:24

Wel balen als je zoiets tijdens een wedstrijd overkomt. Haalt je volkomen uit je ritme, en je moet maar hopen dat ze je tijdsverlies goed compenseren.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:24

Lekker is dat, daar gaat je wedstrijd :roll: Waarschijnlijk nog gediskwalificeerd ook omdat ze hulp kreeg bij het weer opstappen :\

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:30

Zo te zien mocht ze gewoon doorrijden nadat daarover overlegd was.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Ibbel

Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:31

Je mag toch hopen dat daar soepel mee is omgegaan. Die hulp had ze niet nodig ook trouwens, dat ging heel soepeltjes, dat opstappen.

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:35

Ik vind het een mooi voorbeeld van paardenmens. Filmpje komt vast nog wel eens van pas ergens in een paardenmens vs mens met paard-discussie.

Sjit happens. Op buitenrit of tijdens een wedstrijd. De vraag is natuurlijk hoe je ermee omgaat. Je kunt in een hoekje gaan zitten huilen of je kunt de verstoring neutraliseren en daarna verder rijden.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:21

Koper schreef:
Anoniem schreef:
Hu wat grappig, mijn paard gaat ook rechtomkeerd bij een Ijslander (of Shetlander), geeen idee waarom maar er zijn dus meer paarden die dat hebben _O-

Ik heb allebei, en dit topic brengt mij net op het idee om clinics te gaan organiseren voor paarden zoals het jouwe. Zou je interesse hebben? :')

Verder kom ik net dit tegen. Niet echt een buitenrit te noemen (het is wel een rit, en het is buiten, dat dan weer wel) en hier zie je dus ongeveer wat ik met honden doe die zich zo gedragen:

[ Video ]

Dat grietje kan beter met 'm overweg dan de mensen die er bij horen :D


Graag _O-
Ze rent gelukkig niet weg ofzo, maar staat echt te snuiven, draait ineens om en kijkt dan acherom of ze er nog steeds staan _O-

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:28

Kom maar langs hoor, ze mag hier zo lang staan kijken als ze wil.

De tuigers van de buren zijn al wat aan ze gewend. Mijn shet loopt er met d'r meest arrogante harses vlak langs met d'r staart te zwaaien en ze blijven nog wel wat op afstand. Maar het gesnurk is al een heel eind afgenomen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:34

Nee heb de manege niet gebeld. Ik ken de eigenaar en daar is geen normaal gesprek mee te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:52

Koper schreef:
Kom maar langs hoor, ze mag hier zo lang staan kijken als ze wil.

De tuigers van de buren zijn al wat aan ze gewend. Mijn shet loopt er met d'r meest arrogante harses vlak langs met d'r staart te zwaaien en ze blijven nog wel wat op afstand. Maar het gesnurk is al een heel eind afgenomen.


Het A-welshje van m'n staleigenaar stond gisteravond even in de box naast die van mij omdat de smid kwam, ze hebben d'r maar verplaatst want die van mij stond snuivend in de andere hoek van d'r stal :') Arm ding _O-

Daphne__
Berichten: 12450
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:13

Zelf geen slechte ervaringen, maar wel iemand anders er 1 bezorgd.

Gingen mijn pony ophalen bij de hengst, dus trailer was leeg en dan rammelt ie nogal. Hengstenhouder zit aan onverharde weg, dus toen we paarden tegenkwamen gingen we stilstaan.
Vrouw komt lachend aanrijden en zegt 'Rij maar door hoor, hij schrikt daar echt niet van'...

Jawel, deed ie wel :')

Vond het knap banketstaaf, maargoed ze vond het zelf overdreven dat we stil bleven staan.

pien_2010

Berichten: 43079
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 12:30

Mensen zijn zo ver afgegroeid in Nederland van de paarden en wat die nodig hebben. Ik kan echt heel veel verhalen bedenken van onhandige mensen in NL. Hier op het platteland geen één. Gelukkig hebben we hele gemakkelijke paarden dus het is zelden een probleem geweest. Op een keer na, toen we vol werden aangevallen door twee honden. Toen waren de paarden erg beduusd, om een keer erna helemaal in paniek te raken toen er honden waren.
Een man die zijn honden erg goed onder controle had, zag dat en hij begreep onmiddellijk dat hier sprake was van een nare ervaring. Hij bleek een trainer van honden te zijn (3 enorme grote honden had hij bij zich) en hij heeft toen de paarden weer het vertrouwen terug gegeven door de honden op afstand te laten liggen en iedere keer een meter dichterbij te laten komen totdat ze zo dicht bij waren dat de paarden konden snuffelen. Vond ik zo apart, want die hele sessie duurde echt wel 15 minuten. Daarna was het voor onze paarden over met dat verschil dat ze sindsdien wat alerter zijn.

Zelf zou ik het een hele goede zaak vinden als er postbus 51 reclame spotjes komen (zijn die er nog?) met daarin uitleg over paarden. Dat ze vluchtdieren zijn en hoe je daar mee om kunt gaan.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:23

Bij ons heeft zowat iedereen in een straal van 50 km een paard, en anders wel familie met een paard, dus hier kun je gewoon buitenrijden eonder boe of ba *\%/* zelfs de tractors die voorang hebben hier ( op sommige plekken of auto’s gaan netjes en vlot voorbij op de zijwegels :o
Dat is toch wel fijn. En aan alle kindertjes word geleerd om paarden rustig en aan de kant voorbij te laten gaan :))

Ik bedank die ouders/wandelaars/boeren toch even altijd, ze zijn immers zo vriendelijk

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:45

CharmingS schreef:
Ik stap nooit af tijdens een buitenrit, maar hoe braaf mijn paard dan ook mag zijn bij een viaduct stap ik toch echt af, vooral als de reling zo laag is.. Krijg er de kriebels van :=

Gelukkig

Heb ooit een keer meegemaakt dat ik op de openbare weg reed met de auto en een meisje op haar paard midden op de weg bleef rijden, terwijl ik meters van te voren al af begon te remmen voor haar. En ze wou gewoon niet aan de kant, doen ik mijn raampje open deed en vroeg of ik aub mocht passeren kreeg ik een reeks scheldwoorden naar mn kop gesmeten..


Dán zou ik dus wel toeteren, is ze nou helemaal betoeterd joh -:(-

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:04

Ineke2 schreef:
CharmingS schreef:
Ik stap nooit af tijdens een buitenrit, maar hoe braaf mijn paard dan ook mag zijn bij een viaduct stap ik toch echt af, vooral als de reling zo laag is.. Krijg er de kriebels van :=

Gelukkig

Heb ooit een keer meegemaakt dat ik op de openbare weg reed met de auto en een meisje op haar paard midden op de weg bleef rijden, terwijl ik meters van te voren al af begon te remmen voor haar. En ze wou gewoon niet aan de kant, doen ik mijn raampje open deed en vroeg of ik aub mocht passeren kreeg ik een reeks scheldwoorden naar mn kop gesmeten..


Dán zou ik dus wel toeteren, is ze nou helemaal betoeterd joh -:(-


Nee, maar na jou actie wel :Y)

(Geintje natuurlijk, ik zou me er ook mateloos aan irriteren)

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

Anoniem

Re: Onhandige mensen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:13

Dat zou ik ook niet pikken nee, de weg is niet van haar...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 0laura0, Blacky94, criollo_yess, GoogleAdsense, Icelandshet, Koekie73, Ladyson, Lalladidoo, Lizenlotte, Maaike_Ma, Moraira, pjer, Salinah, SANEX, stal_HD, Xrachelle, XxMariellexX en 130 bezoekers