Onhandige mensen op buitenrit

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Onhandige mensen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 11:24

Gister was ik op buitenrit en er was iemand met een hoge drukspuit in zijn tuin bezig. Paard even stilgezet en de beste man was zo vriendelijk om even een pauze in te lassen met het gespuit dus wij rustig er langs stappen geen probleem. Zijn echter nog geen 1 cm gepasseerd en meneer zet de hoge druk spuit vol weer aan. Paard schrikt en sprint er in volle galop vandoor, na 5 passen was de paniek over en gelukkig kon hij daar op het brede zandpad veilig even versnellen maar ligt het dan aan mij dat ik dat nogal onhandig vind van die meneer? Ik kom zo vaak van dit soort onhandige dingen tegen. Bijvoorbeeld honden die niet luisteren en keihard achter je paard aanrennen, mensen met plastic zakken die ze even lekker hard uitschudden als je net langs stapt, kinderen die voor je paard springen, scooters en auto's die keihard toeteren, etc en dat allemaal op de officiele ruiterpaden bij ons in het bos.

Ik moet er ook wel een beetje om lachen omdat paardlief meestal heel netjes reageert maar toch, onhandig!
Wie deelt nog meer?
Laatst bijgewerkt door MarritdeG op 23-04-18 11:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:28

Nou dit dus, het is alweer jaren geleden maar toevallig moest ik er laatst nog aan denken. Was niet een hogedrukspuit maar zo'n tuinsproeiding. We waren er nog geen halve meter voorbij of dat ding gaat aan. Ik werd bijna gelanceerd :')

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Onhandige mensen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 11:31

Ik vind het ook vooral zo sneu voor mijn paard die dat allemaal moet trotseren haha. Hij is al vrij onzeker...

upendo

Berichten: 22274
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:33

Ik denk niet dat je het mensen kwalijk kan nemen. Zonder achtergrondkennis snap je niet dat een paard kan schrikken als je een paar seconden later verder gaat.

Ik probeer m'n paard maar zo bomproof mogelijk te maken, dat lukt inmiddels redelijk, het enige wat nog VET SPANNEND is zijn paardenvoetballen en shetlanders. Maargoed, ik snap dat wel, die rare dingen zijn ook vreemd! :P

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:33

Mensen die, heel goedbedoeld, met de auto vertragen en achter het paard blijven hangen.
Of, als ik dan signaal geef dat ze veilig kunnen passeren, met een ferme dot gas voorbijrijden.
Gelukkig is mijn paard ondertussen wel wat gewend en wandel ik in een omgeving met vriendelijke mensen :)

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 11:35

Hahaha die van mij is juist verliefd op alle shetlanders die hij tegenkomt. Als ik niet uit kijk loopt hij zo de wei in bij de shetlanders haha. Maar paardenvoetballen zijn inderdaad heel eng.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:35

Herkenbaar...

Brommer- of motorrijders die je zien en goed meedenken door gas terug te nemen en je langzaam te passeren. Totdat ze net langs zijn, dan gaat het gas er vol op. Helemaal geinig als ze inmiddels net áchter het paard zijn.

Een mevrouw met een rode uitgeklapte paraplu vlakbij het ruiterpad. Paard vindt die paraplu wel een beetje spannend, waarop de mevrouw, breed zwaaiend met de paraplu roept: "Goh, paard heeft het niet zo op mijn paraplu zo te zien?" Eh, nee ...
Laatst bijgewerkt door Maflinger_S op 23-04-18 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:35

Oryani schreef:
Mensen die, heel goedbedoeld, met de auto vertragen en achter het paard blijven hangen.
Of, als ik dan signaal geef dat ze veilig kunnen passeren, met een ferme dot gas voorbijrijden.
Gelukkig is mijn paard ondertussen wel wat gewend en wandel ik in een omgeving met vriendelijke mensen :)


Precies wat hierboven staat! Paard word zenuwachtiger van dat krampachtige rijden achter hem, passeer rustig met een beetje afstand en dan is er niks aan de hand. Gelukkig is hij hier ook nergens van onder de indruk maar kan mij voorstellen dat sommige paarden het niet tof vinden als een auto rustig achter hun blijft plakken, hoe goedbedoeld ook.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:36

Inderdaad onhandig, maar de intentie was goed. Hier ook eens gehad dat een auto keurig stil ging staan en zelfs motor uitzette. Nog geen meter nadat we gepasseerd zijn startte hij de motor :')

Veel mensen hebben gewoonweg geen verstand van paarden, wat natuurlijk hartstikke logisch is. Ik vind het alleen maar fijn als mensen meedenken en hun best doen. Dat ze soms onbewust iets onhandigs doen hoort daar gewoon bij.
Het is natuurlijk ook aan mij om mezelf daarin aan te passen en alleen naar buiten te gaan met een paard die daar geschikt voor is.

Mensen die geen rekening met je houden of bewust zelfs extra gas geven of hard inhalen, daar heb ik geen goed woord voor over. Maar mensen die onbewust onhandig handelen terwijl de intentie goed is, vind ik alleen maar erg aardig. Ze doen hun best en je kan niet van iedereen verwachten dat ze weten hoe een paard reageert.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:36

Haha herkenbaar. Ik rijd altijd achteraan op een paard dat ook niet zo'n held is, dus het komt geregeld voor dat een persoon stopt met iets engs omdat er paarden langs komen (fijn!), maar dan doorgaat als ik er nét niet voorbij ben :').

Ook wel eens mensen die achter de paarden aan blijven fietsen/rijden ipv in te halen. Goed bedoeld, maar paard wordt er bloednerveus van.

Dit paard is ook geen fan van honden, dus honden die niet onder controle staan zijn vooral vervelend. Ben er wel eens vanaf gevallen omdat mijn paard half werd aangevallen door een loslopende hond :(:).

Los van het honden-die-niet-onder-controle-staan, neem ik t mensen overigens niet kwalijk. Niet iedereen kan ruiken dat een paard iets eng zal vinden :Y) . Hij was laatst helemaal over de zeik over een hardloper met piepschoenen :') .
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 23-04-18 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:36

Oryani schreef:
Mensen die, heel goedbedoeld, met de auto vertragen en achter het paard blijven hangen.
Of, als ik dan signaal geef dat ze veilig kunnen passeren, met een ferme dot gas voorbijrijden.
Gelukkig is mijn paard ondertussen wel wat gewend en wandel ik in een omgeving met vriendelijke mensen :)

O ja, dat is ook zo merkwaardig :') Nou kan die van mij er met auto's nog wel redelijk tegen, hoewel ik als ik de gelegenheid heb wel altijd even heel vriendelijk uitleg wat er onhandig aan is. Maar toen iemand dat een keer op de fiets deed had je niet alleen de poppen maar ook de dikke IJslander aan het dansen.

Mijn paard is overigens voor andere paarden soms ook een bron van stress, zo blijkt. Niet elk paard is töltproof. Wist ik veel :')

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 11:37

upendo schreef:
Ik denk niet dat je het mensen kwalijk kan nemen. Zonder achtergrondkennis snap je niet dat een paard kan schrikken als je een paar seconden later verder gaat.

Ik probeer m'n paard maar zo bomproof mogelijk te maken, dat lukt inmiddels redelijk, het enige wat nog VET SPANNEND is zijn paardenvoetballen en shetlanders. Maargoed, ik snap dat wel, die rare dingen zijn ook vreemd! :P


Nee ik neem het ze ook niet kwalijk hoor maar ik denk wel dat het algemeen bekend is dat paarden kunnen schrikken.

Maar goed, ik ben wel benieuwd wat die mensen gedacht hebben toen ze mij in volle galop er vandoor zagen gaan...

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:39

MarritdeG schreef:
Maar goed, ik ben wel benieuwd wat die mensen gedacht hebben toen ze mij in volle galop er vandoor zagen gaan...

Misschien wel dat je paard heel opgelucht was en dol van blijdschap rondrende?

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 11:40

Ik heb inderdaad vaak genoeg gehad dat mensen heul hard passeren en toeteren, god mag weten wat daar de bedoeling van is? Gelukkig is die van mij met verkeer heul relaxed, terwijl een wesp op de wasplaats laatst toch wel heul eng was...

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 11:40

Koper schreef:
MarritdeG schreef:
Maar goed, ik ben wel benieuwd wat die mensen gedacht hebben toen ze mij in volle galop er vandoor zagen gaan...

Misschien wel dat je paard heel opgelucht was en dol van blijdschap rondrende?


Dat denk ik :P

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:43

Tegenwoordig heb je van die elektrische scooters, die dingen maken echt 0 geluid, maar komen wel met een gangetje of 50 langs suizen.

De mensen op die scooters denken oprecht dat je paard niet schrikt omdat het geen geluid maakt en het daardoor blijkbaar niet eng is. Maar ik schrik schrik mijzelf al het apezuur als er zo'n ding ineens vanaf achteren langs vliegt, pony knijpt zijn billetjes dan ook altijd wel even samen.

Verder merk ik wel dat mensen oprecht hun best doen om afstand te bewaren en je paard niet te laten schrikken, dat ze dan toch per ongeluk je paard laten schrikken, tsjah, kan gebeuren, mijn paard leert daar ook weer van en die mensen waarschijnlijk ook.
Ik vind het vooral goed dat veel mensen zich bewust zijn dat paarden kunnen schrikken en wat dat kan aanrichten.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:43

Ik vind dat jij verantwoordelijk bent voor wat er gebeurd, jij moet er voor zorgen dat jij jouw paard onder controle houd, ongeacht wat er dan ook gebeurd.. Leer eerst je paard dat bepaalde dingen niet eng zijn, bijvoorbeeld op stal dat kan met, plastic zeil, paraplu of zet op stal eens de hogedrukspuit aan.

Vind het juist netjes van deze meneer dat hij even een kleine pauze inlast zodat jij kan passeren, maar hij staat daar in zijn eigen tuin, dus wat hij doet is zijn zaak. Jij loopt langs dus jij moet je paard onder controle houden..

Nou vind ik wel dat auto's wel langzaam moeten passeren maargoed, dat gebeurd helaas vaak ook niet. Maar je moet je paard wel eerst in een rustige veilige omgeving laten wennen aan de buitenwereld, en als er iemand een plastic tas uitklapt en jouw paard schrikt daarvan kun je hun daar niet op aan kijken ;)

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:45

Bij ons ligt de buitenbak langs de weg, heb dus regelmatig mensen die stoppen en even blijven kijken. Dat is in principe niet erg, alleen een tijd geleden was er een ouder echtpaar die vond dat ze wel even pauze mochten nemen van hun fietstocht (om naar mijn rijkunsten te kijken :') ) en gingen dus vrolijk de hele fietstas uitpakken met allemaal plasticzakken vol met eten en spullen. En dat vind paardje natuurlijk veeeel interessanter dan op mij letten.

Langs de weg heb ik soms ook last van auto's die nauwelijks aan de kant gaan of wielrenners die ook veel te dichtbij langs scheuren.

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:46

Ooit gehad dat ik met een groep paarden over een brug ging (waar je dus niet mag inhalen, duh).
Een auto haalde ons toch in maar eens over de brug zag hij dat hij een tegenligger had dus sneed hij onze groep paarden gewoon af.
De tegenligger in kwestie kon niets beters bedenken dan een flink te claxonneren |o
Gelukkig vonden onze paardjes het allemaal niet zo indrukwekkend.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 11:47

CharmingS schreef:
Ik vind dat jij verantwoordelijk bent voor wat er gebeurd, jij moet er voor zorgen dat jij jouw paard onder controle houd, ongeacht wat er dan ook gebeurd.. Leer eerst je paard dat bepaalde dingen niet eng zijn, bijvoorbeeld op stal dat kan met, plastic zeil, paraplu of zet op stal eens de hogedrukspuit aan.

Vind het juist netjes van deze meneer dat hij even een kleine pauze inlast zodat jij kan passeren, maar hij staat daar in zijn eigen tuin, dus wat hij doet is zijn zaak. Jij loopt langs dus jij moet je paard onder controle houden..

Nou vind ik wel dat auto's wel langzaam moeten passeren maargoed, dat gebeurd helaas vaak ook niet. Maar je moet je paard wel eerst in een rustige veilige omgeving laten wennen aan de buitenwereld, en als er iemand een plastic tas uitklapt en jouw paard schrikt daarvan kun je hun daar niet op aan kijken ;)


Het is ook niet zo dat hij van alles schrikt hoor, in tegendeel. Maar ik kan ook niet alles van te voren voorspellen en dat eerst op stal gaan oefenen. Maar het was meer dat die spuit plots weer aanging dat hij daar even van schrok. Maar tuurlijk het is goed bedoeld :)

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:48

Koper schreef:
Mijn paard is overigens voor andere paarden soms ook een bron van stress, zo blijkt. Niet elk paard is töltproof. Wist ik veel :')


Ja :oo Hier kwam ik ook achter.
Maar zelfs als je rustig stapt zijn er paarden die een IJslander levensgevaarlijk vinden.
Mijn IJsco kijkt dan altijd om zich heen wat er zo vreselijk eng is :')

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:49

Trouwens ook alweer een tijdje geleden maar wel grappig genoeg om te delen: samen met een kennisje reed ik 's avonds nog even een klein rondje door het bos en op de terugweg (tamelijk breed zandpad) lagen ineens wat sportief uitziende jongens overdwars over het ruiterpad :wow: We hebben nog overwogen om ze toe te roepen vooral stil te blijven liggen zodat we ze als cavaletti konden gebruiken maar ze stonden snel op -O-

Nant, moet je eens met een shet gaan wandelen in een bos waar veel mensen met een steltenloperwarmbloed rondrijden. Je komt niet meer bij :')
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-04-18 11:52, in het totaal 3 keer bewerkt

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 11:50

ElsieC schreef:
Ooit gehad dat ik met een groep paarden over een brug ging (waar je dus niet mag inhalen, duh).
Een auto haalde ons toch in maar eens over de brug zag hij dat hij een tegenligger had dus sneed hij onze groep paarden gewoon af.
De tegenligger in kwestie kon niets beters bedenken dan een flink te claxonneren |o
Gelukkig vonden onze paardjes het allemaal niet zo indrukwekkend.


Ow jeetje dat is echt niet handig! Ik ben eens over een brug gereden en toen zaten er opeens kindjes onder de brug (het was warm weer en ze waren aan het zwemmen en van de brug af aan het springen). Toen aarzelde mijn paard even en toen kwamen er twee wielrenners aan die gewoon tegen hem aan zijn gefietst omdat hij heel even iets vertraagde... |o

Dit zijn dus dingen die je niet thuis in de bak even kan oefenen...
Laatst bijgewerkt door MarritdeG op 23-04-18 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 11:51

Koper schreef:
Trouwens ook alweer een tijdje geleden maar wel grappig genoeg om te delen: samen met een kennisje reed ik 's avonds nog even een klein rondje door het bos en op de terugweg (tamelijk breed zandpad) lagen ineens wat sportief uitziende jongens overdwars over het ruiterpad :wow: We hebben nog overwogen om ze toe te roepen vooral stil te blijven liggen zodat we ze als cavaletti konden gebruiken maar ze stonden snel op -O-

Nant, moet je eens met een shet gaan wandelen in een bos waar veel mensen met een steltenloperwarmbloed rondrijden. Je komt niet meer bij :')


Hahahah, wat waren die nou aan het doen dan _/-\o_

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:52

Ik vind niet dat je kan verwachten dat de hele wereld rekening met je houdt, zeker als het mensen in hun eigen tuin betreft.
Als je je in het verkeer begeeft hoop ik dat iedereen kiest voor veiligheid, dus niet toeteren, te hard passeren en ruimte geven etc, maar verder ligt het bij jou en kan je niet verwachten dat iedereen alles stopt omdat jij eraan komt.