Het rijden echt het belangrijkst?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:56

Ik heb ook een paard gekocht om te rijden, maar ze is nog maar 10 maand, dus ik mag de eerste 3 jaar er nog niet op. Ik kan genieten om naar haar te kijken en de komende jaren al een band op te bouwen.

Mijn bijrijpaard is een gevalletje lichtelijk gestoord. Ik kan aan haar “kop” al zien hoe de rit gaat zijn en dat betekend dat ik haar regelmatig opzadel en longeer, maar zolang ik geen ontspanning zie, ik er niet op stap. Mede omdat ik weet dat de kans groot is dat ik er naast kom te liggen als ik het wel doe. Ze was een ruime maand flink kreupel en daarna nog een aantal weken soms net niet helemaal rad, nou dan lekker grondwerken en vrijheidsdressuur een paar keer per week, we hebben er weer wat nieuwe kunstjes bij geleerd. Nu net na ruim 2 maand het rijden weer opgepakt en dat betekend deze week extra vroeg er heen, om te rijden voordat het echt warm wordt.

Ik heb een leuke eigenaar, dus ik vind het ook gezellig om er heen te gaan als ik niet kan rijden. En nu mijn eigen paardje er ook staat, rij ik zelfs twee keer per dag die kant op.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 06:41

Sodeletuut schreef:
Vraagje voor de mensen die 'Ja' hebben geantwoord op de vraag of rijden het belangrijkst is: gaat paardlief weg als hij jou dit niet meer kan bieden?


Nu is hier in principe bijna alles te koop op mijn nu bijna 4 jarige D pony na, da's de enige die echt echt niet weg gaat en er zijn er ook die niet weg moeten en ook niet te koop staan. Maar ook al zou ik niet met haar kunnen rijden, blijft ze. Nu is ze nog niet eens onder het zadel (rijden, kosten wat het kost gebeurd dan dus ook echt niet, ze was nog veel te jong, vooral ook in haar lijf).

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 06:54

Ik vind rijden eigenlijk niet zoveel aan. :o een buitenritje hier en daar kan ik wel waarderen, maar verder vins ik het een beetje saai en niet zo leuk.

Mijn pony is vandaag 3 jaar geworden en het afgelopen jaar hebben we lekker gewandeld, vrijheidsdressuur gedaan, grondwerk, schriktraining, morgen onze eerste agility clinic, lekker poetsen, knuffelen, samen in de wei liggen zonnen etc. Ik heb me nog geen seconde verveeld met hem. Hij is een enorme knuffel en kruipt het liefst in je binnenzak.
Volgend jaar gaat hij voor de sulky en is het plan om te gaan mennen.
Nee, rijden hoeft van mij echt niet. Maar mede daarom heb ik ook een paardje van net geen meter hoog gekozen. :D

Murphylover

Berichten: 294
Geregistreerd: 14-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 07:39

Nee niet het belangrijkste. Wel heel leuk, maar ik kan net zo genieten van uren poetsen en tutten , wandelen of gwn even knuffelen erbij gaan zitten.

Ik rij zelf 2 a 3x per week en mijn broertje 2x per week. Maar het welzijn van ons paard staat voor op ! Dus als hij wat mankeerd of ik denk dat hij wat mankeerd, het warm is +23 graden of gwn een dagje niet lekker in zijn vel zit . Wordt hij niet gereden.

❤️Murphy ❤️ Sinds 02-03-2012 van ons.
Dressuur : B+9

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 07:48

Na jaren op de manege te hebben gereden, wilde ik vooral graag een eigen paardje om daar een relatie mee op te bouwen.

Ik had en heb er dan ook geen enkele moeite mee om niet te rijden. Daarom heb ik ook twee keer voor een jonkie gekozen. Heerlijk om die hele ontwikkeling te volgen en een band op te bouwen.

Het rijden is uiteindelijk wel een leuke toevoeging. Maar als dat niet meer kan, blijven ze zeker!

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 07:52

Ja, ik heb mijn paarden om verder te komen in de sport. Maar nee, mijn plezier gaat nooit voor dat van hen of hun gezondheid. Ik denk dat ik echt kan zeggen dat mijn paarden het goed hebben bij mij.
Ja, ik rijd ik de hitte, maar met mate.
Gaat mijn paard weg als hij niet meer bereden kan worden oid? Nog niet meegemaakt, maar mijn merrie waar het niet meer mee klikt blijft hier gewoon. :)

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 07:54

Nee. Rijden doe ik al 5 jaar nauwelijks tot niet. Mijn ouwe is 34 en nu 5 jaar met pensioen. Af en toe krijg ik de neiging om er op te klimmen en een blokje te maken, maar ik doe het niet. Hij is daar zeker nog wel goed genoeg voor. Eerder reed ik nog wel regelmatig de paarden van mijn schoonzusje en dat was hartstikke leuk.
In de tussentijd ben ik van een van mijn vorige paarden afgevallen waarvan ik een jaar heb moeten revalideren. Zwanger geweest, 2x op een manegepaard gereden, nu weer zwanger. Er staat ter gezelschap een Welsh D-pony merrie bij die overigens nooit gereden is en ze heeft nu een beeldig veulen aan de voet.
Elke dag gaan ze de wei op en ik mest elke dag de stallen, voer ze etc. Borstelen doe ik regelmatig en ik vind dat helemaal prima. Mijn hobby, mijn ontspanning. Misschien zie ik na mijn zwangerschap weer tijd en zin om te gaan rijden, maar ik weet nog totaal niet in welke vorm. Bijrijden heb ik nooit gedaan, een rijpaard volledig rijden hoeft van mij ook niet meer.
Ik geniet oprecht van wat ik nu heb :)

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 07:58

Sodeletuut schreef:
Vraagje voor de mensen die 'Ja' hebben geantwoord op de vraag of rijden het belangrijkst is: gaat paardlief weg als hij jou dit niet meer kan bieden?


Nee, dan mag ze genieten van dr oude dag bij mij, met grondwerk en veel genieten in de paddock en het land. Echter zodra ze pijn aangeeft breng ik d'r eerlijk weg. Een paard wat lang aan het werk is geweest (in dit geval een ruime 17 jaar) hoeft geen pijn te gaan lijden omdat ik d'r niet weg kan doen, daarmee bedoel ik pijn in dusverre dat het lopen niet meer gaat of je ziet dat een paard veranderd in negatieve zin en dat geen reële uitwegen meer biedt.

En dan heb ook ik mijn paarden voor de sport, ondertussen het hoogste niveau western bij de WRAN in Nederland. Maar lol met je knol is altijd belangrijker als een lintje op wedstrijd. Ook ik train met de hitte rustig, en stap daarna lekker uit over de renbaan met de waterbak als verkoeling. :)


Twiggy2008
Berichten: 21240
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:09

Nee hoor. Ik heb mijn paarden, omdat ik enorm veel van het wezen paard hou en al helemaal van mijn eigen twee bijzondere paarden. Ik geniet van ze en zorg graag voor ze. Mijn ruin is inmiddels 14, heb hem vanaf zijn 2de jaar. Ik heb me vooral verdiept in natural horsemanship en heb heel veel op de grond gewerkt met ze. Het rijden begint nu serieuzer te worden, omdat ik meer tijd heb en bezig ben met een opleiding met mijn paard. Hij vindt het geweldig. Ik heb ook een schat van een Shetlandermerrie en ik geniet net zoveel van haar. Voor mij gaat het om de connectie die ik met mijn paarden heb. Daar heb ik ze voor❤. Ze staan aan de overkant van mijn huis, we doen alles zelf en mijn vriend rijdt niet (heeft vroeger wel gereden), maar hij vindt het verzorgen en het klussen rond en om de paarden ook heerlijk (buitengebied). Veel mensen vinden dat raar, maar dat maakt ons niet uit.

Marije_jiplover

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 09:27

Ik vind rijden erg belangrijk.
Net als Shadow doet het iets met me, wat niet gebeurt tijdens alleen poetsen, wandelen of fietsen met de paarden.
Maar ik ga niet rijden ten koste van henzelf.
Daarom heb ik er inmiddels 2. De ene is nu 30 en geniet van een actief pensioen. Heel af en toe klim ik nog een rondje op zijn rug, maar vaak zat wandel ik alleen met hem, of mag hij aan de hand mee als ik met de ander het bos in ga, of een rondje langs de fiets.

Maar uit het rijden haal ik wel een energie, zowel fysiek als mentaal, die voor mij heel belangrijk is en daarom wil ik het wel blijven kunnen doen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 09:49

Ik vind mijn paarden iets te duur om alleen naar te kijken. Dus ik heb ze wel voor het rijden, maar ik rijd ze echt niet 7 dagen in de week en met ieder weer.

Daarnaast, als ik mijn paarden 3 dagen achter elkaar niet rijd, staan ze te stuiteren van de energie en gaan ze vanalles lopen slopen in de paddocks uit verveling. Dus dat is ook een reden voor mij om ze vaak te rijden.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 09:49

Ik reed eigenlijk nooit meer op poown, alleen af en toe lekker een strandritje. Ik deed meestal de stal, ging even op het land kijken, ging een stukje wandelen etc. Verzorger had wel de tijd van haar leven met hem en gezien hij daar heerlijk stond, vond ik het goed. Maar op een gegeven moment ging ik eens nadenken en bedacht dat 350€ per maand voor een iets waar je nauwelijks meer lol aan beleeft (want serieus, hoe leuk is strontscheppen _O- ) wel écht een klap geld is. En sindsdien is verzorgster eigenaresse :). Heeft wel flink wat jaren geduurd voordat ik dat besef kreeg (kreeg poown van mijn opa die een jaar later overleed, dus er hing nog flink wat emotionele waarde achter. En daarbij was/ben ik ook gek van dat gekke grijze spikkelbeest <3 ).

Nu ga ik er nog 1x per jaar heen om een strandritje oid te maken. En als ik ooit écht de kriebels weer krijg, weet ik zeker dat ik hem kan pakken wanneer ik zin heb. Als ik nu naar mijn leven kijk, weet ik ook echt gewoon niet hoe ik dat vroeger deed met mijn tijd..

♥ Rewrite the Stars ♥

Narcissa
Berichten: 3045
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 09:52

Sodeletuut schreef:
Vraagje voor de mensen die 'Ja' hebben geantwoord op de vraag of rijden het belangrijkst is: gaat paardlief weg als hij jou dit niet meer kan bieden?


Nee, absoluut niet. Ik vind rijden belangrijk, maar mijn paard belangrijker. Zij gaat voor en mag hier blijven tot haar leven ten einde is. Ze is mijn grote liefde. Ik zal haar nooit afdanken, ik ben haar dankbaar en ik geniet van de sterke band tussen ons.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:00

Voor mij is de band met mijn paard het belangrijkst. Ik kan echt gewoon naast hem staan kijken hoe het gras wegvreet of lekker met hem kriebelen in de box. Of gewoon lekker tegen hem aanhangen. Mijn paard is mijn maatje. Zou ik hem alleen voor rijden hebben dan zou ik doodongelukkig zijn omdat ik al 2 jaar amper heb kunnen rijden vanwege mijn eigen blessure. Ik mag het dan nu weer oppakken maar wat ben ik blij met hem gewoon omdat hij er is. In verdrietige tijden vind ik mijn troost en in mooie tijden mijn ontspanning. Niks zo mooi als de stal binnen komen of de wei oplopen, je paard roepen en dan dat gebulder horen omdat ie blij is je te zien.

En dat hij het mij gunt om op hem te mogen rijden... is elke keer weer een cadeautje.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:43

Zilfstar schreef:
En dat hij het mij gunt om op hem te mogen rijden... is elke keer weer een cadeautje.


Dit vind ik ook een mooi en goed punt. Mogen rijden is een voorrecht, geen recht dat je kunt opeisen omdat een paard houden nu eenmaal veel geld kost.

Met die gedachte ben ik heel anders naar paarden en hun welzijn gaan kijken. Rijden doe ik als het paard er beter van wordt (fysiek en mentaal), maar voor mijn eigen plezier voldoet een wandeling net zo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34583
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:53

Heel eerlijk als we niet meer zouden kunnen rijden gaat hij weg. We rijden graag wedstrijden. Mocht er alleen recreatief gereden kunnen worden is dat ook geen probleem ( met ons vorige paard door blessures ook lange tijd moeten doen). Maar helemaal niet rijden hebben daar we geen paard voor. Tuurlijk zijn andere dingen ook belangrijk en nu hij met een blessure staat wandel ik met alle liefde met hem. Maar ik ben blij als ik weer op kan stappen.

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:57

De reden waarom ik vroeger een paard wilde: ja, om het paardrijden. Maar al gauw leerde ik dat je niet alleen een paard hebt voor het rijden. De band die je samen hebt/krijgt, dat is het belangrijkst. De rust die je vindt. En wat hierboven wordt gezegd, inderdaad, mooi!

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 12:00

oh inderdaad heel verschillende reacties..
Die van mij kwamen er inderdaad in de hoop er op te kunnen rijden. Nu kan dat gelukkig ook, maar paard blijkt aan dressuren niks te vinden dus daar zijn we maar mee gestopt, af en toe een buitenritje vindt hij wel leuk maar liever gewoon grasmaaien :+ En voor mij maakt het niet uit, dan ga ik er wel bij zitten in de wei.
Moest er ooit wat gebeuren waardoor ik niet meer kan rijden dan is dat jammer maar dan is het zo, paard gaat nooit meer weg :) Heb nog een 2 jaarse staan waar ik ook ooit op wil rijden maar wederom, blijkt dat om de een of andere reden niet te kunnen dan doen we gewoon wat anders.

Heb de mijne dus niet per se om op te rijden maar vind het gewoon wel fijn dat het kan :) Ze zullen ook nooit meer weg gaan, ook niet als ze ooit niet meer bereden kunnen worden om wat voor reden dan ook

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 12:02

Totaal onbelangrijk :D

Sterker nog, op de meeste van de mijne kàn het niet eens en op die anderhalve geschikte komt het er amper van!
Ik ben uren per dag bezig met de verzorging en die beestjes zijn gewoon mijn liefde en mijn leven.

Vind het heel leuk om een ander fanatiek te zien zien rijden of mennen, maar mij persoonlijk doet het eigenlijk niks :))

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 12:07

Ik vind rijden wel belangrijk ja, anders had ik wel bijvoorveeld een shetlander gekocht.

Maar ook als ik niet kan rijden blijft mijn paard en heb ik er veel plezier mee. Mijn eerste pony is een maand geleden overleden nadat hij 1,5 jaar van zijn pensioen genoten heeft. Ik heb toen met hem gewandeld aan de hand. Ik miste het rijden met hem wel maar ik zou hem nooit wegdoen daarvoor, ook niet als ik niet nog een ander wel berijdbaar paard had gehad. Het zijn ook echt mijn vrienden.

When was the last time you did something for the first time?

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 12:11

Nee ik vind ook bij lange na niet dat rijden het belangrijkste is. Tuurlijk is het lekker om bijv. met dit mooie weer lekker een buitenrit te maken. Met rijden (zowel buiten als in de bak) kan ik zeker ook van genieten en me ontspanning in vinden
Ik heb als sinds heel jong 2 shetlanders, op de een heb ik als klein meisje kunnen rijden, op de ander nooit. Maar toch hou ik ze en doe ik ze absoluut niet weg.
Tijdje geleden gestopt met mijn bijrijdpaard (daar moest ook het liefste dagelijks gereden worden...), heb daarna een anderhalf jarige haflinger gekocht.
Dat ik nu niet kan rijden, zo wat? ik vind het heerlijk om om te tutten met ze, heerlijk om te wandelen etc.
Vooral de band vind ik erg belangrijk. En tuurlijk ga ik straks rijden met mijn haffie, maar heb ik door werk bijv iets minder tijd. Nou dan rijd ik toch niet, ze komen eruit, krijgen hun beweging en staan op een super plekje _/-\o_ *\o/*
Laatst bijgewerkt door alysha92 op 21-04-18 12:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Westhof

Berichten: 2900
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 12:17

Nee, voor mij zeker niet.

Toen ik nog op de manege reed wilde ik al een pony om op de eerste plek gewoon een band mee op te kunnen bouwen. Dat was wat ik vooral miste bij de manegepony's. Wat betreft rijden vond ik dat meer dan prima, maar als ze daarna weer terug hun stal in moesten of de volgende ruiter alweer klaar stond, wilde ik er het liefste nog uren mee tutten.

Bij mijn verzorgpaard merkte ik al dat in de bak rijden niet echt mijn ding is, en dat mijn hart meer bij buitenrijden ligt. Met mijn eigen pony merk ik dat nu ook. In de bak rijd ik nauwelijks, ik ga liever met hem op buitenrit. In de bak doe ik vooral dingen zoals longeren, grondwerk, vrijspringen etc. Ik vind het wel belangrijk om hem in beweging te houden.

Als ik om welke reden dan ook niet meer zou kunnen rijden zou ik dat wel jammer vinden, vooral omdat ik dan mijn buitenritten moet missen. Maar als ik gewoon met hem op de grond kan werken en lekker kan blijven tutten, vind ik dat ook helemaal prima. Overigens zou ik geen paard kopen waarvan ik op voorhand al van weet dat ik er niet op kan rijden (tenzij nog te jong/niet zadelmak natuurlijk). Ondanks dat ik niet veel rijd, vind ik het wel fijn om die "optie" te hebben.

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 12:17

Cinnepin schreef:
Dat vraag ik me af.

ik zie het om me heen, ik lees het op internet...we moeten altijd maar rijden.
Ben je te zwaar voor je paard? Naja het is toch voor je plezier he..
Heb je na je werk wat minder tijd? Ja sorry dan mest ik morgen wel uit, wilde even gaan rijden...
Is het warm buiten? Ja ik wil toch trainen voor die wedstrijd, of ik vind het zo lekker om in het zonnetje te rijden,..'
Is het paard oud? Heeft het een blessure? Zoeken we een goed huisje waar hij verder kan genieten en zo kan ik wel uren doorgaan.

Is het rijden voor veel mensen dan echt het belangrijkste wat er is? Heb je daar je paard voor?

Met warme temperaturen rijd ik niet...paard is al veel sneller over verhit als ik. Als mijn paard zijn dag niet heeft ( en ja dat merk ik ), prima heb ik ook wel eens niet, laat ik hem met rust.
Ff weinig tijd? Zorg ik liever dat zijn weiland en stal schoon zijn dan dat ik ga rijden.
Is het paard oud of geblesseerd? Kan je toch ook lekker knuffelen/poetsen/wandelen?

Of mensen met een slecht passend zadel als antwoord...ja volgende week komt er een ander en wilde toch ff doortrainen....


Ben ik de enige die er zo over denkt? Dat je een vriendschap hebt met het dier en je het beste voor hebt met het dier ipv alleen aan rijden te denken?

Je brengt me op een idee. Misschien kunnen we bij het beheer vragen of ze een nieuwe prijs uit kunnen rijken aan de Heiligste Bokker. Volgens mij ben je wel een goede gegadigde hiervoor.

Maar om antwoord te geven op je vraag: het is prachtig weer, er staat een gezond paard, de verzorging is uitstekend, er zijn goede spullen, een schone stal, fijne bodem en frisse zin om lekker aan de slag te gaan en fijn te trainen. Voor de ruiter ook goed trouwens, bewegen is gezond en paardrijden is ook goed om de gedachten even te verzetten. Dus waarom zo negatief over rijden en waarom van die opmerkingen die verwijtende bedoeld zijn? Paardrijden is een hele uitdagende sport en niet iedereen lukt het om het goed te leren. Het is niet alleen voor je lijf een pittige sport, maar ook mentaal moet je best je mannetje (m/v) staan om goed te leren paardrijden. Je moet je paard goed managen, maar jezelf ook. Als je dat niet kan, dan kun je je beter houden bij poetsen en wandelen inderdaad.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 12:21

Wat een nare reactie.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 12:29

Zo dan en nog persoonlijk worden ook. Echt niet netjes.

Voor volgende generaties lijkt het me trouwens ook heel goed als rijden minder vanzelfsprekend wordt en de verzorging van en band met het paard belangrijker. Mooi toch als mensen zich zo steeds bewuster worden van het paard als maatje.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 bezoekers