Zou jij je paard opnieuw kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Waidida
Berichten: 748
Geregistreerd: 30-11-22

Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-23 22:42

Zoals in de titel al staat, stel jouw paard sterft en je krijgt nu de kans om een paard net zoals hem/haar te kopen zou je dat dan doen? Of zou je voor een totaal ander soort paard/karakter of gaan ?
Persoonlijk zou ik er onmiddelijk voor tekenen om een paard zoals mijn merrie te kunnen kopen op jonge leeftijd, ze is echt een geweldig paard en nu op 20jarige leeftijd loopt ze echt de sterren van de hemel voor me, wij hebben haar destijds gekocht toen ze 13 was en doordat ze voor ons niet zo lief zijn geweest voor haar was dat best een hele uitdaging. Maar als ik een paard net zoals zij zou kunnen kopen op jonge leeftijd met wat ik nu weet en kan ben ik er zeker van dat we best ver zouden kunnen komen! Doordat ze ouder wordt is dat best een dingetje waar ik mee zit, dat ik misschien nooit meer zo´n paard zal tegenkomen die zo perfect is voor mij en soms brengt dat wel wat angst met zich mee.
Ik ben echt benieuwd naar wat jullie zeggen!


cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:50

Gelijk! Zou er geen moment over twijfelen zelfs!

Once in a lifetime horse was mijn laatste paard, mis haar heel erg en heb daarna geen ander paard meer gewild juist vanwege haar geweldige karakter en capaciteiten.

Plus dat de prijzen nu belachelijk raar doen en stalling niet te vinden/betalen meer is, maakt dat ik nu al 2,5 jaar paardloos ben.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:50

Wat een leuke vraag. :D Ik zou mijn paard ook weer opnieuw kopen.
En ik herken je angst ook wel maar zie het zo, het paard dat na je huidige paard in je leven komt leert je dingen die je huidige paard je niet heeft geleerd. Daardoor krijg je ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:53

Ja, ik zou haar 100% nog een keer kopen. Ze heeft zo haar uitdagingen waarbij ik soms wel even intern facepalm, maar tegelijkertijd is ze gruwelijk lief, eerlijk en hardwerkend. Nieuwe dingen vindt ze per definitie stom en het duurt ook even voor ze eraan gewend is, maar ze zal altijd proberen om te doen wat ik haar vraag, ook al ziet ze het zelf niet zitten. Verder heb ik gewoon onwijs veel plezier met haar en is ze echt m'n maatje geworden. :+:

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:54

Ja zeker!
Ze heeft haar kuren, haar humor, haar werklustigheid. Een karakter die niet iedereen kan waarderen, of komt dat voort uit haar mensenkennis?

Al ruim 11 jaar mijn meissie <3

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Kaatastrof

Berichten: 6259
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:57

Nee :o Geen van mijn beide Tinkers eigenlijk ondanks ik ze ook niet meer zou kunnen missen. Met de huidige kennis/bewustwerking dat ik heb wil ik sowieso geen sokkenpaard meer - ondanks ik de meeste rassen met sokken juist helemaal geweldig vind. :') Maar het heeft na het zien en zelf ervaren van erg veel ellende er mee voor mij het mooie er van afgehaald.

Daarnaast kon mijn merrie werkelijk niks en was ze graatmager bij aankoop. Mijn ouders zijn geen paardenmensen en ik als 13 jarige was al blij dat ik mijn eigen paard zou hebben. Ik heb echt afgezien met haar om te kunnen staan waar we nu staan.

Mijn ruin matched qua karakter niet super bij me. Hij is heel sensibel, net zoals mij. We bouwen alletwee erg snel stress op waardoor het ook moeilijk is om deze te kunnen afvloeien. Hij was vooral een beetje een impulsaankoop - in theorie het ideale paard, maar in de praktijk bij ons thuis toch echt wel heel anders. We werden onder druk gezet om hem te kopen en we kwamen van ver, dus vrijwel on the spot beslist. Dom, maarja, again, weinig kennis en ervaring. Hij is knap en lief en dat had ons overtuigd.

Maar ik zie ze alle twee echt dood graag voor de rest. Echter als ik nu nog een paard zou kopen zou dat veel doordachter zijn.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 23:08

Ja en nee. Vind mijn paard geweldig, maar voor de sport is het niet de beste match. Al is het moeilijk te achterhalen of dat ook niet voor een groot deel aan mezelf ligt (ik vermoed van wel :o )

uva uvam vivendo varia fit

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 23:11

Ja! Al heb ik mijn paard nooit gekocht maar cadeau gekregen. En ik zou het zo weer doen ondanks dat wat wij gedaan hebben, groen en groen, niet geadviseerd wordt. Ik heb zoveel van hem geleerd, hij is retelling en niet de makkelijkste, en ik vind zijn karakter geweldig! Om over zijn uiterlijk nog maar te zwijgen <3 .

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 23:12

JA, zeker weten! Toevallig postte ik deze vorige week op mijn Facebook:

Afbeelding

Ik heb haar al 18 (!!) jaar, ze wordt dit jaar 22.
Maar ze is gewoon zo leuk, lief, grappig en zoet. Nee, zeker niet TE braaf haha.
Paard uit duizenden <3 <3

[I Narbella, mijn dressuurdraver (eindstand) L2+7] <3 <klik>
[www.dabo-design.nl] <klik> Voor al je Biothane (bitloos) hoofdstellen, halsters, teugels..
Maar ook voor hondenlijnen, halsbanden, tuigjes enzzz!

Oskarrino
Berichten: 792
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 23:22

Hmm lastig!

Aan de ene kant heb ik echt een lastige start met hem gehad en zou ik het niet opnieuw willen... Verder zijn we nu wel heel veel gegroeid samen, maar nog lange niet perfect.

Aan de andere kant is het echt mijn beste vriendje en zou ik hem 100% opnieuw willen kopen. Misschien, als zijn verleden anders was verlopen dat ik het wel zeker weten zou doen. Ik heb hem dan ook nog maar 2 jaar..... Maar toch gaat hij nooit meer weg :+

Voelt een beetje vreemd, maar ik heb het idee dat ik en mijn paard voor elkaar gemaakt zijn, we lijken zo ontzettend veel op elkaar (in zoverre een mens en een paard op elkaar kunnen lijken) :')

Oskar <3

SjonnieZ

Berichten: 2303
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 23:23

Jazeker.. onze weg is niet altijd gemakkelijk maar het is absoluut m’n beste vriend.

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 23:27

Leuke vraag ts! Ook moeilijk, het is een ja\nee kwestie hier.
Mijn haflinger is een vrij moeilijk paard (voor mij), hij spiegelt zo ontzettend erg dat ik alle gevoelens, gedachtes, etc aan de kant moet zetten wil ik ook maar iets met hem doen zonder hem over zijn (mentale) grenzen te moeten trekken. Een ''hobby'' of even ontspannen iets doen, zit er vaak niet in. Toch heeft hij mij zo ontzettend veel geleerd (waaronder het controleren van emoties) waar ik eigenlijk niet meer zonder kan. En als ik weer eens een foutje maak, dan laat hij mij dat (erg) goed weten. Hij is meer dan een 'hobby' voor mij wat het wel eens moeilijk maakt want het is een hoop frustratie, tegen een muur lopen, vanaf 0 beginnen en ook een hoop energie, geld, en tranen. Uiteindelijk veel liefde en kennis, maar soms. :') Mijn levenspaard zonder twijfelen en zoveel geleerd van hem, maar soms zou ik hem achter het behang willen plakken.
Mijn tinker had ik net tien centimeter groter gewild, compleet tegepolen van mijn haflinger, een goud paardje met een tikkeltje eigenwijsheid. Voor mij een ontzettend leuk dier om wel even ontspannen te rijden, dus ja, hem zou ik zeker herkopen.
Mijn shetlander had ik ook groter gewild dan zijn 70cm, :') maar voor de rest is hij een enorme clown en niet meer te missen, dus ja, ook hem had ik zeker weer herkocht.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 23:34

Nee. Mijn oudste niet. Hoewel ik echt niet zonder hem wil, past zijn karakter niet optimaal bij mij. Heel stabiel en down to earth. Tenzij je wilt rijden. Vooral buiten de bak. Springen gaat niet super, lessen gaat niet super, buitenrit is 1 bonk spier.
Mijn jonkie zou ik wel weer kopen.
Iets theatraler, werkwillig, en hopelijk een klein springtalentje.

Jessix

Berichten: 16427
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 23:53

Ik zou al mijn paarden opnieuw kopen. Ik ben erg goed in het uitkiezen van dieren die bij mij en bij de andere dieren passen.

Maar na tijdens de lange natte winter vraag ik mezelf wel eens af wat nou ook al weer de lol is van paarden houden!

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 23:55

Ik zou bijde opnieuw kopen als die kans zo zou zijn. Hopelijk heb ik ze nog een tijd bij mij ze zijn 25 en 3 jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 00:09

Jessix schreef:
Ik zou al mijn paarden opnieuw kopen. Ik ben erg goed in het uitkiezen van dieren die bij mij en bij de andere dieren passen.

Maar na tijdens de lange natte winter vraag ik mezelf wel eens af wat nou ook al weer de lol is van paarden houden!
Het moment waarop je thuiskomt, je natte kleding afpelt, onder de douche stapt en daarna helemaal gaat gloeien. :')

Eefste

Berichten: 906
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 00:47

Wat een leuke (en lastige) vraag!

Mijn vorige paard Maan (tinker) heb ik ruim 16 jaar gehad. Zij overleed deze zomer aan een dramatische val in de sloot. Maan had in haar hele leven (ze werd 24) vaak allerlei "vreemde" kwalen.. Dus qua gezondheid was het geen feest. Maar ze was geweldig lief! Ik zou haar zeker weer kopen. Maar dan liefst wel de wat gezondere variant.

Daarna kocht ik Grote Beer. Een geweldige comtois. Hij overleed 11 weken na aankomst aan een hartaanval (of gescheurde aorta. Beer was echt een once in a lifetime paard. Ik was opslag verliefd.
Hem zou ik ZEKER gelijk weer kopen. Zelfs als ik zou weten dat hij binnen 3 maanden zou overlijden. Ik zou hem weer een goede laatste periode willen geven (hij had geen fijn verleden...)

Nu heb ik sinds 3 maanden een jonge ruin Rover (Fries x Tinker). Hij is heel leuk, jong, knap en aan het puberen haha. Of ik hem weer zou kopen kan ik nog niet zo goed beoordelen. Ben heel blij met m. Maar tis niet mijn droompaard zoals Beer dat was. En nog niet t vertrouwde gevoel dat Maan me gaf. Maar dat is niet meer dan logisch. Dus deze vraag beantwoord ik over een aantal maanden nog een keer voor hem :)!

Lieve Maan en Grote Beer ... wat een enorm gemis

Kasmir

Berichten: 5430
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 01:11

Mijn huidige IJslanders zonder twijfel, mn absoluut droompaardje. Ze had voor het mooie wat groter mogen zijn maar verder is ze wat mij betreft op alle vlakken perfect. Denk dat ik van haar ook nog een veulentje wil voor mezelf.

Horses of Taiga
Paardrijvakanties op IJslandse paarden in Zweeds Lapland.

Texas02

Berichten: 4567
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 01:15

Ja, absoluut! :j Hij is echt mijn beste vriend, zo'n lief paard! Af en toe wel met streken/grapjes, maar dat moet ook :+ Ik heb met hem zo veel vertrouwen, en zo'n sterke band. Deze sterke band had ik vanaf dag 1, heel apart. Dat heb ik ook nog nooit met een ander paard gehad.

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 01:30

Tja, lastig, want heb best veel paarden gehad. Een enkele zou ik niet terug kopen, maar dat lag dan aan meer. Kreeg er geen band mee of het paard had verborgen gebreken bijv en hebben we er veel verdriet om gehad. Bij een enkeling had ik door minder impulsief te zijn dat wel kunnen voorkomen.

Maar we hebben nu wel inmiddels nr 4 uit een familie. Ooit een merrie gekocht en daar veulens mee gefokt.
Zij is verkocht geweest, maar jaren later teruggekocht. Zij is vorig jaar op 29jr leeftijd overleden.
Heel blij dat ik ons eerste veulen, nu 24 7jr geleden terug kon kopen. Echt een droompaard en zou hem never nooit meer verkopen als veulen als ik het opnieuw kon doen. Altijd spijt gehad.
Ik kon een dochter/zusje kopen. Drachtig, zonder veulen gekocht en 8 mnd op gewacht, maar helemaal weg van. Met haar 1 veulen gefokt nu die jaarling is.

Ze zijn echt allemaal familie, echt ons type paard, maar ook met hun eigen looks en eigenschappen.

Mijn New Forest is nu 2jr dood na 19jr samen en was mn alles, maar zou het in de situatie nu niet meer doen.

De shet hebben we 21jr gehad en miste ik vreselijk. Hij was echt heel geweldig, maar expres niet meer zo een shet gekocht. Nu een mini merrie en bijna jaarling, maar totaal anders. Ze beginnen wel op de vorige shet te lijken, dus zal wel aan ons liggen, maar ben er helemaal weg van dit stelletje.

Mn eerste pony zou ik nog wel een keer willen kopen omdat ik toen jong was en hij te snel is overleden na complicaties na de castratie. Zou wat meer tijd met hem willen hebben.

En ik heb 7jr een geweldige merrie gehad met een karaktertje. Maar eigenlijk lijkt mijn huidige merrie zoveel op haar. Niet op gekozen, puur gekocht omdat ze dochter was van mn oude merrie en zus van mn ruin, maar zie zoveel terug van mn merrie toen.

Heb nog andere paarden gehad en het klinkt super rot, maar die hadden het voor mij net niet.

Avalanche

Berichten: 15920
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 01:42

100%. Mijn grote zwarte vriend :+:

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 04:47

1000% ja! En ik weet zeker dat mijn paard mij ook zou kiezen. <3

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 06:34

Ja! Zonder twijfel. Zij is echt het juiste paard voor mij. Ik heb haar dan ook al 14 jaar en ze mag ook zeker bij mij blijven.
Ik had me geen beter eerste eigen paard kunnen wensen. Ze is zo lief en geduldig en makkelijk genoeg voor een beginnend paarden eigenaar én onzekere ruiter. Wanneer ik ooit een opvolger voor haar ga zoeken, wil ik er eentje met minimaal dezelfde eigenschappen (plus mss nog wat kleine verbeter puntjes); dat gaat nog lastig worden!

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 06:44

Nee, mijn haflinger is 1,5jr geleden ingeslapen en hij had een karakter uit duizenden maar zijn lijf was eigenlijk al kansloos toen ie geboren werd. Dat heeft ons beide zo veel verdriet gedaan dat ik daarom niet meer zo'n paard zou kopen. Alleen al om de markt ervan te behoeden zulke paarden te fokken.

Hij was toontredend en had PSSM1. Eerste klachten had hij al bij de aankoopkeuring alleen dat was 16 jaar geleden, toen was er nog geen bekendheid van PSSM. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in heel veel klachten, peesblessures en onbegrip tijdens het werk. Daarbij was hij ook IR en dat maakt het management van een PSSM-er helemaal lastig.
Want voor PSSM wil je hoger in eiwit voeren en veel bewegingsvrijheid (= weidegang). Maar door IR kon hij amper op de wei en wil je juist schraal voeren.

Buiten de PSSM en IR en peesblessures had hij ook nog oogproblemen, ook iets wat veel voorkomt bij haflingers.

Vanwege zijn fantastische en keiharde karakter heb ik ontzettend veel lol met hem gehad en ik mis mijn maatje echt elke dag maar zijn kapotte lijf en alle zorgen en management eromheen mis ik niet.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 06:54

Absoluut niet.

Begrijp me niet verkeerd, ik hou vreselijk veel van mijn paard en wil hem voor geen geld op de wereld missen. Hij is al 10 jaar aan mijn zijde en hoop nog minimaal 10 jaar langer, maar ik zou hem nooit opnieuw kopen.
We hebben van die 10 jaar ruim 8 jaar gevochten om te komen waar we nu zijn en nog hebben we soms een terugval. Het was het waard, absoluut. Maar ik wil dat niet nog een keer over doen.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, anjali, Ann, ComscoreBot, dierenfan, ImkeTarek, Iris_Casper, MarjanB, marjor, nick_en_ik, stal_HD, sunny43, SUSANNEx, Vossy en 124 bezoekers