[VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Nadiine__x

Berichten: 2790
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:17

Jij de mooiste zwarte merrie ik de mooiste bruine roan merrie en jewemm de mooiste bruin en zwarte met kopersnoet merrie? := :Y)

En dan ben je zelfs een halve cm groter dan mij, dat word oefenen! :') }:0

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl


Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:37

Dan heb ik de knapste vent ok? :D

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 10:46

Granoek schreef:
*wijst naar steen* JONGENS DAAR ZIT ZE!!

* gaat terug gniffelen met popcorn omdat ze clydesdales heeft*

:P


Nu enne bedankt he, dacht ik mooi verstopt te zitten. :o

Maar jij hebt de knapste halfbloed!


Nadiine__x schreef:
Jij de mooiste zwarte merrie ik de mooiste bruine roan merrie en jewemm de mooiste bruin en zwarte met kopersnoet merrie? := :Y)

En dan ben je zelfs een halve cm groter dan mij, dat word oefenen! :') }:0


Mag ik dan de mooiste Dark Bay hebben? Een zwarte heb ik namelijk niet.... :(


Selka schreef:
Dan heb ik de knapste vent ok? :D


Willie is de knapste ruin! Helemaal mee eens!

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Nadiine__x

Berichten: 2790
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:58

Ohhh echt, dacht dat pluin zwart was, excusses! Dark bay it iss! {:}

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:00

Maar Emmy is ook dark bay... -O-

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:16

Ohh ik dacht ook dat pleun zwart was!

Nadiine__x

Berichten: 2790
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:41

JewEmm schreef:
Maar Emmy is ook dark bay... -O-


Ohjeej, dat word oorlog :Y)

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl


JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:32

Emmy is gewoon de mooiste fokmerrie ;)
Tegen de tijd dat Pleun oud genoeg is, denk ik dat Emmy er niet meer is. Of ze gaat ons gewoon verrassen door 30+ te worden. Zou wel wat voor Emmy zijn _O- Maar dan is ze de mooiste bejaarde!

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 22:13

JewEmm schreef:
Emmy is gewoon de mooiste fokmerrie ;)
Tegen de tijd dat Pleun oud genoeg is, denk ik dat Emmy er niet meer is. Of ze gaat ons gewoon verrassen door 30+ te worden. Zou wel wat voor Emmy zijn _O- Maar dan is ze de mooiste bejaarde!


Jij de mooiste dark Bay senior merrie, ik de mooiste dark Bay junior merrie. :D
Goed?

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:17

Prima! Ik kan je garanderen dat Emmy als junior echt moeders mooiste niet was :+

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-18 22:29

JewEmm schreef:
Prima! Ik kan je garanderen dat Emmy als junior echt moeders mooiste niet was :+


:D Fijn, nu we er uit zijn kom ik weer achter mijn grote steen weg! *D

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 16:37

Ik ben er een beetje uit wat het gedrag van Winnie naar Pleun veroorzaakt. Winnie beschermd Liskha. Zo simpel is het eigenlijk wel. Liskha zoekt zelf ook geen contact met Pleun, als ik Winnie in de andere weide heb of in de tussenpaddock, dan wil Pleun wel naar Liskha, maar die loopt dan met oren in de nek weg.

Heb ik Winnie en Pleun samen en Liskha in de tussenpaddock, dan is er bijna niets aan de hand en doet Winnie redelijk normaal tegen Pleun.



Pleun struikelde hier in de video over haar eigen voeten en trapt zichzelf op de hakken. Vandaag is de hoefsmid geweest en die heeft haar weer een pedicure gegeven, daarmee kan ze er weer even tegenaan. Maar de hoefsmid zei wel dat het ook komt omdat Pleun nu flink hoog op de benen staat, maar haar lijf nu eerst meer lengte moet krijgen, zodat ze onder haar lijf ook de ruimte heeft om die lange stelten kwijt te kunnen.

Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met de hoefsmid, hij nam alle tijd en begon expres aan Pleuns lastige kant. RV, RA(die ik niet echt voor elkaar krijg met hoeven krabben), LV en tegen de tijd dat hij LA was stond ze voldoende stil om haar been op een steun te zetten.

Ik mocht geen brokjes geven en niet belonen tot hij klaar was, heel streng dus, maar hij vond dat ze het ook gewoon zonder moest leren en dat paarden daar eerder drammerig van worden. Mijn kleine meisje vond het zo spannend in het begin dat ik het er even moeilijk mee had, maar hij had wel een punt, dus gewoon geknuffeld met haar en bemoedigend toegesproken. En eerlijk, ze bleef dus inderdaad gewoon rustig staan aan het eind.

Ik ben blij dat ik een hoefsmid gevonden heb die rustig de tijd neemt en een Shire wil bekappen. Normaal doet hij geen werkpaarden, maar voor Pleun maakt hij een uitzondering omdat ze jong is en we nu samen haar van jongs af aan op de goede manier kunnen opvoeden.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

senna21

Berichten: 11744
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:41

Fijn dat je een goede smid hebt gevonden. Inderdaad zijn de meeste paarden gebaat bij een rustige, heldere aanpak. Paard weet dan snel genoeg "wo es lang geht."

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:47

Klinkt inderdaad prettig! Dat struikelen over de eigen benen herken ik ook heel erg, Duke doet het nog steeds best vaak. Maar die moet ook gewoon super strikt om de 5-6 weken gekapt want die hoeven groeien gewoon terwijl ik er naar kijk. En als hij te lang staat gaat hij ook struikelen.. en dan zakken zijn koten wat te laag

Monique1963

Berichten: 8558
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:11

Goeie smid! Klinkt als mijn 'kots' Bruno, niet miepen, vooruit met de geit eh Pleun.

Mijn internetverbinding is waardeloos, dus filmpjes kijken gaat met horten en stoten, maar ik zie geen struikel? En Callas doet dat ook nog steeds regelmatig zelfs met haren uit haar sokken trappen. Ik heb een radiusrasp. Heel erg fijn om zelf een mustangrolletje te raspen. Past in je hand. Ook goede oefening voor jou en Pleuntje

En wat doen ze het allebei goed als Winnie niemand hoeft te beschermen of bezitten! Ze trapt zelfs niet naar Pleun als die bijna op de hakken van Winnie landt! Hoopgevend!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 20:53

Ik denk Monique dat je wel verschil ziet met hoe ze nu vanavond liep.

Het was nogal hilarisch, Ik had Winnie na het rijden een vliegendeken op gedaan en weer de wei in gestuurd. Winnie heeft volgens mij zoet bloed of zo, want ze zit altijd mega onder de dazen in vergelijking met de andere twee.
Pleun zag een zilver paard de wei inkomen en meteen vrolijk hinneken, staart omhoog en met een drafje als een blij ei op Winnie af. “He wat leuk, een nieuw paard in de wei!”. Winnie wist eerst niet of ze nou boos moest doen of niet en het duurde even voordat Winnie haar afwees, maar Pleun snapte er maar niets van en bleef achter Het gekke zilveren paard aan huppelen. Tot Winnie echt kwaad werd en Pleun op bleef jagen. Pleun had er volgens mij wel lol in.


Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Monique1963

Berichten: 8558
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:01

Dat is inderdaad grappig. Pleun moet wennen aan al die gekke dingen. En jammer dat Winnie dan gelijk weer zo bezitterig is. Maar het gaat vast wennen allemaal. En wat gaat Pleun mooi!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:04

Hahahaha wat een pretkop zit er ook op :')

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-18 18:20

Nou, vorige week had ook Liskha van de eigenaar een nieuwe vliegendeken gekregen en het was meteen afzien voor Pleun. Op zonnige dagen kon ik zo binnen 5 minuten 20 dazen op haar dood meppen, als enige zonder vliegendeken was ze natuurlijk het lekkerste hapje in een straal van een paar honderd meter. Want alle omliggende weides zijn leeg.

Gisteren tijdens het rijden op Winnie (deel van het weiland een soort van bak in gemaakt) stond Pleun dan ook telkens tegen de stalen balken van de tussenpaddoc te schuren. Het arme dier verging van de jeuk en zit onder de steekbultjes over haar hele lijf. De dazen zijn er erg vroeg bij dit jaar.

Dus met W. overlegd dat Pleun als proef even de oude vliegendeken van Liskha op krijgt. Dat is zo’n gaas/net geval en zo oud, dat er gaten in plaats van gespen op de borstsluiting zitten. Aangezien Pleun het voor elkaar kreeg telkens haar vliegenfranje frontriem af te werken en half te slopen, leek het me nou niet verstandig haar meteen een nieuwe deken te geven.
De vliegendeken die Winnie op heeft is wel van mij, die lag nog nieuw in de kast en was voor mijn vorige paard, dus iets te groot voor Winnie en veel te groot voor Pleun (nu nog in ieder geval). Ik heb Pleun haar vliegenfranje gisteren maar aan Liskha gedoneerd, die ziet al niet zo goed meer, dus een masker is voor Liskha niet zo handig en zonder masker zaten er echt zoveel vliegen rond haar ogen. Liskha’s masker had ik gister bij Pleun om gedaan, maar die was wat aan de krappe kant, dus die had ze er ook half af binnen een paar minuten, gelukkig had ik ook nog een XL masker thuis liggen.

Vandaag dus de zadelkamer bij W. thuis opgeruimd in speurtocht naar de oude vliegendeken en daarna door naar de wei. Liskha bleef lekker grazen, maar Pleun en Winnie kwamen mij bij het hek begroeten. Omdat Liskha dan niet in de buurt is, gaat het dan redelijk tussen die twee. Ik zie ook steeds vaker dat Pleun een keer uithaalt naar Winnie, vooral als ik brok ga voeren, dan wordt Pleun ineens territoriaal naar Winnie toe. Misschien had mijn grondwerkinstructeur laatst wel gelijk en is Winnie niet de leider maar Liskha en beschermd Winnie haar leider... Misschien dat Pleun nu door krijgt dat Winnie niet de leider is, dat ze ook meer durft... afijn, ik ben er nog niet uit hoe het nou echt zit.

Pleun stond dus gewoon los en netjes stil bij het omdoen van het nieuwe masker, maar ik had er even niet bij nagedacht dat ze nog nooit een deken op had gehad en dat de deken niet gewassen was sinds Liskha die vorig jaar gedragen had. Bij het opdoen van de deken was Pleun begrijpelijk gespannen en Winnie ontplofte ineens zowat. Ik denk dat Winnie de geur van Liskha op het lijf van Pleun mentaal niet kon verwerken.
Dus Pleun al bokkend ervandoor (met een overspannen Winnie er achteraan) en halverwege de wei verloor Pleun de deken, die deken werd vervolgens “aangevallen” door Winnie. Winnie ging er telkens naar toe en er aan blijven schapen met de hoeven. Ik heb de deken met wat moeite weer van Winnie kunnen redden.

Pleun gepakt en in de tussenpaddock geparkeerd, daar maar de deken op gedaan, dat was weer even spannend, maar toen die eenmaal lag, was het ook prima. De voorkant met wel 10 ty-wraps aan elkaar vast gemaakt en Pleun op goed geluk weer de wei ingestuurd.

Winnie vond het maar niets...



Het blijft een apart stel samen....

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 18:31

Oh dat is zo verraderlijk he, als ze alles zo gemakkelijk doen vergeet je soms dat ze sommige dingen misschien nog niet kennen. Dat heb ik heeeel vaak gehad bij Duke! Ging hem even inspuiten met veerust, dat was een feest :P kon hij niks aan doen natuurlijk maar ik was gewoon vergeten dat hij het niet kende

Monique1963

Berichten: 8558
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:00

wel handig je paard wordt netjes gelongeerd zo. Nu alleen rechtsom nog een beetje beter ;-)

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-18 20:33

Granoek schreef:
Oh dat is zo verraderlijk he, als ze alles zo gemakkelijk doen vergeet je soms dat ze sommige dingen misschien nog niet kennen. Dat heb ik heeeel vaak gehad bij Duke! Ging hem even inspuiten met veerust, dat was een feest :P kon hij niks aan doen natuurlijk maar ik was gewoon vergeten dat hij het niet kende


Bij Pleun werkt het zo dat als ze vast staat, ze niet probeert te vluchten, ook niet gaat hangen aan het touw of zo bij iets engs. Staat ze los, dan is ze zo foetsie.
Heel vreemd, veerust opspuiten werkt dus prima als ze vast staat, maar niet als ze los staat, want dan gaat ze er als een speer vandoor.

De deken opdoen was los misschien gelukt als Winnie niet zo’n muts was geweest over de geur van de deken.


Monique1963 schreef:
wel handig je paard wordt netjes gelongeerd zo. Nu alleen rechtsom nog een beetje beter ;-)


Linksom duidelijk voorkeurskant. Zal later rechtsom weer meer moeten trainen met grondwerk. Dat kan nu niet, want de bakafzetting (hoge weidepaaltjes met enkel lint (geen stroom) is niet voldoende om sloopkogel Pleun tegen te houden, die gaat er dwars doorheen of onderdoor. Dat onderdoor moet ik nog eens op film krijgen, in volle galop er op af en dan op het laatste moment duiken, als het lint niet aan de schoft blijft haken, dan zit ze opgesloten in de bak, want er uit snapt ze dan weer niet. Als het lint achter de schoft blijft haken dan trekt ze een weidepaalt om en kan ze er ook weer uit.


Trouwens, deze net-deken is niet super praktisch en houdt de echte stekers maar deels op afstand. Iemand nog een goede suggestie voor een vliegendeken voor een Shire in de groei?

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:55

Voor Willie heb ik een Bucas gekocht maat 225. Heeft ie 1 seizoen mee gedaan :( maar wel een fijne deken!

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 11:57

Selka schreef:
Voor Willie heb ik een Bucas gekocht maat 225. Heeft ie 1 seizoen mee gedaan :( maar wel een fijne deken!


Haha, ik vind het zonde om de komende drie jaar elk voorjaar een nieuwe vliegendeken te moeten kopen. Jammer dat er nog nooit bedacht is om een vliegendeken op de groei te maken, dat je halverwege de rug het in kunt korten en elke keer wat langer kunt maken als ze groeien. Misschien zal ik zelf een schaar in een grote vliegendeken moeten zetten en zoiets maken. Drie banen klitteband op het achterste deel, dat je elk jaar de deken een baantje ruimer kunt maken.
Ik zal dan waarschijnlijk wel het voorste en achterste deel ook met gespen aan elkaar moeten verbinden en dat moet weer niet in de weg zitten met rollen...

Mmmm... even over na denken hoe ik dat op ga lossen. :D
Maar ik ben redelijk handig met een naaimachine.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fdalebout, overzee2, shaddy82, Sheeltje2 en 7 bezoekers