[VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Shirley

Berichten: 26846
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 14:18

Wat fijn, gefeliciteerd!
Klinkt helemaal wat je zoekt, toch?
Pleun gaat het vast heel leuk krijgen daar!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !


Monique1963

Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 14:53

Top voor jullie beidjes, wel blijven updaten natuurlijk hè !

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-18 10:10

Monique1963 schreef:
Top voor jullie beidjes, wel blijven updaten natuurlijk hè !


Natuurlijk blijf ik updaten!


Shirley schreef:
Wat fijn, gefeliciteerd!
Klinkt helemaal wat je zoekt, toch?
Pleun gaat het vast heel leuk krijgen daar!


Nadiine__x schreef:
Klinkt heeeerlijk! Fijn zeg!
En aankomende jaren heb je die luxe toch niet nodig, dus inderdaad dikke prima zo!


Granoek schreef:
Super goed nieuws!!


Fijn he!
Bij W. was het ook meteen een flinke opluchting, ik zag haar ontspannen toen ik het gister kwam vertellen. Die heeft zich ook flink zorgen gemaakt om Pleun en haar capriolen. Pleun heeft namelijk sinds woensdag wat nieuws verzonnen...

Pleun houdt van schuren, daarom vind ze poetsen ook zo fijn, want dan worden alle jeukjes natuurlijk goed gemasseerd. Ze stond al regelmatig aan het hek haar lijf te schuren vanaf dat de andere twee een goede vliegendeken op hadden, want toen werd zij helemaal lek geprikt. Sinds woensdag heeft ze dus wat nieuws ontdekt... Ze gaat met haar hoofd tussen de twee draden, dan kan ze lekker haar manenkam en hals schuren aan het bovendraad. (Haar huidige vliegndeken is van net en heeft geen hals er aan zitten).
Door het schuren springt het draad uit de isolatoren waarmee het aan de paaltjes vast zit. Aan het onderdraad kan ze lekker haar borst schuren, ook dat schiet los... en als alles toch al los zit... dan kan ze er net zo goed tussendoor. Of ze zit vast met haar deken of manen aan het draad en dan blijft ze gewoon wachten tot ze bevrijdt wordt.

Het scheelt enorm dat ze niet in paniek schiet als ze vast zit, maar W. Controleert nu meerdere keren per dag met de verrekijker of Pleun weer vast staat, of het draad weer los hangt enz. We hebben gister avond extra krammetjes om het draad aan de paaltjes geslagen, maar ook die bleken geen match voor Pleun haar capriolen. Ze moet echt zo snel mogelijk achter stroom!

De vliegendeken met hals die ik besteld had bij Agradi is nu, na 2 weken, nog steeds niet geleverd.

Haar huidige vliegendeken (zo’n net deken, waar dazen nog steeds doorheen kunnen prikken) zit nu al vol met gaten, dus ik haal zo even een goede vliegendeken met hals van de welkoop op, even als Finecto tegen vliegen en muggensteken, dat schijnt ook geweldig te helpen tegen de jeuk. Toch schuurt ze zich niet kaal of zo en ze schuurt haar hele lijf, want gister stond ze even later ook de zijkant van haar achterkant te schuren tegen het hek en haar schouders. Ze heeft nog nergens kale plekken en haar manenkam en staart zijn nog mooi vol. Ik denk niet dat het sme is, omdat ze haar hele lijf schuurt, maar niet zo erg dat er wondjes komen. Winnie en Liskha jeuken tegen elkaar aan, maar Pleun mag niet meedoen, dus zoekt ze andere plekken om lekker tegenaan te jeuken.

Dus voor W. is het ook een opluchting dat Pleun een ander plekje krijgt. De komende twee weken zullen we nog goed op moeten letten dat Pleun zich niet bezeerd in de wei. Ik zal ondertussen alles uit de stal bij W. thuis halen (staltegels, 30 liter drinkbak, liksteenhouder en voerbak) en op het nieuwe adres weer moeten monteren en helpen daar de wei “Pleun proof” te maken.

30 juni gaan we over.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Monique1963

Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 11:49

Maar er staat dus geen stroom op je draad bij W.? Dat verklaart waarom ze er over gaat. En gaat staan schuren. Ik heb de hele tijd begrepen dat er stroom op stond. Waarom zet je er dan geen stroom op? Dat voorkomt al de ellende. 1x een flinke tik van het schrikdraad en ze laat het wel uit haar hoofd.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 13:02


Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 13:03

Couldn’t agree more, hier precies hetzelfde uitzicht :') ettertjes hahaha

Monique1963

Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 14:59

JewEmm, ja precies dat zoals op die foto. Ze leunen er gewoon in. Daphara als je Pleuntje in het andere weiland vond en er geen stroom op stond denk ik dat ze er gewoon doorheen gestapt is. En waarschijnlijk niet eroverheen gesprongen is.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-18 21:22

Monique1963 schreef:
JewEmm, ja precies dat zoals op die foto. Ze leunen er gewoon in. Daphara als je Pleuntje in het andere weiland vond en er geen stroom op stond denk ik dat ze er gewoon doorheen gestapt is. En waarschijnlijk niet eroverheen gesprongen is.


Nee, nu hangt het draad echt los, zowel boven als onder als ze haar hoofd er doorheen steekt en schuurt. Eerder was het draad nog super strak en stond ze wel aan de andere kant. Dat is onmogelijk met een paardje van 1.57 m en draad dat nog geen 50 cm uit elkaar aan de paaltjes vast zit. Het bovenste draad zit op 1.05 cm. Knappe Shire die daar tussendoor komt zonder iets los te trekken. Dus in het begin moet ze echt gesprongen zijn. Nu ze zich erdoorheen wurmt kunnen we elke keer het draad weer vastmaken.

*\o/* Vandaag is Pleun 1 jaar geworden! *\o/*

Ik kreeg alleen tussen de middag slecht nieuws en was niet echt in een feeststemming de rest van de dag. Leuke verjaardagsfoto’s maken moet even later deze week gebeuren.

Wel heeft Pleun vandaag haar nieuwe vliegendeken gekregen, snel even bij de Welkoop gekocht. 135/185 om in te groeien, zoals enkelen van jullie al aangaven, met het idee dat die veel te ruim zou zijn (ik had een 125/175 besteld bij Agradi, maar was nog niet geleverd), dus zodra de Agradi deken binnen zou komen kon ze die weer op en deze in de kast voor volgend jaar of zo.
Nou, die van Agradi gaat meteen retour, want deze zit perfect, wel alles op z’n strakst, maar te groot is die niet te noemen.

Afbeelding

Oh en Finecto is vies volgens Pleun, ze heeft nog nooit zo lang over haar brok gedaan, maar uiteindelijk wel opgegeten, want ja... het zijn wel brokjes he!

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 23:05

Uit ervaring weet ik dat het handig is een vliegendeken reserve te hebben ;) Emmy kon er zo 1 per week slopen... (ook iets met draad zonder stroom)

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 10:56

Het gaat toch een andere pensionstalling worden voor Pleun...

Nadat ik bij W. al had opgezegd, omdat ik dacht dat het rond was, bleek ik een voicemailberichten te hebben van G., de eigenaresse van de plek waar we naartoe zouden gaan, dat ze het toch niet aandurfde, omdat Pleun te groot zou worden en ze bang was geen land meer over te houden met die grote Shire hoeven.
Ik heb meteen een advertentie op MP geplaatst dat ik zoekende was naar weidegang en stalling voor een jaarling Shire merrie. Ondertussen heb ik nog met G. ge-appt over Pleun en flink veel foto’s gestuurd in de hoop dat ze zich zou bedenken, maar ze twijfelde heel erg. Ze wilde Pleun graag eerst ontmoeten en die afspraak hebben we voor de maandag ochtend gemaakt. Zondag avond kreeg ik telefoon van iemand die net wat verderop van G. Zat met ook een kleinschalig pension met allemaal merries. We hebben even gekletst en het klikte goed aan de telefoon.

Maandag ochtend G. Voorgesteld aan Pleun in de wei en dat ging heel goed, G merkte op dat ze zich vergist had en Pleun toch welkom was, maar ondertussen twijfelde ik of dit wel de beste plek voor Pleun zou zijn. Maandag middag ben ik toch voor de zekerheid bij de andere stal gaan kijken en dat zag er erg netjes uit voor iemand die aan huis net de boel een beetje op de rit had voor de paarden en kleinschalig pension. 5 merries van pony tot paard, van 5 tot 14? jaar. En het mooiste is dat er overal om de weides dubbel lint met klapstroom is, iets wat voor Pleun geen overbodige luxe is. Dus dinsdag de knoop doorgehakt en gekozen voor de tweede optie. Begin volgende week gaan we waarschijnlijk al over, even afhankelijk van wanneer de huidige pensionklant vertrekt.

Niets te vroeg, want zondagavond om 21:30 uur belde W. mij op, ze had met de verrekijker gezien dat Winnie Pleun door het draad had gejaagd en Pleun nu helemaal achter in de andere wijde stond, een paar palen waren om en draad waarschijnlijk helemaal geknapt. Ze had in haar haast niet (goed) afgezet bij de sprong en dus de halve omheining omver getrokken, waarom zou ze ook proberen een dun draadje zonder stroom te ontwijken, want inmiddels had ze allang ontdekt dat ze er ook gewoon doorheen kon
Vanwege de tijd vroeg ze of ik kon komen helpen het voor het donker weer voor elkaar te maken en omdat Pleun wat kon hebben van het draad was het verstandiger samen te gaan. Dus meteen in de auto die kant op, even toeteren toen ik langs W haar huis reed (W. Zou eerst materiaal verzamelen voor de reparatie en op de scooter komen) en zo snel mogelijk door naar de wei. Toen Pleun mijn auto hoorde kwam ze in volle galop van achter uit de wei naar mij toe, maar pas toen viel mij op de ook de paal van het hek om was en één van de hekken 1,5 m open stond. Overal op de grond lag ijzerdraad en in luttele seconden zag ik voor me dat Pleun niet op tijd zou stoppen met die galop, dat ze in het draad of door het hek de weg op zou rennen.

Ik ben nog nooit zo snel vanuit de auto, over het andere hek, over het draad de wei in gekomen en al zwaaiend Pleun tegen te houden in haar enthousiasme bij me te komen. Pleun vond de rem net wat te laat en kwam toch in het ijzerdraad dat los op de grond gekruld lag. Ze was helemaal hyper en haar veilig er uit krijgen zonder halster was een uitdaging, dus hield ik haar zo goed mogelijk rustig temidden van het draad. Inmiddels kwam W. op de scooter aangetuft en zij pakte een touw waarmee we Pleun uit het draad konden begeleiden.
Winnie en Liskha bekeken alles vanaf een afstandje. Pleun even in de tussen paddock geparkeerd en nagekeken op wonden, gelukkig vond ik niets. W. en ik begonnen aan het repareren van de omheining. Anderhalf uur later was het zo goed als donker, maar stond alles weer en hadden we het draad behoorlijk kunnen verstevigen, overal een extra paar krammetjes ingeslagen en drie dubbel draad aan de bovenkant bevestigd.

Het liefst had ik Pleun bij W. aan huis gezet, maar de stallen waren al leeggeruimd (en die dag net opnieuw geteerd aan de binnenkant) en de bak was ook geen mogelijkheid, ivm dat 1 bakrand weg was gehaald voor vervanging. De volgende ochtend had ik al vroeg W. aan de telefoon, Pleun was veilig in de wei gebleven, het draad zat nog goed vast en Pleun vertoonde nog steeds geen tekenen van enig nadeel van haar uitbraak de vorige avond. Ze stond wel weer vrolijk haar manen te schuren aan het bovendraad, maar door de versteviging ging dat vooralsnog goed.

Nu drie dagen later gaat het nog steeds goed, maar ik heb de schik er goed in zitten. Ze moet echt zo snel mogelijk achter klapstroom.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Monique1963

Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:23

Jemig wat een heftige emotionele rollercoaster. Wat zal jij in de piepzak gezeten hebben toen ze zo verstrikt raakte. Wat een geluk dat je er op tijd bij was. En nog gelukkiger dat zij er niets aan heeft overgehouden. En wat een toeval met die twee pensionstallingen. Op dit moment kan ik alleen maar voor je denken, Pleuntje moet zo snel mogelijk achter stroom. Schrikdraad is denk ik hetzelfde als klapstroom?
Jammer ook dat Winnie Pleun erdoor heeft gejaagd. Dat is dan misschien de andere keren ook gebeurd. Veel succes en hopen dat je na deze turbulente tijden rust met haar gaat krijgen!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:26

Oh dit komt me zo bekend voor weer, jouw Pleun kon wel een kopie van Duke zijn met al die streken die ze uit haalt.
Ik denk ook dat rust in de kudde (zonder Winnie?) veel zal doen voor haar! Als Duke uit brak stond hij altijd als een idioot aan de andere kant van de draad te kijken wanneer ik hem er terug in ging zetten bij zijn vriendje. Maar stroom is inderdaad echt noodzaak

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 12:25

Ik snap de driehoeksverhouding ook niet tussen die drie paarden. Pleun en Liskha worden bijgevoerd, Winnie is dik genoeg, dus die krijgt alleen een handje brok als de anderen gevoerd worden. Liskha krijgt twee keer daags slobber en Pleun 1x daags een halve kilo brok met Finecto. Het voeren doen we in de tussenpaddock, omdat Winnie anders de anderen wegjaagt bij hun brokjes. Pleun en Liskha samen in de tussenpaddock gaat prima, ze respecteren elkaars gebied en stelen ook niet elkaars eten, hoewel Liskha er echt veel langer over doet dan Pleun. Als ik Winnie rijd, dan staan Pleun en Liskha zij aan zij te grazen. Ze raken elkaar nooit aan, maar maken ook geen ruzie.

Als Liskha in de tussenpaddock staat, dan gaat het ook prima met Pleun en Winnie samen op de wei, laatst waren ze elkaar zelfs aan het knabbelen in de hals, iets wat ik Winnie zelfs niet met Liskha zie doen. Ze trekken dan samen op en er is dan geen enkele strijd bij Winnie. Ik heb ze laatst samen in de tussenpaddock gehad (Pleun was nog aan het eten en ik wilde Winnie zadelen) en dat ging ook prima in een kleine ruimte.

Maar zodra ze alle drie bij elkaar staan, dan is Winnie super druk met Liskha en Pleun uit elkaar houden. Liskha krijgt te weinig rust en kans om te grazen dan, want ze wordt constant opgedreven door Winnie.
Het is gewoon een apart groepje bij elkaar. Pleun slaapt ook regelmatig languit op de wei, lekker knockout in het gras, en dan staat Winnie wel te waken, soms ook met Liskha samen. Laatst was ik Winnie aan het rijden en liepen Pleun en Liskha samen, Pleun besloot weer languit te gaan tukken en Liskha stond de hele tijd de wacht te houden bij een slapende Pleun. Laatst heeft de buurvrouw (die van tegenover de wei) W. opgebeld dat “het veulen” al uren languit lag en de andere twee er al uren bij stonden te waken, zonder een grassprieten te eten. Ze was bang dat er iets mis was met het veulen, want het lag al minstens 4 uur languit. W. is gaan kijken, maar niets aan de hand, Pleun kwam meteen overeind toen ze W. hoorde.

De ene zegt dat Liskha waarschijnlijk de leider is en Winnie haar beschermd, de ander denkt dat Winnie de leider is en gewoon neurotisch. Ik zou het echt niet weten hoe het zit, het is in ieder geval erg apart allemaal.

En ja Monique, klapstroom is hetzelfde als schrikdraad/lint, alleen is dit een behoorlijk voltage, waar je ook als mens best wel van kunt staan shaken, perfect voor Pleun.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:29

Hier staat ook 10.000 volt op de draad, en nog durven ze het in een eigenwijze bui te testen :P

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:56

Is het ijzerdraad dan? Zo ja dan zou ik een draadje invlechten zodat ze meteen een hele goede opdonder krijgt. Dat spul knapt niet als ze er doorheen/overheen wil en dat snijdt als een gek.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-18 13:30

Selka schreef:
Is het ijzerdraad dan? Zo ja dan zou ik een draadje invlechten zodat ze meteen een hele goede opdonder krijgt. Dat spul knapt niet als ze er doorheen/overheen wil en dat snijdt als een gek.

Ze staat nu achter dat dikkere ijzerdraad, gelukkig zijn daar wel dusdanig vaak reparatiestukjes tussen gezet, dat het uiteindelijk wel knapt als er genoeg spanning op staat. Straks staat ze gewoon weer achter dubbel lint met klapstroom er op.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:08

Ah oké :) Lastig hoor. Willempie blijft achter een draadje van 20 cm. hoog nog wel braaf staan. Heb sowieso geen last van uitbrekers. Behalve als er geen derde draadje is en wel lekker gras ;)

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:11

Sinds Daisy (nadat we het stroomlek gevonden hadden) een keer óp het draad is gaan staan heeft ze er diep respect voor gekregen. (De vorige hond was wat dommer. Kreeg een keer een schok bij een koeienwei en is daarna bang van koeien geworden, maar niet van draad...) Een omheining zonder stroom kan ik me echt niet voorstellen bij het houden van shires...

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:16

Duke gaat er ook niet meer door nu, die heeft 2 weken kreupel gelopen nadat hij vast kwam te zitten. Weet nog steeds niet hoe dat gebeurd is maar als ik hem de laatste tijd zie rollen vlak naast de draad kan ik me er wel een beeld bij vormen, ezel

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 21:35


Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 21:40

Hier nog de snelle overview van 2 maanden verschil.

Afbeelding

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-18 15:42

Gisteren is Pleun verhuist naar een nieuw plekje.

Bij de wei in de trailer laden was leuk geprobeerd, maar mevrouw was niet van plan mee te werken of maar één hoef op de laadklep te zetten.
Dus na talloze pogingen (lief, met brokjes, als zelfverzekerd leider, ‘boos’, met een mep) het maar opgegeven, ik ben met haar langs de weg terug gelopen naar het huis van W. en M. er achteraan in de auto met trailer. Daar konden we de trailer strak naast de heg parkeren, een flinke mep later stond ze klem met haar achterwerk in de heg en twee voorbrengen op de klep, nog een mep later stond ze volledig op de laadklep en liep ze zo de trailer in. Toen ze er eenmaal in stond was er ook niets meer aan de hand en ging ze lekker brokjes kauwen.

We moesten overvaren met de veerpont en de pont oprijden (iets wat steile afrit) vond ze wat spannend, maar alles ging goed en ze kon haar evenwicht goed bewaren.

Aangekomen op het nieuwe adres bleek ze toch wel flink gezweet te hebben, ondanks dat ze heel rustig op de trailer stond. Uitladen ging prima, maar er bleek een kalf ontsnapt... Pleun zette even grote ogen op, maar meer niet. Snel afgespoten en op stal gezet. Daar stond ze al snel lekker te knabbelen en mooi relaxed erbij in haar ruime stal van 2.70 x 3.50 m

Afbeelding

Vanmorgenvroeg buiten gezet, eerst even op de deel naar de kalfjes laten kijken en daarna door naar de wei. Ze kwam bij de twee grootste merries en dat ging meteen eigenlijk prima. Even snuffelen en weer eten, geen gegil of gebok naar elkaar. De twee merries trokken samen op, maar Pleun is gewend om buitengesloten te worden, dus dat was prima, ze zocht haar eigen plekje op. Binnen een half uur had ze wel al 3x een tik van het stroomdraad gehad, weet ze ook meteen wat dat is.

Afbeelding

Vanmiddag was de tandarts op stal aanwezig en ik liet heb ook even naar Pleun haar gebit kijken, meer met het idee dat er niets aan zou hoeven te gebeuren, maar mevrouw had toch al wat flinke haken aan de tanden zitten, dus ook maar meteen de tanden bij laten werken, dan is ze weer voor een jaartje klaar.

Afbeelding

Afbeelding

En na die tijd was ze lekker suf... vanavond mogen ze nog een paar uur de wei op.

Afbeelding

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:15

Haha dat hoofd op die laatste foto :')

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: [VOLG] Pleun, Mijn “kleine” Shire paardje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:47

Besef je aub wel dat de trailer op meppen voor grote problemen in de toekomst kan zorgen. Ik heb er 1 die doodsbang is en niet laad. Dat is echt niet grappig.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-18 17:59

Selka schreef:
Besef je aub wel dat de trailer op meppen voor grote problemen in de toekomst kan zorgen. Ik heb er 1 die doodsbang is en niet laad. Dat is echt niet grappig.



Ik besef dat ook en ik ga het zeker met haar trainen. Het was gewoon geen doen anders, we waren met z’n drieën en redelijk wat ervaring bij elkaar, maar mevrouw weigerde ook maar één hoef op de laadklep te zetten. Longeerlijn, brokjes, verschillende lichaamshoudingen, voetje laten geven en die op de klep zetten, schouders onder haar achterwerk... niets wilde lukken, ze was totaal niet onder de indruk. Als ik een rondje liep, dan liep ze braaf achter mij aan, hield ik halt, dan deed zij dat ook, ze bleef netjes bij me, maar uit mijn ruimte. Alleen die klep op zag ze gewoon niet zitten, geen oren in de nek of iets, gewoon niet er op willen stappen met een blik van ja daaaaaaaag!
We “mepten” gewoon met een vlakke hand op haar achterwerk, niet met zwepen of zo en dat was het laatste redmiddel. Toen ze daardoor opeens op de klep stond (nog niet er in), was er ook niets aan de hand meer en liep ze zo de trailer in.


Ik wil haar in september meenemen naar de Shire show, dus voor die tijd even goed oefenen.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dnies90, flora, fokfanaat, Natascha en 32 bezoekers