[VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 18:56

Vandaag weer even laten snuffelen....

Afbeelding

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 08:49

Lief!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 22:39

Helaas moeten Pleun en Duke hun vriendjes gaan opgeven...

Google (weidemaatje van Pleun) begon vanmiddag toch al spelenderwijs Pleun te bestijgen. Dat pikte Pleun gelukkig niet, maar we gaan het niet afwachten tot het hem wel of niet gaat lukken, Pleun is nu niet hengstig, maar ik wil geen drachtige tweejarige hebben....

Dus komend weekend gaan Pleun en Duke van maatje wisselen. Pleun krijgt kleine terror Charley (ruin) als maatje en Duke krijgt Google als weidemaatje. Dan staan de hengsten bij elkaar en is er geen gevaar voor ongelukjes met Pleun.

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 08:53

Hopelijk vinden ze elkaara vriendjes lief en gaat de wissel goed! :)

Emj_23
Berichten: 1182
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:57

Hoe is de vriendjeswissel gegaan?

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 21:38

Emj_23 schreef:
Hoe is de vriendjeswissel gegaan?


Goed hoor, Pleun en kleine Charley zijn er nog niet uit wie de baas is, ze doen niet voor elkaar onder. Pleun domineerde echt Google en nu ze de kleine terrorist Charley als weidemaatje heeft moet ze echt indammen, want hij pikt nog niet zoveel van haar.

Google gedraagd zich nog echt als een veulen naar Duke, flink smakken en onderdanig. Duke is dol op zijn nieuwe vriendje Google, hij heeft hoge beschermingsdrang naar Google toe.

De vier staan overdag, met een weide van 20 meter breed er tussen, op hetzelfde deel van het land, dus ze kunnen elkaar gewoon blijven zien. Pleun en Charley lopen ‘s nachts buiten op het harde met een schuilstal en Duke en Google gaan met de rest van de paarden op stal.

Foto’s van de nieuwe setjes volgen nog...


Gister ook Dukes’ manen even gevlochten in de hoop dat ze mooi lang zullen worden de komende maanden. Het staat hem onwijs grappig!

Afbeelding

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 07:52

Fijn dat de wissel soepel ging.
Ben je niet bang met die vlechten dat hij gaat schuren en er ineens een hele vlecht af ligt?
Heb een shetlander en doe nooit iets met die manen, er zit nu zo’n 15 cm bij in een half jaar tijd.
Kam het eens in de maand of misschien zelfs minder vaak uit :=

Ik zou echt bang zijn dat ze een volledige vlecht kwijt raken. Zou echt zonde zijn.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:02

Net pas je topic ontdekt en doorgelezen.
Wat heb je een ontzettend knap dier erbij! Vind hem erg mooi met superfijne uitstraling!

Is een veulentje van Pleun en Duke inderdaad een toekomstplan of is het niet de bedoeling dat Duke daadwerkelijk gaat dekken?

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 14:00

dieseltje schreef:
Net pas je topic ontdekt en doorgelezen.
Wat heb je een ontzettend knap dier erbij! Vind hem erg mooi met superfijne uitstraling!

Is een veulentje van Pleun en Duke inderdaad een toekomstplan of is het niet de bedoeling dat Duke daadwerkelijk gaat dekken?


Dat weten we pas na eind maart. Duke mag dan naar de hengstenkeuring. Als hij niet goedgekeurd wordt laat ik hem castreren, wordt hij wel goedgekeurd als dekhengst, dan zal hij waarschijnlijk Pleun mogen dekken twee jaar later.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 14:03

sanso schreef:
Fijn dat de wissel soepel ging.
Ben je niet bang met die vlechten dat hij gaat schuren en er ineens een hele vlecht af ligt?
Heb een shetlander en doe nooit iets met die manen, er zit nu zo’n 15 cm bij in een half jaar tijd.
Kam het eens in de maand of misschien zelfs minder vaak uit :=

Ik zou echt bang zijn dat ze een volledige vlecht kwijt raken. Zou echt zonde zijn.


Door de deken schuren de manen al iets op de plek dat de deken op de hals ligt, de vlechten zijn (behalve die op de schoft) allemaal heel losjes gevlochten. Het is meer dat hij er niet op kan staan of makkelijk ergens achter kan blijven haken.

Ellen_ov

Berichten: 1316
Geregistreerd: 12-01-17

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:08

Wauw, wat een prachtpaard is Duke, het zou mooi zijn als die goedgekeurd word, helemaal leuk om dan met Pleun te gaan fokken.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 22:51

Ellen_ov schreef:
Wauw, wat een prachtpaard is Duke, het zou mooi zijn als die goedgekeurd word, helemaal leuk om dan met Pleun te gaan fokken.


Met Pleun wil ik sowieso fokken, ik had al een hele mooie hengst uitgezocht voor haar! Ik was dan ook op zoek naar een Shire ruin of merrie erbij en zeker geen hengst...

Tja, natuurlijk kom ik dan toch thuis met een hengst. Als ik met Duke en Pleun dan ooit een veulen wil fokken, dan alleen op de juiste manier en dat is door Duke een kans te geven op een hengstenkeuring. Als hij goedgekeurd wordt, dan mag hij hengst blijven, als hij niet goedgekeurd wordt, gaat hij vooral zijn ballen inleveren, want al met al is het voor mij makkelijker om een ruin te hebben dan een hengst. (Kijkend naar een toekomst met eventueel de beide paarden aan huis.)

Pleun kan altijd nog naar de hengst die ik, voordat ik Duke had, al voor haar had uitgekozen.

Voor nu moeten we nog 4,5 maand hard werken aan Dukes bespiering, vooral zijn rug en achterhand moet sterker worden. Afgezien van de zadelpas sessie heb ik er nog niet op gezeten sinds hij van mij is, wel werk ik om de dag met hem op de grond, bijvoorbeeld aan de lange lijnen, los in de longeer koraal en vrij “springen”. Eigenlijk is de bedoeling om gewoon balkjes te lopen, maar blijkbaar zijn noodsprongen volgens Duke erg noodzakelijk en bij meerdere balkjes achter elkaar wordt het nog te moeilijk. Pas vandaag tilde hij gewoon zijn voetjes op bij één balk i.p.v. een sprong.

Op het harde loop en ren ik veel met hem aan de hand, hij lijkt soms erg afgeleid (door de prachtige dames in de weides om ons heen), maar ik hoef zelden druk uit te oefenen op de leadrope. Als ik ren, draaft hij op 1 pas achter mij mee, als ik op de noodrem ga, staat hij stil voordat zijn schouder mijn schouder voorbij is, hij houdt mij donders in de gaten en wil het graag goed doen. Hij is heel gevoelig voor mijn stem en groeit van complimentjes. Als hij iets te veel hengst/fris is en ik hem dan streng toespreek, krimpt hij meteen een paar centimeter. Het is heel fijn hoe goed hij op “druk” reageert, vanuit mijn hand en mijn stem is een beetje “druk” meer dan voldoende.

Komende zaterdag hebben we onze eerste echte grondwerkles, een freestyle instructrice (die ook bij Emiel Voets werkt) komt mij met Duke les geven.
Ik heb onlangs ook mijn eerste rijles met Duke voor begin december afgesproken. Dan is hij 6 weken bij mij, heeft hij voldoende tijd gehad om te wennen aan de nieuwe omgeving en hebben wij genoeg tijd gehad om te wennen aan elkaar.

Ik heb geen haast met rijden, want hij moest echt eerst conditie opbouwen en nog spieren kweken. Met de dubbele lijnen kan ik hem nu redelijk goed sturen, ook wel fijn om er een stuur op te hebben zitten.

Hij eet echt zooooooo veel. Komt neer op zo’n 7-8 volle manden hooi per dag en overdag loopt hij ook nog op de wei. Hij heeft wat in te halen (wat betreft bespiering) en met de extra training is het een uitdaging om hem ook wat voller te laten worden, maar ik begin al verschil te zien. Hij krijgt een mix van sportmuslie met een goede basisbrok, vitamine brok, wat luzerne en lijnzaad. Glanst nu als een knikker en ik wordt steeds meer verliefd op hem. Hij is echt leuk!

Zo, zijn jullie weer helemaal bijgekletst.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 07:35

Goed bezig!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 20:58

Daphara schreef:
Granoek schreef:
Jaaa Dukieeeeeee <3 Niet ruinen hoor!
Ken je dat spreekwoord van ruilen komt huilen? Ik heb er van gemaakt 'van ruinen komt huilen' _O-
Leuke naam :D :D :D Weet je wie zijn vader is?


Ik laat hem Hengst als hij geen kuren krijgt, ik beloof het!


Ik ben echt heel erg, maar ik ga een belofte verbreken Granoek...

Nadat ik alles geregeld had voor de komende hengstenkeuring (we hadden dispensatie nodig ivm het feit dat hij niet als 2 jarige gekeurd is), plannen gemaakt had voor de training en keuring zelf... ging het mij toch dwars zitten.

IK WIL EIGENLIJK HELEMAAL GEEN HENGST!

Ik zocht een paard erbij om lekker fanatiek mee te kunnen rijden en relaxte buitenritten mee te doen, een maatje voor Pleun als ik straks toch de paarden aan huis kan hebben. Als Duke goedgekeurd wordt als dekhengst, heb ik de komende 2,5 jaar zelf nog niets voor hem te dekken. Zo lang hij op pension staat mag hij ook niet dekken (afspraak met de stalhoudster). Dan heb ik de lasten van een hengst, maar niet de lusten en ook geen heerlijk relaxed rijpaard. Ik merk toch wel dat Duke steeds meer door krijgt dat hij een jongetje is en snel afgeleid is. Duke vind de dames toch wel erg interessant en breekt nu al door het draad om te gaan buurten bij Pleun (2x gebeurt nu). Misschien omdat deze merries groter zijn dan de pony’s waarmee hij samen geleefd heeft tot nu, ik weet niet waar het van komt.

Maar ik zat al te peinzen hoe ik dat straks in hemelsnaam ga aanpakken als ik beide paarden aan huis zal hebben. Altijd apart houden? Voor beiden een maatje erbij kopen of pensionklanten nemen? Ik werk fulltime ik heb vooralsnog geen tijd voor meer dan 2 paarden. En worden ze daar beiden nou gelukkig van? Wordt ik gelukkig van het hebben van een goedgekeurde hengst? Wat als één van de twee over 2,5 jaar, na alle ellende, opeens toch onvruchtbaar blijkt? Wat als Duke ook door de laatste omheining breekt en Pleun per ongeluk veel te jong dekt?

Dus al met al besloten dat ik niet gelukkig ga worden van het hebben van een goedgekeurde hengst. Ik ga gelukkig worden van lekker lol met mijn knol, relaxte buitenritten, mijn beide paarden lekker dagelijks samen in de wei te zien.

Dus, Duke gaat zijn ballen toch inleveren!
Afspraak is gemaakt voor 11 december, ik vind het super spannend, maar wordt wel vrolijk van het idee dat hij straks geen last van zijn hormonen meer heeft en gewoon lekker relaxed daarin zal zijn.


Sorry Granoek. ;)

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 22:17

Oh maar dat heb ik ook altijd gezegd hoor, ik wou Duke hengst houden maar zodra het er op leek dat hij alleen ging komen staan gingen de knikkers er af. Nu kwam het timing wise gewoon goed uit voor mij vorige maand en het is even een weekje twijfelen en ‘had ik het wel moeten doen’ maar ik ben er al overheen en nu gewoon blij dat hij er geen complicaties van heeft gehad :) Duke van mij was ook totaal niet bezig met merries of hengstengedrag anders had ik er ook al eerder de schaar in gezet!

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 00:26

Klinkt als een weloverwogen en dus goed besluit. Voor hem ook een fijn toekomstperspectief, lekker met plein samen kunnen staan en mee op bosritten en al.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 10:29

Dank jullie dames! Ja het besluit is weloverwogen genomen. Ik merkte aan mezelf dat ik eerst stiekem toch gehooopt had dat hij niet ingeschreven zou mogen worden voor de hengstenkeuring, omdat hij als 2 jarige niet gekeurd is, toen hoopte ik stiekem dat een bevriende Shire fokker het mij af zou raden (dat hij er niet goed genoeg voor zou zijn) en toen dat niet gebeurde, ontdekte ik dat ik hoopte dat hij niet goedgekeurd zou worden als dekhengst. Waar ben je dan mee bezig, een paard hengst laten, alleen omdat het zonde zou zijn om hem te ruinen (terwijl je liever een ruin wilt) is natuurlijk volkomen onzin.

Ik merk echt dat ik zo ontzettend rustig wordt van mijn besluit om hem te laten ruinen, terwijl ik echt onrustig werd van de gedachte dat hij goedgekeurd als dekhengst zou worden.

Ik heb besloten om het Duke zelf nog even niet te vertellen... hij vind zichzelf nogal stoer de laatste tijd. Dus ik laat hem nog even in de waan.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 10:42

Ik heb het Duke nooit verteld, op de trailer gezegd dat we naar de worteltjesfabriek gingen en bij thuiskomst de feiten genegeerd :')

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 13:12

Granoek schreef:
Ik heb het Duke nooit verteld, op de trailer gezegd dat we naar de worteltjesfabriek gingen en bij thuiskomst de feiten genegeerd :')


_O-


Mijn Duke zal in ieder geval 3 dagen op de kliniek blijven, ik heb gekozen voor de duurdere optie, maar wel de meest veilige optie, een bedekte castratie onder volledige narcose. De chirurg is nu 3 weken op vakantie, maar een paar weken bedenktijd vind ik niet erg, niet dat ik me ga bedenken, maar wel dat het fijn is alles in mijn hoofd op een rijtje te kunnen zetten nu ik besloten heb om hem geen hengst te laten.

Voor de castratie zal ik een speciale verzekering afsluiten, tegen 1,6% van het verzekerde bedrag is hij 30 dagen lang volledig verzekerd tegen de dood of blijvend ongeschiktheid als gevolg van de operatie. Een erg prettig idee!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 23:59

Mijn knappie en ik hadden vandaag zijn eerste officiële les. Grondwerk met Marlies Eiland van de Emiel Voets freestyle acadamy. Het was weer erg leerzaam! Het was koud helder weer en tussendoor nog snel even wat foto’s gemaakt van hem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 00:47

Glimworm :=

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Pleun en Duke Mijn “kleine” Shire paardjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 11:55

Mooi he, hij blaakt echt van gezondheid nu. Van mij mag hij nog wel iets meer vetjes krijgen, maar ik zie aan zijn rug al goede verbetering wat betreft bespiering.

Shirjolyne

Berichten: 54
Geregistreerd: 02-09-17
Woonplaats: Ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 12:17

Ik heb alles even doorgelezen. Wat een prachtige paarden zeg. Ben stiekem ook een beetje nieuwsgierig hoe het met winnie en lishka gaat.

Ik volg super leuk topic

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 13:39

Shirjolyne schreef:
Ik heb alles even doorgelezen. Wat een prachtige paarden zeg. Ben stiekem ook een beetje nieuwsgierig hoe het met winnie en lishka gaat.

Ik volg super leuk topic


Welkom in mijn volgtopic, nieuwe volgers zijn altijd gezellig en welkom om mee te kletsen!

Liskha is deze winter weer bij vrienden van de eigenaresse (die overwinterd zelf elke winter in Curacau), Winnie is verkocht aan een goede handelaar die een fokker klant voor haar wist. Ik heb haar zelf in de trailer mogen laden en ben twee dagen later nog wezen kijken toen ze bij de handelaar op stal stond, ze was wat bang en schichtig, maar ze reageerde meteen op de commando’s die ik haar geleerd had en daardoor werd ze rustig, dat hielp hun weer bij het toiletteren. Ik heb visite kaartjes van mij achter gelaten om in haar paspoort te stoppen en ook één voor de handelaar zelf.
Ik hoop dat de nieuwe eigenaren contact op willen nemen, Winnie gaat mij erg aan het hart, maar ik denk dat een fokker voor haar inderdaad de beste optie is. Lekker op het land, kunnen moederen over een veulen en niet meer onder het zadel.

Ik heb het er aan de ene kant moeilijk mee, maar aan de andere kant ook vrede mee. Als ik de ruimte nu al had gehad bij huis, dan had ik haar zelf gekocht, niemand zal zo goed voor haar (met al haar gebruiksaanwijzing en nukken) zijn als ik, dat denk ik dan. Maar het is goed zo. Misschien kan ik haar ooit nog terug kopen, de tijd zal het leren.

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 17:14

Leuk om te zien dat duke zo goed gaat, hij ziet er super uit zeg!

En als ik het zo lees inderdaad een goede keus hem te ruinen, waarom een hengst houden als het je tegenstaat.. ;)