Hoe vaak naar paard, volpension?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:00

NadjaNadja schreef:
Ik vind het ook wel grappig om te lezen dat sommige mensen iedere dag gaan om even gewoon te kijken of alles nog goed gaat, omdat 'zij het paard goed kennen'. Ik ben er van overtuigd dat staleigenaren waar het paard volpension staat na enige tijd ook echt precies weet wanneer een paard zichzelf is en wanneer er iets mis is. Ik zou mijn paard in ieder geval nooit op een stal achterlaten waarbij ik het gevoel heb dat de staleigenaren dat inzicht en die kennis niet hebben. Maar dat zien anderen dan misschien wel weer anders!


Dit had ik dus ook, mijn paard is op de stal geboren waar ze nu nog steeds staat. De stalhouder kent mijn paard dus ook door en door en ochtend /avond gedrag zelfs beter dan dat ik dat ken. Ik vertrouw mijn stalhouder en als er iets is belt ze direct.
Ik hoef dus niet langs om even te kijken hoe het is. Het is goed, tenzij ik anders hoor. En ik ga liever 4x per week en dan lekker lang en volledige aandacht bij mijn paard. Dan elke dag en dan snel snel omdat er meer dingen gedaan moeten worden.


enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:10

Hoe vaak worden jullie stallen in volpension (voor de paarden die niet 24/7 buiten staan) gemest?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:11

enjoy86 schreef:
Hoe vaak worden jullie stallen in volpension (voor de paarden die niet 24/7 buiten staan) gemest?
dagelijks uitgemest en opnieuw opgestrooid

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe vaak naar paard, volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:12

Hier dagelijks de poep eruit en de natte plekken en bijstrooien zover nodig.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:16

enjoy86 schreef:
Hoe vaak worden jullie stallen in volpension (voor de paarden die niet 24/7 buiten staan) gemest?

alle dagen behalve zondag, op zondag zijn we wel vrij om dit zelf te doen

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:21

Suzanne F. schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier ook wel van opkijk. Een paard is geen fiets die je even uit de schuur haalt om te gaan fietsen als je daar zin in hebt. Voor mij is een paard in ieder geval veel meer. Maar misschien ga ik daar wel te ver in. Daarom heb ik ook geen paarden meer, het trekt een enorme weerslag op je leven. En op de volpension manier waar je maar 3-4 keer in de week gaat is dit veel beter te combineren natuurlijk. Maar zo zou ik geen paard willen en kunnen hebben.

Same here, de paarden zijn een deel van mijn dag en andersom dus ook <3 . Het is voor de verzorging niet noodzakelijk omdat die op de stal heel erg goed is, maar het is mijn hobby en daar besteed ik graag veel tijd aan. Bovendien hebben we een lange termijn planning voor de training en ontwikkeling, daar moet je verstandig mee om gaan.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:24

Ik ga in principe dagelijks, gewoon omdat ik het zelf leuk vind om op stal te zijn. Het komt ook wel eens voor dat ik een dagje oversla door drukte of omdat ik echt geen zin heb. Overigens heb ik ook nog een bijrijder voor 3 dagen in de week aangezien ik vanaf 1 mei fulltime ga werken.

enjoy86 schreef:
Hoe vaak worden jullie stallen in volpension (voor de paarden die niet 24/7 buiten staan) gemest?

Meerdere keren per dag :+ Staleigenaar staat nog net niet met de kruiwagen onder het paard als ze staan te poepen haha

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:28

Niwla schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier ook wel van opkijk. Een paard is geen fiets die je even uit de schuur haalt om te gaan fietsen als je daar zin in hebt. Voor mij is een paard in ieder geval veel meer. Maar misschien ga ik daar wel te ver in. Daarom heb ik ook geen paarden meer, het trekt een enorme weerslag op je leven. En op de volpension manier waar je maar 3-4 keer in de week gaat is dit veel beter te combineren natuurlijk. Maar zo zou ik geen paard willen en kunnen hebben.

Grappig, toen mijn paard nog in pension stond zou het hem een worst wezen of ik 7x of 3x per week aan kwam zetten. Hij stond buiten, werd gevoerd en had voldoende vriendjes. Dan ga ik me echt niet tegen heug en meug naar stal slepen omdat.. tsja? Waarom eigenlijk? Om te aaien? Te borstelen? Te rijden? Wat is daarvan de meerwaarde voor een paard? En wanneer is een bezoek aan stal goed genoeg, als je je paard een aai over zijn bol geeft en de kantine in duikt, of als je een uur flink rijdt? De meeste dingen die wij met een paard doen doen we omdat WIJ er blij van worden. De meeste paarden zijn perfect tevreden met een leventje als grasmaaier.

Nu staat hij thuis en zie ik hem iedere dag.

Als je je tegen heug en meug naar stal moet slepen dan is het misschien een goed moment om ermee te stoppen. Het is voor de meeste mensen een hobby en die mag je best leuk vinden.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:58

enjoy86 schreef:
Hoe vaak worden jullie stallen in volpension (voor de paarden die niet 24/7 buiten staan) gemest?

Mijn paarden staan overdag buiten en 's avonds/'s nachts op stal (rubberen matten met vlas, daaronder afvoerroosters) en tussen 9.00 en 22.00 uur worden iedere 1,5 a 2 uur de drollen uit de stal of paddock gehaald en krijgen ze een portie hooi. Ook 's zomers in de wei halen ze iedere dag de drollen weg. Als ik 's avonds kom en ze staan op stal, dan ligt er maar zelden mest in de stal.

Ik realiseer me dat ik enorm veel mazzel heb met deze plek, zoals ik ook tegen de staleigenaresse zeg: ik zou het zelf niet zo goed kunnen.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:36

enjoy86 schreef:
Hoe vaak worden jullie stallen in volpension (voor de paarden die niet 24/7 buiten staan) gemest?


Bij ons wordt er elke dag uitgemest + opgestrooid. Behalve op zondag, maar dan mag je het zelf doen. Sommige doen dat, sommige laten het zo (ik doe het wel).

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hoe vaak naar paard, volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:38

Bij ons ook iedere dag behalve zondag.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Hoe vaak naar paard, volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:41

Mijn paard staat op volpension 20km verderop. Ik ga zeker 5/week. Verder weet ik dat hij iedere dag zo'n 8-10 uur buiten komt, en hij voldoende ruwvoer heeft. De stal wordt iedere dag gemest en opgestrooid, maar dit is de ene dag beter dan de andere. Daarom dat ik toch vaak eens wil gaan kijken.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:55

Die van mij staan 24/7 buiten in een zandpaddock met schuilstal, in de zomer paar u weidegang.
Ik kom 5x per week, probeer vaker. Toch elke keer 25 min heen en terug. Ben er liever per keer effectiever en langer, dan 6-7x per week korter en minder plezier omdat ik moet haasten. Ik ga geen uur in de auto zitten (ook slecht voor milieu en portemonnee) om er maar een half u max te kunnen zijn.

Hoe doen jullie dat met volpension en als je een x periode niet komt? Komen ze dan wel dagelijks een paar uur buiten of hoe is dat bij jullie geregeld? Merk wel dat op steeds meer plaatsen in elk geval paddock/stapmolen service wordt aangeboden, zodat paarden iig elke dag even de stal uitkomen *\o/* :Y), ook als de eigenaar er niet is/komt.

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Hoe vaak naar paard, volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 11:58

Bij ons kun je je paard door het personeel laten doen en anders kun je zelf toch een stalgenootje inschakelen om je paard te bewegen?

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Hoe vaak naar paard, volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-18 12:24

Bij mij worden ze elke dag buiten gezet.

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Hoe vaak naar paard, volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:32

Hier ook, 's morgens naar buiten, 's avonds naar binnen. Er is geen verschil tussen verzorgen of je wel of niet komt, daarom heet het volpension.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe vaak naar paard, volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:08

Die van mij staat volpension 24/7 op een zandpaddock in een groep met grote schuilstal. Dus geen binnen- en buitenzetdingen. Uitmesten wordt gedaan, ik geloof dagelijks de drollen eruit en als het stro vies is, nieuw schoon stro erbij. Eens in de zoveel tijd wordt de hele stal leeg getrokken. :)

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:16

Willekes schreef:
Die van mij staan 24/7 buiten in een zandpaddock met schuilstal, in de zomer paar u weidegang.
Ik kom 5x per week, probeer vaker. Toch elke keer 25 min heen en terug. Ben er liever per keer effectiever en langer, dan 6-7x per week korter en minder plezier omdat ik moet haasten. Ik ga geen uur in de auto zitten (ook slecht voor milieu en portemonnee) om er maar een half u max te kunnen zijn.

Hoe doen jullie dat met volpension en als je een x periode niet komt? Komen ze dan wel dagelijks een paar uur buiten of hoe is dat bij jullie geregeld? Merk wel dat op steeds meer plaatsen in elk geval paddock/stapmolen service wordt aangeboden, zodat paarden iig elke dag even de stal uitkomen *\o/* :Y), ook als de eigenaar er niet is/komt.

Ik ben in de winter een 5-tal dagen op vakantie geweest. Ik betaal dan een stalgenoot om mijn paard te longeren, maar hij kwam in de winter ook sowieso een 7-tal uur buiten. Mijn mama is een keer of 2 gaan kijken om wat extra hooi te geven..

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe vaak naar paard, volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:23

Ik vraag trouwens als ik een paar dagen op vakantie ben of iets, altijd een stalgenootje of ze een paar keer mijn pony kan borstelen en wat aandacht kan geven. Werken hoeft hij nog niet en verder krijgt hij alles al wat hij nodig heeft. :)

Emori

Berichten: 13116
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:59

enjoy86 schreef:
Hoe vaak worden jullie stallen in volpension (voor de paarden die niet 24/7 buiten staan) gemest?

Elke dag, en bij de laatste voerronde de drollen er nog uit

[IM] Ons gouden paardje is er niet meer..
Follow the bliss just like a summer song
Please stay there forever, I'll try to remember


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:53

enjoy86 schreef:
Hoe vaak worden jullie stallen in volpension (voor de paarden die niet 24/7 buiten staan) gemest?

Ik haal elke dag zelf de mest eruit en soms ook hele natte plekken in het weekend. Elke maandag en vrijdag worden ze volledig leeggehaald en opnieuw dik opgestrooid door stalpersoneel. Elke dag wordt er stevig bijgestrooid.

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:05

Pipodipo schreef:
Niwla schreef:
Grappig, toen mijn paard nog in pension stond zou het hem een worst wezen of ik 7x of 3x per week aan kwam zetten. Hij stond buiten, werd gevoerd en had voldoende vriendjes. Dan ga ik me echt niet tegen heug en meug naar stal slepen omdat.. tsja? Waarom eigenlijk? Om te aaien? Te borstelen? Te rijden? Wat is daarvan de meerwaarde voor een paard? En wanneer is een bezoek aan stal goed genoeg, als je je paard een aai over zijn bol geeft en de kantine in duikt, of als je een uur flink rijdt? De meeste dingen die wij met een paard doen doen we omdat WIJ er blij van worden. De meeste paarden zijn perfect tevreden met een leventje als grasmaaier.

Nu staat hij thuis en zie ik hem iedere dag.

Als je je tegen heug en meug naar stal moet slepen dan is het misschien een goed moment om ermee te stoppen. Het is voor de meeste mensen een hobby en die mag je best leuk vinden.

Huh, hoezo?
Als je 3x per week met plezier gaat maar als je vaker zou "moeten" je met tegenzin gaat is 3x per week toch prima? Mits je verwachtingen naar je paard goed zijn en je niet verwacht winst te rijden in het M ofzo.

Al·win; (m) - Edele Vriend - 09.05.2004 ~ 27.09.2013.

Diesel; Ever thine, ever mine, ever ours.




Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:41

Niwla schreef:
Grappig, toen mijn paard nog in pension stond zou het hem een worst wezen of ik 7x of 3x per week aan kwam zetten. Hij stond buiten, werd gevoerd en had voldoende vriendjes. Dan ga ik me echt niet tegen heug en meug naar stal slepen omdat.. tsja? Waarom eigenlijk? Om te aaien? Te borstelen? Te rijden? Wat is daarvan de meerwaarde voor een paard? En wanneer is een bezoek aan stal goed genoeg, als je je paard een aai over zijn bol geeft en de kantine in duikt, of als je een uur flink rijdt? De meeste dingen die wij met een paard doen doen we omdat WIJ er blij van worden. De meeste paarden zijn perfect tevreden met een leventje als grasmaaier.

Nu staat hij thuis en zie ik hem iedere dag.

Niwla schreef:
Pipodipo schreef:

Als je je tegen heug en meug naar stal moet slepen dan is het misschien een goed moment om ermee te stoppen. Het is voor de meeste mensen een hobby en die mag je best leuk vinden.

Huh, hoezo?
Als je 3x per week met plezier gaat maar als je vaker zou "moeten" je met tegenzin gaat is 3x per week toch prima? Mits je verwachtingen naar je paard goed zijn en je niet verwacht winst te rijden in het M ofzo.


Zolang je paard krijgt wat die nodig heeft, zou ik ook niet weten waarom je er naar toe moet als je even geen zin hebt. Over 6 weken gaan de paarden bij ons 24-7 het land in, nou die worden echt niet vrolijker als ik elke dag nog langs kom. Die zitten liever met hun snufferd in het gras. Ik zeg niet dat ik meteen niet meer ga, maar dagelijks zal het niet zijn.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 23:12

NadjaNadja schreef:
Ik vind het ook wel grappig om te lezen dat sommige mensen iedere dag gaan om even gewoon te kijken of alles nog goed gaat, omdat 'zij het paard goed kennen'. Ik ben er van overtuigd dat staleigenaren waar het paard volpension staat na enige tijd ook echt precies weet wanneer een paard zichzelf is en wanneer er iets mis is. Ik zou mijn paard in ieder geval nooit op een stal achterlaten waarbij ik het gevoel heb dat de staleigenaren dat inzicht en die kennis niet hebben. Maar dat zien anderen dan misschien wel weer anders!


Geloof me, sommige eigenaren hebben echt geen idee. Die kijken niet naar dier als individu en zien het ook niet dat het helemaal niks voor mijn paard is dattie sochtends zn eten niet op heeft.
Hij had last van zn tanden (tandarts kwam 3 dagen later) maar eigenaresse zei dat zij wist dat mijn paard teveel voer kreeg (jaja, teveel ruwvoer krijgen, terwijl er maar tweemaal daags een bergje wordt gevoerd) omdat hij het niet op kreeg.
Als je mijn paard kent, weet je dat elk sprietje op gaat.
Ik ga elke dag omdat ik het gevoel heb dat ik de verzorging voor mn dier zelfstandig moet doen. Ik ben de enige die die verantwoordelijkheid voelt.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 23:49

NadjaNadja schreef:
Ik vind het ook wel grappig om te lezen dat sommige mensen iedere dag gaan om even gewoon te kijken of alles nog goed gaat, omdat 'zij het paard goed kennen'. Ik ben er van overtuigd dat staleigenaren waar het paard volpension staat na enige tijd ook echt precies weet wanneer een paard zichzelf is en wanneer er iets mis is. Ik zou mijn paard in ieder geval nooit op een stal achterlaten waarbij ik het gevoel heb dat de staleigenaren dat inzicht en die kennis niet hebben. Maar dat zien anderen dan misschien wel weer anders!


Ik ga ook dagelijks heen en soms inderdaad alleen om even te checken en hun extra voer met olie en supplementen te geven. Kan ik niet dan vraag ik een stalgenoot.
Vertrouw wel op de staleigenaar, en stalgenoten, als het gaat om grote dingen zoals koliek, wonden etc maar die kijken niet zo nauwkeurig dichtbij.
Ik haal ook dagelijks even de dekens af en leg ze weer netjes op, controleer op wondjes of eventueel,een iets opgelopen been of net iets ander gedrag.
Uiteindelijk zijn mijn paarden, mijn verantwoordelijkheid.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amber15, bribro, Caoilfhinn, Danache, dioni, Flubberboot, Igniss, Ik_is_Ik, kampioen2be, Karintich, Lucy_121, Slofje, xRoossie95 en 116 bezoekers