Investeren in paarden, jullie mening?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Derya1994
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 21:15

Laurievc schreef:
Ik denk dat je echt al een heel goed paard moet hebben voor een professional mee overgaat tot aankoop.
Ik zou eerder zelf aankopen, laten rijden door prof in ruil voor verloning en zelf verkopen als je een mooi bod krijgt.


Natuurlijk daarom dat de prof ook grote inspraak zou hebben bij de aankoop, hij/zij moet er natuurlijk mee aan de slag.
Als ik alleen zou aankopen, hoe zie jij het dan omtrent maandelijkse kost? Betaalt de aankoper (ik) dan ook alles? Dan valt ook ergens een beetje de "motivatie" van de prof weg om het paard goed te gaan trainen want uiteindelijk zit er geen enkele cent van hem in op dat moment

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: 2 eigenaren, 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:20

Ik denk dat je dat onderling moet overleggen met jouw ruiter. Maar als jij de ruiter een correcte verloning geeft dan gaat hij daar echt wel moeite in steken. Zijn 'imago' hangt daar ook aan vast als hij uitbrengt op wedstrijd ed. Een slecht geschoold paard gaat daar bv geen goed aan doen.

Derya1994
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 21:24

Laurievc schreef:
Ik denk dat je dat onderling moet overleggen met jouw ruiter. Maar als jij de ruiter een correcte verloning geeft dan gaat hij daar echt wel moeite in steken. Zijn 'imago' hangt daar ook aan vast als hij uitbrengt op wedstrijd ed. Een slecht geschoold paard gaat daar bv geen goed aan doen.


Jep, is waar. Maar het lijkt mij dan toch nog altijd "eerlijker" en "veiliger" vanuit mijn standpunt om samen aan te kopen, kosten te delen door 2 en na verkoop het bedrag 60/55% aan de prof (verloning opleiding) te geven en 40/45% voor mijzelf.
Maar dat is inderdaad iets dat ik dan met de persoon in kwestie zal moeten bespreken.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: 2 eigenaren, 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:35

Ik zou eerder gaan voor een systeem dat jij eigenaar bent van het paard (en dus over alles beslist. Want wat als de prof beslist dat het paard als vierjarige z moet zijn en het paard dus gaat overvragen? wat bij een medische kwestie dat een van de 2 de kosten niet wil doen? etc)
Dan kan je nog kiezen om het paard ergens op betaalde training te zetten en dan te verkopen. of het paard in handen geven van een prof die hem uitbrengt op wedstrijd en vij verkoop een percentagr onvangt.
veral hangen haken en ogen aan. Bij betaalde training kan het zijn dat de prof hem niet naar zijn kunnen traint, om het dier langer in training te houden. Bij een percentage kan het dier overvraagd worden om hem toch maar zo snel mogelijk verkocht te krijgen.

Derya1994
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 21:45

Duhelo schreef:
Ik zou eerder gaan voor een systeem dat jij eigenaar bent van het paard (en dus over alles beslist. Want wat als de prof beslist dat het paard als vierjarige z moet zijn en het paard dus gaat overvragen? wat bij een medische kwestie dat een van de 2 de kosten niet wil doen? etc)
Dan kan je nog kiezen om het paard ergens op betaalde training te zetten en dan te verkopen. of het paard in handen geven van een prof die hem uitbrengt op wedstrijd en vij verkoop een percentagr onvangt.
veral hangen haken en ogen aan. Bij betaalde training kan het zijn dat de prof hem niet naar zijn kunnen traint, om het dier langer in training te houden. Bij een percentage kan het dier overvraagd worden om hem toch maar zo snel mogelijk verkocht te krijgen.


Klopt als een bus, maar zoals jij zegt als het iemand is die paarden heel snel gaat opleiden dan merk je dat ook wel aan de manier van trainen met de huidige paarden die hij/zij op stal heeft staan.
Ik zag zo ooit eens bij een zeer bekende Nederlandse ruiter een stang en trens inzitten bij een 6 jarige, toen vroeg ik mijzelf ook effe af van met wat ben jij eigenlijk bezig :')
Eigenlijk is dat dan kwestie van op onderzoek gaan hoe die ruiter te werk gaat en dan weet je zo'n dingen best wel snel

Derya1994
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-04-18

Re: 2 eigenaren, 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 21:51

Ander vraagje, hoeveel kost een paard eigenlijk maandelijks voor iemand die zijn eigen stalling heeft??
*1 of 2 plakken opstrooien / dag
*2x ruwvoer / dag
*3x krachtvoer / dag
*1x wortels / dag

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:54

Ik zou het nooit op deze manier doen, je zet jezelf imo namelijk helemaal vast. Als er ooit een punt komt (en die kans is groot!) dat je niet meer op een lijn ligt met de ruiter kan je niks. Je kan niet verplaatsen en niet verkopen want in beide heeft hij/zij inspraak...En aangezien het hier niet over een klein bedrag zal gaan, bedenk dat mensen ineens heel erg kunnen omslaan als er geld bij komt kijken.

Verder is je redenatie de ruiter heeft er geld inzitten dus zal beter/zorgvuldiger trainen ook een beetje dubieus. Iemand die ik verdenk van alleen fatsoenlijk met een paard omgaan als er eigen geld in zit, zou ik per definitie al niet op mijn paard willen hebben....Ik denk dat jij het vooral uit passie doet, dan moet je dus een ruiter hebben die er hetzelfde instaat. Die ieder paard zo goed mogelijk opleid en behandeld, omdat hij/zij er gek mee is, niet omdat er geld mee gemoeid is.
Daarbij, stel diegene wil snel cashen en rijd 'm zo dat hij een fantastische jonge paarden wedstrijd loopt, voor goed geld weg kan maar daarna wel helemaal naar de klote is...Die optie ligt er ook nog. Ik zou daar niet mee kunnen leven.

Ik begrijp wel je punt van betrokken willen blijven en denk dat je 2 goede opties hebt.

- Paard zelf uitzoeken en aankopen, in training zetten bij een ruiter naar keuze met als doel uiteindelijk verkoop. Nadeel: hoger kostenplaatje maandelijks. Voordeel: volledig vrij om te beslissen. Vind je dat ruiter toch niet correct met paard omgaat, ben je niet happy met de manier van werken of de resultaten, je kan paard gewoon verplaatsen. Krijg je een goed bod, jij bent de enige die beslist of je er op ingaat. Maar ook, krijgt hij een blessure, jij bepaald hoe ver je gaat en welke kansen je paard nog bied. Etc etc.

- Paard zelf uitzoeken en aankopen. Niet bij een prof maar bij een goede amateur met gunfactor neerzetten. Laat diegene in ruil voor bv 10% of een bepaald vast bedrag bij verkoop het paard trainen. Stallingskosten afhankelijk van precieze afspraken, iemand met eigen accommodatie zal misschien weinig tot geen kosten vragen in ruil voor het zichzelf in de picture kunnen rijden met een goed paard. Voordelen: veel lagere kosten, je helpt niet alleen paard zijn carrière starten maar de ruiter ook. Waarschijnlijk ook meer persoonlijke betrokkenheid van ruiter bij jou en het paard omdat je niet één van de velen bent (kies je toch voor een prof, zou ik even héél goed navragen of diegene het paard bijvoorbeeld zelf rijd of dat er tot hij Z loopt alleen maar de stalruiter opkomt. Maw weet waarvoor je betaalt). Nadeel: minder ervaren/bewezen ruiter, geen grote stal erachter (continuïteit bij blessures ruiter bv). Misschien word er ook wel meer betrokkenheid/hulp van jou verwacht, vraag is of je dat wilt/er tijd voor hebt.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:58

Derya1994 schreef:
Ander vraagje, hoeveel kost een paard eigenlijk maandelijks voor iemand die zijn eigen stalling heeft??
*1 of 2 plakken opstrooien / dag
*2x ruwvoer / dag
*3x krachtvoer / dag
*1x wortels / dag


Ik mag hopen dat ze vaker dan 2x ruwvoer krijgen.

Maar je vergeet: Afschrijving en onderhoud stallen. Onderhoud weides. Onderhoud rijbaan. Ontworming, entingen, smid. Water en electriciteit. Heel grofweg, bij het houden meerdere paarden en met ruimte voor jaarvoorraad hooi en stro, overdag buiten, in de nacht op stal, goed en veel ruwvoer moet je zonder afschrijvingen en onderhoud, zonder smid, tandarts, fysio etc met 100 euro per maand een heel eind komen. En zonder werk of uren te tellen uiteraard. Dus puur voer en strooisel.

mavantos

Berichten: 3592
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: 2 eigenaren, 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:02

Is het geen optie om zelf een paard aan te schaffen, deze bij een professional te stallen en dan af te spreken dat je maandelijks de kosten betaald en de professional bij verkoop 5/10% van de opbrengst krijgt? Normaal gaat het namelijk op zo'n manier en als het niet klikt kan je het paard zo ophalen, want het is immers je eigen paard

Derya1994
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 22:03

0000 schreef:
Derya1994 schreef:
Ander vraagje, hoeveel kost een paard eigenlijk maandelijks voor iemand die zijn eigen stalling heeft??
*1 of 2 plakken opstrooien / dag
*2x ruwvoer / dag
*3x krachtvoer / dag
*1x wortels / dag


Ik mag hopen dat ze vaker dan 2x ruwvoer krijgen.

Maar je vergeet: Afschrijving en onderhoud stallen. Onderhoud weides. Onderhoud rijbaan. Ontworming, entingen, smid. Water en electriciteit. Heel grofweg, bij het houden meerdere paarden en met ruimte voor jaarvoorraad hooi en stro, overdag buiten, in de nacht op stal, goed en veel ruwvoer moet je zonder afschrijvingen en onderhoud, zonder smid, tandarts, fysio etc met 100 euro per maand een heel eind komen. En zonder werk of uren te tellen uiteraard. Dus puur voer en strooisel.


Op de stal waar ik vroeger werkte kregen ze 's ochtends en 's avonds ruwvoer en daar zaten ze continue aan te knabbelen.. T is maar hoe je het bekijkt, de ééne geeft een halve stal ruwvoer en de andere een klein wolkje
Maar goed, thanks voor de schatting.

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Re: 2 eigenaren, 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:08

Maar begrijp ik nou goed dat je de betreffende professional nog niet gevonden hebt?

Derya1994
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 22:09

Vjestagirl schreef:
Maar begrijp ik nou goed dat je de betreffende professional nog niet gevonden hebt?


Wel gevonden, alleen nog niet concreet over gepraat met de persoon in kwestie

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:20

Misschien ben ik een doemdenker maar nogmaals wat is t voordeel van de ruiter? Aanschafprijs gelijk met jou maar hij of zij moet er veel meer werk en uren insteken dan jou.. en dan kringt hij of zij uiteindelijk maar 10procent meer dan jou terug..

Derya1994
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 22:40

Suus___ schreef:
Misschien ben ik een doemdenker maar nogmaals wat is t voordeel van de ruiter? Aanschafprijs gelijk met jou maar hij of zij moet er veel meer werk en uren insteken dan jou.. en dan kringt hij of zij uiteindelijk maar 10procent meer dan jou terug..


Percentages kunnen nog altijd verschillen was gwn als voorbeeld
40/60 lijkt mij toch al redelijk of niet?
Laatst bijgewerkt door Derya1994 op 14-04-18 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Berichten: 3592
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: 2 eigenaren, 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:43

Een vierjarige voor 40k kopen... Ik denk dat het daar al mis gaat, degene die dat paard als veulen/driejarige heeft gekocht en zadelmak heeft gemaakt verdiend er het meeste aan. Die mensen kunnen zo'n paard zelf ook opleiden nog een jaar en 100k verdienen, want ze weten wat voor kwaliteit ze hebben.

Ik zou eerder op zoek gaat naar tweejarige paarden die kwaliteit lijken te hebben voor een lagere prijs.

Derya1994
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 22:44

mavantos schreef:
Een vierjarige voor 40k kopen... Ik denk dat het daar al mis gaat, degene die dat paard als veulen/driejarige heeft gekocht en zadelmak heeft gemaakt verdiend er het meeste aan. Die mensen kunnen zo'n paard zelf ook opleiden nog een jaar en 100k verdienen, want ze weten wat voor kwaliteit ze hebben.

Ik zou eerder op zoek gaat naar tweejarige paarden die kwaliteit lijken te hebben voor een lagere prijs.


Kan ook.. :j Was om aan te tonen dat er wel degelijk marge op zit

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 23:07

Ik heb de 2 topics van TS over dit onderwerp samengevoegd en de OP aangepast.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 23:23

Suus___ schreef:
Misschien ben ik een doemdenker maar nogmaals wat is t voordeel van de ruiter? Aanschafprijs gelijk met jou maar hij of zij moet er veel meer werk en uren insteken dan jou.. en dan kringt hij of zij uiteindelijk maar 10procent meer dan jou terug..


Precies!

Ik zou het advies van 0000 doen: een goede amateur met een gunfactor.

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 23:38

Derya1994 schreef:
Suus___ schreef:
Misschien ben ik een doemdenker maar nogmaals wat is t voordeel van de ruiter? Aanschafprijs gelijk met jou maar hij of zij moet er veel meer werk en uren insteken dan jou.. en dan kringt hij of zij uiteindelijk maar 10procent meer dan jou terug..


Percentages kunnen nog altijd verschillen was gwn als voorbeeld
40/60 lijkt mij toch al redelijk of niet?


Als je vanuit de ruiter kijkt niet.. hij of zij loopt de risicos maar verdiend uiteindelijk iets meer dan jij terwijl jij er geen werk aan hebt..
Niet naar bedoeld hoor maar ik zou t niet doen als ruiter zijnde

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Investeren in paarden, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 23:52

Ik zou niet meteen beginnen met paarden rond de 40K als 4 jarige. Dat is ook wel echt een niche markt en kan me goed voorstellen dat om deze makrt te penetreren je de juiste naam en connecties nodig hebt.

Dus mijn advies zou dan ook zijn; begin eerst in de markt van 5 - 15K. Doe de ervaring op en bouw een goede naam op.

Ben zeker geen expert - maar zo zou ik het aanpakken. 40k voor een 4 jarig is al meteen ''All In'' en ''all Eggs in one basket''

Je weet je precieze kosten nog niet, wat je sterke punten zijn, hoe de samenwerking met die andere persoon zou lopen, enz. Je gaat fouten maken, dus je kan ze evengoed maken als er minder geld op de tafel ligt.

success.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Investeren in paarden, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 12:08

Als je genoeg geld hebt kun je volgens mij het beste zelf een paard kopen.Dan kun je hem laten trainen door wie je wilt en je blijft zelf 100% baas erover.Want meerdere eigenaren voor 1 paard geeft vrijwel gegarandeerd vroeger of later ernstige onenigheid.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 16:23

Eigenlijk is op deze manier investeren alleen interessant als je heel veel paarden koopt, en de kosten laag houd doordat je je eigen accommodatie hebt/ zelf rijd. Er zit namelijk best wat risico's en uitvallers, paarden kunnen geblesseerd raken of gewoon minder talentvol/meewerkend zijn dan je verwacht had. Denk dat je ook te makkelijk rekent, stalling is meer dan voer en strooisel, mesten, buitenzetten en verzorgen kost ook tijd/geld.

Daarom zal je ook niet snel een ruiter vinden die volgens jouw constructie wil werken, hij/zij investeert geld, steekt er een hoop tijd in en als het paard vervolgens geblesseerd raakt is hij/zij geld en tijd kwijt. Dat kan wel, maar de ruiters die dat willen zullen zelf wel een jong paard kopen en 100% van de winst zelf opstrijken. Het is voor de ruiter alleen maar onhandig om jou als mede-eigenaar te hebben.

Derya1994
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 18:37

Ik heb het er met iemand over gehad die zelf paarden koopt en verkoopt, hij zegt dat er 2 opties zijn:

Ik koop aan, zet hem op stal bij een prof, betaal maandelijks stalgeld, verkopen hem, winst door 2.
Ik koop aan, zet hem op stal bij een prof, betaal maandelijks stalgeld, verkopen hem, "winst" - kosten = winst door 2

Mijn reactie was: als prof zijnde kies je dan toch altijd voor optie 1? Maar dat hangt af zei hij, van wat weet ik nog niet precies want we gingen er eens over bellen.

Ben toch al iets wijzer en het begint nu ook door te dringen waarom 1 eigenaar het beste zal zijn.
Nu de rest van het proces nog voor elkaar krijgen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:56

Ts, je bent er niet in thuis en hebt (denk ik) geen tonnen geld over voor stalling, training, wedstrijden ed... Dus ik zou het de eerste 10 jaar uit je hoofd zetten.
Maak een simulatie (ruw geschat):
Aankoop paard (tweejarige): 5000
Jaar stalling (niet ingereden): 300 x12= 3600
Zadelmak+ inrijden (6 maand aan 500 eur)= 3000
Stalling + training door prof: 500 tot 750 per maand voor 24 maanden (om op een mooi niveau te komen)
= 12000 tot 18000
Totaal = min 23600 zonder wedstrijdkosten, medische kosten, beslag, tuig ed... om gewoon uit je kosten te geraken... Datzelfde paard zou je dan al voor 30 000 moeten kunnen verkopen om er een mooie winst uit te halen.

Een goede prof gaat nl niet gratis je paard trainen voor een deel van de eventuele winst bij verkoop... Als dat paard verongelukt dan heeft hij/zij voor niks gewerkt en hij/zij moet ook eten ;-)...

Goedgekeurde dekhengsten brengen meer op maar kosten ook meer in aanschaf.
Ofwel moet je een soort handelaar worden en veel paarden vlug vlug voor een relatief kleine winst verhandelen...
Laatst bijgewerkt door maximuss op 15-04-18 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Investeren in paarden, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:02

Volgens mij kun je beter een paar goede friezen aan China verkopen. En sperma van een goede friese hengst verkopen. Dat levert goud geld op heb ik gezien in een aflevering van it swarte goud.