Investeren in paarden, jullie mening?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Derya1994
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-04-18

Investeren in paarden, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 13:04

Uit OP van het later geopende topic:

Hey iedereen,

Ik speel al een tijdje met het idee om 1-2 (jonge/onbeleerde) paarden te gaan aankopen SAMEN met een professionele ruiter.
Dus iemand die het doet voor de kost. Om ze door diezelfde ruiter te laten opleiden en ze nadien als het goed is te verkopen met winst.
Ikzelf wil niet meer rijden maar ik wil "achter de schermen" wel nog betrokken zijn bij de sport.
Dan heb ik het ook over paarden die het niveau van pavo cup ed. halen.
Aangezien de ruiter an sich er ook geld aan verdient bij verkoop ga ik er vanuit dat die een zo professioneel mogelijke opleiding/verzorging hanteert.
Het is geld dat ik op zich kan missen, maar daarom moet ik het natuurlijk ook niet in de vuilbak gaan gooien.

Het "idee" is nog heel pril dus niets staat vast. Ik wou gewoon eens luisteren naar tips en meningen van anderen :j

-

Hey Bokkers,

Ik ben er mij 100% van bewust dat dit een zeer risicovolle markt is, maar dat is het ook als je je geld aan de bank geeft en toch iets of wat rendement wil zien.
Voor alle duidelijkheid, het is dus niet zo dat ik dit sowieso wil gaan doen. Ik wil gewoon een beter inzicht krijgen over wat de mogelijkheden hier zijn.

Kleine background over mijzelf: ik ben van kleins altijd gek geweest van paarden, tot mijn 15j ook altijd zeer intensief getraind en ging bijna junioren starten but then life kicked in :') Uitgaan, vriendjes, blabla, m'n paard verkocht. Ok, goed. 7 jaar later (22j) de kriebels kwamen terug, ik ben als groom gaan werken bij een dressuurstal die meedraait op internationaal niveau, was daar dan ook gaan wonen maar na verloop van tijd miste ik mijn familie heel erg dus ben ik gestopt. Daarna op een springstal dichterbij huis gaan werken waar mensen zoals Constant v Paesschen, Abdullah Al Sharbatly (olympisch), Latifah Al Maktoum (olympisch) enz gestald stonden dus ik denk wel dat ik kan zeggen dat ik het "achter de schermen" bij de top wel gezien heb. Spijtig genoeg kon degene waar ik toen voor werkte mij geen vast contract aanbieden dus ben ik er maar 4 maanden gebleven. Toen had ik het wel gehad om slaaf te spelen van iemand anders dus nu heb ik een kantoorjob waar ik in eerste instantie voor gestudeerd heb :Y)

Nu wil ik eens kijken wat mijn mogelijkheden zijn in de paardensport want het is en blijft mijn passie. Zelf ben ik niet goed genoeg meer om nog op zo'n hoog niveau te gaan rijden dus laat ik het liever aan iemand anders over.

Wat in eerste instantie mijn idee is: samen met een prof-ruiter enkele veulens/jonge paarden (nog niet zadelmak) aankopen, ruiter die ze traint, mss enkele keren uitbrengt op wedstrijd en dan verkoopt?
Maar hoe moet zo'n deal dan eigenlijk worden afgesloten zodat we er allebei iets aan hebben?
Doen we alle kosten ook door 2 en de winst dan ook? Kopen we een paard 50/50 maar doen we de winst 40/60?
Tenslotte zou het paard dan ook bij de ruiter gestald staan en moet hij er natuurlijk zijn tijd in steken.
Waar ik ook een groot vraagteken achter zet is of ik dan zou "investeren" in dressuur of springen. In dressuur ben ik wel meer thuis maar mijn buikgevoel zegt dat springpaarden mss een betere investering zijn?
Zijn er nog andere manieren hoe ik dit zou kunnen aanpakken?

Het spreekt ook voor zich dat als ik dit zou doen ik hier niet al mijn geld zou gaan in pompen en ik ook mijn huidige job wil gaan behouden!!
Ik zou het fijn vinden om naar wedstrijden/trainingen van "mijn paard" te gaan kijken, de ruiter te helpen waar ik kan en er dan ook nog wat geld uit te slaan *\o/*

Dussss, nu jullie mijn verhaal weten, ben ik nieuwsgierig naar jullie mening hierover en hoe jullie het zouden aanpakken.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 14-04-18 23:06, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: OP verduidelijkt

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Re: Investeren in paarden, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 13:12

Vind het niet zo handig om je financiële situatie zo op internet te zetten, maar goed.
Paarden een goede investering? Mijn kort antwoord zou zijn: Nee.
Paarden wat vandaag wat waard zijn, kunnen morgen de slachtprijs nog niet meer waard zijn.
Vastgoed is dan waarschijnlijk een betere keus.

Als je er hobby aan hebt, doen! Er veel geld aan verdienen, Waarschijnlijk niet.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 13:12

Eerst even alle belastingen checken om te kijken hoeveel cijfers er over blijven?
Eerlijk, denk dat je met vastgoed veiliger zit, maar ik gun het je van harte om een mooi beest op de kop te tikken en wat leuks te trainen en goed te verkopen!
Een kind van de vriendin van mijn moeder heeft Eurodressage opgericht, die doet dat nu ook :) Leuk extra zakcentje.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 13:15

Leuk idee als je van je geld afwilt en je het blijkbaar kunt missen, maar als een investering zou ik het zeker niet zien.

Verder zou ik je verhaal wat algemener houden op financieel vlak.
Bokt is niet makkelijk met zaken verwijderen, ook als je dat later wel wilt. :)

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 13:19

Als je dit wil doen moet je het vooral voor de lol doen en niet verwachten dat het gaat renderen. Eigenlijk moet je dit doen met geld dat je "over" hebt. Het zal waarschijnlijk niets opbrengen. Het ene paard kan je wel goed kwijt met winst, het volgende kost alleen maar.
Daarnaast, vind maar eens een partner die je kan vertrouwen dat alles netjes en eerlijk gaat. Ook met contract kan je nog bedonderd worden.


Hou de paarden als hobby en beleg het geld elders, dat is mijn advies.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 13:20

Je kan er een klein fortuin aan overhouden, als je met een groot fortuin begint.

Kijk eerst eens goed naar dingen als een huis voor jezelf en wat er aan opleidingen, reizen, etc. interessant is om te doen. Heb je geld over waar je zonder kan, dan eens kijken naar risico investeringen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Investeren in paarden, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 13:28

Dressuur of springpaarden zou ik niet doen :\ Grote gok.

Dan kun je nog beter in de UK een racepaard kopen en hopen dat die het een beetje goed doet :-)

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 13:32

Zoals al eerder gezegd in investeren in vastgoed een betere investering i.v.m. een redelijk waardevast object. Als jij een paard hebt kan er toch altijd wat mee gebeuren en een 'duur' springpaard die struikelt in de weide kan daarna alleen nog weg voor de prijs van elke huis tuin en keuken paard. De 'objecten', paarden in dit geval, zijn alles behalve waardevast.

Een vriendin van mij had een weiland bij haar huis, ze kocht shetlander veulens, van die grotere en die reed ze in als ze drie waren en dan werden ze verkocht. Ze was heel klein dus voor het inrijden kon het prima en de leidde de shetjes op tot perfecte kinderponies. Heel veel geld hield ze er niet aan over maar ze kon wel lekker met haar hobby bezig zijn en de prijzen zijn ook een stuk lager. Mocht een shetje niet geschikt zijn als gereden kinderpony dan was het nog geen ramp en gingen ze weg als weidemaatje voor volwassenen bij hun paard voor een klein bedrag.

Derya1994
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 13:36

DemDeempel schreef:
Zoals al eerder gezegd in investeren in vastgoed een betere investering i.v.m. een redelijk waardevast object. Als jij een paard hebt kan er toch altijd wat mee gebeuren en een 'duur' springpaard die struikelt in de weide kan daarna alleen nog weg voor de prijs van elke huis tuin en keuken paard. De 'objecten', paarden in dit geval, zijn alles behalve waardevast.

Een vriendin van mij had een weiland bij haar huis, ze kocht shetlander veulens, van die grotere en die reed ze in als ze drie waren en dan werden ze verkocht. Ze was heel klein dus voor het inrijden kon het prima en de leidde de shetjes op tot perfecte kinderponies. Heel veel geld hield ze er niet aan over maar ze kon wel lekker met haar hobby bezig zijn en de prijzen zijn ook een stuk lager. Mocht een shetje niet geschikt zijn als gereden kinderpony dan was het nog geen ramp en gingen ze weg als weidemaatje voor volwassenen bij hun paard voor een klein bedrag.


Als je zoiets uit telt dan hou je er niets aan over, die beesten moeten ook eten, hoefsmid, dierenarts, als je dat 3 jaar doet voor je ze kan verkopen... Voor een shet zou ik al niet meer dan 1000 geven :')

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Investeren in paarden, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 14:03

Ik zou kijken of je er een leuk huis met stallen en weiland voor kan kopen. Dan een deel stallen proberen te verhuren aan een trainer die dat deel zelf runt. Dan zou je bijvoorbeeld op je eigen deel enkele jonge paarden kunnen zetten en ook door die trainer laten inrijden en uitbrengen. En of bijv enkele fokmerries.

Ik zou zeker mijn baan erbij houden en het staldeel dus laten huren en beheren door een trainer, zodat dit loopt en iets opbrengt aan huur.

Eventueel als je een eigen bedrijf hebt, kun je sponsoren en ook wat naams bekendheid krijgen als het goed en netjes gaat.

Maar iemand met weinig ervaring, wat je ondanks je genoemde ervaring toch echt bent, wordt snel belazerd of krijgt niet de kwaliteit in huis, die je zou krijgen als je bekend bent in het wereldje.

Zodra er geld verdient moet worden, is het gewoon keiharde business.

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 14:09

Ze deed het ook voor de hobby, en dan verdiende ze vaak net haar kosten terug. Nu kon ze hengstveulentjes vaak gratis afhalen en dan waren de ruinkosten natuurlijk voor haar en ze had verder geen kosten voor een stalling erbij, alleen hooi, hoefsmid en da.

Als je kijkt naar een sportpaard in de aanschafwaarde al redelijk hoog, je wilt natuurlijk een veulen uit goede lijnen waarvan je bijna zeker weet dat ze gaan presteren, dat weten de verkopers ook dus het veulen kost redelijk wat. Dan heb je daarnaast nog stallingskosten, wil je hem gewoon in de opfok zetten of heb je daarvoor teveel geïnvesteerd en wil je hem 'veilig' en dichtbij houden. Da kosten en hoefsmid en dergelijke. Ik heb weleens een advertentie op de boktmarkt langs zien komen en dan betaalde je voor training en stalling rond de 700 per maand, dit komt nog op bij de aankoopprijs, da kosten en de kosten die de stalling tot dat derde levensjaar heeft gekost. En dan moet je voor dat paard als verkoopprijs de aankoopprijs en alle gemaakte kosten vragen en dat is nogal wat.
Daarnaast zit je geld voor ongeveer 3 jaar vast zonder dat je weet of er rendement wordt behaald en of je het überhaupt terug zal zien.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Investeren in paarden, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 15:50

Er zit een wereld van verschil in prijzen voor particulieren of mensen met naam, sponsoren etc. Waar mensen aan elkaar kunnen verdienen, naamsbekendheid is etc, liggen prijzen soms anders en zijn er ook wederdiensten, omdat mensen wat aan elkaar hebben.
Iemand die net begint en geen handelaars skills bezit, niet bekend is in het wereldje etc, gaat de volle mep betalen en nooit snel winst maken.
De enige manier is dan om er heel veel naast te doen en veel zelf. Dus zelf paarden opleiden, paarden trainen, lesgeven etc.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Investeren in paarden, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:17

Ik vind het toch stuitend om zo naar paarden, sociale dieren, te kijken! En ze zo te gebruiken voor het gewin. Ik weet wel dat er zo gesproken en gedaan wordt, maar vraag je eens af hoe jij dat zou vinden. Je wilt geen slaafje meer zijn in de paardenwereld, begrijpelijk. Paarden willen dat ook niet. Paarden sluiten vriendschappen, vinden hun rust in het kennen van hun woonplek en hun buren, kortom: ze hebben een eigen waardevol leven...

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Investeren in paarden, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:46

Ik denk dat je alleen in paarden moet gaan investeren als je het tevens als hobby ziet.Want bijna altijd moet er heel veel geld bij.Vaak wordt er een of ander bedrijf als sponsor gevonden die dat doen vanwege naamsbekendheid en reclame.Maar als de economie inzakt dan stoppen die ook weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 16:56

tamary schreef:
Je kan er een klein fortuin aan overhouden, als je met een groot fortuin begint.

.


Geweldig geformuleerd _/-\o_

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Investeren in paarden, jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 17:16

Het kan, maar alleen als je heel bekend bent en een heel groot aantal paardenboxen in eigen beheer hebt met zeer goede bewezen fokpaarden die ook meer dan goed kunnen presteren.

Daar is hier geen sprake van, dus hele dikke kans dat je alleen maar moet blijven investeren dan dat je er wat van terugziet.

Derya1994
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-04-18

2 eigenaren, 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 20:57

Hey iedereen,

Ik speel al een tijdje met het idee om 1-2 (jonge/onbeleerde) paarden te gaan aankopen SAMEN met een professionele ruiter.
Dus iemand die het doet voor de kost. Om ze door diezelfde ruiter te laten opleiden en ze nadien als het goed is te verkopen met winst.
Ikzelf wil niet meer rijden maar ik wil "achter de schermen" wel nog betrokken zijn bij de sport.
Dan heb ik het ook over paarden die het niveau van pavo cup ed. halen.
Aangezien de ruiter an sich er ook geld aan verdient bij verkoop ga ik er vanuit dat die een zo professioneel mogelijke opleiding/verzorging hanteert.
Het is geld dat ik op zich kan missen, maar daarom moet ik het natuurlijk ook niet in de vuilbak gaan gooien.

Het "idee" is nog heel pril dus niets staat vast. Ik wou gewoon eens luisteren naar tips en meningen van anderen :j
Laatst bijgewerkt door Derya1994 op 14-04-18 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Re: 2 eigenaren, 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 20:58

Wat is precies het voordeel van de prof om ze samen met jou te kopen? Wat ga jij doen? Koop jij ze en betaal je de prof voor de opleiding of wil je ze echt samen aanschaffen

Derya1994
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 21:01

Suus___ schreef:
Wat is precies het voordeel van de prof om ze samen met jou te kopen? Wat ga jij doen? Koop jij ze en betaal je de prof voor de opleiding of wil je ze echt samen aanschaffen


Samen aanschaffen, maandelijkse kost (stal, hoefsmid, DA, enz) delen door 2 en dan bijvoorbeeld bij verkoop de prof 60% en ik 40% (zodat de opleiding ook betaalt is), kunnen natuurlijk ook andere percentages zijn

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:02


Derya1994
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 21:04

Renske_W schreef:
Hier heb je al een topic over lopen dus ik Tem even.

Derya1994 @ [PP] Investeren in paarden, jullie mening?


Ja inderdaad maar toen begreep iedereen mij blijkbaar op een verkeerde manier omdat ik het ook misschien op een verkeerde manier had uitgelegd, vandaar..

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:05

Vergeet ook niet dat er veel onenigheid van kan komen.
Ook over hoe het paard gereden wordt en is diegene echt serieus.
En als de ruiter het niet meer ziet zitten of andersom enz.

Derya1994
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 21:08

linnie050 schreef:
Vergeet ook niet dat er veel onenigheid van kan komen.
Ook over hoe het paard gereden wordt en is diegene echt serieus.
En als de ruiter het niet meer ziet zitten of andersom enz.


Daar heb je inderdaad gelijk in, heb ik ook al aan gedacht, maar er zijn zoveel ruiters die paarden rijden met meerdere eigenaren, dus dan denk ik van ja waarom zou ik de kans niet wagen.
Daarnaast veronderstel ik dat er wel serieus mee zal omgegaan worden omdat er ook geld van de ruiter zit in het aankoopbedrag

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: 2 eigenaren, 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:10

Ik denk dat je echt al een heel goed paard moet hebben voor een professional mee overgaat tot aankoop.
Ik zou eerder zelf aankopen, laten rijden door prof in ruil voor verloning en zelf verkopen als je een mooi bod krijgt.

Licor

Berichten: 2948
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: 2 eigenaren, 1 paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:13

Misschien niet helemaal je idee erbij.. maar in de drafsport worden vaker samen paarden aangeschaft.. nu is er ook weer een 'actie' lopende voor een korte baan draver.. in mijn ogen altijd erg leuke initiatieven!